Strona 1 z 1

[Amortyzator] Tłumik powrotu Domain cieknie - naprawa

: 19.10.2014 19:23:42
autor: Sert93
Jak zapewne wszyscy, albo chociaż ogromna większość użytkowników amortyzatora RS Domain zna problem cieknącego tłumika powrotu.
Jako, że też zmagam się z tym problemem stwierdziłem, że musi być jakieś sensowne rozwiązanie tego problemu we własnym zakresie.

Zaraz po kupnie tłumik jedynie pocił się, co uwidaczniało się wilgotnym pokrętłem regulacji tłumienia powrotu.
Po pewnym czasie pocenie przekształciło się w sporadyczne kapanie ze śruby znajdującej się na dole goleni.
Postanowiłem wtedy, iż amortyzator oddam na naprawę gwarancyjną.
Amortyzator został wysłany, reklamacja przyjęta pomyślnie. Amortyzator wrócił i przez jakiś czas nie ciekł, a w między czasie czas gwarancyjny minął, a amortyzator zaczął już nie tylko sporadycznie kapać... olej po prostu leci ciurkiem, szczególnie chwilę po przekręceniu regulacji, po czym ustaje, aż do kolejnego kręcenia i historia powtarza się od początku.
Teoretycznie podczas naprawy gwarancyjnej (przynajmniej tak pisze w karcie) tłumik powrotu został wymieniony na nowy, oraz naprawie poddany został tłumik MC.
Jeżeli tłumik rzeczywiście został wymieniony to kupowanie nowego tłumika w ramach pozbycia problemu mija się z celem, bo nowy tłumik po sezonie powtarza historię swojego poprzednika, czyli fabrycznie nowe tłumiki również są wadliwe.

Teraz do rzeczy. Znalazłem wcześniej rozwiązanie zaproponowane przez diesel2117
Ja Ci dam inne rozwiązanie które działało w moich 3 egzemplarzach (DC R 11', 302 i 302 z wadliwej serii). Wykręć tą śrubkę (amorkiem do góry rower postaw oczywiście) na górę dajesz kropelkę silikonu (ważne, silikon musi być ten do okien, ponieważ po zastygnięciu dalej jest plastyczny). Czekasz 20-30 minut aż wyschnie, potem wkręcasz śrubkę (z tą uszczelką, bądź wymień ją na inna, takie dostaniesz za grosze w sklepie z uszczelnieniami) i na siłę włóż pokrętło regulacji. Dlaczego na siłę ? Ponieważ zawarty w niej imbus 2.5mm musi przebić się przez silikon. Teraz będzie ciężej się kręciła regulacja, ponieważ będzie się kręcić razem z silikonem ale ładnie będzie Ci olej trzymać. Pozdrower !
Rozwiązanie wydaje się całkiem sensowne, ale nigdzie na forum nie znalazłem co tak naprawdę z tymi tłumikami jest nie tak i gdzie leży przyczyna wadliwości tych tłumików. Którędy olej dostaje się do wnętrza tłumika? Ewentualnie jak to uszczelnić.
Ze swoich obserwacji jestem przekonany, że olej który cieknie po śrubie na dole goleni pochodzi z tłumika, a nie ze smarowania goleni dolnych.
Po włożeniu tłumika do wody, woda napływała do środka tłumika od dołu czyli od gniazda regulacji (widocznie bąbelki) - zdjęcie nr. 1, natomiast od góry nie było widać żadnych pęcherzyków powietrza - zdjęcie nr. 1.
Podczas wstrząsania tłumikiem wyraźnie słychać, że obecny jest w nim olej.
Może ktoś ma jakieś inne spostrzeżenia, albo ten problem już został w którymś temacie rozwiązany.
Zachęcam do dyskusji.

Zdjęcie nr. 1
Obrazek

Zdjęcie nr. 2
Obrazek



PS. wkręcenia pełnej śruby w miejsce tej przystosowanej do regulacji nie uznaję jako rozwiązanie problemu, a jedynie jego ukrycie. Także jeżeli ktoś ma taki pomysł, to od razu może sobie darować.

: 19.10.2014 19:59:53
autor: Yard
Pewnie to sprawdzałeś, ale napiszę to.
Masz pod tą śrubą gumowy oring?

http://pl.tinypic.com/r/27zvwxv/8

: 19.10.2014 20:04:20
autor: Sert93
Tak, to cieknie ze środka śruby (śruba jest pusta w środku, żeby można było włożyć pokrętło regulacji), a nie cieknie po gwincie, ten o-ring trzyma.

Zresztą po zdjęciu dolnych goleni, kiedy tłumik wystaje z górnych goleni również ciekł, także to nie ma zupełnie nic do rzeczy.

: 20.10.2014 17:27:17
autor: Adas^^
Moim zdaniem olej "ślimaczy sie" po iglicy. Pewnie w środku jest jakiś oring, ale popychacz jest nierozbieralny, bo zaciśnięty na stałe. A wsadzenie pełnej śruby, może i uniemożliwia natychmiastową regulacje (jak chcesz regulować odkręcasz ją, regulujesz tłumienie i zakręcasz z powrotem), ale jak najbardziej usuwa usterkę, ponieważ przestaje wtedy ciec.

: 20.10.2014 21:03:02
autor: immortal-like-a-god
Tak to jest z gównianym plastikiem w końcu się wyrabia i trzeba wymienić na nowy, jak masz po gwarancji to serwis zarobi na robociźnie i na części zamiennej i wszyscy są happy.
Tłumik jest raczej rozbieralny (przynajmniej HC z darta jest) spróbuj od demontażu czerwonego tłoka i wypchnięciu białej plastikowej iglicy od strony gdzie jest gniazdo na klucz w stronę miejsca gdzie znajdował się czerwony tłok

Re:

: 21.10.2014 19:34:49
autor: Sert93
Adas^^ pisze:Moim zdaniem olej "ślimaczy sie" po iglicy. Pewnie w środku jest jakiś oring, ale popychacz jest nierozbieralny, bo zaciśnięty na stałe. A wsadzenie pełnej śruby, może i uniemożliwia natychmiastową regulacje (jak chcesz regulować odkręcasz ją, regulujesz tłumienie i zakręcasz z powrotem), ale jak najbardziej usuwa usterkę, ponieważ przestaje wtedy ciec.
Chyba wyraźnie zaznaczyłem, że ta forma "naprawy" nie za bardzo mnie interesuje.

: 23.10.2014 07:37:23
autor: off_road
Obawiam się, że tłumik do zmiany :(

Re:

: 23.10.2014 16:35:34
autor: Sert93
off_road pisze:Obawiam się, że tłumik do zmiany :(
Kiedy on był już wymieniany (przynajmniej według serwisu) i po sezonie sytuacja taka sama, więc tak jak napisałem wymiana tłumiku na nowy mija się z celem, bo fabrycznie nowe tłumiki posiadają już wadę (konstrukcyjną, materiałową?).

No i pozostaje jeszcze pytanie, które próbuje tu przeforsować od początku. Co właściwie z tymi tłumikami jest nie tak? Jakiś o-ring w środku? Plastik się obrobił?

: 23.10.2014 18:54:13
autor: off_road
Tak o-ring się wypiernicza. Nie pierwszy i nie ostatni RS ostatnio robiłem parę sztuk różne roczniki, rożne modele i przebiegi problem ten sam... wyciek z iglicy

: 24.10.2014 07:21:26
autor: MUSZEL
off_road a usterka ta spotykana jest tylko w Motion czy w Mission również?

: 24.10.2014 15:13:03
autor: Adas^^
Mam totema z Mission Control. Sam tłumik powrotu nie jest zbudowany inaczej (jest troszkę mniejszy średnicowo tłok), ale tak samo mi się poci, pokrętło zawsze wilgotne.

: 26.10.2014 16:27:12
autor: off_road
Mam wrażenie, że wszystkie RS mają z tym problem ;/

Co lepsze J4 który przejechał max 200km od 2005-go, również ten problem posiadał. Jedynie wymiana powrotu na nowy dała skutek. Wkurzające, że nie da się rozkuć i zakuć tego tłumika dla wymiany śmiesznego uszczelnienia...

No ale kasa dla RS wpada za nowy tłumik który kosztuje odpowiednio więcej niż mały uszczelniacz ;)

: 28.10.2014 14:35:37
autor: SegatiV
Siema, podepnę się pod temat, bo okolice te same :P

Zgubiłem w górach śrubę od regulacji tłumienia, ta z dziurką. Jestem w stanie taką dokupić gdzieś? Jeśli nie, to czy ktoś mógłby mi zdjęcie tej śruby podesłać, czy ma ona jakieś podkładki itd. Bo otwórz pod nią jest duży, więc domyślam się, że będzie jakaś podkładka redukcyjna do tego. Z góry dziękuję.

: 28.10.2014 15:11:01
autor: MUSZEL
śruba ta ma tylko zwykłe małe 2 podkładki pod łbem. Myślę, że jak dasz zwykłą śrubę (nawet można sobie zrobić otwór na jakiejś wiertarce kadłubowej) z dwoma miedzianymi podkładkami (albo jedną miedzianą i jedną stalową) to będzie git ;)

Obrazek

: 29.10.2014 14:36:50
autor: troyo
Cieknie przez zbyt maly oring znajdujacy sie na koncowce iglicy regulacyjnej. Skoro nie chcesz pelniej sruby (nie rozumiem czemu, skoro jest to regulacja raczej set&forget) to proponuje zebys uzyl uszczelniacza w plynie np do silnikow. Takie preparaty wnikaja w uszczelnienie i je rozciagaja, co powinno zahamowac wyciek. Pewnie bedziesz musial sie troche postarac, zeby spenetrowalo to taka waska szczeline, ale mysle ze jest to do zrobienia.


Cos w ten desen: http://www.e-sklep-laser-sinex.pl/pl/p/ ... owego/2582

: 29.10.2014 16:59:11
autor: Sert93
Na razie zrobiłem to na patencie, który gdzieś na forum przedstawił diesel2117, na razie jest suchutko, ale żeby powiedzieć coś więcej, będę musiał trochę poużywać amortyzatora w terenie i pobawić się regulacją.