Shimy, zaworowanie zawieszenia pod siebie...
Shimy, zaworowanie zawieszenia pod siebie...
Od dluzszego czasu, chodzi mi po glowie, przezaworowanie zawieszenia, przy najblizszym serwisie. Pojawia sie pytanie, skad wziac shimyi jakie ustawienia daja pewne efekty?? Probowal ktos juz i moze wie, skad wziac baze shimow, do prob??
Re: Shimy, zaworowanie zawieszenia pod siebie...
Kupujesz uszkodzony damper i wyjmujesz z niego shimy.
Ogólnie temat rzeka. Jest pare ciekawych stron opisujących zachowanie sie shimów w damperze.
Mój znajomy co tydzień rozbiera damper szukając idealnej konfiguracji, więc nikt Ci nie powie jakie ustawienie będzie lepsze albo efektywniejsze.
Najczęściej za taką wiedze się płaci i nikt chętnie nie będzie dzielił sie wiedzą.
Pojawia sie jeszcze pytanie po co chcesz coś zmieniać i co chcesz uzyskać?
Wysłane z Commodore 64
Ogólnie temat rzeka. Jest pare ciekawych stron opisujących zachowanie sie shimów w damperze.
Mój znajomy co tydzień rozbiera damper szukając idealnej konfiguracji, więc nikt Ci nie powie jakie ustawienie będzie lepsze albo efektywniejsze.
Najczęściej za taką wiedze się płaci i nikt chętnie nie będzie dzielił sie wiedzą.
Pojawia sie jeszcze pytanie po co chcesz coś zmieniać i co chcesz uzyskać?
Wysłane z Commodore 64
Big Hit + 888 RC 2004r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Big Hit + 66 RC 2005r.
Fondriest Status-X 1996r.
Skupujac dampery, dojdzie sie do sporych kwot, ktore moga przekroczyc ceny sciagniecia takich zza granicy.
Co i w jaki sposob oddziałuje na shimy, juz wiem. Bardziej mi chodzi o jakies sprawdzone rozwiazania, typu co daje; ulozenia shimow w podwojne piramidki na odbiciu itp. . Rozumiem, ze to wiedza dla serwisantow i z tego zyja. Ale my, jestesmy uzytkownikami, czasami bardziej doswiadczonymi, niz serwisanci. Nie czerpiac z tego zyskow, mozemy sie wymieniac taka wiedza, a na pewno nam sie to wroci.
Chce zmienic, poniewaz zmienilem rame i osprzet, a przy wymianie oleju w amortyzatorach, zmienia sie charakterystyka. Interesuje mnie, najlepiej wybierajaca i pracujaca opcja w szerokim zakresie ustawien. Chcialbym dopasowac ja, pod moje preferencje i sprzet.
Co i w jaki sposob oddziałuje na shimy, juz wiem. Bardziej mi chodzi o jakies sprawdzone rozwiazania, typu co daje; ulozenia shimow w podwojne piramidki na odbiciu itp. . Rozumiem, ze to wiedza dla serwisantow i z tego zyja. Ale my, jestesmy uzytkownikami, czasami bardziej doswiadczonymi, niz serwisanci. Nie czerpiac z tego zyskow, mozemy sie wymieniac taka wiedza, a na pewno nam sie to wroci.
Chce zmienic, poniewaz zmienilem rame i osprzet, a przy wymianie oleju w amortyzatorach, zmienia sie charakterystyka. Interesuje mnie, najlepiej wybierajaca i pracujaca opcja w szerokim zakresie ustawien. Chcialbym dopasowac ja, pod moje preferencje i sprzet.
To jest zbyt złożona wiedza, by od tak ją przekazać.
1. zmieniając lepkość oleju nie zmieniasz jako tako charakterystyki (konkretnie - nie zmieniasz krzywej sił tłumienia, a przesuwasz ją wzdłuż osi sił na wykresie siła/prędkość).
Jeżeli masz za mało, bądź za dużo tłumienia, to zacznij faktycznie od zmiany lepkości oleju, dopiero po tym możesz bawić się shimami.
Na tłumienie wpływ ma cały szereg czynników - średnice i grubości użytych shimów, wysokość stacku, kształt podkładki podpierającej (tej, na której opierają się shimmy przy pełnym otwarciu zaworu)średnica ostatniego shima przed podkładką podpierającą, pole powierzchni przekroju portów w tłoku i ew. dolnym zaworze.
Same shimy to nic innego jak sprężyny - czym dasz ich więcej, tym więcej będzie tłumienia. Wykreślenie całej charakterystyki to już obliczenia w specjalistycznych programach takich jak matlab, symulacje CFD, miesiące testów, nieraz improwizacji.
Ogólnie "Mój znajomy co tydzień rozbiera damper szukając idealnej konfiguracji, więc nikt Ci nie powie jakie ustawienie będzie lepsze albo efektywniejsze." << to jest chyba najlepsze rozwiązanie.
1. zmieniając lepkość oleju nie zmieniasz jako tako charakterystyki (konkretnie - nie zmieniasz krzywej sił tłumienia, a przesuwasz ją wzdłuż osi sił na wykresie siła/prędkość).
Jeżeli masz za mało, bądź za dużo tłumienia, to zacznij faktycznie od zmiany lepkości oleju, dopiero po tym możesz bawić się shimami.
Na tłumienie wpływ ma cały szereg czynników - średnice i grubości użytych shimów, wysokość stacku, kształt podkładki podpierającej (tej, na której opierają się shimmy przy pełnym otwarciu zaworu)średnica ostatniego shima przed podkładką podpierającą, pole powierzchni przekroju portów w tłoku i ew. dolnym zaworze.
Same shimy to nic innego jak sprężyny - czym dasz ich więcej, tym więcej będzie tłumienia. Wykreślenie całej charakterystyki to już obliczenia w specjalistycznych programach takich jak matlab, symulacje CFD, miesiące testów, nieraz improwizacji.
Ogólnie "Mój znajomy co tydzień rozbiera damper szukając idealnej konfiguracji, więc nikt Ci nie powie jakie ustawienie będzie lepsze albo efektywniejsze." << to jest chyba najlepsze rozwiązanie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość