SR Epicon L.O.D 140mm - tłumienie

Athloneq
Posty: 11
Rejestracja: 01.10.2009 21:24:07
Lokalizacja: Stary Sącz
Kontakt:

SR Epicon L.O.D 140mm - tłumienie

Post autor: Athloneq »

Witam

Jestem częstym gościem/czytelnikiem DH-zone, ale dopiero dzisiaj założyłem konto na forum. Od razu na starcie mam problem.
Stałem się nie dawno nabywcą amortyzatora niestety z nie najwyższej półki, ale na razie musi mi to starczyć. Śmigam głownie w zjeździe więc kolorowego życia to on nie ma.

Przejdę do sprawy:
Amortyzator jest strasznie mulasty, tzn strasznie wolno wybija. Jest to amortyzator powietrzno-olejowy, z jakimi dotychczas nie miałem do czynienia. Ale nie wydaje mi się aby on miał tak "we krwi" pracować. Na początku myślałem, że coś jest nie tak, ponieważ nie było od dołu regulacji, tylko na obu goleniach od spodu były śrubki. Czytałem gdzieś na forum że oznaczenie L.O.D mówi, iż amortyzator posiada tylko blokadę (bez regulacji tłumienia). U mnie ta blokada i tak jest rozwalona (brak plastiku).

Wyciąłem z prawej goleni cały tłumik i tutaj nasuwa się pytanie, czy da się coś zrobić aby on jako tak pracował, tzn. zmniejszyć siłę tłumienia aby stał się żywszy. SR DURO już 5x bardziej wybija niż mój epicon.

Tutaj załączam link do zdjęć amortyzatora oraz tłumika(bebecha z prawej goleni):
http://picasaweb.google.pl/athloneq/SRE ... 40mmInside#
(link poprawiony)

Proszę o pomoc i przepraszam jeśli bredzę głupoty, ale nie znam się za bardzo na amortyzatorach. Wiem tyle, że mój Epicon strasznie muli.

Pozdrawiam
ak47

Post autor: ak47 »

Nie wiem dlaczego ten tłumik nie ma regulacji. Widocznie to jakiś OEM. Jedyne co możesz teraz zrobić to zmienić olej na rzadszy, czyli na 2,5W. Poza tym ten amor zamula gdy jest słabo smarowany. Kup na początek "BRUNOX DEO" (jakieś 15zł) i smaruj nim golenie.
Athloneq
Posty: 11
Rejestracja: 01.10.2009 21:24:07
Lokalizacja: Stary Sącz
Kontakt:

Post autor: Athloneq »

Będę miał olej 10W (taki jaki jest zalecany na stronie producenta). Ten preparat "Brunox Deo" posiadam gdzieś to psiknę :)

Jeśli 10W okaże się za gęsty (dalej to samo), to zakupie coś rzadszego. Może jest tam wlany np. 15W, co by wyjaśniało sprawę. Nie wiem co robił z nim poprzedni właściciel.
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

Athloneq

10W bedzie 100% za gesty...


kolo 7.5 albo 5 zapewne;) jak duro...
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
Athloneq
Posty: 11
Rejestracja: 01.10.2009 21:24:07
Lokalizacja: Stary Sącz
Kontakt:

Post autor: Athloneq »

Muszę przyznać, ze posmarowanie goleni BRUNOXEM DEO dało troszkę. Już lepiej działa amortyzator. Pomyśle jeszcze jednak nad tym olejem 5W. Zwłaszcza, że teraz chłodniej jest i olej gęsty się nie nadaje za bardzo.

Problem jest tylko taki, że te oleje są sprzedawane w pojemnikach 1l, a ja potrzebuje tylko 80cc. Ale no cóż chyba trzeba będzie kupić.
GgG
moderator
Posty: 5213
Rejestracja: 27.12.2008 22:45:46
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Post autor: GgG »

Popytaj w rowerowych, ja kupowałem motorexa 4zł za 100ml.
PoleK
Posty: 1489
Rejestracja: 29.01.2006 19:30:39
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: PoleK »

Athloneq sa tez 250 np:)

kup na orlenie za 15zl litr i no problem...


a i nie zapomnij w dolnych lagach smar wymienic:)
http://www.pinkbike.com/photo/5516869/
http://tnij.com/Sprzedam_stuff :)
Athloneq
Posty: 11
Rejestracja: 01.10.2009 21:24:07
Lokalizacja: Stary Sącz
Kontakt:

Post autor: Athloneq »

Witam ponownie, znowu odświeżam temat,

Przez zimę mało jeździłem, ale obecnie w środku znajduje się 10W (dalej zamuła - może delikatnie mniejsza, chociaż nie jestem pewien), w przyszłym tyg. planuje wlać 7,5W albo nawet 5W. Zobaczymy na co się zdecyduje.

Jeśli chodzi o smarowanie dolnych lagów. Smaruje się tylko tam przy uszczelkach, tak?
Jaki smar użyć?

Czytałem gdzieś że "BRUNOX DEO" czyści i konserwuje, ale przy zbyt częstym używaniu wypłukuje smar z dolnych goleni. Nie chce mi się też przed każdym wyjazdem psikać go. Powinien być zawsze zwarty i gotowy. Chociaż jak wiadomo jest to amor z tej niższej półki, o przeznaczeniu nie-downhillowym. No i jest to SR ;p
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

Athloneq wyczyść go z tego syfu całego który niby ma smarować, a tak naprawdę to jest tylko do konserwacji...
Pod uszczelki daj mieszankę smaru z olejem (50/50), a do tłumika 2,5 W i powinieneś być zadowolony.
AdiFreerider
Posty: 550
Rejestracja: 05.04.2009 21:32:26
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Post autor: AdiFreerider »

5w. kiedys mialem duro i jak go zalalem 5w to bylo idealnie. bardzo mi sie podobalo jak pracowal na 5w ale wiadomo nigdy to nie bedzie fox'em 40 czy 888 rc3

ale dziewczyna mojego kumpla ma epicona tez powietrze nie wiem nic konkretniej i tam ma bardzo gesty olej zeby powietrze trzymalo. nie wiem czy warto eksperymentowac. epicon to amor do AM i enduro ewentualnie i mysle ze nie warto z nim eksperymentowac, tym bardziej katowac w dh. on jest robiony pod wage a nie wytrzymalosc.
szczerb_
Posty: 693
Rejestracja: 10.01.2007 11:20:11
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: szczerb_ »

Ktoś Ci chyba sprzedał takiego Epicon'a LO:
http://www.srsuntour-cycling.com/SID=si ... &tnid=1835
i twierdził, że to LOD.

Gdzie na stronie producenta znalazłeś zalecaną lepkość oleju do tłumika? Bo lepkość sugerowana na lewą stronę (do komory powietrznej) nie ma właściwie, żadnego realnego wpływu na pracę - stanowi wyłącznie smarowanie i uszczelnienie tłoka.

Jak będziesz wymieniał olej to opisz rozbieranie tłumika - przymierzam się to wymiany oleju w moim LOD (albo jest gówniany wybitnie, albo nałapał wilgoci bo po dłuższym czasie na porządnym mrozie wcale nie pracuje prawie (powrót około 20 sekund)).
bot przypominający na gg o klikaniu w pajacyka:
[url]http://www.pajacyk.no-ip.pl[/url]
Athloneq
Posty: 11
Rejestracja: 01.10.2009 21:24:07
Lokalizacja: Stary Sącz
Kontakt:

Post autor: Athloneq »

szczerb_ - chodzi mi o prawą goleń (tłumik wybicia i wbicia). Również miałem wątpliwości czy to LOD, ale jest to rocznik bodajże 2007, bo ma 140mm skoku.

Rozbieranie tłumika (prawa goleń) to stosunkowo prosta operacja, wyciągamy tłumik z goleni, przypuszczam że wiesz jak wyjąć ale wyjaśnie.
Spuszczamy powietrze z lewej goleni, odkręcamy górną śrubę (bodajże klucz 22), odręcamy od spodu nakrętkę (nie całkiem), uderzamy w nią najlepiej gumowym młotkiem, odkręcamy do końca i wyjmujemy tłumiczek.

Mamy już tłumik, więc spuszczamy z niego powietrze (tak powietrze), na dole powinien być wentylek samochodowy, ewentualnie przykręcona jest na nim przedłużka (taki dystans). Następnie odkręcamy górną część (klucz bodajże 19) i wyciągamy razem z tłoczkiem, ostrożnie bo może się wylać olej. I wszystko :)

Takie pytanko mam do ogółu forumowiczów. Czy jest jakaś rożnica pomiędzy olejem do amortyzatorów rowerowych a motorowych? Będę miał tanio załatwiony 5W do motorowych i nie wiem czy wlewać go czy zamawiać motorexa.

Przy okazji dziękuje wszystkim powyżej ;)
michalnz
Posty: 1156
Rejestracja: 29.10.2009 19:54:21
Lokalizacja: Nowy Żmigród/Krakow
Kontakt:

Post autor: michalnz »

Nie różni się.
michalnz.pinkbike.com
www.nocuje.net
Athloneq
Posty: 11
Rejestracja: 01.10.2009 21:24:07
Lokalizacja: Stary Sącz
Kontakt:

Post autor: Athloneq »

Wymieniłem dzisiaj olej na 5W, ładnie nasmarowałem pod uszczelkami mieszanką 50/50 (olej/smar) jak radził Vin_OSW. Złożyłem wszystko do kupy i jestem bardzo zadowolony. Dziękuje oczywiście wszystkim za cenne rady :)
Wreszcie amortyzator odżył. Już się nie mogę doczekać jak stopnieje ten śnieg.

Czeka mnie tylko kwestia wyregulowania go.
Orientuje się ktoś może jakie ciśnienie powinno być w komorze tłumika (prawej goleni). Takie samo jak w lewej, czy regulować pod siebie?
Na stronie producenta pisze, że maksymalne ciśnienie 12,4Bar'a, lecz nie wiem do której komory ciśnieniowej się to odnosi. Do obu?
szczerb_
Posty: 693
Rejestracja: 10.01.2007 11:20:11
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: szczerb_ »

Athloneqdzięki za opis, ale ja mam tłumik, który powinien być w LOD czyli na dole jest regulacja powrotu a nie zawór....chociaż przy następnej okazji muszę zobaczyć czy tam nie jest jakoś skitrane jedno i drugie...

A co do tego ciśnienia w tłumiku to zgaduje, że temat analogiczny jak w damperach.
bot przypominający na gg o klikaniu w pajacyka:
[url]http://www.pajacyk.no-ip.pl[/url]
rank1
Posty: 2
Rejestracja: 22.10.2011 10:15:03
Kontakt:

Re: SR Epicon L.O.D 140mm - tłumienie

Post autor: rank1 »

Witam serdecznie. Odkopię trochę temat. Mam problem. Chcę zdjąć golenie dolne w Epiconie (jak w temacie) ale jest problem. Otóż jak zdjąć regulację tłumienia powrotu? na lewej goleni jest imbus i nie ma problemu żeby go odkręcić ale na prawej jest tłumienie i nie wiem jak mam je zdjąć żeby dostać się do imbusa znajdującego się pod regulacją?
Vin_OSW
Posty: 3652
Rejestracja: 01.12.2008 00:40:00
Lokalizacja: Москва
Kontakt:

Post autor: Vin_OSW »

Mocno pociągnij.
diesel2117
Posty: 1357
Rejestracja: 27.09.2009 09:11:26
Kontakt:

Post autor: diesel2117 »

Szmatkę na pokrętło i kombinerkami ciągniesz mocno :)
http://allegro.pl/show_item.php?item=1818165286
uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

1. Twój amor to sf-8 epicon R

2. W lewej goleni jest sprężyna powietrzna. Tam ładujesz o 5ml oleju uszczelniającego i wstawiasz ile tam chcesz powietrza ( amor jest projektowany na od 40 do 100psi )

3. W prawej goleni jest tłumik powrotu. Ten 'plastik' którego nie masz jest pokrętłem regulacji tłumienia. Pokrętło możesz wyszarpać i np wstawić takie od duro. Ewentualnie regulować sprawę imbusem 3mm. Ewentualnie możesz po prostu pokręcić tym na lewo/prawo. Zakres regulacji jest dość spory i można epicona dość ostro zamulić.
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 1 gość