Shimy, zaworowanie zawieszenia pod siebie...

dmrx
Posty: 20
Rejestracja: 09.07.2015 18:26:44
Lokalizacja: rawka
Kontakt:

Shimy, zaworowanie zawieszenia pod siebie...

Post autor: dmrx »

Od dluzszego czasu, chodzi mi po glowie, przezaworowanie zawieszenia, przy najblizszym serwisie. Pojawia sie pytanie, skad wziac shimyi jakie ustawienia daja pewne efekty?? Probowal ktos juz i moze wie, skad wziac baze shimow, do prob??
Puncu
Posty: 2263
Rejestracja: 03.11.2010 13:59:47
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Shimy, zaworowanie zawieszenia pod siebie...

Post autor: Puncu »

Kupujesz uszkodzony damper i wyjmujesz z niego shimy.

Ogólnie temat rzeka. Jest pare ciekawych stron opisujących zachowanie sie shimów w damperze.
Mój znajomy co tydzień rozbiera damper szukając idealnej konfiguracji, więc nikt Ci nie powie jakie ustawienie będzie lepsze albo efektywniejsze.

Najczęściej za taką wiedze się płaci i nikt chętnie nie będzie dzielił sie wiedzą.

Pojawia sie jeszcze pytanie po co chcesz coś zmieniać i co chcesz uzyskać?

Wysłane z Commodore 64
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
dmrx
Posty: 20
Rejestracja: 09.07.2015 18:26:44
Lokalizacja: rawka
Kontakt:

Post autor: dmrx »

Skupujac dampery, dojdzie sie do sporych kwot, ktore moga przekroczyc ceny sciagniecia takich zza granicy.

Co i w jaki sposob oddziałuje na shimy, juz wiem. Bardziej mi chodzi o jakies sprawdzone rozwiazania, typu co daje; ulozenia shimow w podwojne piramidki na odbiciu itp. . Rozumiem, ze to wiedza dla serwisantow i z tego zyja. Ale my, jestesmy uzytkownikami, czasami bardziej doswiadczonymi, niz serwisanci. Nie czerpiac z tego zyskow, mozemy sie wymieniac taka wiedza, a na pewno nam sie to wroci.

Chce zmienic, poniewaz zmienilem rame i osprzet, a przy wymianie oleju w amortyzatorach, zmienia sie charakterystyka. Interesuje mnie, najlepiej wybierajaca i pracujaca opcja w szerokim zakresie ustawien. Chcialbym dopasowac ja, pod moje preferencje i sprzet.
Jaca
Posty: 2526
Rejestracja: 19.04.2004 08:16:22
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Post autor: Jaca »

To jest zbyt złożona wiedza, by od tak ją przekazać.

1. zmieniając lepkość oleju nie zmieniasz jako tako charakterystyki (konkretnie - nie zmieniasz krzywej sił tłumienia, a przesuwasz ją wzdłuż osi sił na wykresie siła/prędkość).
Jeżeli masz za mało, bądź za dużo tłumienia, to zacznij faktycznie od zmiany lepkości oleju, dopiero po tym możesz bawić się shimami.

Na tłumienie wpływ ma cały szereg czynników - średnice i grubości użytych shimów, wysokość stacku, kształt podkładki podpierającej (tej, na której opierają się shimmy przy pełnym otwarciu zaworu)średnica ostatniego shima przed podkładką podpierającą, pole powierzchni przekroju portów w tłoku i ew. dolnym zaworze.

Same shimy to nic innego jak sprężyny - czym dasz ich więcej, tym więcej będzie tłumienia. Wykreślenie całej charakterystyki to już obliczenia w specjalistycznych programach takich jak matlab, symulacje CFD, miesiące testów, nieraz improwizacji.

Ogólnie "Mój znajomy co tydzień rozbiera damper szukając idealnej konfiguracji, więc nikt Ci nie powie jakie ustawienie będzie lepsze albo efektywniejsze." << to jest chyba najlepsze rozwiązanie.
dmrx
Posty: 20
Rejestracja: 09.07.2015 18:26:44
Lokalizacja: rawka
Kontakt:

Post autor: dmrx »

Wlasnie o takie informacje mi chodzi, aby nie potrzebnie nie popelniac bledow, albo glowic sie nad czyms, co nie jest tego warte.

A wiec pozostaje pytanie, skad wziac shimy w pl, ktore nadadza sie do dampera rowerowego??
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość