: 24.01.2014 02:09:09
Nie studiowałem żadnego kierunku technicznego, nie ogarniam metalurgii nie mniej jednak z praktyki:
1) rama stalowa (cr-mo4130 - czyli najczęściej spotykany obecnie stop, są oczywiście ramy z innych lepszych jednak KOSZTY zbyt wysokie) jest zdecydowanie bardziej "komfortowa" aniżeli rama z alu (która jest bardziej sztywna i gorzej pochłania drgania)
2) rama stalowa jest bardziej plastyczna, bardziej podatna na zgięcie aniżeli pęknięcie
przykład http://www.pinkbike.com/photo/1948236/ - NS, jednak przy takim dzwonie każda rama z Alu była by w 2 kawałkach.
I to jest przyczyna, dla jakiej BMX rowery do streetu są robione ze stali - nie dość ze zmęczenie materiału następuje zdecydowanie później to jest ono bardziej przewidywalne (kierownica zegnie się nie pęknie) Alu niestety zaskakuje, wszystko super a nagle BANG i leżysz wijąc się i zbierając zęby z chodnika.
Może twoi koledzy jeżdżą na ramach stalowych, bo ładnie wyglądają, ale do tego pewnie mają białe rurki, białe adidasy i okulary rayban-a.
Dodatkowo pamiętać należy, iż w streecie rama cały czas jest narażona na uderzenia (murki rurki) wgniecenia, grindowanie i setki innych rzeczy, których ALU nie znosi.
3) Ramy na rurach stalowych mają mniejszy przekrój, bo taki jest wystarczający to ALU, aby zachować tę stosunek masy do wytrzymałości musi zwiększać przekrój.
4) Coś, o czym chyba nikt tu jeszcze nie wspomniał - Hydroformowanie
Stosowane z powodzeniem przy ramach aluminiowych:
-Bogatsze możliwości, jeśli chodzi o design produktu !!!!! - mając na rynku multum "równie solidnych" ram często design decyduje na ostateczną decyzję o zakupie 1-nej lub 2-giej
-Niższa masa ze względu na mniejszą ilość materiału
-Większa odporność elementu na zginanie i skręcanie
-Mniejsze rozrzedzenie materiału
A więc gdyby ramy aluminiowe zbudowane były jedynie w oparciu o proste rurki odbyłoby się to kosztem dużo większej masy (jeśli chcemy zachować wytrzymałość)
Niestety ram z ram cr-mo znam tylko 1 poddawaną tej metodzie
http://www.pinkbike.com/news/2010-firee ... rames.html
Gdyby proces ten był powszechny z pewnością waga ram stalowych dodatkowo by się zmniejszyła.
teraz moja subiektywna opinia- dlaczego ALU jest bardziej popularne i ramy stalowe praktycznie nie są stosowane w DH/FR? niestety waga tu tendencja jest spadkowa(im mniej tym lepiej) każdy komponent z roku na rok waży coraz mniej i takie są nasze oczekiwania od producentów, ale jednocześnie nasza świadomość jest większa i świadomie godzimy się, na to że części nie będą długowieczne rok dwa, zmieniamy itd.
Zresztą każdy chce zmian tak jak zmieniamy komputer, samochód czy telefon coś się nudzi a coś nowego pojawia.
Jeśli chcemy ramę lekką i relatywnie wytrzymałą to ALU
Jeśli chcemy ramę niezawodną, komfortową i długowieczną STAL
Dlatego wybrałem hybrydę :p mam fulla na trójkącie alu i wachaczu stalowym :p
1) rama stalowa (cr-mo4130 - czyli najczęściej spotykany obecnie stop, są oczywiście ramy z innych lepszych jednak KOSZTY zbyt wysokie) jest zdecydowanie bardziej "komfortowa" aniżeli rama z alu (która jest bardziej sztywna i gorzej pochłania drgania)
2) rama stalowa jest bardziej plastyczna, bardziej podatna na zgięcie aniżeli pęknięcie
przykład http://www.pinkbike.com/photo/1948236/ - NS, jednak przy takim dzwonie każda rama z Alu była by w 2 kawałkach.
I to jest przyczyna, dla jakiej BMX rowery do streetu są robione ze stali - nie dość ze zmęczenie materiału następuje zdecydowanie później to jest ono bardziej przewidywalne (kierownica zegnie się nie pęknie) Alu niestety zaskakuje, wszystko super a nagle BANG i leżysz wijąc się i zbierając zęby z chodnika.
Może twoi koledzy jeżdżą na ramach stalowych, bo ładnie wyglądają, ale do tego pewnie mają białe rurki, białe adidasy i okulary rayban-a.
Dodatkowo pamiętać należy, iż w streecie rama cały czas jest narażona na uderzenia (murki rurki) wgniecenia, grindowanie i setki innych rzeczy, których ALU nie znosi.
3) Ramy na rurach stalowych mają mniejszy przekrój, bo taki jest wystarczający to ALU, aby zachować tę stosunek masy do wytrzymałości musi zwiększać przekrój.
4) Coś, o czym chyba nikt tu jeszcze nie wspomniał - Hydroformowanie
Stosowane z powodzeniem przy ramach aluminiowych:
-Bogatsze możliwości, jeśli chodzi o design produktu !!!!! - mając na rynku multum "równie solidnych" ram często design decyduje na ostateczną decyzję o zakupie 1-nej lub 2-giej
-Niższa masa ze względu na mniejszą ilość materiału
-Większa odporność elementu na zginanie i skręcanie
-Mniejsze rozrzedzenie materiału
A więc gdyby ramy aluminiowe zbudowane były jedynie w oparciu o proste rurki odbyłoby się to kosztem dużo większej masy (jeśli chcemy zachować wytrzymałość)
Niestety ram z ram cr-mo znam tylko 1 poddawaną tej metodzie
http://www.pinkbike.com/news/2010-firee ... rames.html
Gdyby proces ten był powszechny z pewnością waga ram stalowych dodatkowo by się zmniejszyła.
teraz moja subiektywna opinia- dlaczego ALU jest bardziej popularne i ramy stalowe praktycznie nie są stosowane w DH/FR? niestety waga tu tendencja jest spadkowa(im mniej tym lepiej) każdy komponent z roku na rok waży coraz mniej i takie są nasze oczekiwania od producentów, ale jednocześnie nasza świadomość jest większa i świadomie godzimy się, na to że części nie będą długowieczne rok dwa, zmieniamy itd.
Zresztą każdy chce zmian tak jak zmieniamy komputer, samochód czy telefon coś się nudzi a coś nowego pojawia.
Jeśli chcemy ramę lekką i relatywnie wytrzymałą to ALU
Jeśli chcemy ramę niezawodną, komfortową i długowieczną STAL
Dlatego wybrałem hybrydę :p mam fulla na trójkącie alu i wachaczu stalowym :p