Strona 1 z 1

Skok dampera a skok ramy...

: 31.05.2006 18:45:44
autor: Michał_krk
Witam...

mam problem mianowicie nie wiem jak obczaic skok ramy..... Mam damper dlugosci 200 i skok dampera ok 56 mm ale skok ramy to 135 mm...


od czego to zalezy i jak sie to liczy...

jezeli wyjatkowo zblaznilem sie tym pytaniem to sorry ale mam fula od niedawna i jeszcze sie specjalnie nie orientuje....

z gory dzieki...

: 31.05.2006 20:42:52
autor: ACextreme
napisz jaki full a napisze ci jaki skok- proste chyba ze to jakas ufo-rama

Re: Skok dampera a skok ramy...

: 01.06.2006 11:07:49
autor: szczavol
Jeśli chcesz poznać dokładny skok twojej ramki robisz to tak:
- odwracasz rower do góry nogami czyt. kładziesz na kierze i siodełku.
- mierzysz odległość pomiędzy tulejami dumpera (eye to eye)
- skok dumpera znasz, jeśli nie też możesz zmierzyć
- zdejmujesz dumper
- ustawiasz odległość między mocowaniami dumpera na taką samą jak w przypadku gdy tłumik jest założony (moze to być trudne)
- mierysz w tej pozycji odległość ośki tylnego koła od podłogi (kąt prosty)
- ustawiasz odległość między mocowaniami dumpera następująco: długość pierwotna minus skok tłumika
- ponownie mierzysz odległość ośki tylnego koła od podłogi
Różnica w tych 2 wymiarach (odległość ośki od podłogi) to skok ramy.

W przypadku ram o bardziej skomplikowanej konstrukcji zawieszenia moze to być trudne. Do ustawienia ramy w określonym położeniu można wykorzystać kawałki drewna odpowiadające długośiom mocowania dumpera.

: 01.06.2006 11:34:17
autor: Jaca
skok ramy zależy od przełożenia ramy i zastosowanego dampera. przełożenie to stosunek ugięcia ramy do ugięcia dampera. nie jest ono stałe, jednak jego wartość można zaokrąglić. przełożenie ramy możesz policzyć dzieląc skok ramy przez skok dampera.

Jeżeli chcesz zmierzyć skok ramy nieprofesjonalnie (w zaokrągleniu), to ściągnij z dampera sprężynę, roziągnij zawiechę i zmierz odległość koła od siodła (przy ugięciu kąt poruszania się koła w stosunku do otoczenia się zmienia, więc tak będzie najbardziej miarodajnie). potem wciśnij zawiechę tak, żeby "dobić" damper i znów zmierz odległość. reszty się chyba domyslasz :]

Jeżeli chcesz zmierzyć skok z dużą dokładnością, to znajdx sobie program linkage, rozpracujesz sobie go, to poznasz swoją ramę jak własną kieszeń :]

powodzenia

: 01.06.2006 21:48:50
autor: Michał_krk
dzieki za odpowiedzi..... ramke mam speca big hita 05' a damper planuje kupic metela r..... tylko ze wlasnie nie wiem jaka dlugosc.... skok widelca kupilem 170 a skok ramy mialem do tej pory (przy widelcu 150mm) 135... czy przy wsadzeniu wiekszego dampera moze sie jakos zasadniczo zmienic geometria ramy??

: 02.06.2006 16:00:42
autor: Kruk
No przy wsadzeniu dłuższego dampera o 1cm to dupa, tylnie koło jest wyżej o jakieś 2,5cm u Ciebie... i to zmienia geometrie.

: 02.06.2006 16:36:56
autor: szczavol
Kruk pisze:No przy wsadzeniu dłuższego dampera o 1cm to dupa, tylnie koło jest wyżej o jakieś 2,5cm u Ciebie... i to zmienia geometrie.
myślę że 1cm dużej różnicy nie zrobi, podniesie Ci się trocę suport i zwiększy kąt główki ramy. Rozwiązaniem jest również zmiana koła z tyłu na 24"]

: 02.06.2006 17:01:35
autor: Kruk
szczavolno te 2,5 cm nie zrobi wielkiej różnicy, ale jak chce se skok zwiększyć itp. to przy damperze 230 poczuje różnice.

: 03.06.2006 11:57:20
autor: Michał_krk
no to co mam zrobic?? zostawic taka dlugosc dampera jak jest czy sie bawic z kolem 24' czy jakies inne rozwiazenie??

no i w takim razie przy skoku sprzodu 170 to gdyby wymienial damper to na jaka dlugosc??

: 04.06.2006 00:03:40
autor: gajek
a zna sie ktos na ustawienach w dangerous mike fr 2.0? konkretnie jak zrobic zeby byl miekki i mial duzo skoku?

: 04.06.2006 01:33:26
autor: Kat
Zeby byl miekki to proponuje damper z odpowiednia sprezyna ;).
Max dlugosc dampera w tej ramie to chyba 230mm.
Przy tak duzym skoku uciazliwe jest to uderzanie siodla o opone. Dla lepszej geometrii i wiekszego skoku mozna jeszcze kolo na tyl 24" wrzucic.
Pozdrawiam

: 08.06.2006 05:34:56
autor: gajek
chodzilo mi w które dziuirki wsadzic damper... im niżej na wahaczu tym miekszy, ale widac ze rama robi sie niższa bo na szynie nie da sie przesunac wczesniej dampera, jak jest na srodokowej dziurce to jest twardy ale wykorzystuje cala wysokosc zawieszenia...

: 10.06.2006 10:23:58
autor: panicz9
Przyłączam sie do pytania które zadał Gajek tylko ze mi chodzi dm fr3;) Do których otworów najlepiej zamontowac damper w dm fr3?

: 12.06.2006 16:57:11
autor: Kruk
Linkage poszukajcie se tego i potem chyba powinniście wiedzieć, co zrobić, albo najprościej zobaczyć, jak jest na każdej dziurce, zemirzyć skok wachacza, im mniejszy skok wachacza tym zawieszenie jest twardsze bo przełożenie się zmniejsza.