Mtx 29 vs mtx 31

Johnyk
Posty: 1960
Rejestracja: 14.10.2006 20:26:56
Kontakt:

Mtx 29 vs mtx 31

Post autor: Johnyk »

Cześć. Mam dylemat - otóż potrzebuję obręczy do lekkiego FR, trochę DH, ogólnie do funbika. Techniki trochę mam, nie latam jak wór ziemniaków, a obręcze mają być zastosowane w sztywniaku, ze skokiem najprawdopodobniej oscylującym w granicach 150mm. Ważę 65kg, chciałbym żeby obręcze nie były za ciężkie, stąd właśnie wybieram między mtx29 a 31. Chciałbym, żeby raczej były to 2 te same obręcze, zaplecione na 36 szprych. Co lepsze?

PS. Szukałem, nie znalazłem.
Bombell
Posty: 11462
Rejestracja: 01.07.2005 22:00:47
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Post autor: Bombell »

Jakiś sensowny powód dlaczego ma być komplet?
Przód 29 tył 31. Bo po co na przód obręcz której wytrzymałości nie wykorzystasz a na tyle zawsze mieć coś pewniejszego. Najlepsze i najsensowniejsze rozwiązanie.
Banan725135650
Posty: 2379
Rejestracja: 17.07.2009 08:04:48
Lokalizacja: Węgierska Górka
Kontakt:

Post autor: Banan725135650 »

Bierz na przód MTX29, a na tył coś wytrzymalszego o szerszym profilu np. MTX31 albo DT FR 6.1 ale waga 600g:/
Johnyk
Posty: 1960
Rejestracja: 14.10.2006 20:26:56
Kontakt:

Post autor: Johnyk »

Banan725135650 Dlaczego szerszy profil?
Bombell Właściwie z przyzwyczajenia chcę 2 te same, zawsze tak mam, ale właściwie obie pochodzą z jednej serii więc ujdzie.
Bombell
Posty: 11462
Rejestracja: 01.07.2005 22:00:47
Lokalizacja: Gniezno
Kontakt:

Post autor: Bombell »

Rower ma być do jeżdżenia więc przy wyborze części lepiej kieruj się tym, by kupowane części spełniały właściwie swoje zadanie nie uprzykrzając przy tym jazdy a nie swoimi przyzwyczajeniami :)
Przód 29 tył 31 i przy twojej wadze dadzą rade. Lub dla pewności na tył 33.
Chyba, że coś z Maviców np. En231/521
Johnyk
Posty: 1960
Rejestracja: 14.10.2006 20:26:56
Kontakt:

Post autor: Johnyk »

Mavica sobie odpuszczę, bo zależy mi na białych obręczach. Co do przyzwyczajeń - zawsze wygląd był dla mnie ważny. Nie najważniejszy, ale miał swoją wagę :wink:
Las3k_91 Ldz
Posty: 5216
Rejestracja: 20.08.2007 19:25:20
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Las3k_91 Ldz »

To nie ma o czym gadać, bierz co Ci się podoba.
agressor
Posty: 1182
Rejestracja: 19.04.2004 07:44:33
Lokalizacja: Rzeszów city
Kontakt:

Post autor: agressor »

tak jak bombel napisał na przód słabszą (czyli lżejszą węższą) a na tył mocniejszą zwłaszcza że ma być w sztywniaku. jeśli resztę części masz lekkich można by nawet dołożyć parę gram i wpakować mtx33.
Rafcik
Posty: 158
Rejestracja: 03.07.2009 22:13:19
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Rafcik »

Johnyk
hmm, powiem tak ze miałem tez taki problem tylko ze samą na przod, bo tylną juz miałem S-Type :) i powiem tak, wytrzyma nawet na tyle 29, w samym dh, jezeli tylko dasz bardzo dobre szprychy i bedą idealnie ponaciągnane ;) wtedy nie ma szans zebyś miał jakąś centre czy cos w tym stylu, a jezeli miałbyc nawet 39 tz.krowe, a szprychy jakies Sapimy, i to tak ponaciągane ze palcami czujesz ze masz luz w szprychach to predzej czy pozniej centre załapiesz;) taka jest moja opinia, bo stwierdzam to na moim fakcie, dostałem koło przednie : MTX 33, szprychy CN Spoke , i piasta Novatec. Powiem tak, jak bym sie sam uczył to lepiej bym poniaciągał nic jakis mechanik, xD powiecie ze przesadzam, ale kolega sam stwierdził lomek z tego forum ze mam luzy w przednim kole, ale za to tył idealnie ponaciągane 0 luzów itp. i 0 centry. a przod, jest centra tak jak pisałem na jakims temacie około 4mm, jest to sporo, wiec nie wiem czy dac do nacentrowania czy co z tym robic? bo nie wiem czy koło osłabie przez nacentrowanie.
Tak ze lepiej zastanów sie kto ci to bedzie koło składał i jakie szprychy dasz ;) chodź wiem ze obrecz tez jest wazna ;)
Pozdrawiam ;)
http://rafcik.pinkbike.com/
Banan725135650
Posty: 2379
Rejestracja: 17.07.2009 08:04:48
Lokalizacja: Węgierska Górka
Kontakt:

Post autor: Banan725135650 »

Johnyk oto odpowiedź na twoje pytanie:
Doszliśmy do wniosku, że o wytrzymałości obręczy w poważnym stopniu decyduje jej szerokość (z małych liter). Nie denerwujcie się, że to słowo pojawi się w tej prezentacji jeszcze z kilkadziesiąt razy. Znalazły się w niej obręcze w przedziale 24-31 mm, gdyż taki wachlarz pozwoli odnaleźć własne miejsce każdemu miłośnikowi enduro. Przygotowaliśmy także propozycje dla tych, którzy uważają, że do "enduro" wcale nie potrzeba dużego skoku czy nawet fulla w ogóle, nie mówiąc już o hamulcach tarczowych. Dlatego też w tekście znalazły się także obręcze, które przystosowane zostały do pracy z v-brake'ami.

Obręcze na zdjęciu uszeregowane są od najszerszej do najwęższej. To, jaka jest szeroka, wpływa na ułożenie opony i jej kształt po napompowaniu (porównanie sprawdź na naszej stronie www). Im szersza, tym opona lepiej się układa i lepiej zachowuje się na zakrętach. Pozwala stosować niższe ciśnienie, co poprawia przyczepność na podjazdach i zjazdach. A skoro o trzymaniu mowa. Zapamiętajcie także, że szersza obręcz lepiej utrzymuje oponę. Zwykle bywa także tak, że szersza obręcz jest stabilniejsza i można na niej zbudować sztywniejsze koło. Drugim, istotnym parametrem, jest wysokość profilu obręczy. Z tym wiążą się takie cechy, jak podatność na odkształcenia i elastyczność. Im mniejsza wartość w milimetrach, tym koło będzie bardziej pracować w terenie radząc sobie z przeciążeniami. A o to, by pozostawało proste, zadba w głównej mierze opisywana wyżej szerokość. Wyższy profil to krótsze szprychy i bardziej sztywne bocznie koło. Oraz znacznie mniej amortyzacji. Czego chcecie bardziej? Na to pytanie, przyglądając się opisom poszczególnych modeli, musicie odpowiedzieć sobie sami.

Sun Ringle Equalizer 31

Najszersza obręcz w prezentacji: 30,5 mm (w wersji czarnej 30 mm), o wysokości 19,8 mm (19,5 mm). Jednokomorowa, oczkowana, wykonana z aluminium 6000, łączona za pomocą specjalnego klina w formie rękawa. Dostępna w wersji na 32 lub 36 otworów, wyłącznie pod hamulce tarczowe. Zalecane przeznaczenie to właśnie enduro, a także freeride. Sun Ringle MTX 29 Jest wykonana z jednokomorowego profilu z aluminium 6000 o szerokości 29 mm i wysokości 21 mm (20,8 mm). Pojedynczo oczkowana. Łączona spawem. Jedynie do użytku z hamulcami tarczowymi. Ilość otworów do wyboru: 32 lub 36. I podobnie jak Equalizer 31 występuje w dwóch wersjach kolorystycznych, również w modnym w tym sezonie białym.

Mavic EN 321 Disc

Chyba najczęściej spotykana obręcz na górskich szlakach w Polsce. Wykonano ją z aluminium 6106, tworząc trzykomorowy profil szeroki na 28 mm i wysoki na 20 mm, którego końce zespawano. Zastosowano pojedyncze oczkowanie. Przystosowana jedynie pod hamulce tarczowe. Wersje na 32 lub 36 szprych. Zalecana przez producenta szerokość opony to 2,1-2,5.

Mavic EN 521 Disc

Tegoroczna nowość francuskiego producenta przeznaczona do enduro, a także "lekkiego freeride'u". Obręcz z aluminium 6106, pojedynczo oczkowana, o szerokości 28 mm i wysokości 22 mm. Do łączenia jednokomorowego profilu wykorzystaną technologię Mavica nazwaną - SUP. Polega na spawaniu, a następnie frezowaniu miejsca spawu, zyskując tym samym większą sztywność. Podobnie jak w przypadku modelu 321 wyłącznie pod tarcze i wersjach 32 lub 36 otworów. Zalecana przez producenta szerokość opony to 2,1-2,5.

Mavic EX 721

Obręcz raczej do cięższego enduro. Wykonana z Maxtalu, czyli specjalnie przygotowanego dla Mavica stopu aluminium, który sprawia, że obręcz jest lżejsza, a jednocześnie wytrzymałość wzrasta o 30% w porównaniu do aluminium 6106. Jednokomorowy profil o parametrach jak w 521, czyli szerokość 28 mm, wysokość 22 mm. Ponadto z modelem przedstawionym wyżej łączy ją metoda spawania - SUP. Do użytku zarówno z hamulcami tarczowymi, jak i v-brake. Ilość otworów: 32 lub 36. Szerokość opony 2,3-3,0 zalecana w specyfikacji dopełnia hardcorowej wizji enduro. Ponadto francuski producent oferuje dwie wersje: czarną i srebrną.

Alex Rims DP 20 Disc

Obręcz wykonana z aluminium 6061H-T6, tworzy trzykomorowy profil o szerokości 27 mm i wysokości 18 mm. Połączono go przy użyciu klina. Wykorzystano technologię SSE, czyli Stainless Single Eyelets, co oznacza, że pojedyncze oczka zapewniające prawidłowe osadzenie nypli wykonano ze stali nierdzewnej. Przystosowana wyłącznie do hamulców tarczowych. Wersja na 32 lub 36 szprych.

DT Swiss E 540 Szwajcarskie wykonanie i design. Jednokomorowa obręcz o szerokości 27 mm i wysokości 21,3 mm. Profil łączony za pomocą specjalnego klina w formie rękawa, tzw. technologia "sleeve joint". Posiada pojedyncze oczkowanie otworów do montażu nypli. Obręcz współpracuje wyłącznie z hamulcami tarczowymi i posiada 32 otwory.

DT Swiss EX 5.10

Lżejsza o 5 g od modelu przedstawionego wyżej. Jednokomorowy profil szeroki na 27 mm i wysoki na 20 mm o pojedynczym oczkowaniu. W tym przypadku Szwajcarzy postanowili zastosować łączenie przy użyciu specjalnej metody spawania SBWT (ang. strength boost welding technology). Jest to chroniona patentem technologia łączenia, która zapewnia jednorodną obręcz z niezwykłą odpornością na przeciążenia boczne. Jedynie pod tarcze. Możemy za to wybierać między wersją na 32 lub 36 szprych.

MACH1 2.30

Obręcz o najniższym profilu w prezentacji (wśród obręczy pod tarcze) - 17,2 mm, a równocześnie jako jedyna w tej grupie posiadająca podwójne oczkowanie. Została wykonana z aluminium 6060 T6 i - jak wykazały pomiary - jest szeroka na 27 mm. Profil połączony przy użyciu klina. Do użytkowania wyłącznie z hamulcami tarczowymi. Tutaj, jak w większości prezentowanych modeli, również mamy wybór pomiędzy 32 a 36 otworami.

Sun Ringle Equalizer 27

Najlżejsza obręcz w prezentacji, jako jedyna poniżej 500 g. Wykonana z aluminium 6000. Jednokomorowy profil o szerokości 27 mm i wysokości 18,2 mm połączony za pomocą specjalnego klina w formie rękawa, jak w modelu 31. Pojedynczo oczkowana. Przeznaczona do hamulców tarczowych. Ilość otworów na szprychy do wyboru 32/36. Należy także dodać, że występuje wersja Equalizer 29.

Alex Rims Supra N

Najcięższa obręcz w prezentacji, przygotowana jednak do pracy z hamulcami typu v-brake. Trzykomorowy profil wykonany z aluminium 6061H-T6 o szerokości 26,5 mm i wysokości 21,5 mm. Zastosowano pojedyncze oczkowanie. Ścianki boczne obrabiane dodatkowo CNC dla poprawy jakości hamowania. Ponadto wskaźnik zużycia. Ilość otworów na szprychy do wyboru - 32 lub 36.

Alex Rims DM 18

Najwęższa, a zarazem najniższa z przedstawionych tu obręczy, wykonana z aluminium 6061H-T6. Trzykomorowy profil o szerokości 24,5 mm i wysokości 16 mm. Pojedynczo oczkowana. Powierzchnie boczne poddane zostały mechanicznej obróbce (CNC) w celu poprawy właściwości powierzchni roboczej dla klocków hamulcowych. Wskaźnik zużycia informujący o konieczności wymiany obręczy (technologia Indicator - głęboka na 0,3 mm linia biegnąca po ściankach bocznych). Dostępna w dwóch wersjach: czarnej i srebrnej, także ilość otworów do wyboru: 32 bądź też 36.

Podsumowanie

Wybór obręczy to dopiero pierwsza część składania koła. Następnie należy
zastanowić się nad piastami, szprychami, nyplami czy choćby taką małą
rzeczą jak opaska na obręcz. A i oczywiście znaleźć najlepiej sprawdzonego
fachowca, który to wszystko ładnie złoży w całość. Ale to już temat na innych
artykuł.


Materiał wziąłem z magazynu BikeBoard. Myślę, że ten fragment pomoże ci przy wyborze obręczy :)
Johnyk
Posty: 1960
Rejestracja: 14.10.2006 20:26:56
Kontakt:

Post autor: Johnyk »

Banan725135650 Rzecz w tym że te wszystkie obręcze które zapodałeś to raczej samo enduro, prócz paru maviców, a mi raczej chodzi o coś mocniejszego. No i oczekuję bardziej opinii userów niż info ze strony. Nie raz pewnie widziałeś jak ja jeżdżę i w funbiku aż takiej lajtowej jazdy nie będzie, żeby chociażby equalizery stosować.

Rafcik Szprychy standardowo Championy chyba że znajdę coś kolorowego prócz Darta, bo jakoś ich produkty mnie nie przekonują. Co do zaplotu zawsze rowerowy.com mi plecie, jest ok :]

Las3k_91 Ldz podejrzewam, że nie do końca zrozumiałeś o co mi chodzi - nie chce pakować np. do przodu dm24 z bokami srebrnymi pod vki a do tyłu gigantycznego mtx39. Chce żechy oba koła trzymały się w miare kupy, bo estetyka też ma u mnie znaczenie.

