.
.


Jakiś czas temu niemiecka firma Syntace zaskoczyła wszystkich pokazując koła na obręczach szerokich niczym do DH ale o wadze, której nie powstydziłyby się koła XC. W swojej ofercie Syntace posiada koła we wszystkich popularnych obecnie rozmiarach [26", 27,5" i 29"] oraz obręcze w szerokościach dopasowanych do większości dyscyplin [25mm - 350g | 30mm - 430g | 35mm - 500g | 40mm - 580g]*. Waga kompletu waha się od 1295g do 1840g, w zależności od rozmiaru i szerokości obręczy. Ciekawą propozycją jest możliwość zamówienia kół w dowolnej specyfikacji, wybierając wśród obręczy o różnych szerokościach i ilościach otworów [28 lub 32]. W ten sposób możemy zbudować sobie inne koło na przód i inne na tył - cena pozostaje ta sama.
* waga dla obręczy w rozmiarze 26"
Dlaczego szerokie obręcze?
Wszystko zaczęło się od rosnącego zapotrzebowania na szerokie obręcze, których niska waga pozwala na uniwersalne zastosowanie, począwszy od długodystansowych maratonów, a kończąc na ciężkim enduro. Niestety żaden z wiodących producentów nie był chętny, aby stawić czoła takiemu wyzwaniu. I właśnie w tym momencie firma Syntace postanowiła zbudować koła na szerokich, wytrzymałych obręczach oraz piastach, przystosowanych do użytkowania w każdych warunkach pogodowych - i to wszystko jak zawsze w bardzo niskiej wadze!
Przełom w dziedzinie niskich oporów toczenia
[align=justify]Według najnowszych badań [1][2][3][4] szersze opony toczą się lżej! Co więcej lekko toczące się opony, z charakterystycznymi dla siebie cienkimi ściankami bocznymi, dopiero w połączeniu z szerokimi obręczami są w stanie w pełni rozwinąć swoje możliwości. Dlatego wszystkie obręcze stosowane w kołach W-Series są odpowiednio szerokie a w porównaniu ze swoimi odpowiednikami u konkurencji, także bezkonkurencyjnie lekkie![/align]

Niższe ciśnienie dla większej kontroli podczas jazdy
Niższe ciśnienie w oponie oznacza: więcej trakcji, mniej oporów toczenia w terenie, lepszą amortyzację, wyższą prędkość w zakrętach oraz krótszą drogę hamowania. Dlaczego można przy szerokich obręczach jeździć na niższym ciśnieniu? Ponieważ dzięki bardziej prostopadłemu położeniu bocznych ścianek opony względem obręczy równocześnie podwyższa się objętość powietrza w oponie. Bardzo ważną zaletą szerokich obręczy jest wyeliminowanie efektu "bekania" powietrzem opon UST podczas jazdy w ostrych zakrętach przy niskim ciśnieniu.

Oszczędność energii
Dzięki bardziej prostopadłemu ułożeniu bocznych ścianek opony względem obręczy, redukuje się ich odkształcanie podczas pracy koła, co w efekcie końcowym zapewnia zmniejszenie oporów toczenia. Następna oszczędność energii dotyczy efektywnej redukcji masy rotującej. Zastosowanie szerokich obręczy pozwala na uzyskanie identycznej trakcji przy węższych oponach jak podczas zastosowania węższych obręczy i szerszych opon. Ponieważ różnica w wadze opon będzie zawsze wyższa od różnicy w wadze obręczy i dodatkowo poprzez fakt, że opona znajduje się dalej od osi koła niż obręcz, dochodzi do bardzo efektywnego zredukowania momentu obrotowego! Dla lepszego zrozumienia tego efektu należy popatrzeć na połączenie opony i koła jako całości. Przy zastosowaniu reguły "więcej obręczy i mniej opony" uzyskujemy pożądaną redukcję masy rotującej koła i to dokładnie tam, gdzie przynosi to największy efekt - czyli na jego obwodzie!
Koła systemowe
Niepodważalnym atutem kół systemowych [np. Industry Nine, Crank Brothers, Mavic] jest często ich spektakularny wygląd. Niestety, w niektórych przypadkach na tym kończą się ich zalety. Decydując się na zakup kół systemowych musimy być świadomi, że równocześnie zgadzamy się na liczne wady. Na przykład ilość szprych (24 i mniej), która w przypadku pęknięcia jednej z nich często uniemożliwia dalszą jazdę. Problemem może też okazać się dostępność zamiennika w przeciętnym sklepie rowerowym. Inną negatywną cechą typową dla kół systemowych jest ich mierna sztywność. I właśnie tutaj uwidacznia się przewaga kół Syntace składanych od lat w sprawdzonej tradycyjnej technologii, doprowadzonej do perfekcji w procesie systematycznego tuningu! Koła Syntace zaplatane są na trzy krzyże przy pomocy klasycznych giętych szprych, które w razie awarii dostać można w każdym sklepie rowerowym.
Perfekcyjne napięcie szprych
Dla podniesienia żywotności kół firma Syntace stosuje specjalnie skonstruowane asymetryczne obręcze typu MX, w których wszystkie otwory wywiercone są pod kątem odpowiednim dla danej szprychy. Także kołnierz piasty skonstruowany jest w taki sposób, aby jak najlepiej zgrywał się z kątem ułożenia szprych. Dzięki tym zabiegom szprychy nie dotykają się w miejscu krzyżowania co pozytywnie wpływa na ich wytrzymałość. Do zaplecenie kół Syntace zastosowało jedne z najmocniejszych i najlżejszych szprych Sapim CX-Ray oraz aluminiowe nyple tej samej firmy. Wszystkie koła Syntace W-Series są składane i zaplatane ręcznie przez fachowców w Niemczech.
Obręcze Syntace

Aluminiowe obręcze Syntace vs. obręcze z karbonu
Dzięki zastosowaniu nowego profilu asymetrycznej obręczy, specjalnie zmodyfikowanego aluminium oraz odpowiedniego, wielostopniowego procesu obróbki, udało się w przypadku obręczy o szerokości 35mm uzyskać niską wagę wynoszącą 500g [26"]. Wersja obręczy o szerokości 25mm waży jedynie 350g!
Warto także podkreślić wytrzymałość oraz sposób w jaki uszkadzają się obręcze zbudowane z lekkiego aluminium vs lekkiego karbonu. Poniższe zdjęcia obrazują to w doskonały sposób.
Enve vs Syntace


Test obręczy Syntace W35
http://youtu.be/GuUkASfGOwo
Obręcz Syntace W35 - dane techniczne:
Waga:
500 g | 26'' ISO 559 (28 i 32 otwory)
530 g | 27.5'' ISO 584 (28 i 32 otwory)
560 g | 29'' ISO 622 (28 i 32 otwory)
Zewnętrzna szerokość: 35 mm
Wewnętrzna szerokość: 28,4 mm
Zalecana szerokość opony: 2,25" - 2,5''
Wysokość obręczy: 20,5 mm
Otwór na wentyl: Ø 6,0 mm (Presta)
Tubeless-Ready: Yellow Tape lub Syntace
Materiał: Custom alloy
Kolor: Czarny mat, laserowe logo
Piasty Syntace

Piasta tylna HiTorque MX
Nazwa piasty i wyraźny dźwięk wolnobiegu mówią same za siebie: system jaki zastosowała firma Syntace wytrzyma więcej niż konkurencja. Sam system sprzęgła składający się z dwóch 36-zębowych tarcz jest bardzo zbliżony do Star Ratchet stosowanego od lat przez firmę DT Swiss. Jednak Syntace dodatkowo udoskonaliło system wyposażając go w 4 sprężynki, które eliminują możliwość zazębiania się pojedynczych ząbków sprzęgła, prowadząc jednocześnie do ich przeciążenia. W wolnobiegu Syntace wszystkie zęby zawsze zazębiają się jenocześnie!



Jako praktyczny przykład wytrzymałości piasty HiTorque Syntace przytacza Mistrza Niemiec w uphill'u [Jan Lämmel w swoim Liteville 301 używa tej samej piasty od 2011 roku] oraz Mistrza Świata w Trialu [Thomas Öhler, którego wyczyny można zobaczyć w tym filmiku]. Podobno piasty innych firm starczały tym panom na miesiąc jazdy, po czym ich wolnobiegi ulegały dezintegracji.
Wytrzymałość na zimowe warunki
Nawet podczas trzaskających mrozów wolnobieg piasty Syntace Hi-Torque MX nie wykazuje żadnych skutków ubocznych takich, jak zaciąganie łańcucha lub większy opór na sprzęgle. Dzieje się tak, ponieważ Syntace do smarowania wolnobiegu zamiast smaru, który gętsnieje w niskich temperaturach, stosuje olej. W ten sposób firma Syntace chce zapewnić gładką pracę wolnobiegu nie tylko mieszkańcom słonecznej Kaliforni, ale także Europejczykom, którym zdarza się jeździć w minusowych temperaturach.
Piasta tylna HiTorque MX Rear12 - dane techniczne:
• cieniowana, ponadwymiarowa oś 17mm zwiększająca sztywność, wytrzymałość i niską wagę
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe w korpusie piasty 17x30x7
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe w bębenku 17x26x5
• perfekcyjne zazębianie dzięki zastosowaniu 4 sprężynek
• sprzęgło zębate o skoku 10° [36 zębów]
• możliwość dopasowania dowolnego standardu mocowania koła dzięki wymiennym adapterom piasty [QR 135, 135x12, 142x12, 150x12, 157x12]
Piasta przednia HiTorque MX Front20 - dane techniczne:
• ponadwymiarowa oś 25mm zwiększająca sztywność, wytrzymałość i niską wagę
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe 37x25x7
• możliwość dopasowania dowolnego standardu mocowania koła dzięki wymiennym adapterom piasty [QR 100, 15mm, 2mm]
Piasta przednia HiTorque MX Front15 - dane techniczne:
• ponadwymiarowa oś 17mm zwiększająca sztywność, wytrzymałość i niską wagę,
• dwa podwójnie uszczelnione łożyska maszynowe 26x17x5
• możliwość dopasowania dowolnego standardu mocowania koła dzięki wymiennym adapterom piasty [QR 100, 15mm]
Gwarancja wytrzymałości
Na wszystkie koła W-Series firma Syntace oferuje ograniczoną 10 letnią (3+7) gwarancję na wady produkcjne oraz materiałowe: od daty zakupu do końca trzeciego roku następuje bezpłatna naprawa lub wymiana; od czwartego do końca dziesiątego roku klient płaci jedynie 50% aktualnej ceny sprzedaży.
Więcej info na stronie Syntace.com
Przypisy:
[1] Rolling Resistance
[2] How to increase your speed: All about rolling resistance
[3] Wider is faster!
[4] Wider Rims Are Better and Why Tubeless Tires Burp Air
GALERIA



Syntace W35 MX Front 20mm, 26", 32 szprychy

Syntace W35 MX Rear 12x142mm, 26", 32 szprychy
















Test długoterminowy
31.12.2013 - Pierwsza jazda
Po pierwszej jeździe jestem mile zaskoczony; koła są na prawdę sztywne a opór toczenia wbrew chłopskiej logice wcale nie jest wyższy. Zatem jest ziarno prawdy w tych marketingowych opracowaniach. Dotychczas opony pompowałem jakieś 2 bary [na dętkach]. Na pierwszą jazdę z kołami Syntace zarzuciłem niższe ciśnienie: przód 1,5 bara, tył 1,8 bara. Mimo to nie zauważyłem zwiększonych oporów toczenia, za to trakcja wzrosła znacznie. Na zakrętach nie zauważyłem aby opony wyginały się na obręczach, gdzie przy poprzednich kołach [wewnętrzna szerokość 21mm] było to bardzo irytujące, zwłaszcza przy niższych ciśnieniach. Stąd przy mojej wadze [85kg] na wąskich obręczach nie mogłem sobie pozwolić na niższe ciśnienia, bo opona podwijała się na ostrych zakrętach do tego stopnia, że ryłem felgą po trasie.
Co ciekawe już podczas pierwszej jazdy udało mi się zaliczyć niedolota i uderzyłem tylnym kołem centralnie w leżącą na lądowaniu belkę. Byłem już gotowy na łatanie dętki ale syku nie usłyszałem. Fuks? Możliwe, ale na poprzednich kołach przy tak niskim ciśnieniu byłby już snake!
04.01.2014 - Pierwszy snake!
Niestety, moje zachwyty nad niskim ciśnieniem w oponach i brakiem snejków okazały się przedwczesne, bo dzisiaj na korzennym zjeździe zaliczyłem pięknego, choć pojedynczego snejka! Nie pamietam nawet kiedy ostatnio mi się to przydarzyło [może dlatego, że dotychczas woziłem w tylnej oponie 2 bary ciśnienia]. Co prawda z tyłu mam obecnie założoną najtańszą i mocno zużytą wersję opony Hans Dampf [Performance], która ma bardzo cienkie boczne ścianki; do tego założyłem lekką, cienką dętkę [skończyły mi się grube, które zawsze zakładam na tył]. Na razie powracam do 2 barów z tyłu dopóki nie założę grubszej opony i dętki. Cała ta dzisiejsza przygoda jeszcze bardziej zachęciła mnie, aby wybrać się do krainy mlekiem płynącej

18.01.2014 - Pomiary
Pogoda nie rozpieszcza, więc postanowiłem zrobić kilka pomiarów. Założyłem tę samą oponę [Schwalbe Rock Razor 2.35] na dwie różne obręcze o szerokości wewnętrznej 21mm [DT Swiss EX 5.1 D] oraz 29mm [Syntace W35 MX]. W obu przypadkach ciśnienie wynosiło 2 bary. Oto, co pokazała suwmiarka.
Szerokość balonu:


obręcz DT Swiss EX 5.1D [I.D. 21mm] - 55.80mm | obręcz Syntace W35 MX [I.D. 29mm] - 58.40mm
różnica 2.6mm
Szerokość bieżnika:


obręcz DT Swiss EX 5.1D [I.D. 21mm] - 57.55mm | obręcz Syntace W35 MX [I.D. 29mm] - 57.60mm
różnica 0.05mm
[praktycznie żadna]
Wniosek: przy obręczy szerszej o 8mm grubość balonu opony wzrosła o 2.6mm, natomiast szerokość bieżnika pozostała niezmienna.
Jednocześnie profil opony nieznacznie się spłaszczył, co zwiększa powierzchnię przylegania opony do podłoża, a w konsekwencji poprawia przyczepność.
____
c.d.n.