Damper 5th Element - Shimy

Lukasz1PL
Posty: 90
Rejestracja: 15.01.2013 08:32:29
Kontakt:

Damper 5th Element - Shimy

Post autor: Lukasz1PL »

Witam
Od jakiegoś czasu mam damper 5th Element, jednego dnia nie mogłem wysiedzieć i poszedłem na rower. Podczas jazdy nie wytrzymała chyba uszczelka olejowa bo mi poleciało po tłoku na ramę i w efekcie straciłem tłumienie. Dzisiaj uszczelkę wymieniłem, z tym problemu już nie ma. Problem jest taki, że gdy wkręcałem całą tą śrubę na końcu tłoka z shimami, trochę mi nie wyszło i niektóre blaszki mi wypadły. Starałem się ułożyć tak jak były, damper zalany, napompowany, zamontowany i zdziwienie. Damper stał się wyjątkowo twardy i super wolno wracał, odkręciłem pokrętło rebound(wcześniej nie działało, dlatego było wkręcone)i trochę się polepszyło, tj. troszeczkę twardość się zmieniła i szybciej wracał. Ale to wciąż nie było to. Wypuściłem trochę powietrza, stał się jeszcze bardziej miękki. Spuściłem całe i efekt jak w poprzednim zdaniu, ale wciąż przy uginaniu było takie wrażenie, że jakby olej za wolno przepływał. Uginałem na sucho w domu, ale wydaje mi się że gdyby przyszło w takim stanie wybrać 2 następujące po sobie korzenie to nie dałby rady. Należy tu wspomnieć że po tych wszystkich perturbacjach tłumienie jest, problem jest z szybkością kompresji i odbicia. Sam nie mam zbyt dużego pojęcia o tym, tematy na forum przeszukałem ale przy ich pomocy dalej nie udało mi się tak ustawić, żeby było dobrze. Nie bardzo potrafię wyobrazić sobie co zmienia duży shim a co mały w danym miejscu i jaki to ma skutek przy uginaniu.

Wzorowałem się tym:
http://www.pinkbike.com/photo/2340630/
http://www.pinkbike.com/photo/2989851/
http://www.pinkbike.com/photo/3611607/

A tu zdjęcie, jak to wygląda u mnie:
http://www.pinkbike.com/photo/10588045/

Damper to długość 222mm, rama Benest DH 200(dosyć stara, może być problem ze zdjęciami)spring 450lbs x 2.75 i waga 65kg. Jest ktoś w stanie podpowiedzieć, jak te shimy ułożyć, aby uzyskać odpowiednią pracę?
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Puncu »

Przy okazji możesz podać grubość i średnice tych shimów?
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Szakall
Posty: 502
Rejestracja: 09.06.2007 15:51:36
Lokalizacja: Świebodzin
Kontakt:

Post autor: Szakall »

czy w 5th elementach nie bylo jakiegos specjalnego sposobu zalewania (problem z zapowietrajacym sie spv czy cos)? cos mi swita w glowie ale nie wiem co, nie mialem stycznosci z tym damperem
http://www.pinkbike.com/u/szakal/album/
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Lekko pod kątem wkłada się ifp i wszystko jest ok, powietrza tam nie powinno być.

Shimy ułóż od najmniejszego do największego (zobacz na dużym pierścieniu który shim się odcisnął i tak układaj (http://www.pinkbike.com/photo/5959086/ coś takiego).

Z dziwactwami w działaniu i regulacjach problemem może być to, że iglica wewnątrz tłoka nie byłą dociśnięta do końca regulacji przy serwisie i teraz wychodzą jakieś kwiatki. Zrób jeszcze raz serwis od nowa, wszystkie regulacje na minimum, dociśnij lekko iglicę która jest wewnątrz tłoka (może nawet wykręć do końca regulację odbicia i ogarnij jak ona działa, jak zaczaisz to sobie z tym poradzisz). Tłumaczyć co robi który zestaw shimów i jakie są metody ich układania nie ma co, zrób piramidkę i na początek wystarczy.

Powietrza daj trochę ponad minimum, z 90-100psi. Ewentualnie wydaj 100-200zł na serwis i miej z głowy, ale jak już zacząłeś to skończ, dasz radę :) A na przyszłość rób wszystko wolniej i dokładniej, bo jak zgubisz jakiś element dampera to potem może wcale nie działać.
Lukasz1PL
Posty: 90
Rejestracja: 15.01.2013 08:32:29
Kontakt:

Re:

Post autor: Lukasz1PL »

Puncu pisze:Przy okazji możesz podać grubość i średnice tych shimów?
Grubość będzie ciężko podać dokładnie.
Średnica od największego:
1. Zew. 18mm wew. 8mm
2. Zew. 18mm wew. 8mm
3. Zew. 12mm wew. 8mm
4. Zew. 12mm wew. 8mm
5. Zew. 12mm wew. 8mm
6. Zew 11,5mm wew. 8mm grubość 1,5mm
Nie bardzo wiem czy to też jest shim, jest odciśnięty na śrubie, to ten najgrubszy element


GgG
Zrobię jak napisałeś, ale pytanie mam jeszcze jedno.
Na tym obrazku http://www.pinkbike.com/photo/2340630/ widać, koło całej puszki jest śrubka z podkładką i kolejne blaszki. U mnie jest kolejno: śrubka, podkładka, duża blaszka, mała blaszka. Je zostawić jak były czy też inaczej?.

//edit
Zrobiłem i dalej jest lipa, damper twardy, silne tłumienie kompresji początku skoku jest(chyba tak to fachowo brzmi) a z kolei tłumienia odbicia nie było wcale. To rozebrałem, blaszki ustawiłem odwrotnie, ale też piramida i znowu to samo, tylko tłumienie odbicia, jakieś tam było. Akurat chciałem gdzieś pojechać rowerem to go złożyłem i pojechałem, damper nie wybierał nic. Niemalże wrażenie miałem jakbym jechał sztywniakiem :v Nie wiem czego to może być wina. Może olej za gęsty, wlany 5W.
Tak to wyglądało przed przejażdżką http://www.pinkbike.com/photo/10589047/
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Może zamontowałeś odwrotnie ten pierścien złoty (zawór od bujania zawieszeniem). Nie chce mi się rozkręcać mojego 5th żeby wysłac Ci odpowiednie foty, ale na śrubę zakładasz najmniejszego shima i potem coraz większe, może jeszcze odwrotnie zamontowałeś tą podkładkę z 3 otworami. Nie wiem, kombinuj, ewentualnie poszuakj fotek jak to jest rozkręcone i co tam w którym miejscu siedzi. Ja swojego 5th robiłem dawno temu i nie za bardzo ogarniam teraz z pamięci jak to było poskładane.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości