Torx

1aatrapa
Posty: 67
Rejestracja: 24.06.2006 17:31:59
Kontakt:

Torx

Post autor: 1aatrapa »

Witam,

Po kolejnej walce ze śrubami od tarczy (tak mam porządny klucz ) naszła mnie taka myśl.

Torx. Po co. Dlaczego. Co jest takiego torx-ach. Czy mają jakąś przewagę że są czasami stosowane zamiast imbusów?

1.są lżęjsze?
2.wytrzymalsze?
3.znoszą większy moment dokręcający?

Dlaczego one są w ogóle stosowane? Jeśli producent jakiegoś szpeju rezygnuje z imbusowych śrub to chyba ma jakiś powód.

Jeśli znacie odpowiedź na moje pytania rozwiejcie proszę targające mną rozterki.

aatrapa
Eniek
Posty: 153
Rejestracja: 06.03.2009 16:03:51
Lokalizacja: Brwinów
Kontakt:

Post autor: Eniek »

Zwykle imbusy nie daja rady w śrubkach do tarcz, gwint szybko pada.
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Ja zmieniłem na dużo wytrzymalsze, stalowe
( z jakieś elopro wyrąbanej stali - bełkot jak bełkot ale nie do zjechania są ) na imbus i jakoś nie mam zupełnie problemów. Sklep/fabryka śrubek Fabory ma takowe świetnej jakości.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

EZrider ale dla maniaków wagowych sa cięższe ;) Torxy moim zdaniem powinny byc w wiekszej ilosci miejsc. Lepszy system ale sie nie przyjał niestety. Szkoda mi tego tak jak centerlocka.
Schodek
Posty: 3217
Rejestracja: 28.09.2005 08:16:56
Lokalizacja: Katmandu
Kontakt:

Post autor: Schodek »


Zwykle imbusy nie daja rady w śrubkach do tarcz, gwint szybko pada.
co znaczy szybko pada gwint ? pada jak Pudzian po 2 minutach ?? :mrgreen:

1aatrapa torx ma większą powierzchnię styku klucza z łbem a przez to można dociągać śrubę dokładniej bez obawy o zerwanie gniazda. Często w małych śrubkach stosuje sie taki system.

Pozdro
http://www.gravitycamp.pl
Gorczański Park Rowerowy - Koninki- Gravity Park już ruszył !!
BikerJG
Posty: 1875
Rejestracja: 30.08.2005 00:01:45
Lokalizacja: Jelenia Góra
Kontakt:

Post autor: BikerJG »

1aatrapa uzywam torxow, ale w wielu rowerach mialem sruby ti na imbus, i wg mnie i wg podstawowych praw mechaniki sruby na imbus sa mocniejsze- mowa o łbie.

Jest jedno ale, sruba na imbus musi miec dluzszy łeb, tak poprostu jest, zas sruba na torx jest niemal plaska.


Polecam kupic sobie srubki na imbus, dlatego ze latwiej z narzedziami, poza tym nie tyle srubki co klucze torx lubia sie wykrecac.


Wg mnie imbus to lepsze rozwiazanie, ciezsze (ale komu tak naprawde te 10g zrobi roznice ;) )
pplaymo
Posty: 339
Rejestracja: 13.03.2009 22:52:27
Kontakt:

Post autor: pplaymo »

Co do śrub to i tak zależy z jakiego materiału są.

Zgadzam się z tym co Schodek napisał. Większa powierzchnia styku, przez co można użyć gorszego/miększego/ lżejszego materiału.

Jak śruby są z porządnego materiału to nie ma różnicy jaki system i tak liczy się siłą jaką może klucz przekazać na główkę śruby ;)
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Schodek mimo wszystko najwięcej zależy od materiału i obróbki śruby. Np. te które dołączał Dartmoor do Nano swego czasu nie dało się zakręcić bo się wyrywało gniazdo zupełnie.

Spaced na komplecie koło 80g. Fakt, sporo ale masz to wtedy w dupie czy coś się luzuje, krzywi, ścina itp. A centerlock faktycznie pobija 6 śrub, ale jakoś mnie nie stać na Sainty/Hugi.
Schodek
Posty: 3217
Rejestracja: 28.09.2005 08:16:56
Lokalizacja: Katmandu
Kontakt:

Post autor: Schodek »

EZrider 80g na komplecie śrubek do tarcz ?? coś chyba przesadziłeś z masą


...pomijając fakt materiału to nadal Torx ma większą powierzchnię styku klucza z gniazdem co ma znaczenie w małych przekrojach śrubeczek...
http://www.gravitycamp.pl
Gorczański Park Rowerowy - Koninki- Gravity Park już ruszył !!
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Schodek to co ja mam jest ciężkie, względem mega lekkich alu/ti może wyjść gdzieś tyle. +/- 6g na śrubce będzie a jest tego 12.
Schodek
Posty: 3217
Rejestracja: 28.09.2005 08:16:56
Lokalizacja: Katmandu
Kontakt:

Post autor: Schodek »

http://www.sicklines.com/gallery/showph ... ?photo=377 stalowe 12szt

http://www.sicklines.com/gallery/showph ... ?photo=803 tytanowe 6szt

EZrider to chyba masz mostowe śruby z ołowiu :mrgreen:

policz ile tracisz lub zyskujesz
http://www.gravitycamp.pl
Gorczański Park Rowerowy - Koninki- Gravity Park już ruszył !!
tristero1
Posty: 144
Rejestracja: 01.11.2007 17:29:07
Kontakt:

Post autor: tristero1 »

1aatrapa kolego podejrzewam że masz klucz w kształcie litery L ? Zmień na śrubokręt wtedy będziesz miał lepsza kontrolę bo kluczem łamanym jest o wiele łatwiej spieprzyć łeb.
EZrider
Posty: 2479
Rejestracja: 30.03.2010 21:20:39
Lokalizacja: Los Angeles
Kontakt:

Post autor: EZrider »

Zważę i powiem. Ale podejrzewam że komplet w okolicy 40 kilku wychodzi.
Schodek
Posty: 3217
Rejestracja: 28.09.2005 08:16:56
Lokalizacja: Katmandu
Kontakt:

Post autor: Schodek »

tristero1 śrubokręt zamiast torxa ;) świetny pomysł...naprawdę doskonały, a jak przylega do wszystkich ścianek ;)

po to masz łamany klucz abyś zastosował wystarczająca siłę nim zerwiesz gniazdo...ktoś to kiedyś wszystko rozkminił i wymyślił system,poprawiania tego śrubokrętem...to era kamienia łupanego :mrgreen: a jak ktoś nie umie równo klucza wsadzić to może się przejść do serwisu, albo zmienić dyscyplinę na street - tam nie mają hampli więc kłopot z głowy...
http://www.gravitycamp.pl
Gorczański Park Rowerowy - Koninki- Gravity Park już ruszył !!
'Milky
Posty: 119
Rejestracja: 18.04.2009 17:34:43
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: 'Milky »

Albo - jeśli wszyscy są takimi Pudzianami i nie dają skóry tanio sprzedać kupić klucz dynamometryczny...
Schodek
Posty: 3217
Rejestracja: 28.09.2005 08:16:56
Lokalizacja: Katmandu
Kontakt:

Post autor: Schodek »

"skóra taniej sprzedana niż dobry klucz dynamo "
http://www.gravitycamp.pl
Gorczański Park Rowerowy - Koninki- Gravity Park już ruszył !!
Killo
Posty: 490
Rejestracja: 08.12.2008 20:38:23
Kontakt:

Post autor: Killo »

W mostach nie ma śrub ołowianych Schodku tylko stalowe ;) chociaż częściej spotyka się mosty nitowane. Może tristero1'owi chodzi o kształt samego klucza? Zmiana klucza torx na śrubokręt płaski/krzyżak jest tak absurdalnie głupia, że aż nie realna.

Dobry/przyzwoity klucz dynamometryczny wychodzi w okolicach 600 zeta. Za to można mieć kontener śrubek, dwa wiadra kluczy+trzecie wiadro na zapas ;)

Prawdę mówiąc: jeżeli nie jesteśmy maniakami odchudzania to te nawet 40gram (na moje trochę nie realne-duużo jak na śrubki) Nam nic nie robi. Prawdę mówiąc wystarczy że zjemy kanapkę, nie walniemy klocka przed jazdą czy inną tego typu drobnostkę i już tracimy całkiem sporo z tej super wagi którą urwaliśmy na śrubkach i innych ultralekkich częściach w Naszych maszynach.
http://www.facebook.com/13bikes
http://tnij.org/7pfafp4 Satanistyczna Kosa FR
ACextreme
Posty: 1381
Rejestracja: 24.02.2006 05:55:22
Lokalizacja: Pszczyna
Kontakt:

Post autor: ACextreme »

Wypowiem sie z doswiadczenia serwisowego (pisze o srubkach do tarcz hamulcowych)

Pal licho co jest jak wytrzymale, drogie, ciezkie i cokolwiek jeszcze.... przy dokrecaniu.
Wszystko zmienia sie przy odkrecaniu takiej chocby lekko zapieczonej sroby :!:

Imbus - przy niskiej jakosci srubach czesto przy odkrecaniu takiej zapieczonej zdarza sie zrobic z otworu imbusowego prawie idealne koleczko :shock: Wtedy jedyna rada jest pilka/kontowka + wietrarka z dobrym wiertlem.... i kupa roboty ze spora mozliwoscia uszkodzenia gwintu
Gdy jednak mamy super, hiper sroby (tytanowe/carbonowe/ceramiczne/kosmiczne)... zwykle okazuje sie w takiej sytuacji, ze albo mamy lichy klucz, z ktorego tak jak wyzej z gniazda robi sie tzw. punktak, albo tez cos nam sie majtnie i dzieje sie to samo... lecz mamy w plecy klucz za 60zl a nie za 10 zl

TORX- w dosc dlugiej, badz intensywnej karierze odkrecania srobek zdarzyla sie jedna z wyzej wymienionych sytuacji, a przed wieksza liczba przypadkow chronila magiczna sila woli (powtarzanie w myslach- "odkrec sie piekna srobeczko").
Natomiast uzywajac dobrego klucza, nigdy nie mialem jakichkolwiek problemow z odkreceniem najbardziej zapieczonej gwiazdkowej sroby.

Podsumowujac- Jak kto czesto hamulce zmienia czy bedzie pamietal o konserwacji srobek, moze miec na upartego kiepski klucz i kiepskie sroby. Jesli ktos jednak takim zestawem bedzie chcial podjac sie demontazu tarcz o 1-2 letnim, bezinterwencyjnym przebiegu... powodzenia :wink:

PS. Najsczesciej jednak wszelkie klopoty spowodowane sa brakiem/niedostatkiem wiedzy czy umiejetnosci w tym zakresie, a dobry klucz z ladna i rzeczywista miarka kosztuje nie 600, a nawet 150zl :idea: (bo przeciez kupujacy nie bedzie go w serwisie uzywal)
http://www.endura.pl
mlynooo
Posty: 1171
Rejestracja: 07.08.2004 11:47:51
Kontakt:

Post autor: mlynooo »

Schodek są takie fajne torxy z rączką do trzymania w kształcie litery "T". Takim kluczem napierasz centranie na łepek od sruby bez obawy ze go zjedziesz.
Ps, koszt takiego klucza to jakiex 9zł a w h*j ułatwia zycie :DD
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 1 gość