[test kół] Syntace W35 MX - szersze jest lepsze!

BikeBert
Posty: 186
Rejestracja: 19.04.2004 15:32:28
Kontakt:

[test kół] Syntace W35 MX - szersze jest lepsze!

Post autor: BikeBert »

.
.
.
Obrazek
Obrazek




Jakiś czas temu niemiecka firma Syntace zaskoczyła wszystkich pokazując koła na obręczach szerokich niczym do DH ale o wadze, której nie powstydziłyby się koła XC. W swojej ofercie Syntace posiada koła we wszystkich popularnych obecnie rozmiarach [26", 27,5" i 29"] oraz obręcze w szerokościach dopasowanych do większości dyscyplin [25mm - 350g | 30mm - 430g | 35mm - 500g | 40mm - 580g]*. Waga kompletu waha się od 1295g do 1840g, w zależności od rozmiaru i szerokości obręczy. Ciekawą propozycją jest możliwość zamówienia kół w dowolnej specyfikacji, wybierając wśród obręczy o różnych szerokościach i ilościach otworów [28 lub 32]. W ten sposób możemy zbudować sobie inne koło na przód i inne na tył - cena pozostaje ta sama.

* waga dla obręczy w rozmiarze 26"



Dlaczego szerokie obręcze?

Wszystko zaczęło się od rosnącego zapotrzebowania na szerokie obręcze, których niska waga pozwala na uniwersalne zastosowanie, począwszy od długodystansowych maratonów, a kończąc na ciężkim enduro. Niestety żaden z wiodących producentów nie był chętny, aby stawić czoła takiemu wyzwaniu. I właśnie w tym momencie firma Syntace postanowiła zbudować koła na szerokich, wytrzymałych obręczach oraz piastach, przystosowanych do użytkowania w każdych warunkach pogodowych - i to wszystko jak zawsze w bardzo niskiej wadze!



Przełom w dziedzinie niskich oporów toczenia

[align=justify]Według najnowszych badań [1][2][3][4] szersze opony toczą się lżej! Co więcej lekko toczące się opony, z charakterystycznymi dla siebie cienkimi ściankami bocznymi, dopiero w połączeniu z szerokimi obręczami są w stanie w pełni rozwinąć swoje możliwości. Dlatego wszystkie obręcze stosowane w kołach W-Series są odpowiednio szerokie a w porównaniu ze swoimi odpowiednikami u konkurencji, także bezkonkurencyjnie lekkie![/align]

Obrazek




Niższe ciśnienie dla większej kontroli podczas jazdy

Niższe ciśnienie w oponie oznacza: więcej trakcji, mniej oporów toczenia w terenie, lepszą amortyzację, wyższą prędkość w zakrętach oraz krótszą drogę hamowania. Dlaczego można przy szerokich obręczach jeździć na niższym ciśnieniu? Ponieważ dzięki bardziej prostopadłemu położeniu bocznych ścianek opony względem obręczy równocześnie podwyższa się objętość powietrza w oponie. Bardzo ważną zaletą szerokich obręczy jest wyeliminowanie efektu "bekania" powietrzem opon UST podczas jazdy w ostrych zakrętach przy niskim ciśnieniu.

Obrazek




Oszczędność energii

Dzięki bardziej prostopadłemu ułożeniu bocznych ścianek opony względem obręczy, redukuje się ich odkształcanie podczas pracy koła, co w efekcie końcowym zapewnia zmniejszenie oporów toczenia. Następna oszczędność energii dotyczy efektywnej redukcji masy rotującej. Zastosowanie szerokich obręczy pozwala na uzyskanie identycznej trakcji przy węższych oponach jak podczas zastosowania węższych obręczy i szerszych opon. Ponieważ różnica w wadze opon będzie zawsze wyższa od różnicy w wadze obręczy i dodatkowo poprzez fakt, że opona znajduje się dalej od osi koła niż obręcz, dochodzi do bardzo efektywnego zredukowania momentu obrotowego! Dla lepszego zrozumienia tego efektu należy popatrzeć na połączenie opony i koła jako całości. Przy zastosowaniu reguły "więcej obręczy i mniej opony" uzyskujemy pożądaną redukcję masy rotującej koła i to dokładnie tam, gdzie przynosi to największy efekt - czyli na jego obwodzie!




Koła systemowe

Niepodważalnym atutem kół systemowych [np. Industry Nine, Crank Brothers, Mavic] jest często ich spektakularny wygląd. Niestety, w niektórych przypadkach na tym kończą się ich zalety. Decydując się na zakup kół systemowych musimy być świadomi, że równocześnie zgadzamy się na liczne wady. Na przykład ilość szprych (24 i mniej), która w przypadku pęknięcia jednej z nich często uniemożliwia dalszą jazdę. Problemem może też okazać się dostępność zamiennika w przeciętnym sklepie rowerowym. Inną negatywną cechą typową dla kół systemowych jest ich mierna sztywność. I właśnie tutaj uwidacznia się przewaga kół Syntace składanych od lat w sprawdzonej tradycyjnej technologii, doprowadzonej do perfekcji w procesie systematycznego tuningu! Koła Syntace zaplatane są na trzy krzyże przy pomocy klasycznych giętych szprych, które w razie awarii dostać można w każdym sklepie rowerowym.



Perfekcyjne napięcie szprych

Dla podniesienia żywotności kół firma Syntace stosuje specjalnie skonstruowane asymetryczne obręcze typu MX, w których wszystkie otwory wywiercone są pod kątem odpowiednim dla danej szprychy. Także kołnierz piasty skonstruowany jest w taki sposób, aby jak najlepiej zgrywał się z kątem ułożenia szprych. Dzięki tym zabiegom szprychy nie dotykają się w miejscu krzyżowania co pozytywnie wpływa na ich wytrzymałość. Do zaplecenie kół Syntace zastosowało jedne z najmocniejszych i najlżejszych szprych Sapim CX-Ray oraz aluminiowe nyple tej samej firmy. Wszystkie koła Syntace W-Series są składane i zaplatane ręcznie przez fachowców w Niemczech.



Obręcze Syntace

Obrazek



Aluminiowe obręcze Syntace vs. obręcze z karbonu

Dzięki zastosowaniu nowego profilu asymetrycznej obręczy, specjalnie zmodyfikowanego aluminium oraz odpowiedniego, wielostopniowego procesu obróbki, udało się w przypadku obręczy o szerokości 35mm uzyskać niską wagę wynoszącą 500g [26"]. Wersja obręczy o szerokości 25mm waży jedynie 350g!

Warto także podkreślić wytrzymałość oraz sposób w jaki uszkadzają się obręcze zbudowane z lekkiego aluminium vs lekkiego karbonu. Poniższe zdjęcia obrazują to w doskonały sposób.

Enve vs Syntace

Obrazek

Obrazek




Test obręczy Syntace W35

http://youtu.be/GuUkASfGOwo




Obręcz Syntace W35 - dane techniczne:


Waga:
500 g | 26'' ISO 559 (28 i 32 otwory)
530 g | 27.5'' ISO 584 (28 i 32 otwory)
560 g | 29'' ISO 622 (28 i 32 otwory)
Zewnętrzna szerokość: 35 mm
Wewnętrzna szerokość: 28,4 mm
Zalecana szerokość opony: 2,25" - 2,5''
Wysokość obręczy: 20,5 mm
Otwór na wentyl: Ø 6,0 mm (Presta)
Tubeless-Ready: Yellow Tape lub Syntace
Materiał: Custom alloy
Kolor: Czarny mat, laserowe logo




Piasty Syntace

Obrazek



Piasta tylna HiTorque MX


Nazwa piasty i wyraźny dźwięk wolnobiegu mówią same za siebie: system jaki zastosowała firma Syntace wytrzyma więcej niż konkurencja. Sam system sprzęgła składający się z dwóch 36-zębowych tarcz jest bardzo zbliżony do Star Ratchet‏ stosowanego od lat przez firmę DT Swiss. Jednak Syntace dodatkowo udoskonaliło system wyposażając go w 4 sprężynki, które eliminują możliwość zazębiania się pojedynczych ząbków sprzęgła, prowadząc jednocześnie do ich przeciążenia. W wolnobiegu Syntace wszystkie zęby zawsze zazębiają się jenocześnie!

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Jako praktyczny przykład wytrzymałości piasty HiTorque Syntace przytacza Mistrza Niemiec w uphill'u [Jan Lämmel w swoim Liteville 301 używa tej samej piasty od 2011 roku] oraz Mistrza Świata w Trialu [Thomas Öhler, którego wyczyny można zobaczyć w tym filmiku]. Podobno piasty innych firm starczały tym panom na miesiąc jazdy, po czym ich wolnobiegi ulegały dezintegracji.




Wytrzymałość na zimowe warunki


Nawet podczas trzaskających mrozów wolnobieg piasty Syntace Hi-Torque MX nie wykazuje żadnych skutków ubocznych takich, jak zaciąganie łańcucha lub większy opór na sprzęgle. Dzieje się tak, ponieważ Syntace do smarowania wolnobiegu zamiast smaru, który gętsnieje w niskich temperaturach, stosuje olej. W ten sposób firma Syntace chce zapewnić gładką pracę wolnobiegu nie tylko mieszkańcom słonecznej Kaliforni, ale także Europejczykom, którym zdarza się jeździć w minusowych temperaturach.




Piasta tylna HiTorque MX Rear12 - dane techniczne:

• cieniowana, ponadwymiarowa oś 17mm zwiększająca sztywność, wytrzymałość i niską wagę
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe w korpusie piasty 17x30x7
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe w bębenku 17x26x5
• perfekcyjne zazębianie dzięki zastosowaniu 4 sprężynek
• sprzęgło zębate o skoku 10° [36 zębów]
• możliwość dopasowania dowolnego standardu mocowania koła dzięki wymiennym adapterom piasty [QR 135, 135x12, 142x12, 150x12, 157x12]



Piasta przednia HiTorque MX Front20 - dane techniczne:

• ponadwymiarowa oś 25mm zwiększająca sztywność, wytrzymałość i niską wagę
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe 37x25x7
• możliwość dopasowania dowolnego standardu mocowania koła dzięki wymiennym adapterom piasty [QR 100, 15mm, 2mm]



Piasta przednia HiTorque MX Front15 - dane techniczne:

• ponadwymiarowa oś 17mm zwiększająca sztywność, wytrzymałość i niską wagę,
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe 26x17x5
• możliwość dopasowania dowolnego standardu mocowania koła dzięki wymiennym adapterom piasty [QR 100, 15mm]



Gwarancja wytrzymałości


Na wszystkie koła W-Series firma Syntace oferuje ograniczoną 10 letnią (3+7) gwarancję na wady produkcjne oraz materiałowe: od daty zakupu do końca trzeciego roku następuje bezpłatna naprawa lub wymiana; od czwartego do końca dziesiątego roku klient płaci jedynie 50% aktualnej ceny sprzedaży.


Więcej info na stronie Syntace.com



Przypisy:

[1] Rolling Resistance
[2] How to increase your speed: All about rolling resistance
[3] Wider is faster!
[4] Wider Rims Are Better and Why Tubeless Tires Burp Air








GALERIA



Obrazek



Obrazek



Obrazek
Syntace W35 MX Front 20mm, 26", 32 szprychy



Obrazek
Syntace W35 MX Rear 12x142mm, 26", 32 szprychy



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek



Obrazek





Test długoterminowy


31.12.2013 - Pierwsza jazda


Po pierwszej jeździe jestem mile zaskoczony; koła są na prawdę sztywne a opór toczenia wbrew chłopskiej logice wcale nie jest wyższy. Zatem jest ziarno prawdy w tych marketingowych opracowaniach. Dotychczas opony pompowałem jakieś 2 bary [na dętkach]. Na pierwszą jazdę z kołami Syntace zarzuciłem niższe ciśnienie: przód 1,5 bara, tył 1,8 bara. Mimo to nie zauważyłem zwiększonych oporów toczenia, za to trakcja wzrosła znacznie. Na zakrętach nie zauważyłem aby opony wyginały się na obręczach, gdzie przy poprzednich kołach [wewnętrzna szerokość 21mm] było to bardzo irytujące, zwłaszcza przy niższych ciśnieniach. Stąd przy mojej wadze [85kg] na wąskich obręczach nie mogłem sobie pozwolić na niższe ciśnienia, bo opona podwijała się na ostrych zakrętach do tego stopnia, że ryłem felgą po trasie.

Co ciekawe już podczas pierwszej jazdy udało mi się zaliczyć niedolota i uderzyłem tylnym kołem centralnie w leżącą na lądowaniu belkę. Byłem już gotowy na łatanie dętki ale syku nie usłyszałem. Fuks? Możliwe, ale na poprzednich kołach przy tak niskim ciśnieniu byłby już snake!




04.01.2014 - Pierwszy snake!


Niestety, moje zachwyty nad niskim ciśnieniem w oponach i brakiem snejków okazały się przedwczesne, bo dzisiaj na korzennym zjeździe zaliczyłem pięknego, choć pojedynczego snejka! Nie pamietam nawet kiedy ostatnio mi się to przydarzyło [może dlatego, że dotychczas woziłem w tylnej oponie 2 bary ciśnienia]. Co prawda z tyłu mam obecnie założoną najtańszą i mocno zużytą wersję opony Hans Dampf [Performance], która ma bardzo cienkie boczne ścianki; do tego założyłem lekką, cienką dętkę [skończyły mi się grube, które zawsze zakładam na tył]. Na razie powracam do 2 barów z tyłu dopóki nie założę grubszej opony i dętki. Cała ta dzisiejsza przygoda jeszcze bardziej zachęciła mnie, aby wybrać się do krainy mlekiem płynącej :)


18.01.2014 - Pomiary

Pogoda nie rozpieszcza, więc postanowiłem zrobić kilka pomiarów. Założyłem tę samą oponę [Schwalbe Rock Razor 2.35] na dwie różne obręcze o szerokości wewnętrznej 21mm [DT Swiss EX 5.1 D] oraz 29mm [Syntace W35 MX]. W obu przypadkach ciśnienie wynosiło 2 bary. Oto, co pokazała suwmiarka.



Szerokość balonu:

Obrazek Obrazek

obręcz DT Swiss EX 5.1D [I.D. 21mm] - 55.80mm | obręcz Syntace W35 MX [I.D. 29mm] - 58.40mm

różnica 2.6mm



Szerokość bieżnika:

Obrazek Obrazek

obręcz DT Swiss EX 5.1D [I.D. 21mm] - 57.55mm | obręcz Syntace W35 MX [I.D. 29mm] - 57.60mm

różnica 0.05mm
[praktycznie żadna]



Wniosek: przy obręczy szerszej o 8mm grubość balonu opony wzrosła o 2.6mm, natomiast szerokość bieżnika pozostała niezmienna.
Jednocześnie profil opony nieznacznie się spłaszczył, co zwiększa powierzchnię przylegania opony do podłoża, a w konsekwencji poprawia przyczepność.

____
c.d.n.
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Jedyne co jestem w stanie powiedzieć to WOW. Gdyby wszyscy tak pisali bylibyśmy największą na świecie skarbnicą rowerowej wiedzy. Jestem pod wrażeniem.
Z gówna bata nie ukręcisz.
balfa2step
Posty: 313
Rejestracja: 13.03.2008 11:54:01
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re:

Post autor: balfa2step »

KubaLaPL pisze:Jedyne co jestem w stanie powiedzieć to WOW. Gdyby wszyscy tak pisali bylibyśmy największą na świecie skarbnicą rowerowej wiedzy. Jestem pod wrażeniem.
To nie pierwszy i mam nadzieje nie ostatni konkretny opis cześci rowerowych , więcej świetnych recenzji znajduje się na forum emtb i chyba ? endurotrophy Polecam .
Dziękuje i proszę o wiecej !

Warto kiedyś zebrać wszystkie te informacje.
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Te koła zdają sie nie mieć żadnych wad, jesteś dystrybutorem tej marki, tzn to jest reklama czy po prostu poświęciłeś swój prywatny czas dla dobra ogółu z zamiarem pokazania w.w produktu?

Nazwa tematu też się trochę gryzie z ostatnim zdaniem w Twoim poście "Test i wrażenia z jazdy wkrótce..."

Przepraszam że jestem czepliwy, po prostu jestem zielony ;) Ale zdjęcia jak zawsze bardzo ładne.
BikeBert
Posty: 186
Rejestracja: 19.04.2004 15:32:28
Kontakt:

Post autor: BikeBert »

Nie jestem dystrybutorem i trochę mi nawet głupio, że robię tak wielką przysługę polskiemu dystrybutorowi, który w moich oczach nie ma najlepszej opinii. Ja koła mam z innego źródła. Sapienti sat est.

Panowie, w jeden dzień, tydzień, miesiąc czy nawet rok nie da się napisać wiarogodnej recenzji, testu... Wiadomo, że [prawie] wszystkie produkty działają jak należy kiedy są nowe. Problemy zaczynają się po pewnym [zazwyczaj długim] czasie. Dlatego na początek zamieściłem kilka informacji technicznych, a teraz rozpoczyna się prawdziwy praktyczny test długoterminowy...

Sam jestem ciekaw co pokaże czas. Po pierwszej jeździe jestem mile zaskoczony; koła są na prawdę sztywne a opór toczenia wbrew chłopskiej logice wcale nie jest wyższy. Zatem jest ziarno prawdy w tych marketingowych opracowaniach. Dotychczas opony pompowałem jakieś 2 bary. Na pierwszą jazdę z kołami Syntace zarzuciłem niższe ciśnienie: przód 1,5 bara, tył 1,8 bara. Mimo to nie zauważyłem zwiększonych oporów toczenia, za to trakcja wzrosła znacznie. Na zakrętach nie zauważyłem aby opony wyginały się na obręczach, gdzie przy poprzednich kołach [wewnętrzna szerokość 21mm] było to bardzo irytujące, zwłaszcza przy niższych ciśnieniach. Stąd przy mojej wadze [85kg] nie mogłem sobie pozwolić na niższe ciśnienia na wąskich obręczach.

Co ciekawe już podczas pierwszej jazdy udało mi się zaliczyć niedolota i uderzyłem tylnym kołem centralnie w leżącą na lądowaniu belkę. Byłem już gotowy na łatanie dętki ale syku nie usłyszałem. Fuks? Możliwe, ale na poprzednich kołach przy tak niskim ciśnieniu byłby już snake!

Cena to ostatnia rzecz, którą chciałbym tu poruszać [bo niestety nie mamy na nią wpływu], ale jeśli już o niej mowa to jest zbliżona do innych kół w tym przedziale jakościowym, np. Industry Nine.

Skoro już mowa o i9...

Obrazek

Moje stare koła i9 po 6 sezonach i wymianie łożysk nadal toczą się jak nowe i pewnie wylądują w innym rowerze. Po tylu latach mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że są to najlepsze i najładniejsze koła jakie dotychczas posiadałem. Syntace pod względem wizualnym niestety mizernie przy nich wyglądają...

Jeśli chodzi o jakość myślę, że im nie ustępują. Co prawda wolnobieg w i9 zazębia się co 3°, a w Syntace "tylko" co 10° [co jest raczej standardem]. Jest to wyczuwalne przy pierwszym kontakcie, nie sądzę jednak by w praktyce miało to wielkie znaczenie. Syntace daje szczodre 10 lat gwarancji, więc nie martwię się o przyszłość :)

Poza tym nowe piasty i9 Torch borykają się z wieloma problemami wieku dziecięcego, m.in: rozlatujące się łożyska, wypadająca kaseta podczas demontażu koła, o czym można przeczytać tutaj.

To był główny powód, który pchnął mnie w stronę czegoś innego.
Znajdor Nieziemski
Posty: 172
Rejestracja: 18.12.2013 02:07:40
Kontakt:

Post autor: Znajdor Nieziemski »

Batdzo fajny post.
Dobry przekaz informacji do tego zdjęcia.
Szkoda tylko że nie często się coś takiego czyta.
Wcześniej nukianuki.
BikeBert
Posty: 186
Rejestracja: 19.04.2004 15:32:28
Kontakt:

Post autor: BikeBert »

Niestety, moje zachwyty nad niskim ciśnieniem w oponach i brakiem snejków okazały się przedwczesne, bo dzisiaj na korzennym zjeździe zaliczyłem pięknego, choć pojedynczego snejka! Nie pamietam nawet kiedy ostatnio mi się to przydarzyło [może dlatego, że dotychczas woziłem w tylnej oponie 2 bary ciśnienia]. Co prawda z tyłu mam obecnie założoną najtańszą i mocno zużytą wersję opony Hans Dampf [Performance], która ma bardzo cienkie boczne ścianki; do tego założyłem lekką, cienką dętkę [skończyły mi się grube, które zawsze zakładam na tył]. Na razie powracam do 2 barów z tyłu dopóki nie założę grubszej opony i dętki. Cała ta dzisiejsza przygoda jeszcze bardziej zachęciła mnie, aby wybrać się do krainy mlekiem płynącej :)
BikeBert
Posty: 186
Rejestracja: 19.04.2004 15:32:28
Kontakt:

Post autor: BikeBert »

Pogoda nie rozpieszcza, więc postanowiłem zrobić kilka pomiarów. Założyłem tę samą oponę [Schwalbe Rock Razor 2.35] na dwie różne obręcze o szerokości wewnętrznej 21mm [DT Swiss EX 5.1 D] oraz 29mm [Syntace W35 MX]. W obu przypadkach ciśnienie wynosiło 2 bary. Oto, co pokazała suwmiarka.



Szerokość balonu:

Obrazek Obrazek

obręcz DT Swiss EX 5.1D [I.D. 21mm] - 55.80mm | obręcz Syntace W35 MX [I.D. 29mm] - 58.40mm

różnica 2.6mm



Szerokość bieżnika:

Obrazek Obrazek

obręcz DT Swiss EX 5.1D [I.D. 21mm] - 57.55mm | obręcz Syntace W35 MX [I.D. 29mm] - 57.60mm

różnica 0.05mm
[praktycznie żadna]



Wniosek: przy obręczy szerszej o 8mm grubość balonu opony wzrosła o 2.6mm, natomiast szerokość bieżnika pozostała niezmienna.
Jednocześnie profil opony nieznacznie się spłaszczył, co zwiększa powierzchnię przylegania opony do podłoża, a w konsekwencji poprawia przyczepność.
Pupgo
Posty: 144
Rejestracja: 03.04.2010 12:38:57
Lokalizacja: Legnica
Kontakt:

Post autor: Pupgo »

Wszystko pięknie, ale cena niszczy:/
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości