Strona 1 z 1
czy twardosc spre 500x2.0 to 1000
: 24.05.2004 13:08:03
autor: s-mario
Czesc
Nie orientujecie sie jak to jest z tymi twardosciami sprezyn do damperow bo zwykle jest to podane w jedenj liczbie np.900lbs ale czy jak jest 500x2.0 to czy to jest 1000. czy to sie tak przelicza, a jesli inaczej to jak. Dzieki za odpowiedzi matematyczne :)
: 24.05.2004 13:11:06
autor: MaxDamageDA
500LBS to twardosc sprezyny, zas liczba przez ktora jest przemnozona to skok miedzy zwojami w calach.
: 24.05.2004 13:15:20
autor: s-mario
Dzieki Max ty to masz lep, ale sie troche zmartwilem bo myslalem ze wyczesalem twarda sprezyne a tu nic :(
: 24.05.2004 13:27:10
autor: KorreS
Tu masz przykładowy kalkulator:
www.toxoholics.de/calculator.php
Możesz skopiować sobie do Excell'a na dysk.
Ja na swoje potrzeby trochę go zmodyfikowałem (m.in. wpisywanie wagi w kg i skoku ramy i dampera w mm).
Niestety żadne z rozwiązań (tych które znam) nie uwzględnia geometrii ramy, która ma baaaardzo duże znaczenie na siły działające na sprężynę a co za tym idzie, prawidłowego obliczania jej twardości.
Jeżeli ktoś ma coś w stylu LINKAGE, które dodatkowo uwzględnia wagę bikera, to proszę o kontakt.
: 26.05.2004 19:40:34
autor: buba
ej poczekajcie, bo nie nadazam: jezeli to skok miedzy zwojami w calach (np. 2.0), to rozumiem, ze jest to calkowity skok, czyli zalezny od dlugosci sprezyny (i co za tym idzie od dlugosci zwojow) i grubosci spezyny (w sensie grubosci preta)?
Z tego z kolei by wynikalo, ze jezeli ten wskaznik jest mniejszy od maksymalnego skoku dampera, to faktyczny skok dampera rowny jest temu wskaznikowi... dobrze kombinuje... >:/
: 26.05.2004 20:07:21
autor: Jaca
chyba buba dobrze kombinujesz...
: 26.05.2004 20:12:23
autor: buba
no to mam jeszcze jedno pytanie - takie juz teoretyzowanie: czy jest zauwazalna roznica w pracy sprezyny ze wskaznikiem > od maksymalnego skoku dampera a sprezyny o wskazniku = maksymalnemu skokowi dampera?
: 26.05.2004 23:45:16
autor: MaxDamageDA
Jest
Po kolei:
Jezeli skok pomiedzy zwojami sprezyny (zwany dalej skokiem sprezyny) jest mniejszy niz skok dampera (REALNY! czyli odliczamy okolo pol dlugosci odbojnika (z uwagi na jego kurczliwosc)) to damper taki bedzie dobijac sprezyne. Spowoduje to szybkie urwanie nakretki z gwintu, tylnej nakladki lub zlamanie sprezyny. Mozliwe tez ze wyrwie nam trzpien. Nie powinno sie wogole jezdzic z takim ustawieniem, chyba ze nasz damper jest na tyle twardy ze wiemy iz prawdopodobienstwo dobicia = 0
Jezeli sprezyna ma taki sam skok jak skok dampera to luz, bo np damper 190mm ma 50mm skoku MINUS odbojnik czyli jakies 5mm, i to jest rezerwa ktora pozwoli sprezynie ktora rowniez ma 50mm skoku nie dobic.
Jezeli zas skok sprezyny jest wiekszy niz dampera uzyskamy po prostu mieksze zawieszenie, ma to jednak znaczenie dopiero przy znacznym wydluzeniu skoku.
Istotna sprawa sa rowniez wlasciwosci sprezyny. Zaleznie bowiem od tego czy uzywamy sprezyny liniowej czy progresywnej wlasciwosci skoku zmienia sie.
: 26.05.2004 23:47:24
autor: MaxDamageDA
Qfa dalbym to chetnie do przeczytania mojej jebanej biologiczce z I klasy LO (pozdrawiam cie dziwko!) dzieki ktorej nie zdalem i poszdlem do wieczorowki (bez straty roku , i bardzo sie z tego ciesze, wieczorowka rulez!).
Wiedziala by wtedy jak ja sie czulem czytajac jej ksiazki o mitozach srozach... To co przed chwila napisalem brzmi tak samo tylko z innymi rzeczownikami ;d
: 27.05.2004 19:09:05
autor: MaxDamageDA
W sumie to chyba to wydrukuje i jej zapodam ld
: 28.05.2004 00:04:43
autor: buba
thx za info. swoja droga zawsze sie zastanawialem, czy maks skok dampera uwzglednia ugiecie odbojnika, co byloby chyba logiczne. z tego Max co piszesz wynika, ze nie uwzglednia...