: 06.11.2011 20:33:00
Teraz mam hitlerwagena 1.9 TDI. Kolor oleju motul nowego - slomkowy. Po wlaniu do silnika i odpaleniu - czarny.Roman_Maxx pisze:Ponieważ silnik wysokoprężny jest bardziej termicznie obciążony np. panewki turbosprężarki są smarowane i chłodzone olejem, który punktowo jest = PRZEGRZEWANY i tutaj tkwi prawdziwy powód zmiany koloru oleju.
Mialem wczesniej Opla Kadetta 1.6D (wolnossacy silnik bez turbiny). j/w nowy - slomkowy, po wlaniu czarny.
Myth is busted

Turbina w silniku spalinowym jest napedzana energia gazow wydechowych. Dlaczego pisze o gazach wydechowych. Bo wlasnie od nich turbina sie nagrzewa, a przez to olej bo nim jest smarowana i przez nia on przeplywa w celu nie tylko smarowania ale tez w celu odebrania jak najwiekszej ilosci ciepla. W przypadku silnika o zaplonie iskrowym temperatura tychze gazow jest wyzsza nawet o 300C w porownaniu z silnikiem o zaplonie samoczynnym. Wiec ktory silnik jest "termicznie bardziej obciazony" ?

Oczywiscie walki, lopatki jak i lozyska slizgowe sa wykonane z odpowiednio innych materialow ale nie do tego przeciez zmierzam.