Strona 2 z 2

: 20.04.2010 18:13:57
autor: balfa2step
ad 1 . Prównaj budowę np Roteca RL9 gdzie praktycznie nie ma kopania korbą do np Signa gdzie kopie po każdym najechaniu na większą przeszkode . To pytanie świadczy o tym że raczje nie masz sie co jeszcze zabierać za projektowanie ramy z a wiedzą .
ad 2 i tak i nie zależy na czym Ci bardziej zalezy
ad 3 nie mam pojęcia , polecam takie programy jak uzytkownicy wcześniej wymienili , chociaż wiem jak zaawansowane są to programy i w miesiąc się ich nie nauczysz.

: 20.04.2010 20:35:53
autor: inspiration
balfa2step w ramie rotec rl9 moim zdaniem nie ma kopania korbą bo główny punkt obrotu znajduje sie tak jakby na suporcie i linia łańcucha się nie wydłuża ani skraca (oczywiście moim zdaniem jak mówię żle to poprawcie mnie) Nie wiem jak to powiedzieć ale kopanie korbą rozumiem jako cofanie sie korby do tyłu spowodowane wydłużaniem się łańcucha który automatycznie przesuwa się do tyłu. Mam jeszcze jedno pytanie jaka jest szerokość amortyzatorów tylnych :?: Nie chodzi mi tu o długość czy skok tłoka tylko po prostu szerokość.

: 20.04.2010 21:37:48
autor: Vin_OSW
inspiration pisze:Nie chodzi mi tu o długość czy skok tłoka tylko po prostu szerokość.
Szerokość na tulejkach czy ogólną (na springu max jest)?
Jeśli to pierwsze to jest to zależne od danej ramy. Są to różne szerokości. Dobierz sobie taką którą potrzebujesz ;)
A co drugiego to średnica zew. springa

: 20.04.2010 21:40:55
autor: balfa2step
1 . Dobrze rozumiesz , kopanie to poprostu cofanie korby przez naciąg łańcucha .
Srednia szerokośc dampera (oczka) to ok 10--12 mm moze wiecej , Weż pod uwage fakt ze do kazdego dampera montujesz tulejki czyli jeszcze jakies min 8 mm lub wiecej zalezy od ramy , moze być nawet kilka cm . Podane dane są orietacyjne ale tak to mniej wiecej wygląda . Tulejki możesz sobie dobrać jakie chesz , jak pasuje Ci do ramy .

: 20.04.2010 22:03:56
autor: Spaced
balfa2step w ramie rotec rl9 moim zdaniem nie ma kopania korbą bo główny punkt obrotu znajduje sie tak jakby na suporcie i linia łańcucha się nie wydłuża ani skraca (oczywiście moim zdaniem jak mówię żle to poprawcie mnie) Nie wiem jak to powiedzieć ale kopanie korbą rozumiem jako cofanie sie korby do tyłu spowodowane wydłużaniem się łańcucha który automatycznie przesuwa się do tyłu. Mam jeszcze jedno pytanie jaka jest szerokość amortyzatorów tylnych Nie chodzi mi tu o długość czy skok tłoka tylko po prostu szerokość.

Faq do linkage przejzyj albo co to jest IC - to jest pkt. obrotu w bikach nie 1 zawiasowych i znajduje sie on nie na supporcie tylko daaaaaaleko za tylnym kołem. To co obserwowales to CC - inna spawa, mniej wazna tak na prawde.
I nie nie wynika chainstretch bardzo mały z pktu obrotu tylko, wlasnie z tego, ze bardzo mało sie wachacz wydłuza co w rowerach dh jest NIEKORZYSTNE poniewaz w takiej sytuacji rower traci wiecej energi (a wiec i predkosci ) na wybojach, a do tego sie skraca i wytrąca ridera z równowagi.
Dobrze zaprojektowane zawieszenie powinno stanowic złoty srodek miedzy wstecznym ruchem osi, a ciagnieciem łańcucha. Ew. Można dać lańcuch na rolce wzdłuż wachacza.
C:\Program Files\Linkage2Demo\doc\terms.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension ... ant_center

Prosze przeczytaj podstawy najpierw bo widze, ze nic nie czytales, a zadajesz pytania na forum. FAQ pewnie znajdziesz na forum linkage.

: 21.04.2010 06:22:21
autor: Anałana
Inspiration ... sorry, ale forum to nie jest przyspieszony kurs projektowania. musisz sam nabrac doswiadczenia ( testuj rozne ramy , sprawdzaj ich zachowanie i wyciagaj wnioski z jej konstrukcji). potem wiedza teoretyczna, potem nabrac doswiadczenia, a nastepnie wiedza obrobki i procesow technologicznych, dopiero potem zaczac projektowac. Mysle ze to jest jedyny sposob na racjonalne podejscie i zeby twoja praca miala wymierne wyniki z projektowania.

: 21.04.2010 15:56:05
autor: inspiration
Vin_OSW tak chodzi mi o średnice zewnętrzną springa w damperze o długości 267mm - więc ile ona wynosi :?:

: 21.04.2010 17:28:16
autor: Spaced
inspiration ile skoku z ciekawosci ma twoja rama? Bo jak 200 to przy takim damperze gwarantuje ci, ze mozesz miec problemy z dobra praca bo wiekszosc damperów bedzie przetłumiona na przełozenie 2.3:1. A jak chcesz zrobic klona m6 to nie za bardzo rozumiem po co skoro taka rama juz jest.

: 21.04.2010 17:40:17
autor: troyo
inspirationwidze , ze zawziety jestes . Srednica zewnetrzna sprezyn to wymiar rzedu 58mm max , dla damperow typu fox/manitou nie uzywajacych 1,5" sprezyn . Wymiar zew. zalezy od twardosci sprezyny i producenta , wiec ciezko to sprecyzowac .

Poza tym powtorze jeszcze raz , daj sobie siana , bo nie wiesz co czynisz . Dam ci mala wskazowke - pomyslales o takim czyms jak sag , czy wazysz 250kg ? Dla ulatwienia , popatrz jeszcze 100 razy na te wykresiki i jak w koncu skumasz o co mi chodzi to dobrze dla ciebie . Jesli dalej nie kumasz , to nie rob tej ramy , bo stracisz tylko kupe siana i czasu .

: 21.04.2010 18:34:02
autor: inspiration
Dzięki za odpowiedzi i rady. Skąd wiecie jakie wykresy ma teraz mój obecny projekt ramy. Te początkowe zdjęcia wykresów co wrzucałem to już przeszłość :) na szczęście bo teraz wiem że były błędne. A i więcej optymizmu życzę

: 21.04.2010 19:07:28
autor: Spaced
inspiration bo teraz to bylaby raczej slepa wiara niz optymizm ;) I powtórze sie 200mm widze na pierwszym rysunku skoku - z damperem 261 bedziesz miec problemy.

: 21.04.2010 19:49:30
autor: inspiration
Spaced dlaczego będą problemy. Morewood makulu ma 203mm skoku przy damperze długości 267mm i sag ok 120mm i jakoś wszystko funkcjonuje a z damperem bos można powiedzieć że świetnie chodzi. Jeżeli zawieszenie jest progresywne pod sam koniec skoku a potrzebna siła do ugięcia proporcjonalnie rośnie ze wzrostem skoku to chyba powinno być okej

: 21.04.2010 20:30:36
autor: Spaced
inspiration ty nawet nie czytasz co post wyzej pisalem. Morewood ma customowo tunowane do ramy dampery ze znacznie mniejszym tlumieniem. Jak nie bedziesz miec zamiaru sobie tego zalatwic i nie projektujesz super highendowej ramy to ZWYKLE dampery, ktore kupisz w sklepie beda PRZETŁUMIONE. Elki ogarna, foxy moga juz nie. Radze ci najpierw poszukac pod jakie przełozenia tłumienie maja tegoroczne dampery, a dopiero potem bawic sie w elo gadżet jakim jest tak niskie przelożenie.

Do tego szczerze powiedz mi po co ci takie przełożenie? Zaprojektuj najpierw krzywa dobra z 241. Lzejszy damper, mniej problemów z tym gdzie go zmiescic w ramie (to na prawde jest problem) i wiecej damperów z rama bedzie dobrze chodzic.


Powiem ci ze zadziwia mnie ze zamiast najpierw poczytac i poszukac oznajmiasz swiatu ze robisz rame i próbujesz nabrac wiedzy na próbach i błedach.

: 21.04.2010 22:14:36
autor: inspiration
No ale morewood makulu ma do wyboru dwa tłumiki bos i fox. Bos na pewno tuningowany no ale fox chyba bez zmian.Najbardziej mnie zastanawia na jakim programie stworzyć ramę no bo linkage chyba za mało profesjonalny a cad czy solidworks chyba nie ma opcji podawania różnych wykresów na temat charakterystyki pracy zawieszenia. Anałana na jakim programie projektowałeś ramę :?: Czy zakupiłeś pełną wersje programu linkage który kosztuje 200 dolarów :?:

: 21.04.2010 22:36:36
autor: Spaced
inspiration poniewaz fox nie oferuje damperow z tunem od razu (jest protune) to nie moze sobie tego firma zamówic? Jezu człowieku. Wez poczytaj, ja cie prosze bo na razie zamiast sie dokształcac to wymyslasz rzeczy siedzac na kiblu ;) Do tego makulu zaleznie od kraju ma łacznie 4 opcje dampera (ccdb, bos, rc4, elka).
Do tego tolerancje wszedzie musza byc znacznie mniejsze bo im mniejsze przełozenie tym bardziej tarcie wpływa na prace zawieszenia.

A co do tworzenia ram to linkage pro i personal róznia sie minimalnie. Pisalem do twórcy programu i to sa na prawde szczątkowe duperele. Rame tworzy sie w programach jak Solidworks czy Solidedge, a potem masz programy/moduly wspolpracujace z nimi. Linkage to program koncepcyjny ale do dokladnego projektowania zawieszenia super nie bedzie. Napisz do producentów solid edge i works o to jak robic analizy wytrzymalosciowe i projektowac w nich zawieszenia, a bankowo ci odpowiedza, nawet jesli cena ci nie podejdzie.

: 12.05.2010 17:15:55
autor: inspiration
Mam pytanko czy zbyt duże wychylenie tylnej osi ma wpływ na jazde i prace zawieszenia. Czy wychylenie tylnej osi o 7mm względem jej pierwotnego położenia jest dobrym wynikiem przy skoku 203 mm .

: 12.05.2010 17:21:15
autor: Spaced
inspiration w sensie przesuniecie wstecz? Im dalej tym mniej energi rower traci na pokonywaniu przeszkód i tym mniej sie skraca (bo przód tez sie ugina i skraca tym samym rower). 7mm to mizerny wynik bo sa rowery o znacznie wiekszej wartosci. Teoretycznie wsteczny ruch osi jest pożądanym parametrem jednak zwieksza od ciągniecie łańcucha i kopanie korbami dlatego powyżej pewnej wartości należy zastosować rolke prowadzącą łańcuch w ośi wachacza.


Swoja droga to sa skrajne podstawy i wynika z tego, ze dalej nie czytales o zawieszeniu. Nie wiem czemu odpowiadam na pytania tutaj skoro nie masz nawet ochoty ruszyc tyłka i poczytac w necie tylko czekasz na gotowe odpowiedzi z dhz.