Witam
Pierdyknę wam wykładzik,a mianowicie:
- hamulec tarczowy hydrauliczny podczas hamowania wydziela ciepło od tarcia.Pewna część ciepła zostaje w w tarczy, a reszta nagrzewa klocki hamulcowe.Dalej klocek hamulcowy przekazuje część ciepła bezpośrednio na korpus hamulca (jest to mała ilość ze względu na małą powierzchnię styku klocka z korpusem ,dotyka tylko bokiem metalowej blaszki i sprężynką jak jest w danym modelu hamulca ).Reszta ciepła jest przekazywana za pomocą tłoczków do płynu hamulcowego.Korpus hamulca jest elementem stałym (wyjątek zacisk ruchomy Magura Gustaw DH) przykręconym do ramy lub widelca do których odprowadza małą część ciepła z racji małej powierzchni styku, tłoczki są zamocowane w korpusie na uszczelkach i jako takie nie przewodzą dużej ilości wytwarzanego ciepła.Niektóre firmy stosują tak zwane izolatory ciepła, montowane wewnątrz tłoczka ( Shimano Deore XT,Magura Gustaw DH ) inne poszły równoległym torem rozwoju : wyprodukowały tłoki z materiału izolującego ciepło (Hayes, Hope ). Medium przewodzące w dużej ilości ciepło to płyn hamulcowy .Płyn odbiera ciepło od klocków i nagrzewa wszystko w czym się znajduje :
korpus ,przewody ,klamkę etc. chłodząc się cały czas jak nie jest dostarczane ciepło z hamowania .Podczas nagrzewania płynu hamulcowego zwiększa się jego objętość .
Jest to wiadome z fizyki że :rozszerzający się płyn zawsze się przemieszcza w kierunku najmniejszego oporu,jest to zbiornik wyrównawczy .Jak się nie ma gdzie rozszerzyć to rozszerza siew kierunku tłoków i je zaciska.Hamulec jest wtedy nieczynny
I jak wiadomo z fizyki przewodnictwo cieplne jest w metalach i cieczach jest różne.