Strona 1 z 2
sztywna oś - teoria a praktyka
: 09.03.2007 00:17:51
autor: Kutfa
Posiadam zwykły rower do XC gianta i posiadam oś 8mm (bodajże). Rozumiem że sztywna oś ma 20mm średnicy i jest inaczej montowana do amortyzatora, jak również potrzebna jest inna piasta. Ale interesuje mnie jak to wygląda w praktyce. Czym się różni 10mm od 20mm dla ridera itd.
Prosze o wyrozumiałość, zabawe z dirto/streetem zaczynam w tym sezonie i intersuje mnie NS metropolis. I z tąd moje pytanie bo martwi mnie troche to 10mm z przodu.
[troche offtopic]: Jak myślicie czy będzie możliwość zakupu NS metro z pewnymi modyfikacji (za dopłatą oczywiście) ?
: 09.03.2007 07:07:00
autor: ThoRx
masz os 9mm
z oska qr20 amor jest sztywniejszy i wytrzymalszy, sily rozchodza sie tez po osce ktora sprosta tym obciazeniom i sie nie wygnie, a ze zwyklymi juz byly takie przypadki.
jak zaczynasz mozesz sie nie martwic o swoja zwykla oske, spokojnie wytrzyma. z czasem mozesz wymienic amor i piaste.
: 09.03.2007 09:21:41
autor: froger34
ośka 20mm daje sporo na sztywności amortyzatora, po skręceniu ośka i amor tworzą prawie jedną całość wiec to jest bardzo wytrzymałe, zaś oś miękką 9mm jest do dupy ja sam mając wcześniej amorka na zwykła oś po przesiadce na 20mm odczułem różnice. Nie wiem czy dobrze myślę ale chyba w Metropolisie jest ośka skręcana na śruby wiec na początek wystarczy potem możesz wymienić ew przy nim amora i piastę.
: 09.03.2007 12:57:55
autor: Rychhhu
złap koło między nogi i staraj sie krecic kiera, zobaczysz jak chodza lagi, gdy srednica osi jest wieksza, sztywnosc sie zwieksza i mniejsze sily dzialaja na buster, co zmniejsza prawdopodobienstwo pekniecia/zlamania.
QR20 to system mocowania osi 20mm w widelcach marcoki. qr=qiuck realse. dajmy na to manitou to juz nie qr 20, tylko jakis tam inny system. to mowilem ja bmx'owiec haha
: 09.03.2007 14:10:00
autor: yasiuuu
RychhhuQR20 to już frazeologizm - dla każdego znaczy to samo i każdy wie o co chodzi - mimo róznego nazewnictwa przez rozne firmy:P
Co do tematu - zaczynajac street od razu wzialbym amor na oś 20mm - z doświadczenia wiem, ze wlasnie przy nauce najwięcej sprzetu sie sypie - mi wlasnie poszla oska 9mm jak zaczynalem, wiec teraz nie rozstaje sie z 20'ką...
: 09.03.2007 15:45:28
autor: Bombell
Wiele osob w strecie smiga tez na zwyklyej osci i nic im nie jest. Byl fajny artykul o tym temacie 9 czy 20 w bodajze sierpnowym bike boardzie na przykladzie nixonow :)
: 09.03.2007 17:33:54
autor: Kutfa
Wolałbym 20mm bo to inwestycja na długi czas. Jak myślicie czy istniałaby możliwość zamówienia metropolisa 07 ze sztywną osią ?
: 09.03.2007 20:06:01
autor: koleś
mikołaj juz był.spałeś wtedy?
: 09.03.2007 20:06:28
autor: dhcyc
Na sztywną 20 przesiadłem się niedawno i za nic do normalnej bym nie wrócił. Niby ze starą 9mm nic sie nie działo, ale jak piszą powyżej sztywność, sztywność, sztywnośc... Musze być pewny że nie walnie mi to gdzieś, czy co gorsza cieniutki pręt łączący obie strony zacisku (to on tak naprawdę przyjmuje wszystkie naprężenia boczne) się nie urwie, czy nie zegnie...Przejedżcie się na rowerze se zwykłą osią z przodu i tarczą i przejdzcie na jedną strone a rower odchylcie na druga, zebyście byli w pozycji równowagi (no wieta ocbbbb \/) i usłyszycie tarcze jak obciera, przy osi 20mm może dosłownie minimalnie coś szurnie, bo idealnej sztywności nic w sumie nie ma.
: 09.03.2007 21:37:37
autor: RUuram
Ja powiem na wlasnym doswiadczeniu... Mialem MX Compa 120 i mial on wlasnie os "zwykla". Smigalem w gorach w miescie itd. przy moceniejszym pochyleniu roweru badz najezdzaniu pod ostrym katem do kraweznika, korzenia kolo ucieka i to dosc wyraznie. Natomiast teraz przesiadlem sie na Z1 ligt z osia 20mm i roznica jest KOLOSALNA! Rower zawsze jedzie tam gdzie wskaze kierownica (wczesniej to nie zawsze), widelec plynniej chodzi bo nie wygina sie i tak jak pisze dhcyc z tarcza...
Podsumowujac tylko 20mm!!
: 09.03.2007 22:09:47
autor: Sulring
wszystko u gory to prawie racja. Poza tym. Ze jednak trzeba sie torche popieprzyc przy zmienianiu detki itp. Poza tym miekka os jest imho latwiejsza w obsludze. Mialem amorki na sztywna i na miekka oske. I generalnie jest mi to obojetne.
: 09.03.2007 22:21:57
autor: RUuram
no smigajac szlakiem albo waskim single trackiem w gorach naszpikowanym kamieniami zdecydowanie wolalbym miec amorka na os sztywna pod soba...
gory=>20mm (moja opinia;) )
: 09.03.2007 22:33:04
autor: Kutfa
Wielkie dzięki za wasze opinie, będe kombinował jak cholera aby była to 20 milimetrówka. A teraz ponawiam pytanie:
Jak myślicie czy istniałaby możliwość zamówienia metropolisa 07 ze sztywną osią ?
: 09.03.2007 22:42:47
autor: mozartt
Kutfa Raczej nie ma bata. Musisz sam wykręcić amora, kupić innego. Ewentualnie przez sklep się dogadać, wtedy tylko dopłacisz.
: 09.03.2007 22:45:54
autor: Kutfa
O tym mówie. Mieszkam sobie w Wawie i mam 4 minuty drogi do GT-Polska a tam sprzedają NS bikes. Jakie są szanse że na moją prośbe wjebią oś 20mm i 2 inne piasty ?
: 10.03.2007 00:45:54
autor: szczerb_
jak już to nie piasty tylko komplet kół inny. jak ze starych wyjmą same piasty to bedą ślady po zaplocie i gorzej będzie je sprzedać jako nowe. Więc jak już to na zamiane całych kół mogą pójść....ale to już chyba ciut farta musisz mieć albo zmieniać na SPORO droższe.
: 10.03.2007 15:52:18
autor: Kutfa
A wymiana przedniego amora na DJ-3 na sztywną i przedniego koła ?
400 zeta moge dorzucić.
: 10.03.2007 20:10:38
autor: szczerb_
Targuj się nie z nami tylko w sklepie ;]
: 10.03.2007 20:25:48
autor: Kutfa
Dobra. Dzięki za opinię.
Za tydzień ide kupić rower.
Czy da radę:
-metropolis 07
-krk sukub
-krk masochist (góra dół)
-krk asfalt
Czy coś jeszcze potrzebuje oprócz wyjebistej ochoty zrobienia sobie krzywdy na dirtach ?