Strona 1 z 2

Systemy zawieszen-marketingowe chwty (sciemy)

: 30.04.2005 00:02:21
autor: czaja
Elo.mam pytanie do wszystkich, ktorzy jezdza troche dłużej i mieli wiecej niż 1 fulla.chodzi mi o to,ze sporo firm wymysla najróżniejsze systemy zawieszenia glownie po to,żeby zwabic klientow.kiedys moim marzeniem był 4 zawiasowiec z horstem linkiem (czy jakos tak|) i w koncu na takim jeździłem,potem troche na I-drive i co nieco na vpp.zawsze byłem zwolennikiem wymyślniejszych konstrukcji i sie smialem z 1 zawiasowcow,dopóki nie przejechałem się na 1 zawiasowcu i sobie pomyślałem „ja pierdole,po co to wszystko??? wszystko co pisali o ułomnościach tego systemu to nieprawda,albo prawda w 1 promilu ” przy dobrze zaprojektowanym 1 zawiasie wcale nie ma takiej wrażliwości na pedałowanie,jest lekki i przy tym prosty zawieszenie wszystko idealnie wylapuje.duzo istotniejsza sprawa jest geometria,odpowiednia wielkość a to ze np. w vpp jest zajebiscie oddzielony naped od zawieszenia to jest kwestia minimalnej, wrecz nieistotnej roznicy.90 % bikerow,gdyby dac im 1 zawias i vpp (i by tego bika nie widzieli) z taka sama geometria to by tego nawet nie odczula,oczywiście jest sporo osob,które będą mieć inne zdanie,a ja mogę być nieobiektywny,ale to fakt z autopsji.zreszta i tak każdy broni swojego.

Fakt jest taki,ze jednozawiasowce sa od początku i będę do konca-to inne projekty się zmieniaja na rzekomo „rewolucyjne” i ciagle ewoluluja,oraz na nowo wracaja do tego samego.

PS.chodzi mi oczywiście o dh,bo przy jakims enduro,to już troche inna kwestia.

: 30.04.2005 00:30:46
autor: KFP
4 zawiasy byly sztywniejsze bo na poczatku te 1 zawiasy luzy niezle lapaly, a tak to sam nie wiem niektore systemy sa tak wymyslne ze hoho

np. takie Giant DH czy inne NOX'y itp...

: 30.04.2005 01:27:53
autor: chrosciel
Racja ze niekture systemy to brzmią nawet nieco naciaganie :/

: 30.04.2005 01:41:07
autor: Karol85
ekm... sorry stinky ale aż sie prosi zeby ją wymienić :P.. DEMO 9 ;] i tak samo te najnowsze sysetmy Yeti. Zastanawim sie czy to ma sens??

: 30.04.2005 02:35:04
autor: da1
Mam 4 zawias z vpp - i.. buja jak jadę po asfalcie.. moja masa powoduje kontr reakcję zawieszenia na obciążenie pedałów. IMHO jedynie damper z spv lub lock-out'em da wyłączenie tego zjawiska.. ale takiego można zastosować i do 1 zawiasa! :)

: 30.04.2005 02:49:10
autor: MaxDamageDA
Mam 4 zawiasa z vpp rowniez. Damper avy dziala przezajebiscie. Na siedzaco nie drgnie. Na stojaco troche buja nio ale skoku ma duzo.

A i faktycznie akurat pedalowania toto specjalnie nie zmienia imo. Dla mnie jednak praca 4 zawiasow czesto jest duzo lepsza niz jednozawiasa. Zwlaszcza jak niektore ramy na rynku sa degresywne albo bo samej focie mozna juz pokazac co zjebali i gdzie jebnie ;/

: 30.04.2005 02:58:21
autor: Korean_Boy
a tak apropos zobaczcie sobie kone stinky supreme i stab supreme.

rowerki roznia sie chyba tylko jakimis szczegolami typu opony a cena stinky jest nizsza o 3 patyki.

a jesli dokladniej sie przygladniemy mozna zobaczyc ze rama ma identyczna geo. w zasadzie rama jest identyczna. nawet w katalogu kona podaje te same wymiary rur katy etc. nie widzialem obu rowerow w tym samym czasie tzn widzialem kazdy z osobna i jakos nie zauwazylem wiekszych roznic.

moze sie myle ale jesli mam racje to ja dziekuje za taka marke. tal ludzi w h*** robic ...

: 30.04.2005 04:38:23
autor: xuserx
mam 4ro zawiasowke z foxem (i mega miekka sprezyna ;>) jeszcze bez tego systemu niebujajacego i jak pedaluje na stojaco to troche buja, na siedzaco nic. dwie ramy wczesniej mialem jednozawiasa o malutkim skoku, ktory az slabo sie uginal dzieki za twardej sprezynie a bujal i na siedzaco i na stojaco.
ale ogolnie to wcale nie jestem jakims zwolennikiem duzej ilosci zawiasow i wymyslnych konstrukcji.

: 30.04.2005 04:51:37
autor: Furmek
Najgorsze jest to ze duuuzo luda myli 4-bar z 4- zawiasem - fakt polskie tlumaczenia sa dosc niefortunne, taki stinkacz to wcale nie jest 4'ro zawiasowiec tylko 4bar, 4zawiasowce posiadaja jeszcze jedno lozysko pomiedzy punktem obrotu w okolicach suportu a osia koła, a 4bar pozwala na bardziej progresywna harakterystyke ugiecia - co w obecnych czasam moze byc uzyskane w prostym jedno zawiasie z pozadnym damperem, sam smigalem na prostym jednozawiasie, na el-mariachi i tośce, czyli 4bar z fmp a teraz jedno zawias z 4barem (azonic eliminator) a ze pro's nie jestem to i wiekszej roznicy nie czuje w dzialaniu zawieszenia (nie liczac oczywiscie roznic w skoku)jak sie stanie na pedaly i buja cialem to tylko ten dlugasny damper z zaworkiem kolo piasty kola moglby wyeliminowac bujanie, tyle ze od do zabaw grawitacyjnych sie niezbyt nadaje :(
Choc z drugiej strony jak ktos z roweru wyciska wszystko na co go stac i dla niego utrzymanie wiekszej przyczepnosci daje na mecie 1s do przodu, to pewnie i w damper zainwestuje i w lzejsze koła i w jakis sensowniejszy system zawieszenia, opony dobrane do trasy etc. ... wply to wszystko jakis ma, ale sadze ze niewiele ludzi jest w stanie skozystac z kozysci jakie to niesie

: 30.04.2005 04:55:54
autor: TwojaStara!
ludzie streścić trza ten text bo nie chce mi się tyle czytać!!!

: 30.04.2005 05:00:21
autor: Rufus
a ja widzialem makrokesza ze srodkiem suportu w wachaczu... to jest to. buja chyba ylko na siedzaco :D
dla mnie najlepsze systemy to jednozawias i dobre vpp. Oczywiscie inne tez nie sa zle, ale wymagaja naprawde dobrego projektu i wykonania. Dlatego tez nie kupujemy 4 zawiasowych dunconow i zjazdowek z mielca :D

: 30.04.2005 05:01:55
autor: foghorn
ciekawie piszecie, przepraszam ze sie wtrace, nie znam sie na fulach, od jakiegos czasu wlasnie wiem ze stinkacz nie jest 4-zawiasowcem, teraz juz wiem dlaczego :)

: 30.04.2005 14:09:10
autor: Jaca
ja mam z kolei 4 zawiasa i coby nie mówić, to rzeczywiście ma jakiś wpływ na to jak mi działa zawieszenie.
moja nie buja jak kręcę na siedząco, a na stojąco lekko sie ugina, ale nie czuć na korbie zmian odległości suportu od osi koła (korba się nie cofa)

jeździłem na jednozawiasach (rb bandit dh - stara konstrukcja) podoba mi się praca, ale na stojąco nie umiałem dłużej pojeździć.
faktem jest też, że w dzisiejszych czasach wiele firm pierdoli głupoty, a robią syf, który sam bym poskładał mając odpowiednie narzędzia...
ale cóż, światowa globalizacja itp robią swoje, a ktoś musi zdominować rynek

: 30.04.2005 14:45:14
autor: dhcyc
najlepszy hardtail jest.......żadnych zawiasów, nie łapie luzów :p no, a wachacz można zrobić sobie nogami :P

: 30.04.2005 19:03:56
autor: Breeder
max jakim cudem w karpielu masz vpp:> no ciekawe bardzo...

tak już zupełnie na maginesie to vpp montują tylko w sc i intense, a Twój karpiel różni się tylko, albo raczej aż tym, że w vpp ten górny element mocujący wachacz do ramy jest w stosunku do Twojego do góry nogyma :-)

peace

: 01.05.2005 16:46:36
autor: MaxDamageDA
Ale najbardziej zblizone jest to do vpp ;P

Dla linkage to tez nadal jest vpp.

: 01.05.2005 20:29:03
autor: Breeder
nom racja (bardziej zbliżone niż tosia:P), ale ruch wachacza jest inny...w vpp jakos przez czesc ugiecia podchodzi to przodu...


spojrzcie sobie na modele marinów do enduro o nazwie quad link tara...jak się dobrze przyjrzycie to zauważycie, że tam jest vpp tyle, że wachacz jest zamocowany bliżej przodu roweru...nie mam pojęcia jak marinowi udało się obejść patent sc :|

: 01.05.2005 22:02:11
autor: Inur
poniewaz wspomniane przez ciebie 90% nie zauwazy roznicy, to te wlasnie ramy sa skierowane do tych 10%. proste nie? ciezko oceniac profesjonalny sprzet jak sie jezdzi 5 lat albo krocej. moim zdaniem to nie sa bajery wystarczy ruszyc szarymi komorkami zeby zauwazyc jak to dziala. przeciez to nie jest magia tylko zwykla banalna fizyka na poziomie przedszkola.

: 01.05.2005 22:29:00
autor: Avalanche3.0
mi tez nic niebuja ani na stojąco ani na siedząco ani jak dropa zalicze :P