przezaworowane dampery

efbe
Posty: 65
Rejestracja: 03.03.2010 22:35:17
Kontakt:

przezaworowane dampery

Post autor: efbe »

Jeśli dwie rzeczy są do siebie lepiej dopasowane to wiadomo, że będą lepiej współgrać, ale jak to wygląda z technicznego punktu widzenia jeżeli chodzi o zawieszenie w rowerze?

jeśli temat nadaje się bardziej do 'sprzętu' to proszę o edycje..
KubaLa
moderator
Posty: 3729
Rejestracja: 10.03.2010 15:51:17
Lokalizacja: ŁDZ/Gdynia
Kontakt:

Post autor: KubaLa »

Ale, ze o co chodzi? :shock:
Z gówna bata nie ukręcisz.
efbe
Posty: 65
Rejestracja: 03.03.2010 22:35:17
Kontakt:

Post autor: efbe »

czego nie rozumiesz? 'przezaworowany damper' czy 'techniczny punkt widzenia' ?
LisuKrakow
Posty: 977
Rejestracja: 14.04.2010 17:28:56
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: LisuKrakow »

rowniez nie rozumiem o co chodzi w Twoim poscie ;p
http://www.goride.pl 661, Royal, Dartmoor, Funn najtaniej w PL - POLECAM
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

ja też nie rozumiem. ale mam odpowiedz pasującą do pytania.
TAK - PRZEZAWOROWANY DAMPER
TAK - TECHNICZNY PUNKT WIDZENIA.
a że punkt widzenia,zależy od punktu siedzenia każda odpowiedz jest dobra
efbe
Posty: 65
Rejestracja: 03.03.2010 22:35:17
Kontakt:

Post autor: efbe »

spotyka się dampery, które są specjalnie zaworowane pod konkretne ramy, musi chodzić o charakterystykę pracy danego zawieszenia. nie widziałem i nie dotykałem tak więc pytam: na czym dokładnie polega taki tuning? Czym jest przezaworowanie dampera z technicznego punktu widzenia?
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

przełożenie shimów- trudno nazwać technicznym punktem widzenia.

po co komplikować coś,co jest proste?? chciałeś błysnąć elokwencją?
bo wyszedł ci jakiś bełkot
Korean_Boy
Posty: 1685
Rejestracja: 23.09.2004 18:47:34
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Post autor: Korean_Boy »

jak sama nazwa wskazuje- daje sie inne podkladki i tak ustawia sie przestrzen w której pracuje olej zeby pasowala do ramy ....
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

...lub ridera
efbe
Posty: 65
Rejestracja: 03.03.2010 22:35:17
Kontakt:

Post autor: efbe »

Obrazek tak wygląda zawór, który jako pierwszy przychodzi mi na myśl. Nazwa nie obejmuje 'podkładek', których również na własne oczy nie widziałem. Rozumiem, że kwestia ta związana jest z hydrauliką, ale da się to na forum lepiej wyjaśnić niż 'ustawia się tak, żeby było lepiej' ?

diskordia, każdy sądzi swoją miarką. skoro ja użyłem takich słów, to znaczy, że lepiej tego opisać nie umiem, a więc nie wiem też czym są shimy. ślicznie już podziękuję za twoje 'pasujące odpowiedzi' skoro tak się tutaj wymądrzasz.
Impus
Posty: 673
Rejestracja: 24.01.2008 14:32:27
Lokalizacja: Myślenice
Kontakt:

Post autor: Impus »

Chodzi o to, że różne ustawienia shimów (czyli małych, okrągłych metalowych podkładek) w przestrzeni w której jest olej powoduje różne rezultaty w pracy dampera. Np ustawiając je w różnej kolejności, możemy uzyskać bardziej progresywną lub liniową pracę zawieszenia. Zaworowanie zwykle dobiera się do charakterystyki zawieszenia zastosowanego w ramie z którą damper ma współpracować oraz osobistych preferencji ridera. Jeżeli np chciałbyś mieć bardziej skoczną ramę to da się to załatwić właśnie poprzez przezaworowanie dampera (wiadomo, że w określonych granicach).

Wydaje mi się, że nazywa się to zaworowaniem, ponieważ regulujemy przepływ oleju (do regulacji przepływu służą właśnie zawory, więc pewnie stąd ta nazwa).
quilong
Posty: 1678
Rejestracja: 05.08.2004 11:21:08
Lokalizacja: sucha beskidzka
Kontakt:

Post autor: quilong »

http://shimrestackor.com/
Tutaj się możesz troszkę o tym dowiedzieć na przykładzie motorów, oczywiście z technicznego pkt. widzenia ;)
http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=20382844
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

Impus pisze:Np ustawiając je w różnej kolejności, możemy uzyskać bardziej progresywną lub liniową pracę zawieszenia.
Hmm pierwszy raz słyszę ażeby się shimami progresję dampera regulowało ;O

Shimy odpowiadają za Wolną/Szybką kompresję oraz powrót. Ale na Boga nie za progresję!
Przykład liniowy CCDB dam HSC i LSC na max a i tak w rękach ale z odrobiną wolnego czasu dam radę damper dobić. Prosty dowód na to co napisałem powyżej.

Za progresję odpowiada:
1. Ciśnienie w zbiorniku wyrównawczym
2. Objętość powietrza w zbiorniku wyrównawczym

Co do pytania:
Np masz duze przełozenie ramy wiec potrzebujesz na dzień dobry wiecej wolnej i szybkiej kompresji, małe przełozenie wymaga ich mniej.
Można by dlugo pisać ;)

Całość w przypadku CCDB sprowadza się do wyboru konkretnej z wielu krzywych:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

To którą wybierzesz zależy od Ciebie, Twojego stylu oraz ramy jej przełożenia, sprezyny na jakiej śmigasz no i miliona innych czynników ;) hehe
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
crossfader18
Posty: 445
Rejestracja: 01.09.2011 20:47:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: crossfader18 »

a ja od siebie dodam ze zaworuje się pod konkretny typ zawieszenia, przełożenie ,przydatną wiedzą jest także waga ridera, oraz sprężyna na jakiej osadzony jest damper. :lol:
diskordia
Posty: 1847
Rejestracja: 06.05.2004 08:42:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: diskordia »

efbe - skoro nie umiesz precyzyjnie zadać pytania - to skąd pomysł ,że zrozumiesz cokolwiek z odpowiedzi??
demonstrując swoją absurdalną wyobraznię - tylko pogarszasz sprawę.

tak więc masz już "techniczne schematy" - więc łatwo możesz sam wyciągnąć wnioski.
efbe
Posty: 65
Rejestracja: 03.03.2010 22:35:17
Kontakt:

Post autor: efbe »

diskordia; jestem pewien, że pytanie jak i temat wątku zrozumiałeś, a całą swoją agresję opierasz na tym, że Twoje 'przełożenie shimów' nazwałem 'zaworowaniem', bo z takim terminem się spotkałem.
A propos mojego chłonięcia wiedzy; tak to już jest, że jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś prostym językiem to znaczy, że nie do końca rozumiesz zagadnienie - spytaj się swoich wykładowców.

quilong; dzięki, jutro spróbuję to przestudiować, bo będzie potrzeba na ten angielski więcej czasu ;)

Czyli skoro shimy nie odpowiadają za progresję, to za kompresję i powrót. W taki sam sposób jak regulacje i wg powyższych schematów (bo zostały ujęte w odpowiedzi)? Z tego mógłbym wywnioskować, że po prostu zmieniają ich zakres, ale czy to prawda?
pietryna
Posty: 3790
Rejestracja: 04.06.2009 15:20:47
Kontakt:

Post autor: pietryna »

efbe pisze:że Twoje 'przełożenie shimów' nazwałem 'zaworowaniem',
Bo tak jest w gruncie rzeczy. Tłok w tym wypadku jest swego rodzaju zaworem, albo zbiorem zaworów(regulacyjnych). Zawór tłumienia powrotu, kompresji oraz zawór zwrotny.
efbe pisze:Z tego mógłbym wywnioskować, że po prostu zmieniają ich zakres, ale czy to prawda?
W najprostszym wypadku tak. W bardziej zaawansowanych konstrukcjach modyfikują jeszcze charakterystykę tłumienia. Tj. na przykład dodają trochę tłumienia przy większej prędkości. Prosty przykład, "crossover". Masz na sobie dwie piramidki z shimów(w skrócie), przy małych prędkościach przepływu oleju pracuje tylko pierwsza. Gdyby była tylko ona to przy dużej prędkości ugięcia otworzyła by się proporcjonalnie ale w tym momencie wkracza ta druga i ogranicza to otwarcie co powoduje że siła tłumienia jest większa niż by wynikało z pierwszej piramidki.
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

crossfader18 pisze:a ja od siebie dodam ze zaworuje się pod konkretny typ zawieszenia
Nie ustawia sie pod typ zawieszenia tylko pod konkretne zawieszenie. Wiele patentów jest bardzo szerokich i to, ze coś jest FSR nic nie mówi o tym jak ustawić damper.
efbe pisze:diskordia; jestem pewien, że pytanie jak i temat wątku zrozumiałeś, a całą swoją agresję opierasz na tym, że Twoje 'przełożenie shimów' nazwałem 'zaworowaniem', bo z takim terminem się spotkałem.
A propos mojego chłonięcia wiedzy; tak to już jest, że jeśli nie potrafisz wytłumaczyć czegoś prostym językiem to znaczy, że nie do końca rozumiesz zagadnienie - spytaj się swoich wykładowców.
Chłopie to, że jesteś irytujący nie wynika z tego, że nazwałeś cos zaworowaniem bo to po prostu tłumaczenie angielskiego Valving, którego używają firmy tunerskie. To co jest wkurzające to twoje nieskładne wypowiedzi i rzucanie takich farmazonów. Swoją drogą znałem wielu wykładowców, ktorzy nic nie potrafili wytłumaczyć.

Chcesz odpowiedzi to formułuj jasno pytanie bo nawet najlepszy nauczyciel ci nie odpowie. Na starcie nie wiedziałem o co ci chodzi w tym temacie. Tylko wystarczy chwila w necie i masz tone informacji na ten temat. Wystarczy google użyć
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości