Lekkie mocne obręcze

xKaNiOnx
Posty: 70
Rejestracja: 25.07.2011 13:37:51
Kontakt:

Post autor: xKaNiOnx »

Z moich obserwacji wynika, że zdecydowanie za dużo czasu poświęcamy na poszukiwaniu mocnych obręczy, zamiast poszukiwania dobrego specjalisty od zaplatania. Zwykle po 3 tygodniach dobierania komponentów i przeglądnięciu całego internetu, idziemy do "pierwszego lepszego" sklepu i zamawiamy nasze wymarzone części, a później smutek, że coś się rozwaliło i dodatkowo negatywne opinie o produkcie X pojawiają się w necie...

Prawa jest taka, że nie zależenie jak mocną obręcz weźmiemy to jak zaplot do bani to koło się rozwali. Stąd też dużo, bardzo rozbieżnych opinii w internecie na temat tych samych obręczy.
Dodatkowo każdy jeździ inaczej co też mocno wpływa na ewentualną wytrzymałość koła ;)

Wg. mnie nie ma co wnikać w konstrukcje obręczy/stopy/oczkowania - są obręcze złe i są dobre - niestety nie można wysnuć obiektywnej prawdy, że obręcze ze stopu X, albo konstrukcji Y są mocniejsze od tych Z. Jeśli chodzi o wytrzymałość to po prostu najlepiej wybrać jeden z internetowych "pewniaków" w danej klasie cenowej/wagowej i tyle w temacie.

Lepiej zwracać uwagę na wartości użytkowe, np. bezdętkowość jeśli kogoś to interesuje lub np. szerokość, zamiast wnikać w oczka lub ich brak.

Z pewniaków to są EX729, EX823.
Jak chcemy lżej to EX721.
Jak jeszcze lżej to EN521, WTB i25 (nowość na rynku - i23 ma bardzo pozytywne opinie, ale to troszkę inna klasa), ZTR Flow.
W DH raczej już lżejszych się nie szuka ;)

PS. Obręcze DT nie są złe np. EX500. Natomiast mieli wpadki - przykładowe FR 6.1D jest obręczą zasadniczo złą (ta obręcz kiedyś kosztowała ponad 200zł, obecnie do kupienia za 100zł - ciekawe dlaczego ;))
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

dzięki chłopaki, raczej wiem już wszystko co chciałem ;)
i koniec kłótni bo wszystkim dam bana na tydzień! ;P
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re:

Post autor: Spaced »

xKaNiOnx pisze:Z moich obserwacji wynika, że zdecydowanie za dużo czasu poświęcamy na poszukiwaniu mocnych obręczy, zamiast poszukiwania dobrego specjalisty od zaplatania. Zwykle po 3 tygodniach dobierania komponentów i przeglądnięciu całego internetu, idziemy do "pierwszego lepszego" sklepu i zamawiamy nasze wymarzone części, a później smutek, że coś się rozwaliło i dodatkowo negatywne opinie o produkcie X pojawiają się w necie...

Prawa jest taka, że nie zależenie jak mocną obręcz weźmiemy to jak zaplot do bani to koło się rozwali. Stąd też dużo, bardzo rozbieżnych opinii w internecie na temat tych samych obręczy.
Dodatkowo każdy jeździ inaczej co też mocno wpływa na ewentualną wytrzymałość koła ;)


Dokładnie. Sam to czuje kiedy mam 2 koła zaplecione na tej samej obreczy i szprychach i bardzo zblizonej pieście przez 2 różnych fachermajstrów. Oba zamiennie na tyle używam. Jedno puszcza naciąg po 3-5 dniach ostrej jazdy, a drugie spokojnie i 10-14 dni wytrzymuje (mówie o dniach gołej jazdy po 8h dziennie). To jest kapke spora różnica.
Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

Muszel ja się nie kłócę ze masz kupić MTX39 bo jeżeli nie masz miejsc które zabijają felgi to te obręcze to kompletny bezsens bo są ciężkie.
Ja tylko staram się was przekonać że MTX 39 to nie jest słaba obręcz jak ktoś tu pisał i nie da się jej pogiąć nawet na złym zaplucie.
Ona bez szprych jest sztywna jak cholera.
Prawidłowy zaplot chroni troche przed chipsem bo się krzyże zapierają na boki ale mimo to niektóre obręcz zamieniły się mi w lekkie chipsy.

Wiele zależy od szprych, bo nie są one zrobione z wytrzymałej stali, tylko z bardzo miękkiej i ciągliwej stali austenitycznej z której się robi garnki.
Dlatego muszą one być po bardzo dużym odkształceniu na zimno.
Jeżeli naciąg puszcza to może to być spowodowane bardzo małym stopniem zgniotu szprych.
Zaobserwowałem że szprychy DT mają ten problem i są strasznie miękkie.

Stopień zgniotu stali autentystycznej można sprawdzić magnesem.
Jeżeli stal autentyczna przyciąga magnes to znaczy ze powstał w niej martenzyt na skutek odkształcenia.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

MTX39 gniecie się bardzo łątwo. Moze nie tak jak obrecze enduro ale blizej jej do ridera czy 6.1 od dt niz ciezkich obreczy mavica.

A chipsy robią się bo przez brak odpowiedniego naciagu obręcz traci sztywność boczną.

A szprychy dt są od siebie baaaardzo różne.
Bogumil
Posty: 474
Rejestracja: 25.11.2013 19:08:19
Kontakt:

Post autor: Bogumil »

MTX33 się gniecie ale czy widziałeś wgniecionego MTX 39?
Mam te obręcze i na prawdę są cholernie sztywne i odporne na wszystko.
A wgniota bardzo ciężko w nich zrobić.

Obręcze są inaczej obciążone niż ramy wahacze itd.
Nie pracuje w fabryce obręczy i nie znam ich tajemnic ale wydaje mi się ze wytworzenie lekkiej i wytrzymałej obręczy jest cholernie trudne.
Bo oprócz dynamicznych naprężeń gnących muszą przejmować również lokalne uderzenia występujące na bardzo małej powierzchni.
Przez to ciężko wytworzyć lekką i wytrzymałą obręcz ponieważ żeby wytrzymywała doże naprężenia powinna być bardzo utwardzona a żeby posiadała dobrą udarność powinna być stosunkowo miękka i posiadać możliwość powstawania lokalnych małych odkształceń.
Felga jest to monolityczna część wiec teoretycznie można zastosować obróbki łączące umocnienie zgniotem i utwardzanie wydzieleniowe.
Sęk w tym że wtedy felga będzie bardzo wytrzymała ale będzie posiadała słabą udarność i większą skłonność do pękania.
I bardzo możliwe ze w przypadku znacznie umocnionej i lekkiej obręczy uderzenie nie przekraczające dopuszczalnego naprężenia zginającego w całym przekroju, zniszczy felgę ponieważ w utwardzonym miejscu nie dojdzie do zużycia energii na wytworzenia małego odkształcenia a reszta sztywnego materiału zadziała jak podpory zapierające się o materiał uderzony.
Dlatego wydaje mi się że grubszy a średnio utwardzony materiał może być lepszy.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Tak widzialem duzo wgniotów w mtx39.

I tak jest trudne ale odporność na wgnioty to materiał i profil wargi. Odporność na katastroficzne uszkodzenia to profil obręczy, a odporność na chipsy i centrowanie to zaplot + troche z 2 pozostałych.

A co do grubego i srednio utwardzonego - jednak na rynku najmocniejsze jest 823.
MUSZEL
Posty: 4424
Rejestracja: 21.08.2007 10:44:23
Lokalizacja: Rawa Mazowiecka / Łódź
Kontakt:

Post autor: MUSZEL »

waży prawie tyle co ex729 i kosztuje ponad 350 :O nie dziwię się że mocna :p
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Wow, zdrożała. Ale ja całkiem niedawno 2 za 200zł kupilem. Da sie. Zaleta jest to, ze nawet wgniotów nie łapie. Spadłem z 5m dropa na półke tylnym kołem i minimalnie sie wgniotła tylko, bez zająkniecia. Chociaz przyznaje lekki jestem.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości