Damper,pytanie.
-
- Posty: 142
- Rejestracja: 10.09.2012 18:20:56
- Lokalizacja: Champéry
- Kontakt:
Damper,pytanie.
Witam czy inaczej chodzi damper w ramie jeżeli jest zbiorniczkiem do góry.
Niż na dole gdy by był czyli np. kona operator ma zbiorniczek na górze a np te nowe norco mają da dole czy to coś zmienia czy tylko kosmetyka i jak komu wygodnie.
Czy w operatorze taka możliwość by wypaliła czy nie zahaczy zbiorniczek o ramę może macie jakieś foto jak to by wygladało w konie operator.dziękuje za odp.
Niż na dole gdy by był czyli np. kona operator ma zbiorniczek na górze a np te nowe norco mają da dole czy to coś zmienia czy tylko kosmetyka i jak komu wygodnie.
Czy w operatorze taka możliwość by wypaliła czy nie zahaczy zbiorniczek o ramę może macie jakieś foto jak to by wygladało w konie operator.dziękuje za odp.
Kona Factory Team
-
- Posty: 1685
- Rejestracja: 23.09.2004 18:47:34
- Lokalizacja: Sanok
- Kontakt:
O ile on zmniejszy tę masę nieresorowaną? Te kilka gram nikt nie wyczuje. Pamiętaj jeszcze, że przełożenie ramy powoduje, że damper pracuje na 2-3 calach (skok dampera), więc na pewno nie będzie to tak odczuwalne. Imo to jest niepotrzebny i bezsensowny zabieg.off_road pisze:W dół jak w dół. Bliżej przedniego trójkąta zeby był zbiornik, zmniejszasz wtedy masę nieresorowaną.
Pytanie tylko, czy damper wejdzie, bo niektóre ramy na to nie pozwalają.
W przypadku DHX 5.0 241mm o ponad 300gari4 pisze: O ile on zmniejszy tę masę nieresorowaną?

Decydujesz czy chcesz miec to po stronie:
resorowanej

nie resorowanej

Zakładając, że rama pozwala na "wybór" montażu.
Dokładnie no chyba, że ktoś chce rowalić damper/ramę.ari4 pisze:Pytanie tylko, czy damper wejdzie, bo niektóre ramy na to nie pozwalają.
Kubala miałem na myśli cały korpus dampera na którym jest zbiornik, albo od strony wahacza albo od strony przedniego trójkąta

Kubala zrób prosty test.
Złap coś co wazy ok 150g w ręke i poruszaj tym w przód i w tył.
Teraz złap coś co waży ponad 300g i też poruszaj przód tył.
Którym w określonym czasie więcej razy poruszysz przód tył zakładając wychylenie o tą samą odległość?
Zwykle na samym końcu pada decyzja jaki damper wpakuje się do danej ramy gdy ta już jest gotowa
pomijamy AIR vs. Coil
Złap coś co wazy ok 150g w ręke i poruszaj tym w przód i w tył.
Teraz złap coś co waży ponad 300g i też poruszaj przód tył.
Którym w określonym czasie więcej razy poruszysz przód tył zakładając wychylenie o tą samą odległość?
Może dla tego, że najpierw dobiera się geometrię ramy, później punkty obrotu na na sam koniec ubiera się całość w rurki?KubaLaPL pisze:Myślę, że gdyby to miało jakiekolwiek znaczenie to projektowano by ramy z damperem ustawionym 'poprawnie'
Zwykle na samym końcu pada decyzja jaki damper wpakuje się do danej ramy gdy ta już jest gotowa

Nie tylko. Mam BH 2004 i tam jak włożę damper do góry nogami, to zbiornik nie przeszkadza, tylko ucho dampera będzie opierać się o ramę.off_road pisze:Dokładnie no chyba, że ktoś chce rowalić damper/ramę.
Prawie tyle waży cały damper bez sprężyny. Chyba trochę przesadziłeśoff_road pisze:W przypadku DHX 5.0 241mm o ponad 300g

Przeczytaj mój post wcześniej. Odczułbyś to, gdyby przełożenie wahacza wynosiłoby np. 1:1. Damper ugina się kilka cali, a koło 8, więc zjawisko masy nieresorowanej jest kilkukrotnie mniejsze

Edit:
Teraz porównaj siłę swojej ręki do siły sprężyny w damperze. Przy takiej sile to jest prawie niewyczuwalne (nie mówię, że nie).off_road pisze:Złap coś co wazy ok 150g w ręke i poruszaj tym w przód i w tył.
Teraz złap coś co waży ponad 300g i też poruszaj przód tył.
Szybciej nie pojedziesz

Faktycznie. Tu masz rację. Mój błądoff_road pisze:Pewny jesteś, że przesadziłem?
Odejmujesz masę tloczyska, ucha dampera, podkładki, pistona i oleju

Tylko teraz dam Ci dwa identyczne rowery z odwrotnie zamontowanymi damperami. Zawiążesz sobie oczy i po jeździe testowej powiesz mi, w którym rowerze jak jest zamontowany damper.
Jak odgadniesz, to stawiam Ci flaszkę

Bardziej odczujesz zmianę ciśnienia w oponach o 0.1 bara niż sposób zamontowania dampera

Jeszcze raz przeczytaj moje posty wcześniej na temat przełożenia wahacza.
Jaki skok ma damper a jaki ma tylny wahacz.
Jak dołożysz te 300g do koła, to odczujesz różnicę, ale przy damperze odczucie to będzie kilkukrotnie mniejsze.
Amory USD nie mają przełożenia - 1:1 mniejszej masy w amorze, to mniejsza masa nieresorowana. W amorach USD zdaje mi się, że masa nieresorowana jest dużo mniejsza niż te 300 g
.
Jaki skok ma damper a jaki ma tylny wahacz.
Jak dołożysz te 300g do koła, to odczujesz różnicę, ale przy damperze odczucie to będzie kilkukrotnie mniejsze.
Amory USD nie mają przełożenia - 1:1 mniejszej masy w amorze, to mniejsza masa nieresorowana. W amorach USD zdaje mi się, że masa nieresorowana jest dużo mniejsza niż te 300 g

Oczywistym jest, że tym 150g ale powinniśmy rozpatrzeć przyrost procentowy. Bo tutaj masz znacznie większą różnicę niż w ramie. Tylny wahacz z przerzutką, kołem, kasetą, hamulcem ile waży? Ze 3 kg?
Załóżmy, że 3. Czyli różnica to jest jakieś 10%. Razy współczynnik o którym mówi ari:
7,4 cm / 20,32 (8") = 0,36.
Czyli jeśli obliczenia są dobre to zmiana położenia dampera jest równoznaczna z dociążeniem końca ramienia 3,6%...Czyli przy wcześniejszym założeniu 3 kg to jest 3108 g.
Ale wątpię w słuszność tych obliczeń

Załóżmy, że 3. Czyli różnica to jest jakieś 10%. Razy współczynnik o którym mówi ari:
7,4 cm / 20,32 (8") = 0,36.
Czyli jeśli obliczenia są dobre to zmiana położenia dampera jest równoznaczna z dociążeniem końca ramienia 3,6%...Czyli przy wcześniejszym założeniu 3 kg to jest 3108 g.
Ale wątpię w słuszność tych obliczeń




Z gówna bata nie ukręcisz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości