Strona 1 z 2

jak rozkladaja sie sily w rowerze!

: 08.09.2006 15:56:22
autor: Qbicz
WItam!
jestem po pierwszym roku studiow (technicznych) tak wiec podstawy mechaniki i oczywiscie fizyki jako taki mam! bardzo mnie interesuje w jaki sposow rozkladaja sie sily w rowerze! probowalem sobie to kiedys rozrysowac ale nigy nie wiedzialem czy to dobrze zrobilem! rozumiem ze oczywiscie dla kazdej ramy te sily beda inaczej rozrysowane! wezmy np 3 ramy:
Santa Cruz Bullit - http://www.santacruz-pl.com/strony/ofer ... it/big.jpg
Banshee Scream - http://www.7anna.com.pl/sysfiles/img/scr.jpg
Kona Stub Supreme - http://www.konaworld.com/Prod/000000308 ... E_1300.jpg
czy znalazla by sie jakas osob ktora by mogla rozrysowac te sily? bardzo mi zalezy rowniez na tym zeby okreslic w miare mozliwosci dlugosc wektora (w ktorej czesci dzialajace sila jest najwieksza)

: 08.09.2006 18:02:28
autor: Kamilek
dzikus sie zna na tym ale tu go nie znajdziesz szukaj raczej na BA forum

: 08.09.2006 19:17:38
autor: skane
rozklad sily zalezy od ladowania i od bikera

a przynajmniej wg mnie:d

: 08.09.2006 20:24:10
autor: Tassadar
skane pisze:rozklad sily zalezy od ladowania i od bikera

a przynajmniej wg mnie:d
haha czyli jak robią ramę to ona jest robiona pon ladowanie i bikera? interesujace...

: 08.09.2006 20:25:36
autor: skane
no nie ale jest roznica jak ladujesz na tyl a jak ladujesz na obydwa np

: 08.09.2006 20:39:12
autor: utros
skanea jak tylko usiadziesz na rowerze to juz siły nie beda dzialac?? :>

: 08.09.2006 21:58:22
autor: poldeck
Będą ale wtedy mają małe znaczenie bo rower nie dostaje w dupę. Siły działające na ramę liczą sie wtedy kiedy są duże... jak siedzisz to nie są...

: 08.09.2006 22:05:23
autor: dhcyc
Nikt sobie tego tak nie narysuje i wątpie żeby ktokolwiek wiedział a jakich przedziałąch one są. Jeśli już to mogą to wiedzieć producenci ram, konstruktorzy jacyś, ale domowymi sposobami się tego raczej nie zmierzy...

: 08.09.2006 22:09:10
autor: padix
hymm.. przy jeździe na płaskim na rowr działa siła grawitacji skierowana w dół i reakcja podłoża na na nacisk skierowana w górę... dodatkowo działa siła oporów toczenia oraz siła pchająca rower do przodu zwrócona w przeciwną strone no i jak hamujesz to tarcie... eeech [;

: 08.09.2006 22:12:25
autor: poldeck
Ale tu chodzi o rozkład naprężeń w ramie...

: 08.09.2006 22:57:23
autor: Qbicz
padix nie pytam sie o to bo to jest oczywiste! chodzi mi golonie o sily dzialajace na rame!
hmm no a jesli juz pomineli bysmy wartosci tych wektorow! przyjmijmy ze w kazdym miejscu wartosc tej sily jest taka sama! czy uwazacie ze w dalszym ciagu ciezko by bylo je rozrysowac dla tych 3 ram ktorych linki podalem?
a jesli chodzi o moment czy ktos siedzi na rowerze czy laduje po jakims skoku dokladnie na 2 kola to wydaje mi sie ze dzialajace sily sa takie samy tylko oczywiscie o innej wartosci (wiekszej)!
zacytuje tutaj posta Maxa z tematu Kona Stinky NINE rozmiar S 2003:
"Te zdjecia mowia same za siebie, kazda strzela tak samo, zreszta wystarczy sobie wyobrazic jak sie rozkladaja sily przy dobiciu, dla mnie totalna wpadka kony, dlatego tak krotko je robili"
sadzac po tej wypowiedzi wyobrazenie a co jest rownoznaczne z mozliwoscia rozrysowania tych sil jest mozliwe!
kolejny przyklad jak byla zacieta dyskusja na temat nowo powstalej ramy Zumbi! kilka osob sugerowalo w niej jakis blad konstrukcyjny! z tego co wiem bledne ustawienie dampera ale nie jestem pewien!
tak wiec wydaje mi sie ze rozrysowanie tych sil nie powinno stanowic dla pewnych osob wiekszego problemu!

: 08.09.2006 23:19:13
autor: MaxDamageDA
Wiesz to sie da zrobic, tylko problematycznym jest wykonac rysunek dostatecznie czytelny, bo zadna sila nie dziala tylko w jedna strone, wiekszozsc z nich to sily mocno rozproszone

Duze sily w fullach to przede wszystkim wyrywanie glowki nio i miejsce gdzie damper dobija - bo tam dziala potezna dzwignia

Zreszta jak bedziesz mial czas to chodz na gg 2134324

: 08.09.2006 23:52:10
autor: cherry
Gdyby to była prosta crossowa ramka i gdyby znało się jej wszystkie wymiary oraz kąty, obliczenie naprężeń nie stanowiłoby większego problemu - byłby to przykład zwykłej kratownicy, dla której liczymy siły w prętach i naprężenia w węzłach - kto przerabiał kiedyś na uczelni wytrzymałość materiałów, wie, o czym mówię.

W przypadku fulla i to wielozawiasowca o skomplikowanej budowie, może być to już znacznie trudniejsze - ale na pewno nie niemożliwe.

Nie wiem, czy to wypali, ale można by skontaktować się np. z mielcem, dunconem, lub ns, w celu otrzymania rysunków poglądowych (ale szczerze w to wątpię)...

: 09.09.2006 09:23:07
autor: mati-biker
te wszystkie siły da się na prostą logikę znaleźc :P
A potem tylko wesprzec je obliczeniami :P (wtedy by znalo się siły, np, przy wadze bikera 70 kilo, lądującym jak worek ziemniakow z 1metra :P)
Ale do tych obliczen trzeba by bylo miec wszystkie długośc rórek, dokładne położenie osi wachacza, itd, itp :)
Narysuj sobie ramę w Solidzie :P I zobacz gdzie będą największe siły działały xD

: 09.09.2006 09:44:32
autor: wookie85
no chyba nie do konca tak metoda kratownic ale cos z tym jest , tak czy siak nikt ci nie tego od tak nie zrobi ;]

: 09.09.2006 10:05:35
autor: Qbicz
MaxDamageDA domyslam sie wlasnie ze wielkszosc sil jest skirowana w roznych kierunkach i wlasnie mniej wiecej dla tego spozadzenie tego rusynku sprawialo mi duzo problemow! odezwe sie do Ciebie na gg za tydzien bo niestety teraz wyjazd do Krakowa na sesje poprawkowa :/
interesuje mnie wlasnie tez jak to jest ze np jedna rama peka przy mocowaniu dampera, inna z kolei na mocowaniu glowki itd. od czego to wszystko zalezy!
wlasnie zeby sobie odpowiedziec na to pytaie chcialem miec jako taki obraz tych rozkladajacych sie sil ktore mogly by mi cos tam "powiedziec"
co do ram crossowych to policzenie tych wszystkich sil, naprezen nie stanowi jakiego wiekszego problemu bo nie jest to wlasnie skomplikowana konstrukcja! no ale w przypadku fulli sprawa sie komplikuje!
sprobuje jeszcze napisac maila do producentow moze oni w czyms pomoga!
a co do narysowania ramy w solidzie to oczywiscie nie jest zly pomysl tyko trzeba by bylo nad tym posiedziec kilka ladnych godzin a niestety w tym momencie ich kompletnie nie mam :/ a druga sprawa: jesli by sie juz ten projekt zrobilo domyslalm sie ze mial by malo wspolnego z ramami ktorych linki podalem wyzej!

: 09.09.2006 12:32:17
autor: StreetRippa
oto cala prawda o konie jak bedziecie chcieli wiecej info to napiszcie.

http://igiplus.webpark.pl/elofiles/2K6_ ... E_1300.jpg

: 09.09.2006 14:29:13
autor: pepikDH^
ja pierdziele!ale mało inteligentne pytanie pytani!nausz sie formuować pytania bo to wszystko zależy jak leży wiesz?wytęż wyobraźnie jak potrafisz a jak nie to sobie kup jakiś program graficzny za kilka tyś. jakiego urzywają goście z santa cruz'a http://www.santacruz-pl.com/?co=oferta& ... dz=projekt
chłopie to normalne że tam są największe naprężenia gdzie są "stawy" roweru i główne punkty podporu lub dzwigni itp.a niedoloty to już inna sprawa:P

: 09.09.2006 14:46:53
autor: Qbicz
pepikDH^ wydaje mi sie ze osoby w miare inteligentne, z pewna wiedza beda wiedziec o co mi chodzi i jaki jest sens tego pytania!
co do tej czesci Twojego postu:
"chłopie to normalne że tam są największe naprężenia gdzie są "swaty" roweru i główne punkty podporu lug dzwigni itp.a niedoloty to już inna sprawa:P"
to wydaje mi sie ze niestety nie zrozumiales o co mi dokladnie chodzi! sprobuj przeczytac jeszcze raz moje posty i moze cos Ci tam zaswita!
potrafie sobie wyobrazic jak to wszystka MNIEJ WIECEJ dziala ale to mnie nie zadowala! chce sie w ten temat bardziej zaglebic poniewaz mnie to interesuje! a skoro uwazasz ze to jest malo inteligentny temat to poprostu sie nie wypowiadaj! poszukaj sobie czegos bardziej inteligentniejszego na tym forum!