Jak przyszłość rowerów widziano 10 lat temu

Noldorek
Posty: 653
Rejestracja: 01.12.2007 11:42:50
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: Noldorek »

Mozę doczekamy się KARBONOWEJ V10 lub M6 :) przy karbonie jest ten plus :) ze nie ma formy niemożliwej :D
http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=6438250
Wszystko na sprzedaż
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

Jest na razie Lahar, Lahr (nie podróba tylko sie tak typ nazywa) i GT Fury. Mysle, ze duze firmy ostatnie wejda w carbon.
Pajac
Posty: 116
Rejestracja: 03.12.2007 19:37:38
Lokalizacja: Gdansk
Kontakt:

Post autor: Pajac »

A gdyby to elektryczne sterowanie z dura ace wykorzystac w rotorach, bo niektorzy lubia miec przerzutki w rowerach street / DJ. Zreszta w FR tez by sie czasem rotor przydal do trikow.
Aha i te ultralekkie puste wewnatrz czesci i ramy itp. wypelnil bym helem lub innym lekkim szajstwem. :D
uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

No więc, jak ja to widzę.

1. Stalowy łańcuch zostanie z nami jeszcze na długo.

2. Ilość amortyzacji będzie rosnąć, wraz z technicznym zaawansowaniem. Dzisiaj rowery XC mają 120mm skoku na obu końcach, myslę, że sztandarowy rower XC w 2018 będzie miał te 150-180 mm skoku. Mainstreamowe rowery enduro/All mountain będą miały po 200mm. Maszyny zjazdowe będą się róznic od enduro głównie geometrią, nastawioną nie na podjazd, ale na szybki i, co ważne, kręty zjazd. Rower freeridowy i enduro będą się różnić głównie zastosowanymi komponentami, ramy będą podobne. Ramy DH będą krótkie i zwrotne, ramy AM długie i stabilne.

3. Postęp w amortyzacji przyniesie nam prawdziwe aktywne zawieszenie z przodu i tyłu. Spręzyny TI staną się de-facto standardem w mid-high end, razem z systemem powietrznym (dual air) dla lekkości.

4. Praktycznie każdy szanujący się full 'niemarkowy' będzie oparty na ogniwie Horsta - patent wygasa w bodajże 2012.

5. Czeka nas jeszcze jedne poszerzenie tylnych widełek - imvho standardem stanie się 150mm.

6. W ramach standardów. Stery hybrydowe 1.5 - 1.1/8, oraz suport BB30 staną się standardem.

7. Co do materiałów, karbon pozostanie tworzywem na absolutnym topie, mainstream dalej będzie hydroformowanym aluminium - tyle, że bardziej "organicznie" wyglądającym ze względu na opanowanie technologii hydroformingu.

8. 10 czy nawet 11 rzędowy napęd dołączy do poszerzonych widełek. W rowerach AM/Enduro przednią przerzutkę zastąpią wynalazki takie jak Hammerschmidt.

9. Elektronika raczej do przerzucania nie wejdzie, ale nie zdziwiłbym się jeżeli pojawią się systemy hydrauliczne.

10. Hamulce - tarczówki zejdą na sam dół, hydraulika będzie standardem. Upowszechnią się tarcze 9".

EDIT: 11. Postęp w technoogii wytwarzania widelców ostatecznie zabije widelce dwupółkowe, spychając je do niszowych zastosowań tudzież lansu.
Steel2
Posty: 3438
Rejestracja: 11.04.2008 13:28:27
Kontakt:

Post autor: Steel2 »

Musze przyznać, ze dość dziwnie obstawiasz.
np. 2. Do XC po prostu więcej amortyzacji jest nie potrzebne i tylko dlatego skok jest jaki jest.

6. Takie rozwiązanie nie ma logicznego sensu a jedynie marketingowy, Moim zdaniem nie ma szans by stały się nowym standardem.

8. 10 lub 11 nie jest potrzebne w MTB i tylko dlatego jeszcze tego nie ma.

10. Kolejny zbędny gadżet. Obstawiam,że tarcze będą malały bo sa mniej narażone wtedy na uszkodzenie.

11. Wbrew pozorom w razie upadku 2 półki ułatwiają szybszy powrót na trasę. Wagi już dość zbliżone do jednopółek o dużym skoku. Brak mi technicznego uzasadnienie by wycofać 2 półki na z DH
[url=http://www.weeze.pl/][color=#ff0033][b]weeze.pl[/b][/color][/url]
Spaced
moderator
Posty: 16953
Rejestracja: 22.08.2007 23:16:31
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Spaced »

uzurpator pisze:2. Ilość amortyzacji będzie rosnąć, wraz z technicznym zaawansowaniem. Dzisiaj rowery XC mają 120mm skoku na obu końcach, myslę, że sztandarowy rower XC w 2018 będzie miał te 150-180 mm skoku. Mainstreamowe rowery enduro/All mountain będą miały po 200mm. Maszyny zjazdowe będą się róznic od enduro głównie geometrią, nastawioną nie na podjazd, ale na szybki i, co ważne, kręty zjazd. Rower freeridowy i enduro będą się różnić głównie zastosowanymi komponentami, ramy będą podobne. Ramy DH będą krótkie i zwrotne, ramy AM długie i stabilne.

Raceowe rowery maja dalej po 100mm skoku. 120mm skoku to maja rowery bardziej do zabawy. 150-180mm w xc nie jest potrzebne. 200mm w enduro tym bardziej. Nie chciałbym takiego skoku w enduro tak samo jak niechciałbym wiecej niz 200-230mm w dh bo to nie ma sensu.
uzurpator pisze: 4. Praktycznie każdy szanujący się full 'niemarkowy' będzie oparty na ogniwie Horsta - patent wygasa w bodajże 2012
Eee? Niby czemu? Tylko dlatego, ze patent wygasa to sie wszyscy na niego rzuca? Akurat wiekszosc wysokiej klasy firm ma dopracowane zawieszenia wlasne i nie musi sie na horsta rzucać. Na to poszlyby tylko firmy ala KTM czy Devinci, ktore juz teraz wykorzystuja fakt, ze patent obowiazuje tylko w us - czyt. raczej niewielkie.

uzurpator pisze:7. Co do materiałów, karbon pozostanie tworzywem na absolutnym topie, mainstream dalej będzie hydroformowanym aluminium - tyle, że bardziej "organicznie" wyglądającym ze względu na opanowanie technologii hydroformingu.
Carbon tanieje, a metody obróbki sa coraz łatwiejsze wiec nie wiem jaki powód stoi za tym zeby carbon pozostał na topie.
uzurpator pisze: 8. 10 czy nawet 11 rzędowy napęd dołączy do poszerzonych widełek. W rowerach AM/Enduro przednią przerzutkę zastąpią wynalazki takie jak Hammerschmidt.
Gdy pytano zawodników mtb poza szosa czy potrzebuja wiecej biegów stwierdzili, ze nie wiec watpie by nagle zmienili zdanie.

uzurpator pisze:10. Hamulce - tarczówki zejdą na sam dół, hydraulika będzie standardem. Upowszechnią się tarcze 9".
Po co tarcze 9''? Przy mocnych hamulcach zysk siły jest niewspólmiernie mały, a grzanie to i tak w wiekszosci dobry dobór klocków i płynu.

uzurpator pisze:EDIT: 11. Postęp w technoogii wytwarzania widelców ostatecznie zabije widelce dwupółkowe, spychając je do niszowych zastosowań tudzież lansu.
Tak jest teraz... Downhill jest zastosowaniem ekstermalnym gdzie wymagana jest najwieksza sztywnosc. Długo jeszcze 1 półki nie beda na tyle sztywne w kazdej płaszczyznie by zawodnicy sie na nie przerzucili na trudnych trasach (nie mówie o naszych dosc płaskich i latwych trasach)

Ogólnie troche za bardzo widzisz przyszłosc w postaci wiecej = lepiej.
re5pect
Posty: 421
Rejestracja: 20.06.2007 19:04:18
Kontakt:

Post autor: re5pect »

uzurpator pisze:1. Stalowy łańcuch zostanie z nami jeszcze na długo.
A ja znam o niebo lepszy sposób na przełożenie napędu, no dobra, nie koniecznie lepszy, ale ciekawszy :mrgreen: Jutro zrobię fotkę starego projektu, który mógłby być przyszłościowy (projekt sprzed ładnych paru lat, spowodował u mnie bezsenne noce i ogólnie..., poczekajcie do jutra). :mrgreen:
gg: 4709451
Driver
Posty: 549
Rejestracja: 10.10.2005 19:08:46
Kontakt:

Post autor: Driver »

jakies super wentylowane ceramiczne czy bog wie jakie tarcze napewno sie pojawia (juz zaczynaja)
Pure Freeride
uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

Steel: To, że coś jest niepotrzebne nie oznacza, że producenci sprzętu tego nie zrobią.

Przykład - poza może kolarstwem grawitacyjnym, połączenie korb na kwadrat jest wystarczające dla każdego, ale i tak powstały octalinki, isisy i zewnętrzne łożyska.

- 10 lat temu wyścigowa XCówka miała 60mm skoku z przodu i twardo z tyłu. 5 lat temu miała 80 mm z przodu i była softtailem. Teraz XCówka ma 100 mm z każdej strony.
- 10 lat temu rower DH miał ~100-120 skoku z każdej strony, co szybko urosło do 200+ w erze super monstera, po czym skurczyło się do circa 200 mm które mamy do dzisiaj, więc te 200mm to max który ma sens, może technologia to jeszcze podciągnie, ale niewiele.
- Rower będący odpowiednikiem enduro 10 lat temu miał 80-100 mm z każdej strony, teraz ma 150-180mm.

10 lat temu widelec 80mm kosztował w przeliczeniu ok 2000 pln. Teraz kupisz go 10 razy taniej.

Widzisz trend?

6. Akurat hybrydowa głowka ramy ma duzo sensu. Tzn - daje wszystkie korzyści 1.5 bez tak dużej straty na wadze. Za 10 lat to będzie standard, skoro teraz już nawet do szosy to wsadzają. Nie oznacza to, że czyste 1.5 czy 1.1/8 są złe, po prostu hybrydowa główka jest takim samym udoskonaleniem jak wielopwust był dla kwadratu w suporcie.

BB30 - tutaj są podrygi szaleństwa grubych osi i szczerze - jest to najlepsze rozwiązanie, dające korzyści zewnętrznych łozysk bez (części) ich wad, bo nie opiera się na 100 letni standard mufy suportowej - było kwestią czasu kiedy to się stanie i za 10 lat każdy porządny rower będzie miał taki suport.

8. W naszym rowerowym światku, marketing twierdzi, że więcej = lepiej. 10 czy 11 biegów jest korzystne - minimalnie, ale jest. Kiedy standardem stanie się oś 150mm (i w efekcie dłuższy tylny trójkąt) to 10-11 biegów przyjdzie w pakiecie. Swoją drogą - w mojej endurce planuję zrobic napęd 2x6, bo tak bardzo potrzebuję 11 rzędowego napędu :)

10. Większa tarcza ma większą pojemnośc cieplną, więc pozwala dłużej hamowac. Jezeli więcej ludzi będzie jeździc enduro, to więcej będzie jeździc 'na klamce' więc potrzebowac większych tarcz. Alternatywnie - popularnośc zdobędą tarcze wentylowane.
Swoją drogą - przy moich 120 kilach z rowerem zastanawiam się nad 9" tarczą z przodu.

11. 10 lat temu dwupółki miały 130 mm, teraz takich się nie robi. 5 lat temu dwupólki miały 180, teraz już praktycznie 200 mm. Wszystko inne jest jednopółką. Widzisz trend?

Spaced:

2. Nie chciałbyś ponieważ?
Jeżeli jakkośc amortyzacji i jej reakcja na napęd będa odpowiednie, to 200 z obu stron byłoby tak jak teraz 100. Ewolucja...

4. Trendy wychodzą z USA, tak samo jak USA jest największym rynkiem MTB (w europie króluje trekking i szosa) - w momencie wygaśnięcia patentu wszyscy 'producenci z katalogu' zaczną sprowadzac horsta. Identycznie było z wieloma rzeczami - np z pochyłym pantografem przerzutki (suntour do 1985), podcięciami HG, łańcuchem bez tulejek etc.

7. Trzepac ramy z alu potrafi byle ***** ze spawarką. Karbon wymaga 2-3 razy więcej czasu i nie poddaje się tak dobrze obróbce taśmowej. Z punktu widzenia producenta w czasie i koszcie zrobienia 1 ramy z karbonu dłubie 5-6 z alu biorąc taką samą kasę.
Ergo - butik będzie z karbonu, reszta to dalej alu.
Zresztą zobacz jak to wygląda na szosie - praktycznie jedyny element seryjnie z karbonu to widelce, które robi się z 'skarpety' i kilku tylko form.
Oczywiście - będą ramy alu pokryte karbonem, ale czystych karbonowych - niespecjalnie.

8. Patrz moja odpowiedź dla steel'a

10. Odpowiedni dobór nie brzmi jak seryjna produkcja. A duża tarcza wygląda bardzie elo. Reszta - patrz odp dla steel'a

11. Sparafrazujmy - dwupólki będą na poziomie dzisiejszych BOSów, Headów, Stratosów i innych butikowych widelców. Chłopcy i dziewczęta będą do nich wzdychac, jak dobrze ułożone komercyjne szmaty, i jeździc na 2018 "Totem U-turn U-control U-ride, lite, dual-air, carbon-monocoque weave whatever".

Zastanawiam się także, czy w 2018 będzie moda na surowy industrialny look, czy na organiczne powyginanie.
Steel2
Posty: 3438
Rejestracja: 11.04.2008 13:28:27
Kontakt:

Post autor: Steel2 »

uzurpator pisze: Przykład - poza może kolarstwem grawitacyjnym, połączenie korb na kwadrat jest wystarczające dla każdego, ale i tak powstały octalinki, isisy i zewnętrzne łożyska.

- 10 lat temu wyścigowa XCówka miała 60mm skoku z przodu i twardo z tyłu. 5 lat temu miała 80 mm z przodu i była softtailem. Teraz XCówka ma 100 mm z każdej strony.
Oj kolego widać z XC masz bardzo niewiele wspólnego. Do dzisiaj 90% rowerów do XC to sztywniaki z amorem 80 mm - 100 mm.

A łożyska zewnętrzne są bardziej w XC potrzebne niż w DH. W XC liczy się każdy ułamek % strat w przeniesieniu napędu.

uzurpator pisze:Rower będący odpowiednikiem enduro 10 lat temu miał 80-100 mm z każdej strony, teraz ma 150-180mm.
Rower enduro ma nadal ok 120 - 140 mm skoku. 180 to już FR

6. Gdzieś już liczyłem te straty w wadze i jakoś dziwnie są one tylko na poziomie marketingowym. Wątpliwy sens ma to tylko w przypadku widelców specjalnie przystosowanych. Do obecnych sztućców nie ma to sensu.

8. Wiele pomysłów marketingowych już upadło i wiele jeszcze upadnie.

10. Większe łatwiej uszkodzić. Zamiast 9" cali kup sobie porządny hamulec.

11. Wszystko się rozwija tylko do pewnego momentu. Próby z widelcami >200 mm były ( i to nie jedne ) i się nie przyjęły.

Im więcej tym wcale nie lepiej. Rozwój idzie tak długo dopuki użytkownicy stwierdzą, że jest potrzebny. Dlaczego Shimano do dzisiaj produkuje kasety XT 8 rzędowe mimo zapowiedzi ich wycofania ? Bo rynek na nich to wymusił.
Sukcesy firm takich jak E13 pokazują, że o przyszłości decydować będą riderzy a nie marketingowcy.
[url=http://www.weeze.pl/][color=#ff0033][b]weeze.pl[/b][/color][/url]
uzurpator
Posty: 576
Rejestracja: 17.07.2008 07:56:29
Kontakt:

Post autor: uzurpator »

Steel:
Łożyska zewnętrzne to rozwiązanie problemu który, nie istnieje - a mianowicie faktu, iż mufa suportowa ma tylko ~35mm średnicy, przez co nie da się wsadzic doń odpowiednio lekkiej i wytrzymałej osi. Ludzie kupią coś, jeżeli będzie 50 gr lżejsze, i to dają zewnęrzne łożyska. Ten problem rozwiązuje ostatecznie BB30 - nowa rama, nowe korby - marketingowe niebo...

Na poziomie zawodniczym XC jeździ się na softtile'ach lub lekkich fulach. Sponsor daje sprzęt, sponsor wymaga. Paradoksalnie amatorzy często mają lepiej skonfigurowany sprzęt niż profi (aha - i zgadzam się, że XC na fullu to bezsens, ale to poza tematem).

Najtańsza rama enduro w PL = Poison Curare - 150mm skoku. Tendencja jest zwyżkowa - SC Nomad = 165mm. Lapierre na przyszły rok daje 180mm do enduro/fr.

6. Jeżeli fakty przeczą marketingowi - tym gorzej dla faktów. Zresztą 1.5 też wyśmiewano na początku. Teraz praktycznie standard.

8. Wiele pomysłow się przyjęło, i ma fanatycznie wiernych wyznawców.

10. Juicy 7 to kiepski hamulec? Anyhoo - Hopa V2 - 1200 zet, tarcza 9" - 100 zet. Brak porównania.

11. Zgadza się, a to dlatego, że nisza ludzi którzy potrzebują Super Monstera jest dośc wąska. Co nie zmienia faktu, że jednopółki 200mm już są, i będą coraz bardziej powszechne.

aha - jeszcze jedna predykcja

12. Centerlock stanie się standardem mocowania tarczy.
Steel2
Posty: 3438
Rejestracja: 11.04.2008 13:28:27
Kontakt:

Post autor: Steel2 »

uzurpator pisze:Łożyska zewnętrzne to rozwiązanie problemu który, nie istnieje - a mianowicie faktu, iż mufa suportowa ma tylko ~35mm średnicy, przez co nie da się wsadzic doń odpowiednio lekkiej i wytrzymałej osi. Ludzie kupią coś, jeżeli będzie 50 gr lżejsze, i to dają zewnęrzne łożyska. Ten problem rozwiązuje ostatecznie BB30 - nowa rama, nowe korby - marketingowe niebo..
Zewnętrzne łożyska poprawiają sztywność układu, co było głównym problemem w zastosowaniach zawodnicznych.
uzurpator pisze: Na poziomie zawodniczym XC jeździ się na softtile'ach lub lekkich fulach. Sponsor daje sprzęt, sponsor wymaga
Chyba nigdy nie byłeś na pucharze świata i tym podobnych zawodach. Może 15 % to fulle reszta sztywniaki. Fulle częściej widuje się na maratonach i głównie do maratonów są adresowane. Zresztą wystarczyło oglądać olimpiadę.

10. Nie wiem nie miałem. Mam Hope Moto 6 na tarczy 203 i nie mam najmniejszych problemów z hamowaniem, a ważę podobnie.

11. Nie ma ludzi, którzy potrzebują supermonstera, sa tylko tacy co by go chcieli mieć.
[url=http://www.weeze.pl/][color=#ff0033][b]weeze.pl[/b][/color][/url]
off_road
moderator
Posty: 3532
Rejestracja: 09.06.2006 07:02:09
Lokalizacja: Rymanów
Kontakt:

Post autor: off_road »

Steel2 pisze:11. Nie ma ludzi, którzy potrzebują supermonstera, sa tylko tacy co by go chcieli mieć.
Dokładnie na 200mm można dokładnie to samo skoczyć z niekoniecznie gorszym efektem.
Wychodzi na to, ze za 10 lat będziemy w dh mieć 2m skoku w przodzie i 3m w ogonie hehe jak to uzurpator nazwał "ewolucja"
Co do zawiechy aktywnej HSCV marzocchi to niby co jak nie w pełni aktywna zawiecha?
Ohlins RS Elka DT Marzocchi AvA DSP WP Showa KYB

Serwis:
www.fb.com/BFGsuspension
Driver
Posty: 549
Rejestracja: 10.10.2005 19:08:46
Kontakt:

Post autor: Driver »

uzurpator pisze:6. Akurat hybrydowa głowka ramy ma duzo sensu. Tzn - daje wszystkie korzyści 1.5 bez tak dużej straty na wadze. Za 10 lat to będzie standard, skoro teraz już nawet do szosy to wsadzają.
akurat od szosy sie zaczelo!
Pure Freeride
ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości