kto kogo podrabia
kto kogo podrabia
Witam,
szukałem wiadomości o cocku DC i trafiłem na dyskusje o Nextcie, kij z tym bo to sprawa ewidentna, ale przy ramach z wysokiej półki to juz inaczej, bo tak: czy DC skopiował Evilla, Evill skopiował Nikolaia, czy Nikolai skopiował Sunna, a Sunn zerżnął pomysł podwujnej górnej rury ze starych cruiserów. Czy można mówić o zrzynaniu (i kiedy), czy są to oryginalne podobne do siebie konstrukcje? Co myśjicie.
szukałem wiadomości o cocku DC i trafiłem na dyskusje o Nextcie, kij z tym bo to sprawa ewidentna, ale przy ramach z wysokiej półki to juz inaczej, bo tak: czy DC skopiował Evilla, Evill skopiował Nikolaia, czy Nikolai skopiował Sunna, a Sunn zerżnął pomysł podwujnej górnej rury ze starych cruiserów. Czy można mówić o zrzynaniu (i kiedy), czy są to oryginalne podobne do siebie konstrukcje? Co myśjicie.
-
- Posty: 830
- Rejestracja: 14.11.2004 18:06:44
- Lokalizacja: Fr|Paris<->KRK|Pol
- Kontakt:
Re: kto kogo podrabia
Tak ogólnie to nie można tu mowić o podrabianiu - ten patent nie jest przez nikogo zastrzeżony tak jak np VPP, więc można sobie z niego korzystać. Tak samo jest zresztą z klasyczną konstrukcją - 99% sztywniaków ma taką samą budowę i nikt nie mówi o plagatach.
http://img134.imageshack.us/img134/3203/1ffbb5e0ac.jpg
zżynanie jest bardzo popularna praktyka. 2 lata temu podobnie bylo z firma coustelier (specyficzny system rur podsiodlowych). najpierw wymyslil to coustelier, potem zerznelo od niego zoo (byl proces sadowy), od zoo zerznela onza, zona, potem black mumba, a na koncu mielec. wszystkie te ramy sa niemal identyczne, poza mielcem oczywiscie. pomiedzy znalazlo sie jeszcze kilka innych firm ktore produkowaly niemal identyczne ramy co coustellier. i nikt nie narzekal :) bo kazda rama miminalnie roznila sie geometria wiec mozna bylo sobie doskonale dobrac wedle potrzeb.
www.trialshop.pl
ideologia roweru praktycznie nie zmienila sie od stu lat, wiec przy dzisiejszej tak rozwinietej infrastrukturze raczej niemozliwe jest, zeby kazdy producent tworzyl zupelnie inna konstrukcje. nie rozumiem wiec takich spiec, ze ktos od kogos skserowal. istnieje przeciez cos takiego jak standaryzacja. inna sprawa, ze dobre rozwiazania sie powiela i to jest jak najbardziej pozytywne zjawisko. kazdy tworca, nawet jesli sie do tego nie przyznaje wzoruje sie na czyichs projektach dodajac cos od siebie.
_________________
hm, mozliwa też jest sytuacja, że ktoś zaprojektuje rame (jakiś niezależny od żadnej firmy człowiek), a potem sprzeda projekt temu kto da więcej... a potem firmy nastepnie pokolei odpsrzedają sobie projekt z zastrzeżeniem 'delikatnych' zmian konstrukcyjnych aby ramy nie były identyczne i nie wystąpiło zjawisko plagiatu... podobna akcja była kiedyś w motoryzacji, Jeep oskarżył jakąś firmę, że robi wloty powietrza takie jak Jeep (bodajże 8 pionowych wlotów powietrza na 'atrapie'), a że nie mogł zastrzec tego ze to jest 'Jeepowski oryginalny projekt' to oskarżył o plagiat i jakies tam pierdoły, to samo Merol oskarżył Volvo o stosowanie literki S w szwedzkich limuzynach - Merc nie wygrał sprawy bo nie mogl zastrzec literki;] Wiec jak widać nawet największe firmy nie mogą 'opatentować' i oznaczyć napisem 'all rights reserved' bo wtedy dana firma miała by na coś monopol, a chyba jest cos takiego jak prawo handlowe czy jakos tak ktore tego zabrania - nie zanm sie dokladnie, pytajcie prawnikow:P
www.feel-free.pl
-
- Posty: 267
- Rejestracja: 16.11.2005 17:19:10
- Lokalizacja: tychy
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 3 gości