Swinger 4way + Big Hit Exp 04 - regulacja, rady, spv...
Swinger 4way + Big Hit Exp 04 - regulacja, rady, spv...
Witam
Jako ze stalem sie 'szczesliwym' posiadaczem BH 04 experta, a dostalem go wraz z wyzej wymienionym damperem (jako ze to expert wersja 8.75x2.75 z 'tajemniczym' spv). Jako ze Bighit ten byl sprzedawany w seryjnym rowekru z takowym wlasnie uginaczem, domyslam sie ze to ten sam rocznik - mimo ze damper wzgledem ramy wyglada na mlodszy, albo po prostu poprzedni wlasciciel bardzo o niego dbal. Jest to moja pierwsza rama FS (nawet nigdy nie mialem marketowego fulla) wiec wybaczcie prosze to, ze niektore pytania moge zadac jak laik, niestety teoretyczna wiedza internetowa to nie wszystko, a doswiadczenia praktycznego po prostu mi brak. Fulli pod soba mialem dosc sporo, ale kwestia regulacji, oznaczen jest nadal dla mnie czarna magia, ale mam jako-takie podstawy. Konczac ten przydlugi wstep dodam, ze narazie z przyczym sil wyzszych (pozdrawiam urzad celny bytom2, na nastepna gwiazdke napalm na Was zamawiam) i ramka jest niesprawna i brakuje mi kilku rzeczy, jak haka przerzutki, czy co gorsza widelca. Jest szansa ze w przeciagu tygodni (mam nadzieje) bede mial jednak rower na kolach, wiec za wczasu teoretyczne zaplecze chce przygotowac. Chcialem sie dopytac o pare kwestii, dodam ze szukalem po goglach, stronach internetowych a takze sciagnalem manuale z roznych stron - nie przegladalem ich jeszcze, w tak zwanym wolnym czasie sie tym na pewno zajme.
Dodam, ze rower ktory buduje (BH 04, 26/24 2.5', z przodu... no nie wiadmo co z przodu, moze junior? 66? 888? monster02? shiva? kiedy beda $$ wtedy zdecyduje, ale to temat na osobna dyskusje) ma sluzyc zarowno do bujania sie po stolicy, na stairgapach, jakis dropach, czy okolicznych lasach, ale takze (prawdopodobnie z innym ogumieniem jedynie) zabiore go gdzies w gory jak cieplej sie zrobi.
i tak co nastepuje:
1. Jakies sa roznice miedzy damperami Swinger 4way Coil z roznych lat? Jak to odroznic i upewnic sie co do roku produkcji mojego dampera (w koncu bym wiedzial z ktorego manuala korzystac - zanim je przejrze i sie zorientuje sam, minie ruski miesiac, a ktos moze zna odpowiedz
2. Co do sprezyn, to jak patrzylem na jakies internetowe kalkulatory, dla mojej wagi 75kg bez 'ubioru' a pewnie cos pod 80kg z rynsztunkiem, sprezyna zamontowana 400 bedzie idealna przy ustawieniu troche mniejszego sagu niz dh. w kalkulatorze bylo firm fr i domyslam sie ze to jest to (przy ustawieniu skoku na 8.1' w ramie). Jezeli jakos sie myle, to prosze o poprawke, a takze wypowiedzi osob jak 'im' bylo wygodnie przy ich wadze i sprezynie.
3. bardziej jakos ciekawostka - sprezyna tytanowa 8.75x2.75 to jakis jest szacunkowy koszt do maniciaka i ile g sie zyskuje? dzialanie jest inne, lepsze, gorsze? to samo z hmm trwaloscia?
4. serwis, serwis, serwis. Niestety boje sie, ze bede mial do tego dwie lewe rece, nie wykluczam zatrudnienia znajomych, ale mozliwe ze bede musial oddac damper do serwisu (kiedys na pewno generalny przeglad bedzie wskazany). Czas, co ile przegladu nalezy dokonac zalezy od czasu jazdy, czasu zamontowania, wypadkowej? Wiele jezdzony nie bedzie z racji niestety braku czasu. Co ile tak trzeba sie z tym bawic? Ceny i opisy serwisu juz widzialem, ale jak ktos ma 'hinty' to moze pisac ;)
5. Tulejki mocujace - co ile to trzeba wymieniac, jak z tym jest? kupuje sie czy tylko dorabia? cos pare slow o nich bym prosil
6. Rady dla zbyt mocnej reki - jak sie kreci poszegolnymi dzyndzlami, jaki jest zakres krecenia nimi, i z ktorymi wybitnie ostroznie, zeby nic nie zepsuc. Jak mowie, uginacz w ramie to dla mnie nowosc, a wole dmuchac na zimne, bo rower i tak jest juz wybitnie pechowy...
Po czesci takiej bardziej o damperze, to o zwiazki w jakim sie znajduje uciskany...
7. Jak sie ma ten Manitou do Bighita? Slyszalem opinie, ze manitou z spv won do jednozawiasow, a do czworek fox welcome to. Na ile w tym prawdy w stosunku do tej konkretnie ramy? Wiem, ze byly one w 04 montowane razem seryjnie, wiec zaczelo mnie to zastanawiac. Moze troche teorii czemu to tak jest?
8. Regulacje - pewnie wyczytam to z manuala (na tyle to mi rozgarniecia starczy) ale jak ktos ma chec to moze mi napisac, ktora do czego sluzy, a takze opisac step by step jak sie zabrac do regulacji pod siebie, wiedzac ze jest w bh, i majac dane takie jak waga (powiedzmy 80kg) rowerzysty i sprezyna (400tka) Rocznik na 90% '04 ale to jeszcze sie upewnie... Czytalem ze w starszych 4wayach trzeba specjalny klucz (widzialem w cenie 40zl chyba ;/) i czy on jest niezbedny aby damper bujal sie tak jak ja chce, czy bez tego jestem ograniczony?
9. Tak, tak - doskonale wiem, ze damper ustawia sie pod siebie, ale musze miec jakis pkt wyjscia od czego zaczac, bo ustawien pokretel regulacji jest mnostwo i narazie jestem zagubiony... Domyslam sie ze damper tez wplywa na to, jakiej dziurki w glownym trojkacie uzyjemy, aby ustawic progresje (miejskie dh i wyjazd w gory 4fun...). Oczywiscie 'jak Ci wygodnie' jest dobra odpowiedzia na to pytanie, ale doswiadczenia innych (a tym bardziej bledy) cenna rzecz, aby sie na nich uczyc ;)
10. SPV. Po tym jak czytalem o tym, na sama mysl o zabawie z nim przechodza mnie ciarki. Demonizowane bardzo-bardzo. Z czym to sie je? opis 'po ludzku' jak to dziala mile widziany, bo niestety to co czytam po necie jest narazie dla mnie mgliste i ciezko mi to ogarnac. Jak juz mowilem zdobywam wiedze teoretyczna, poki nie uruchomie zloma. Krecic sobie moge, ale nie sprawdze osobiscie efektow... Z gory dziekuje za wyrozumialosc.
11. Czy pompka Foxa podpasuje pod Manitou? Dobrze nia napompuje? Chodzi mi nie tyle o zakres cisnienia, ale o to, czy koncowka pompki da rade dotrzec do wentyla (?) w 4wayu. Taka pompke foxa akurat w domu posiadam, a ponad-godzinna wycieczka do serwisu usmiechac sie po pompke maniciaka mi sie nie usmiecha, nie kryje - zakup tym bardziej. Wole sie upewnic zeby nie bylo suprajsa.
12. BH a 4way tak na chlodno - mnostwo ludzi krytykuje to polaczenie (ktorego dokonal producent) ale jak to tak naprawde jest? Faktycznie taka tragedia, czy ktos demonizuje? Gra warta swieczki sprzedaz i kupno Foxa jakiegos?
13. Aha, nie interesuja mnie zadne, ale to zadne przerobki. Nie chce robic nic, po czym nie bede mogl wrocic do stanu pierwotnego ;)
14+... Mam jeszcze wiele pytan i nurtujacych mnie kwestii, ale zasypiam w klawiaturze. Wiec zostawiam Wam pole do popisu, czekam na odpowiedzi i mam nadzieje, ze ktos doczytal posta do tego miejsca ;) Adios!
Jako ze stalem sie 'szczesliwym' posiadaczem BH 04 experta, a dostalem go wraz z wyzej wymienionym damperem (jako ze to expert wersja 8.75x2.75 z 'tajemniczym' spv). Jako ze Bighit ten byl sprzedawany w seryjnym rowekru z takowym wlasnie uginaczem, domyslam sie ze to ten sam rocznik - mimo ze damper wzgledem ramy wyglada na mlodszy, albo po prostu poprzedni wlasciciel bardzo o niego dbal. Jest to moja pierwsza rama FS (nawet nigdy nie mialem marketowego fulla) wiec wybaczcie prosze to, ze niektore pytania moge zadac jak laik, niestety teoretyczna wiedza internetowa to nie wszystko, a doswiadczenia praktycznego po prostu mi brak. Fulli pod soba mialem dosc sporo, ale kwestia regulacji, oznaczen jest nadal dla mnie czarna magia, ale mam jako-takie podstawy. Konczac ten przydlugi wstep dodam, ze narazie z przyczym sil wyzszych (pozdrawiam urzad celny bytom2, na nastepna gwiazdke napalm na Was zamawiam) i ramka jest niesprawna i brakuje mi kilku rzeczy, jak haka przerzutki, czy co gorsza widelca. Jest szansa ze w przeciagu tygodni (mam nadzieje) bede mial jednak rower na kolach, wiec za wczasu teoretyczne zaplecze chce przygotowac. Chcialem sie dopytac o pare kwestii, dodam ze szukalem po goglach, stronach internetowych a takze sciagnalem manuale z roznych stron - nie przegladalem ich jeszcze, w tak zwanym wolnym czasie sie tym na pewno zajme.
Dodam, ze rower ktory buduje (BH 04, 26/24 2.5', z przodu... no nie wiadmo co z przodu, moze junior? 66? 888? monster02? shiva? kiedy beda $$ wtedy zdecyduje, ale to temat na osobna dyskusje) ma sluzyc zarowno do bujania sie po stolicy, na stairgapach, jakis dropach, czy okolicznych lasach, ale takze (prawdopodobnie z innym ogumieniem jedynie) zabiore go gdzies w gory jak cieplej sie zrobi.
i tak co nastepuje:
1. Jakies sa roznice miedzy damperami Swinger 4way Coil z roznych lat? Jak to odroznic i upewnic sie co do roku produkcji mojego dampera (w koncu bym wiedzial z ktorego manuala korzystac - zanim je przejrze i sie zorientuje sam, minie ruski miesiac, a ktos moze zna odpowiedz
2. Co do sprezyn, to jak patrzylem na jakies internetowe kalkulatory, dla mojej wagi 75kg bez 'ubioru' a pewnie cos pod 80kg z rynsztunkiem, sprezyna zamontowana 400 bedzie idealna przy ustawieniu troche mniejszego sagu niz dh. w kalkulatorze bylo firm fr i domyslam sie ze to jest to (przy ustawieniu skoku na 8.1' w ramie). Jezeli jakos sie myle, to prosze o poprawke, a takze wypowiedzi osob jak 'im' bylo wygodnie przy ich wadze i sprezynie.
3. bardziej jakos ciekawostka - sprezyna tytanowa 8.75x2.75 to jakis jest szacunkowy koszt do maniciaka i ile g sie zyskuje? dzialanie jest inne, lepsze, gorsze? to samo z hmm trwaloscia?
4. serwis, serwis, serwis. Niestety boje sie, ze bede mial do tego dwie lewe rece, nie wykluczam zatrudnienia znajomych, ale mozliwe ze bede musial oddac damper do serwisu (kiedys na pewno generalny przeglad bedzie wskazany). Czas, co ile przegladu nalezy dokonac zalezy od czasu jazdy, czasu zamontowania, wypadkowej? Wiele jezdzony nie bedzie z racji niestety braku czasu. Co ile tak trzeba sie z tym bawic? Ceny i opisy serwisu juz widzialem, ale jak ktos ma 'hinty' to moze pisac ;)
5. Tulejki mocujace - co ile to trzeba wymieniac, jak z tym jest? kupuje sie czy tylko dorabia? cos pare slow o nich bym prosil
6. Rady dla zbyt mocnej reki - jak sie kreci poszegolnymi dzyndzlami, jaki jest zakres krecenia nimi, i z ktorymi wybitnie ostroznie, zeby nic nie zepsuc. Jak mowie, uginacz w ramie to dla mnie nowosc, a wole dmuchac na zimne, bo rower i tak jest juz wybitnie pechowy...
Po czesci takiej bardziej o damperze, to o zwiazki w jakim sie znajduje uciskany...
7. Jak sie ma ten Manitou do Bighita? Slyszalem opinie, ze manitou z spv won do jednozawiasow, a do czworek fox welcome to. Na ile w tym prawdy w stosunku do tej konkretnie ramy? Wiem, ze byly one w 04 montowane razem seryjnie, wiec zaczelo mnie to zastanawiac. Moze troche teorii czemu to tak jest?
8. Regulacje - pewnie wyczytam to z manuala (na tyle to mi rozgarniecia starczy) ale jak ktos ma chec to moze mi napisac, ktora do czego sluzy, a takze opisac step by step jak sie zabrac do regulacji pod siebie, wiedzac ze jest w bh, i majac dane takie jak waga (powiedzmy 80kg) rowerzysty i sprezyna (400tka) Rocznik na 90% '04 ale to jeszcze sie upewnie... Czytalem ze w starszych 4wayach trzeba specjalny klucz (widzialem w cenie 40zl chyba ;/) i czy on jest niezbedny aby damper bujal sie tak jak ja chce, czy bez tego jestem ograniczony?
9. Tak, tak - doskonale wiem, ze damper ustawia sie pod siebie, ale musze miec jakis pkt wyjscia od czego zaczac, bo ustawien pokretel regulacji jest mnostwo i narazie jestem zagubiony... Domyslam sie ze damper tez wplywa na to, jakiej dziurki w glownym trojkacie uzyjemy, aby ustawic progresje (miejskie dh i wyjazd w gory 4fun...). Oczywiscie 'jak Ci wygodnie' jest dobra odpowiedzia na to pytanie, ale doswiadczenia innych (a tym bardziej bledy) cenna rzecz, aby sie na nich uczyc ;)
10. SPV. Po tym jak czytalem o tym, na sama mysl o zabawie z nim przechodza mnie ciarki. Demonizowane bardzo-bardzo. Z czym to sie je? opis 'po ludzku' jak to dziala mile widziany, bo niestety to co czytam po necie jest narazie dla mnie mgliste i ciezko mi to ogarnac. Jak juz mowilem zdobywam wiedze teoretyczna, poki nie uruchomie zloma. Krecic sobie moge, ale nie sprawdze osobiscie efektow... Z gory dziekuje za wyrozumialosc.
11. Czy pompka Foxa podpasuje pod Manitou? Dobrze nia napompuje? Chodzi mi nie tyle o zakres cisnienia, ale o to, czy koncowka pompki da rade dotrzec do wentyla (?) w 4wayu. Taka pompke foxa akurat w domu posiadam, a ponad-godzinna wycieczka do serwisu usmiechac sie po pompke maniciaka mi sie nie usmiecha, nie kryje - zakup tym bardziej. Wole sie upewnic zeby nie bylo suprajsa.
12. BH a 4way tak na chlodno - mnostwo ludzi krytykuje to polaczenie (ktorego dokonal producent) ale jak to tak naprawde jest? Faktycznie taka tragedia, czy ktos demonizuje? Gra warta swieczki sprzedaz i kupno Foxa jakiegos?
13. Aha, nie interesuja mnie zadne, ale to zadne przerobki. Nie chce robic nic, po czym nie bede mogl wrocic do stanu pierwotnego ;)
14+... Mam jeszcze wiele pytan i nurtujacych mnie kwestii, ale zasypiam w klawiaturze. Wiec zostawiam Wam pole do popisu, czekam na odpowiedzi i mam nadzieje, ze ktos doczytal posta do tego miejsca ;) Adios!
www.bikeaction.pl
'moja glowa granice mi wytycza' /hurt
'moja glowa granice mi wytycza' /hurt
1. Nowe swingery 4way (chyba od 2007), ale nie jest do końca pewien. Ciebie i tak to nie bardzo interesuje:) miały po prostu 4 stopniową regulację komory powietrznej. W starszych do tej regulacji potrzebny jest specjalny klucz. Wszystko inne to dokładnie to samo
2. Sam mam big hita 06 z 5th elementem (w sumie podobny do 4-way'a) i przy wadzę 83kg bez zbrojenia sprężyna 400 jest dla mnie ciut za miękka, Sag mam ok 30-35% przy praktycznie całkowicie skręconym naprężeniu wstępnym
4. Teoretycznie serwis powinno się robić co rok, ale myślę że 2 lata da radę. Na pewno warto przeserwisować teraz damper, skoro nie bardzo wiadomo jaka miał historię. Wigwam zrobi Ci to za ok 250-290 zł z tego co pamiętam. Na pewno zaraz zgłosi się użytkownik forum który robi taki serwis taniej:)
5. Tuleje wymieniasz jak zaczną mieć luzy. Natomiast jak jak tulejka zaczyna mieć luzy owijam ją w folię i tak wciskam w oko dampera- efekt - spokój na dłuższy czas
6. Z wszystkimi ostrożnie, w pokrętłach czuć wyraźny opór, po prostu nic na siłę.
7. Mogę powiedzieć jak się ma 5th element do big hita- pracuje nienajgorzej, ale jednak jest deskowaty na początku skoku i trochę przymulony. Na pewno są lepsze konstrukcje do tej ramy, ale zawsze można temu zaradzić tuningując damper:)
8. Ustawienie wcale nie jest takie trudne. Odbicie ustawiasz na tyle szybko, żeby damper nadążał z pracą na nierównościach, ale na tyle wolno żeby nie wybijało Cię z roweru. Metoda prób i błędów. Każdy ma swoje preferencje. Na pewno przy dużych gapah, dropach tłumienie odbicia musi być mocniejsze niż przy dh. Dalej ciśnienie w komorze SPV od 50 do 175 psi. Ja polecam jak najniżesz ciśnieni ok 60 psi. Generalnie im wyższe tym mocniejsze działanie platformy, dmaper jest bardziej mułowaty, "stabilny" i trudniej go dobić. I ostatnia regulacja- objętość komory SPV. Im regulator głębiej wkręcony tym bardziej progresywna praca drugiej połowy skoku. W efekcie damper trudniej dobić.
10 SPV to zwór który blokuje przepływ oleju przy małej częstoliwości i sile ugięcia (siły jakie są przenoszone na damper przy pedałowaniu), niestety upośledza to pracę zawieszenia.
11. Jeśli pompka jest w stanie stanie ogarnąć ciśnienie 175 psi to podejdzie. Pamiętaj że jak odkręcasz pompkę od dampera to syk który temu towarzyszy to powietrze które ucieka z pompki nie dampera. PRzy ponownym zainstalowaniu pompki oczywiście ciśnienie będzie mniejsze niż pierwotnie do niego wtłoczyłeś gdy powietrze dampera wypełnia pompke.
12/13 zainteresuj się jednak może tuningiem tego dampera. Jest temat o tunie 5th elementa, wszystko co tam jest napisane można odnieść do swingera. Jeśli nie będzie CI się podobać praca (w co nie wierzę, po przeczytaniu opini ludzi którzy taki tuning wykonali), zawsze możesz z powrotem założyć SPV. Największy problem w tym wypadku to zdobicie blaszek do dampera.
2. Sam mam big hita 06 z 5th elementem (w sumie podobny do 4-way'a) i przy wadzę 83kg bez zbrojenia sprężyna 400 jest dla mnie ciut za miękka, Sag mam ok 30-35% przy praktycznie całkowicie skręconym naprężeniu wstępnym
4. Teoretycznie serwis powinno się robić co rok, ale myślę że 2 lata da radę. Na pewno warto przeserwisować teraz damper, skoro nie bardzo wiadomo jaka miał historię. Wigwam zrobi Ci to za ok 250-290 zł z tego co pamiętam. Na pewno zaraz zgłosi się użytkownik forum który robi taki serwis taniej:)
5. Tuleje wymieniasz jak zaczną mieć luzy. Natomiast jak jak tulejka zaczyna mieć luzy owijam ją w folię i tak wciskam w oko dampera- efekt - spokój na dłuższy czas
6. Z wszystkimi ostrożnie, w pokrętłach czuć wyraźny opór, po prostu nic na siłę.
7. Mogę powiedzieć jak się ma 5th element do big hita- pracuje nienajgorzej, ale jednak jest deskowaty na początku skoku i trochę przymulony. Na pewno są lepsze konstrukcje do tej ramy, ale zawsze można temu zaradzić tuningując damper:)
8. Ustawienie wcale nie jest takie trudne. Odbicie ustawiasz na tyle szybko, żeby damper nadążał z pracą na nierównościach, ale na tyle wolno żeby nie wybijało Cię z roweru. Metoda prób i błędów. Każdy ma swoje preferencje. Na pewno przy dużych gapah, dropach tłumienie odbicia musi być mocniejsze niż przy dh. Dalej ciśnienie w komorze SPV od 50 do 175 psi. Ja polecam jak najniżesz ciśnieni ok 60 psi. Generalnie im wyższe tym mocniejsze działanie platformy, dmaper jest bardziej mułowaty, "stabilny" i trudniej go dobić. I ostatnia regulacja- objętość komory SPV. Im regulator głębiej wkręcony tym bardziej progresywna praca drugiej połowy skoku. W efekcie damper trudniej dobić.
10 SPV to zwór który blokuje przepływ oleju przy małej częstoliwości i sile ugięcia (siły jakie są przenoszone na damper przy pedałowaniu), niestety upośledza to pracę zawieszenia.
11. Jeśli pompka jest w stanie stanie ogarnąć ciśnienie 175 psi to podejdzie. Pamiętaj że jak odkręcasz pompkę od dampera to syk który temu towarzyszy to powietrze które ucieka z pompki nie dampera. PRzy ponownym zainstalowaniu pompki oczywiście ciśnienie będzie mniejsze niż pierwotnie do niego wtłoczyłeś gdy powietrze dampera wypełnia pompke.
12/13 zainteresuj się jednak może tuningiem tego dampera. Jest temat o tunie 5th elementa, wszystko co tam jest napisane można odnieść do swingera. Jeśli nie będzie CI się podobać praca (w co nie wierzę, po przeczytaniu opini ludzi którzy taki tuning wykonali), zawsze możesz z powrotem założyć SPV. Największy problem w tym wypadku to zdobicie blaszek do dampera.
http://mawet.pinkbike.com/album/2010/
1. Różnice bardziej w designie niż działaniu 
2. Użyj kalkulatora na tftuned 95% sprawdzalności.
3. Springi tytanowe 200zł-600zł zależy jak trafisz
zważ sobie swoją stalową sprężynę i zrob z tego 40% i wyjdzie Ci waga Tytanowej 
4. Serwis raz na sezon, jak coś kliknij do mnie
5. Nie nie trzeba wymieniac, chyba, ze masz luz.
6. Wszystkie mają zakresy, jak poczujesz opór to przestajesz proste
7. Dampery montowane seryjnie sa zaworowane pod daną rame nijak sie to ma do wersji kupowanych osobno. Jak masz oryginal jest git, jak kupiony gdzieś indziej to lepij fox
8. Instrukcja się kłania
9. Instrukcja po raz kolejny
10. 95% użytkowników nie ma pojęcia gdzie sie spv reguluje i w którym miejscu hehe
Ustawiasz je ciśnieniem w głównej komorze. Ale wpływa to na dodatkową powietrzną komorę znajdującą się na tloku im wyższe ciśnienie tym tamta komora bardziej zatyka otwór kompresji im mniejsze tym mniejsza kompresja początku skoku.
11. Tak pasuje
12. Zależy kto co lubi
Reszta nie wymaga odpowiedzi.

2. Użyj kalkulatora na tftuned 95% sprawdzalności.
3. Springi tytanowe 200zł-600zł zależy jak trafisz


4. Serwis raz na sezon, jak coś kliknij do mnie

5. Nie nie trzeba wymieniac, chyba, ze masz luz.
6. Wszystkie mają zakresy, jak poczujesz opór to przestajesz proste

7. Dampery montowane seryjnie sa zaworowane pod daną rame nijak sie to ma do wersji kupowanych osobno. Jak masz oryginal jest git, jak kupiony gdzieś indziej to lepij fox

8. Instrukcja się kłania

9. Instrukcja po raz kolejny
10. 95% użytkowników nie ma pojęcia gdzie sie spv reguluje i w którym miejscu hehe
Ustawiasz je ciśnieniem w głównej komorze. Ale wpływa to na dodatkową powietrzną komorę znajdującą się na tloku im wyższe ciśnienie tym tamta komora bardziej zatyka otwór kompresji im mniejsze tym mniejsza kompresja początku skoku.
11. Tak pasuje
12. Zależy kto co lubi

Reszta nie wymaga odpowiedzi.
dzieki za info! dzis juz jest wszystko dla mnie duzo jasniejsze 
ma ktos jakis sposob na zmierzenie sagu ? :P
bo wiem, ze to ugiecie dampera procentowo, jak na rower usiade. pytanie, jak mam to sprawdzic ile faktycznie sie ugielo, bo na oko raczej sie nie da :P
jesli to oryginalny manitou z bighita (wszystko na to wskazuje) to jak to jest z 'specjalnym zaworowaniem pod rame' ?

ma ktos jakis sposob na zmierzenie sagu ? :P
bo wiem, ze to ugiecie dampera procentowo, jak na rower usiade. pytanie, jak mam to sprawdzic ile faktycznie sie ugielo, bo na oko raczej sie nie da :P
jesli to oryginalny manitou z bighita (wszystko na to wskazuje) to jak to jest z 'specjalnym zaworowaniem pod rame' ?
www.bikeaction.pl
'moja glowa granice mi wytycza' /hurt
'moja glowa granice mi wytycza' /hurt
mierzysz długość dampera gdy na rowerzenie nikt nie siedzi ( u Ciebie to będzie albo 222 albo 216mm - nie pamiętam dokładnie jaki damper włazi do tamtego BH) potem siadasz na rowerze i znowu mierzysz długość dampera. Odejmujesz dwa wyniki i masz miarę tego jaki sag masz w rowerze. Żeby przerzucić to na procenty liczysz -
n(Twój wynik)*100/70(skok tłoka dampera przy dł montażowej 222mm) lub dzielisz przez 63 (jeśli Twój damper ma dł montażową 216mm
n(Twój wynik)*100/70(skok tłoka dampera przy dł montażowej 222mm) lub dzielisz przez 63 (jeśli Twój damper ma dł montażową 216mm
http://mawet.pinkbike.com/album/2010/
Mawet dodam coś od siebie 
Robisz tak:
1. Przesuwasz odbojnik na tłoku w strone uszczelek tak, zeby ich dotknął.
2. Siadasz delikatuśnie na rower i ustawiasz sie w pozycji jakiej normalnie śmigasz.
3. Destant z furai tez bardzo delikatnie
4. Mierzysz odległośc miedzy uszczelką a odbojnikiem (czyli to o ile sie przesunął)
5. Mierzysz długośc całego tloka wyjdzie Ci 68mm albo 70mm zależy jakiej dlugości masz damp
Mając wartośc tłoka i to o ile sie przesunął odbojnik (sag) obliczysz wedle tego co Mawet napisał.

Robisz tak:
1. Przesuwasz odbojnik na tłoku w strone uszczelek tak, zeby ich dotknął.
2. Siadasz delikatuśnie na rower i ustawiasz sie w pozycji jakiej normalnie śmigasz.
3. Destant z furai tez bardzo delikatnie

4. Mierzysz odległośc miedzy uszczelką a odbojnikiem (czyli to o ile sie przesunął)
5. Mierzysz długośc całego tloka wyjdzie Ci 68mm albo 70mm zależy jakiej dlugości masz damp

Mając wartośc tłoka i to o ile sie przesunął odbojnik (sag) obliczysz wedle tego co Mawet napisał.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości