przezaworowane dampery
przezaworowane dampery
Jeśli dwie rzeczy są do siebie lepiej dopasowane to wiadomo, że będą lepiej współgrać, ale jak to wygląda z technicznego punktu widzenia jeżeli chodzi o zawieszenie w rowerze?
jeśli temat nadaje się bardziej do 'sprzętu' to proszę o edycje..
jeśli temat nadaje się bardziej do 'sprzętu' to proszę o edycje..
-
- Posty: 977
- Rejestracja: 14.04.2010 17:28:56
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
rowniez nie rozumiem o co chodzi w Twoim poscie ;p
http://www.goride.pl 661, Royal, Dartmoor, Funn najtaniej w PL - POLECAM
-
- Posty: 1685
- Rejestracja: 23.09.2004 18:47:34
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
diskordia, każdy sądzi swoją miarką. skoro ja użyłem takich słów, to znaczy, że lepiej tego opisać nie umiem, a więc nie wiem też czym są shimy. ślicznie już podziękuję za twoje 'pasujące odpowiedzi' skoro tak się tutaj wymądrzasz.
Chodzi o to, że różne ustawienia shimów (czyli małych, okrągłych metalowych podkładek) w przestrzeni w której jest olej powoduje różne rezultaty w pracy dampera. Np ustawiając je w różnej kolejności, możemy uzyskać bardziej progresywną lub liniową pracę zawieszenia. Zaworowanie zwykle dobiera się do charakterystyki zawieszenia zastosowanego w ramie z którą damper ma współpracować oraz osobistych preferencji ridera. Jeżeli np chciałbyś mieć bardziej skoczną ramę to da się to załatwić właśnie poprzez przezaworowanie dampera (wiadomo, że w określonych granicach).
Wydaje mi się, że nazywa się to zaworowaniem, ponieważ regulujemy przepływ oleju (do regulacji przepływu służą właśnie zawory, więc pewnie stąd ta nazwa).
Wydaje mi się, że nazywa się to zaworowaniem, ponieważ regulujemy przepływ oleju (do regulacji przepływu służą właśnie zawory, więc pewnie stąd ta nazwa).
http://shimrestackor.com/
Tutaj się możesz troszkę o tym dowiedzieć na przykładzie motorów, oczywiście z technicznego pkt. widzenia
Tutaj się możesz troszkę o tym dowiedzieć na przykładzie motorów, oczywiście z technicznego pkt. widzenia

http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=20382844
Hmm pierwszy raz słyszę ażeby się shimami progresję dampera regulowało ;OImpus pisze:Np ustawiając je w różnej kolejności, możemy uzyskać bardziej progresywną lub liniową pracę zawieszenia.
Shimy odpowiadają za Wolną/Szybką kompresję oraz powrót. Ale na Boga nie za progresję!
Przykład liniowy CCDB dam HSC i LSC na max a i tak w rękach ale z odrobiną wolnego czasu dam radę damper dobić. Prosty dowód na to co napisałem powyżej.
Za progresję odpowiada:
1. Ciśnienie w zbiorniku wyrównawczym
2. Objętość powietrza w zbiorniku wyrównawczym
Co do pytania:
Np masz duze przełozenie ramy wiec potrzebujesz na dzień dobry wiecej wolnej i szybkiej kompresji, małe przełozenie wymaga ich mniej.
Można by dlugo pisać

Całość w przypadku CCDB sprowadza się do wyboru konkretnej z wielu krzywych:




To którą wybierzesz zależy od Ciebie, Twojego stylu oraz ramy jej przełożenia, sprezyny na jakiej śmigasz no i miliona innych czynników

-
- Posty: 445
- Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
diskordia; jestem pewien, że pytanie jak i temat wątku zrozumiałeś, a całą swoją agresję opierasz na tym, że Twoje 'przełożenie shimów' nazwałem 'zaworowaniem', bo z takim terminem się spotkałem.
A propos mojego chłonięcia wiedzy; tak to już jest, że jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś prostym językiem to znaczy, że nie do końca rozumiesz zagadnienie - spytaj się swoich wykładowców.
quilong; dzięki, jutro spróbuję to przestudiować, bo będzie potrzeba na ten angielski więcej czasu
Czyli skoro shimy nie odpowiadają za progresję, to za kompresję i powrót. W taki sam sposób jak regulacje i wg powyższych schematów (bo zostały ujęte w odpowiedzi)? Z tego mógłbym wywnioskować, że po prostu zmieniają ich zakres, ale czy to prawda?
A propos mojego chłonięcia wiedzy; tak to już jest, że jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś prostym językiem to znaczy, że nie do końca rozumiesz zagadnienie - spytaj się swoich wykładowców.
quilong; dzięki, jutro spróbuję to przestudiować, bo będzie potrzeba na ten angielski więcej czasu

Czyli skoro shimy nie odpowiadają za progresję, to za kompresję i powrót. W taki sam sposób jak regulacje i wg powyższych schematów (bo zostały ujęte w odpowiedzi)? Z tego mógłbym wywnioskować, że po prostu zmieniają ich zakres, ale czy to prawda?
Bo tak jest w gruncie rzeczy. Tłok w tym wypadku jest swego rodzaju zaworem, albo zbiorem zaworów(regulacyjnych). Zawór tłumienia powrotu, kompresji oraz zawór zwrotny.efbe pisze:że Twoje 'przełożenie shimów' nazwałem 'zaworowaniem',
W najprostszym wypadku tak. W bardziej zaawansowanych konstrukcjach modyfikują jeszcze charakterystykę tłumienia. Tj. na przykład dodają trochę tłumienia przy większej prędkości. Prosty przykład, "crossover". Masz na sobie dwie piramidki z shimów(w skrócie), przy małych prędkościach przepływu oleju pracuje tylko pierwsza. Gdyby była tylko ona to przy dużej prędkości ugięcia otworzyła by się proporcjonalnie ale w tym momencie wkracza ta druga i ogranicza to otwarcie co powoduje że siła tłumienia jest większa niż by wynikało z pierwszej piramidki.efbe pisze:Z tego mógłbym wywnioskować, że po prostu zmieniają ich zakres, ale czy to prawda?
Nie ustawia sie pod typ zawieszenia tylko pod konkretne zawieszenie. Wiele patentów jest bardzo szerokich i to, ze coś jest FSR nic nie mówi o tym jak ustawić damper.crossfader18 pisze:a ja od siebie dodam ze zaworuje się pod konkretny typ zawieszenia
Chłopie to, że jesteś irytujący nie wynika z tego, że nazwałeś cos zaworowaniem bo to po prostu tłumaczenie angielskiego Valving, którego używają firmy tunerskie. To co jest wkurzające to twoje nieskładne wypowiedzi i rzucanie takich farmazonów. Swoją drogą znałem wielu wykładowców, ktorzy nic nie potrafili wytłumaczyć.efbe pisze:diskordia; jestem pewien, że pytanie jak i temat wątku zrozumiałeś, a całą swoją agresję opierasz na tym, że Twoje 'przełożenie shimów' nazwałem 'zaworowaniem', bo z takim terminem się spotkałem.
A propos mojego chłonięcia wiedzy; tak to już jest, że jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś prostym językiem to znaczy, że nie do końca rozumiesz zagadnienie - spytaj się swoich wykładowców.
Chcesz odpowiedzi to formułuj jasno pytanie bo nawet najlepszy nauczyciel ci nie odpowie. Na starcie nie wiedziałem o co ci chodzi w tym temacie. Tylko wystarczy chwila w necie i masz tone informacji na ten temat. Wystarczy google użyć
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości