Strona 2 z 3

: 19.09.2010 02:21:06
autor: PoleK
darex raczej nie... w przednim amorze tak samo sie "rozrzedza olej"

chociaz u mnie w sigmie dziala to zupelnei odwrotnie, jak rusze go z miejsca to tlumienia prawie nei ma na max ustawieniu, a wystarczy ze przejade pare metrow po kamyszkach i tlumienie w polowie jest wieksze niz na sucho na maxa, i takie jzu zostaje;)

nie znam nikogo kto by sie glowil nad tym czy olej do dampera jest inny niz w amorze, a dampery dzialaja...

patent w vividzie, moze dzialac w sumie, po prostu dobrali material ktory sie rozszerza proporcjonalnie do tego jak olej sie rozrzedza wraz ze wzrostem temperatury, mozliwe...;)

nie sadze jednak by to bylo jakies niezbedne, kolejny bajer ktory albo dobrze wypromuja i sie przyjmie i ludzie beda czuli super roznice... albo odejdzie w zapomnienie szybciej niz wszedl do sprzedazy...

: 19.09.2010 12:39:49
autor: drMadej
Bajer na pewno sie sprawdzi bo różnica w działaniu dampera na zimno jest odczuwalna w porównaniu do dampera który rozgrzał sie na długiej trasie . Ja osobiście używam w damperze Motul factory line który niby nie zmienia lepkości wraz ze wzrostem temp. a jednak na długich dziurawych trasach pod koniec zjazdu damper zmniejsza tłumienie o mniej więcej 1/1,5 kliknięcia,Dlatego bajer z polimerem w iglicy jak najbardziej powinien znaleźć sie w każdym damperze i nie jest to jakiś marketingowy chwyt.

: 19.09.2010 15:10:31
autor: blackdemon
darex, jest dostepny. Ja mam 10W i 20W, mozna dostac takze 5W :)

: 19.09.2010 16:09:38
autor: borczu
ja używałem castrola i motula i powiem że lepszy wydawał się castrol.

: 19.09.2010 18:30:10
autor: troyo
PoleK pisze:darex raczej nie... w przednim amorze tak samo sie "rozrzedza olej"
Tu akurat bym sie nie zgodzil. W przednim widelcu temperatura "rozgrzanego" oleju jest w okolicach 30-40 st. (zaleznie od budowy tlumikow, zastosowanych materialow itd.)

Co do rozbicia miedzy oleje do damperow i widelcow , to nie wiem czy jest jakas roznica. Jesli jest , to w stabilnosci wspolczynnika lepkosci wzgledem przyrostu temperatury miedzy tymi 2ma olejami.

: 19.09.2010 19:12:34
autor: darex
Troyo czy masz na myśli Indeks lepkości (VI)?

Czy zmiana lepkości względem temperatury jest ważnym elementem decydującym o jakości oleju?

: 19.09.2010 19:54:58
autor: Roman_Maxx
Powiem tak, dokąd jeździ się naszych krótkich traskach, to nie odczuwa się tego znacząco ale wystarczy prawdziwa trudna długa trasa DH, to wychodzi szydło z worka (w długich francuskich single trackach także) - także Czesi mają takie trasy np. Spindlerovy Mlyn. Dlatego uważam, że zmiana lepkości względem temperatury jest ważnym czynnikiem i u mnie decyduje o wyborze oleju. Dawno temu przeszedłem na pełne syntetyki z tego głównie powodu.
A i jeszcze jedno, często w wysokich górach, różnica temperatur pomiędzy górną stacja wyciągu a dołem przekracza 25 stopni Cersjusza.

: 19.09.2010 20:57:49
autor: ravfr
Roman_Maxx pisze:Powiem tak, dokąd jeździ się naszych krótkich traskach, to nie odczuwa się tego znacząco ale wystarczy prawdziwa trudna długa trasa DH, to wychodzi szydło z worka (w długich francuskich single trackach także) - także Czesi mają takie trasy np. Spindlerovy Mlyn. Dlatego uważam, że zmiana lepkości względem temperatury jest ważnym czynnikiem i u mnie decyduje o wyborze oleju. Dawno temu przeszedłem na pełne syntetyki z tego głównie powodu.
prawda to , wystarczy 15 min. zjazdu w Beskidach a damper zaczyna "tracić" tłumienie. Jednakowoż ;) , wystarczy w potrzebie pokręcić czerwonym pokrętełkiem a po zjeżdzie sprawę odkręcić ,żeby sytuacje ogarnąć.

Z full syntetyków zetknałem sie z Finish Linem , który przynajmniej w przypadku przodu (888) zupełnie sobie nie radził. Przypuszczam , że w damperze nie będzie problemu a wręcz pokaże swoje zalety .
Co do "przodu" , Motorex vs Motul na przykładzie Marcoka, zdecydowanie lepsze wlasności smarujące wykazuje Motul .

: 19.09.2010 21:04:12
autor: Roman_Maxx
ravfr jak jesteś na zawodach to nie ma czasu stawać i podkręcać.

Co do FinishLine, to bardzo dobry olej tylko mały zakres gęstości jest oferowany w RP a przy tym bardzo drogi. Może Kolego nie trafiłeś z tym parametrem, przyznam, że jeździłem na FL i sobie chwalę

: 19.09.2010 21:21:08
autor: ravfr
ravfr jak jesteś na zawodach to nie ma czasu stawać i podkręcać.
na zawodach masz zdecydowanie większe problemy niż mniejsze tłumienie w zadzie, zresztą , tak jak było wspomniane wcześniej, na polskich trasach róznice są niezauważalne (włączając Czarną).
Roman_Maxx pisze:Może Kolego nie trafiłeś z tym parametrem
Może Norbert nie trafił :wink: , po zalaniu "zwykłym" Motulem , ósemki wigor odzyskały .

: 19.09.2010 21:29:34
autor: troyo
Chodzi mi o lepkosci kinematyczne danych olejow. Najlepsze wyniki (najmniejsze zmiany lepkosci wraz ze wzrostem temp.) osiagaja oleje Red Line i Silkolene , calkiem niezle sa tez oleje Bel-Ray i Torco .

Co do finishline'a to uwazam , ze jest to okropne g.... pieni sie bardziej niz tesciowa ze wscieklizna. Na dodatek jest idiotycznie drogi .

: 19.09.2010 22:49:02
autor: darex
Lejąc Motorexa należy brać pod uwagę, że

Motorex 2.7W = Motul Fork oil Expert 5W (specjalnie napisałem 2.7W zamiast 2.5W)
Motorex 7.5W = Motul Fork oil Expert 10W

Motorex 5.3W = Olej Marzocchi

Efekt jest taki, że jak ktoś zaleje amortyzator Motorexem 7,5W i wie, że np. Marzocchi leje 7,5W też to w konsekwencji jest zbyt duże tłumienie amortyzatora co powoduje "zamulanie".

Troyo, wspomniałeś o jakimś parametrze (współczynniku), który mówi o zmianie lepkości względem temperatury. Myślałem, że masz na myśli Indeks Lepkości (VI) z ang. Viscosity index (VI) gdyż z tego co się orientuje to jest to oficjalny parametr, który mówi o zmianie lepkości względem temperatury.

http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity_index

Tak jak lepkość w iluś tam stopniach mierzy sięw centistokes'ach (cSt) tak zmianę lepkości względem temperatury można wyrazić przez Index Lepkości.

Stąd też można określić, które oleje mają dużą zmianę lepkości względem temperatury a które nie np.

korzystając z tabelki
http://www.pvdwiki.com/index.php?title= ... y-Data.gif
http://mahonkin.com/~milktree/motorcycles/fork-oil.html

Olej - Indeks lepkości VI
Motul Fork Oil Expert 5W - 119
Motul Fork Oil Factory Line 5W - 138
Motul Shock Oil - 400

Silkolene RSF Pro 5W - 372

Silkolene RSF Pro kosztuje 57 zł a Motul Fork Oil Factory Line 58 zł

: 19.09.2010 23:09:25
autor: Vin_OSW
PoleK pisze:chociaz u mnie w sigmie dziala to zupelnei odwrotnie, jak rusze go z miejsca to tlumienia prawie nei ma na max ustawieniu, a wystarczy ze przejade pare metrow po kamyszkach i tlumienie w polowie jest wieksze niz na sucho na maxa, i takie jzu zostaje;)
Pewnie się pieni

: 22.09.2010 04:26:40
autor: Roman_Maxx
Koledzy, korzystałem kiedyś z serwisu MOJO oraz TFTuned i oni zawsze pytają się o wagę ridera gotowego do jazdy, styl jazdy i rower. Podpytywałem co i jak ale to byli powściągliwi, co do udzielania informacji (rozumiem, bo na tym zarabiają kasę) jak rozebrałem na koniec sezonu taki damper, to obok innych schimsów i rozwierconych kanałów = olej także nie był taki jak z firmowego rozdania.
Próbowałem dojść, co leją i po pierwsze, używają na 100% pełnych syntetyków, a jak porównałem 2 dampery, które były u nich na serwisie ( dla dwu riderów o różnej wadze) to każdy ma inny olej - przypuszczenie zabawa z doborem gęstości (także inna gestość niż w amortyzatorach przednich).
Efekt więcej niż bardzo dobry, otrzymałem więcej niż wydawało mi się, że można wycisnąć z takich damperów.

: 30.09.2010 03:00:19
autor: darex
http://www.platinumoil.net.pl/oferta/AM ... %20150.php

Zakładka dane fizyko-chemiczne.
Amortyzol ma lepsze właściwości jeśli chodzi o zmianę lepkości względem temperatury niż niektóre "firmowe" oleje do widelców jak np. Motul Factory Line 5W :D

Amortyzol - 180
Motul Oil Fork Factory Line 5W - 138

: 30.09.2010 18:41:58
autor: Vin_OSW
darex pisze:Vin_OSW olej 10W FOXa to Silkolene Fork oil Medium 10W pasować bedą Motorex 7,5W lub Motul Expert 10W lub Bel Ray HVI 10W.
A jak to będzie na Castrola? 5W czy 7,5W? przy 7,5W nie będzie zamulał? (DHX 5 Air)

: 30.09.2010 19:02:32
autor: Schokowafel
Mi Fox na Castrolu 5W pełny syntetyk działa tak samo jak oryginał Foxa.

: 30.09.2010 19:45:38
autor: Vin_OSW
Schokowafel Dzięki ;) Pasuje mi to bardzo ;) %W do amora też mi podejdzie, 7,5W nie bardzo ;)

: 01.10.2010 17:45:57
autor: mysticar
Jaki polecilibyście olej 15W do SMAROWANIA lag w domainie? Do tłumika leję 5w RSP i jestem zadowolony i teraz stoję przed wyborem oleju właśnie do smarowania czyli takiego który niekoniecznie ma dobrze tłumić.