Przejsciowka do amora - os 20 na 10
: 08.01.2006 22:21:29
Systemy mocowania amorka do os 20 sa rozne , zaciski , srubki i inne dupki . Nizej opisany przedmiot przydatny jest dla osob chcacych zakupic amorke na os 20 ale majacych piaste na zwykla os i poki co brak funduszy na zakup piasty pod os 20mm. Opisane przyklady nadaja sie w zasadzie do wszystkich amorkow marcoka i manitou ( moze inncyh ) natomiast u rs sprawa wyglada inaczej ze wzgledy na os tulio/maxel z gwintem - tez mozna taka przejsciowke zrobic ale wiecej zabawy z tym jest ;].
Schemat 2 typow przejsciowek :
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=702763
Ten pierwszy najlepiej sie sprawdza , nakrecamy na os 9mm tulejki , zakldamy haki amorka i zaciskamy badz srubki dokrecamy ( np. zaciski jak u juniora o3 ).Amorek na boki sie nie przesuwa , nie ma klopotu z zalozeniem zadnego. Szerokos hakow jest rozna wiec trzeba odpowiednio dopasowac tulejki do amorka.Rozstaw goleni 110mm piasty na os z reguly 100 ale producenic rozne cuda robia ;] . Dobrze jest wszystko pomierzyc.
Drugi patent to wtedy jak mamy os wkladany przez haki np sherman , czy psylo czyli nie mozmy na tulejki zalozyc amorka. Wtedy potrzebne sa 2 gladkie tuleje nakrecan na os poprostu.Zakladamy amorek na os9 i najpierw z jeden pozniej z drugiej strony nakrecamy tuleje.Troche gimnastyki ale wykonalne ;] ( tylko zeby os 9mm nie byla za dluga ). Dokrecamy mocowanie w hakach amorka i po sprawie.
Ale tu jest minus - przed dokreceniem kiedy wkrecone sa tulejki amorek przesuwa sie - problem wtedy z odpowiednim ustawieniem zackisku tarczowki wzgledem tarczy. Mozna to ominac robiac w jeden tulejce od wew strony ( ta blizej piasty ) taki sam kolniesz jak w 1 typie tulejek. Nakrecamy najpierw ta wlasnie , zakldamy amorek i nakrecamy druga , amorek wtedy co najwyzej w jedna strone sie przesuwa ale o wiele latwiej go prawidlowo ustawic. Troche wyobraznia ruszcie chyba wiadomo o co mi chodzi ;]
Tak wyglada przejsciowka model 1 w 3d , z kawalkiem osi ( dla tych ze slaba wyobraznia ;] ) :
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=702762
Teraz jedna wazna rzecz - piasta powinna ( w sumie musi ) miec os na nakretki , przy zacisku tulejki nie maja o co sie oprzec ( doslownie maja 3-4mm ) i take polaczenie jest slabe.
Wiadomo tulejki od wew. powinny byc odpowiednio nagwintowane pod os ktora jest w piascie. Material w zasadzie jakiekolwiek alu. , kupuje sie pret albo odrazu 20mm ( model 2 ) albo 30 i trzeba stoczyc odpowiednio.
Czemu to zamiescilem ano kilka osob sie o to pytalo , nie wiedzialo co i jak wiec moze teraz im sie rozjasni i beda wiedziec jak to wykonac. To jest prosta rzecz , grunt dobrze wymierzyc i dopasowac. Mam nadzieje ze komus sie przyda.
Jesli czegos zapomnialem a przypomne sobie dopisze.
Aha sztywnosc w zasadzie jest zblizona do piast na os 20 , na pewno lepsze od zwyklej , natomiast jest taka samo mocna jak zwykla os - w koncu to nadal os 9 mm a nie 20mm.
Schemat 2 typow przejsciowek :
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=702763
Ten pierwszy najlepiej sie sprawdza , nakrecamy na os 9mm tulejki , zakldamy haki amorka i zaciskamy badz srubki dokrecamy ( np. zaciski jak u juniora o3 ).Amorek na boki sie nie przesuwa , nie ma klopotu z zalozeniem zadnego. Szerokos hakow jest rozna wiec trzeba odpowiednio dopasowac tulejki do amorka.Rozstaw goleni 110mm piasty na os z reguly 100 ale producenic rozne cuda robia ;] . Dobrze jest wszystko pomierzyc.
Drugi patent to wtedy jak mamy os wkladany przez haki np sherman , czy psylo czyli nie mozmy na tulejki zalozyc amorka. Wtedy potrzebne sa 2 gladkie tuleje nakrecan na os poprostu.Zakladamy amorek na os9 i najpierw z jeden pozniej z drugiej strony nakrecamy tuleje.Troche gimnastyki ale wykonalne ;] ( tylko zeby os 9mm nie byla za dluga ). Dokrecamy mocowanie w hakach amorka i po sprawie.
Ale tu jest minus - przed dokreceniem kiedy wkrecone sa tulejki amorek przesuwa sie - problem wtedy z odpowiednim ustawieniem zackisku tarczowki wzgledem tarczy. Mozna to ominac robiac w jeden tulejce od wew strony ( ta blizej piasty ) taki sam kolniesz jak w 1 typie tulejek. Nakrecamy najpierw ta wlasnie , zakldamy amorek i nakrecamy druga , amorek wtedy co najwyzej w jedna strone sie przesuwa ale o wiele latwiej go prawidlowo ustawic. Troche wyobraznia ruszcie chyba wiadomo o co mi chodzi ;]
Tak wyglada przejsciowka model 1 w 3d , z kawalkiem osi ( dla tych ze slaba wyobraznia ;] ) :
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=702762
Teraz jedna wazna rzecz - piasta powinna ( w sumie musi ) miec os na nakretki , przy zacisku tulejki nie maja o co sie oprzec ( doslownie maja 3-4mm ) i take polaczenie jest slabe.
Wiadomo tulejki od wew. powinny byc odpowiednio nagwintowane pod os ktora jest w piascie. Material w zasadzie jakiekolwiek alu. , kupuje sie pret albo odrazu 20mm ( model 2 ) albo 30 i trzeba stoczyc odpowiednio.
Czemu to zamiescilem ano kilka osob sie o to pytalo , nie wiedzialo co i jak wiec moze teraz im sie rozjasni i beda wiedziec jak to wykonac. To jest prosta rzecz , grunt dobrze wymierzyc i dopasowac. Mam nadzieje ze komus sie przyda.
Jesli czegos zapomnialem a przypomne sobie dopisze.
Aha sztywnosc w zasadzie jest zblizona do piast na os 20 , na pewno lepsze od zwyklej , natomiast jest taka samo mocna jak zwykla os - w koncu to nadal os 9 mm a nie 20mm.