Rozważam też Ex721 na tył i En321 na przód, co prawda większa kasa, ale wytrzymałość chyba będzie lepsza niż nawet w przypadku nawet mtx 33/31. No a waga raczej podobna do setu 31/29. Co o tym myślicie?
Banan725135650
Posty: 2379
Rejestracja: 17.07.2009 08:04:48
Lokalizacja: Węgierska Górka
Kontakt:

Post autor: Banan725135650 »

W powyższym artykule zamieszczono informacje o obręczach nad którymi się zastanawiasz (EX721, EN321). Wagowo nie będzie aż tak dużej różnicy. Myślę, że obręcze Mavica jako sprawdzonej firmy powinny ogarnąć ;)
deviz
Posty: 1114
Rejestracja: 18.11.2007 13:31:28
Lokalizacja: Nowy Sącz Kraków
Kontakt:

Post autor: deviz »

powiem tak
MTX dają radę :)
katuję je w sztwyniaku i zero bicia :)
ale na tyle mam 33
więc myślę że jak weźmiesz 2x 31 to nie będzie źle, aczkolwiek ja mam na przodzie 29 :)
Slavvduro
Banan725135650
Posty: 2379
Rejestracja: 17.07.2009 08:04:48
Lokalizacja: Węgierska Górka
Kontakt:

Post autor: Banan725135650 »

deviz czyli masz mniej więcej takiego seta nad jakim zastanawia się Johnyk.
Ile czasu już na nich jeździsz?
Schodek
Posty: 3217
Rejestracja: 28.09.2005 08:16:56
Lokalizacja: Katmandu
Kontakt:

Post autor: Schodek »

Supra BH na tył jak już bardzo ale to bardzo chcesz miec pancerną obręcz a na front 321

lepiej poskładaj lekkie koła na 2 sezony niż kloca na dwa sezony...

Masz małą masę i możesz spokojnie mieć 321 lub ich odpowiedniki masowe...a co do koloru !! zawsze możesz sobie pomalowac obręcze, i tak się porysuja w szeonie więc nie ma problemu moim zdaniem
http://www.gravitycamp.pl
Gorczański Park Rowerowy - Koninki- Gravity Park już ruszył !!
Rafcik
Posty: 158
Rejestracja: 03.07.2009 22:13:19
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Rafcik »

Johnyk
hmm, nie pletłem u nich wiec Ci nie powiem, ale powinni sie na tym znac jako firma ;)
championy, i cuil z kolorem xD bo pomalowac je sobie mozesz spreyem :)

a co do obręczy daj sobie, tak jak ci pasuje ;)
http://rafcik.pinkbike.com/
deviz
Posty: 1114
Rejestracja: 18.11.2007 13:31:28
Lokalizacja: Nowy Sącz Kraków
Kontakt:

Post autor: deviz »

Banan725135650 pisze:
deviz czyli masz mniej więcej takiego seta nad jakim zastanawia się Johnyk.
Ile czasu już na nich jeździsz?
ogólnie mam te obręcze na alpinach III
i mają już rok za sobą... trochę po dupie dostawały (niskie ciśnienie mimo zwykłych opon)
i nie ma wgniotów ani bicia mimo paru konkretnych BOOOM
ani na boki nie latają :Da waga też zacna :)
mają jeszcze jeden plus - ograniczają ilość snake'ów.. 3 w sezonie to niezły wynik:)
(nigdy nie miałem 2-ply poza jednymi zawodami)
Slavvduro
Johnyk
Posty: 1960
Rejestracja: 14.10.2006 20:26:56
Kontakt:

Post autor: Johnyk »

Nie chce pancernego koła na tył bo jak wspominałem, mam technikę i nie ląduję na tyle jak oszalały, nie dociążam go byle gdzie, zwykle rozkładam ciężar równomiernie.

deviz No, no jak Tobie dają rady to mi na pewno ;D A na czym to ograniczanie snejkow polega niby?

To co w koncu lepiej, set mavica czy suna z mtxów?
deviz
Posty: 1114
Rejestracja: 18.11.2007 13:31:28
Lokalizacja: Nowy Sącz Kraków
Kontakt:

Post autor: deviz »

na tym że jest ich mało :D
a tak właściwie to nie ma tam chyba żadnego systemu, ale duuużo razy słyszałem obręcz, a snejki były może raz na 100
a jeżdżę na byle jakich detkach, czasami maxxisa Dh wrzuce :)
Slavvduro
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość