Strona 1 z 2
Pytanie o systemy zawieszen w rowerze
: 27.06.2006 11:14:24
autor: Qba_Kona
Ostatnio smigajac na roweku kolegi (Giant AC) zauwarzylem ze tylna zawiecha gubi przyczepnosc na trasce na ktorej ja moim (Faithem) nie mam z tym problemow. I z tad moje pytanie: czy wszystkie jedno zawiasy tak maja czy to jest kwestia wyregulowania dampera pod siebie?? Czy moze wazna jest linai po jakiej porusza sie zawieszenie?? Producenci tacy jak Orange czy Kona ciagle produkuja jedno zawiasy i chyba ta zawiecha sie tam sprawdza i nie odstaje zabardzo od Maestro i VPP??
: 27.06.2006 11:20:27
autor: wookie85
Ac to 4 zawias , podejrzewam ze kwestai dampera a dokladnie tlumienia , mowisz ze gubi przyczepnosc , jak kolega ma na min tlumienie lub w ogole rowerek bedzie wrecz podskakiwal i bedzie bujalo u rzucalo ( wjedz np w dziure jakas a wyrzuci cie do gory )
A druga sprawa to ze sa lepsze zawieszenia ktore lepiej dzialaja poprostu i rowerek bardziej sie klei na wszelkich nierownosciach do drogi.
: 27.06.2006 11:50:29
autor: LinksFR
to tez kwesia admpera i sprezyny do niego wlozonej, jak wpakujesz do swojego faitha powiedzmy 700 czy 800 to tez nie bedzie ci tak pieknie wszystkiego wybieral...
: 27.06.2006 12:01:13
autor: Tassadar
bo ac niema lepiej wybierać nieróności, ten system ma tylko zapobiegać pompowaniu, a jeśli chodzi o pracę to głównie zależy od dampera
: 27.06.2006 13:32:23
autor: mikael
kona nie robi zadnego jedno zawiasa..
: 27.06.2006 15:50:52
autor: muras
i kony i AC to jednozawiasowce a dodatkowe ramiona wahacza maja za zadanie jedynie zmienic przelozenie sil dzialajacych na damper zmieniajac tym samym harakteystyke zawieszenia. 4ro zawiasowce to ramy w ktorych dodatkowa os obrotu znajduje sie pomiedzy glowna osia obrotu i osia kola. wady i zalety poszczegolnych systemow to temat rzeka wszystkie maja swoje zalety i wady chodz musze przyznac ze wszystkie ramy z wirtualnym punktem obrotu chodza rewelacyjnie i pewnie stad roznica miedzy faithem a AC twojego qmpla po prostu przesiadles sie z ramy lepszej na (nieco ;)) gorsza
: 27.06.2006 15:52:04
autor: =PoisoN=
kona nie robi tez czterozawiasowców.....a temu co robi zdecydowanie blizej do jednozawiasa.
Porównanie fatha z ac to troche lipa przeciez te ramy to raczej konstrukcje o rozbieznym przeznaczeniu... faith to dh/fr maszynka z 8 calowym skokiem wiec nie ma bata musi łykać... ac ma 150mm i słuzy raczej do agresywnego enduro i pewnei twoj kolega ma gowniany damper rock shita, no i ac to nie jest czterozawiaswookie85
: 27.06.2006 15:56:11
autor: muras
: 27.06.2006 16:08:23
autor: marcinm
jakto bez osi obrotu ? :| bez osi obrotu to sa softaile, morati np czy inne takie smiszne
: 27.06.2006 16:37:54
autor: kali
muras i =PoisoN= chyba wyczerpali temat. A ja od siebie dodam, że utrata przyczepności w rowerach bez "ogniwa Horsta Leitnera" następuje na skutek hamowania tylnim hamulcem. Zwróćcie uwagę jak pracuje zawieszenie w waszych Konach, Giantach AC itp. przy wciśniętym tylnim hamulcu. Dlatego, żeby wykluczyć wpływ hamowania na pracę zawieszenia, w wyższych modelach jednozawiasowców często montuje się pływający zacisk hamulca.
: 27.06.2006 19:01:06
autor: motomysz
Był o tym temat. Zrezta mojego autorstwa.
"Rodzaje zawieszenia by Motomysz" chyb tak sie nazywał. Proponuje odszukac i poczytac bo niektórzy tu pietrdoły piszą.
amen
: 27.06.2006 19:29:21
autor: Qba_Kona
kali pisze:w wyższych modelach jednozawiasowców często montuje się pływający zacisk hamulca.
Faith tez sie delikatnie usztywnia. Nie tak jak AC ktore zaczyna podskakiwac ale usztywnienie jest odczuwalne!! Czyli Taki Stab Supreme z plywajacym zaciskiem hamulca moze miec taka sama efektywnosc w pracy zawieszenia jak np Giant Glory z Maestro?? Czy jednak liczy sie linia po jakiej porusza sie os kola?? (maestro linia pionowa a jedno zawiasy po łuku!!)
: 27.06.2006 20:41:37
autor: mikael
z całym szacunkiem ale jesli keidys przyznalisci eracej artykułowi motomysza to teraz mu kompletnie zparzeczacie:D bo np nie jestem w stanie pojac jak ktos klasyfikuje rame taka jak stinky tak samo jak akita- to jest waszym zdaniem jedno zawias jedno i drugie? sorry ale nie jestem w stanie sie z tym zgodzic. Ktos tu sie wymadrza, moze ma cien racji ale ta jego "racja" wykracza poza uznane standardy i to producentow, i konsumentow. Howgh
: 27.06.2006 21:00:09
autor: =PoisoN=
z tego co mi sie wydaje takie kony i inne dh stolce powinno sie nazywac wielozawiasami... wiadomo chyba ze musi byc ogniwo horsta zeby był 4 zawias.. zreszta kogo to obchodzi jezdzi to jezdzic!!
: 27.06.2006 21:00:35
autor: kali
mikael, biorąc pod uwagę liczbę punktów obrotu, zawieszenia takie, jak w AC, czy Stinky rzeczywiście są czterozawiasowcami.
Zauważ jednak, że w tych konstrukcjach koło porusza się dokładnie po takim samym torze, jak w zwykłych jednozawiasach. Pozostałe ogniwa, jak już wsopmniano, mają na celu zminimalizowanie sił (czy momentów - nie wiem, słaby byłem z fizyki) skręcających działająch na amortyzator oraz ustawienie odpowiedniej charakterystyki pracy zawieszenia.
Czterozawiasowcem przyjęło się nazywać system, gdzie drugi punkt obrotu znajduje się przed hakiem koła. Jest to tzw. "ogniwo Horsta Leitnera" od nazwiska pomysłodawcy. O ile się nie mylę, koleś pracował dla KTM'a, później założył nie istniejącą już firmę produkującą rowery AMP.
W czterozawiasowcu z ogniwem Horsta koło porusza się po lini zbliżonej do pionowej. Patent ten w tej chwili jest, zdaje się, własnością firmy Specialized. Między innymi dlatego firmy takie jaki Santa Cruz, czy Giant opracowują systemy z wirtualnym punktem obrotu. Działają podobnie lub lepiej, a nie ma problemów z prawami patentowymi.
: 27.06.2006 21:21:15
autor: mikael
http://www.konaworld.com/shopping_cart/ ... rentid=253
Twoim zdaniem w stinky nie ma punktu obrotu przed hakiem koła?
: 27.06.2006 21:28:45
autor: =PoisoN=
: 27.06.2006 21:30:32
autor: LoooooK O.
Akurat zawiecha Kony nie jest tym, co dziala najlepiej. Wrecz powiem, ze dziala srednio, zarowno jesli chodzi o Stinky czy Stinky Supreme. Ten drugi dziala w sumie nawet OK, ale szarpie za korby i usztywnia sie nieznacznie przy hamowaniu, nawet pomimo zastosowania plywajacego zacisku.
Klasyfikujac zawieszenie roweru bierze sie obecnie pod uwage nie liczbe ogniw czy osi obrotu, ale tor, po jakim porusza sie kolo. Wszystkie systemy, w ktorych os kola porusza sie po wycinku obwodu kola to jednozawiasy, nie wylaczajac z tej grupy systemow wielozawiasowych np. Motolink lub takich, jakie stosuje Kona czy Banshee oraz system McPhersona, obecnie juz na wymarciu. Czterozawiasy juz zostaly omowione, problem jest za to z VPP. Pamietam ,ze jak Karpiel wypuscil swojego Disco Volante, to nikt nie mial problemu z nazywaniem tego "systemem z wirtualna osia obrotu", tudziez virtual pivot point. Kolo roku 2001/2002 Santa sobie wymyslila, ze tylko ich system jest prawdziwym VPP i opatentowala swoj wynalazek. Tak sie przesympatycznie sklada, ze patent ich obejmuje tylko kierunek obrotu ogniw zawieszenia w przeciwnych kierunkach (gorne - do przodu, dolne - do tylu). Coz, marketing Santy zrobil swoje i teraz wszyscy twierdza, ze VPP to tylko Santa Cruz ma, a ja nie zamierzam z tym walczyc :) Niech bedzie, bo to przeciez tylko nazwa.
Ale oczywiscie, jak to bywa w wypadku kazdej klasyfikacji, mozna sobie wziac pod uwage po prostu ilosc punktow obrotu zawieszenia i robic wlasne, moze nieco mniej uzasadnione, systematyki.
: 27.06.2006 21:31:58
autor: specjalized
mikael pisze:kona nie robi zadnego jedno zawiasa..
otóż kona robi jednozawias ...pod względem ruchu osi koła to czysty jednozawias