Strona 1 z 1
Odpowietrzanie Magura Gustaw-m
: 17.10.2007 22:00:59
autor: re5pect
Cześć. Chciałem odpowietrzyć mojego Gustava (poraz pierwszy) co według wielu jest banalne, a mi się nie udało:) Próbowałem 3 razy i za każdym razem jest zapowietrzony. Mógłby ktoś napisać taką skróconą instrukcje - "Jak odpowietrzyć Gustava - krok po kroku". Byłbym bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam
: 17.10.2007 22:31:21
autor: 3,143k4r2
Sama odpowietrzenie proste jak barszcz
- Odkrecasz srubki przy zbiorniku wyrownawczym
- pompujesz klamka do czasu az przestana wylatywac pecherzyki powietrza
- Zakrecasz srubki przy zbiorniku wyrownawczym
Jesli za to chcesz wymienic plyn to :
Rzeczy potrzebne :
1. Klucze do odkrecania srubek przy zbiornikach wyrownawczych na kierze oraz plaskie do srub przy zaciskach
2. Jakis sloik na plyn hamulcowy
3. Najlepiej jakis wezyk ktory pasuje na ta srubke przy zacisku z ktorego spuszcza sie plyn
4. Strzykawka
5. Nowy Plyn
Dzialania :
Najlepiej zdejmij kolo zebys nie zalal tarczy plynem ewentualnie jakos ja zabezpiecz
- Odkrecasz srubki przy zbiorniku wyrownawczym
- Odkrecasz srube przy zacisku zakladasz na nia wezyk i koncowke wkladasz do sloika gdzie bedzie sobie spokojnie splywal stary plyn
- pompujesz klamka do czasu nie bedzie w zborniku wyrownawczym plynu
- bierzesz strzykawke i zalewasz zbiornik dbajac o to zeby nie dostalo sie tam powietrze tj zawsze musi byc pol zbiornika plynu, tak zeby nie zassalo powietrza
- w momencie kiedy bedziesz widzial ze do sloika splywa juz nowy plyn i nie widac pechrzerzykow powietrza zakrecasz srube przy zacisku
- pompujesz klamka do czasu az przestana wylatywac pecherzyki powietrza
- Zakrecasz srubki przy zbiorniku wyrownawczym
I cieszysz sie ze masz nowy plyn i odpowietrzony hampel
: 18.10.2007 00:21:21
autor: zapis
3,143k4r2- jak nie ogarniasz to nie pisz farmazonów.
sprawa jest dość łatwa ale po pierwsze przelewszsz hebel od zakisku w strone klamki, nie pompujesz zadnej klamki jak to napisał poprzednik, po drugie nie plyn hamulcowy tylko olej mineralny.
1. wykrecasz sroooobkie z zacisku i wkrecasz taka koncooowkie do odpowietrzania z wezykiem i strzykawka napelniona olejem mineralnym.
2.odkreczasz dekielek ze zbiorniczka wyrooownawczego,
3. przewod hamulcowy ma isc rooowno z dołu na gore =bez fali gooora dół
4. cisniesz strzykawke az przestaną leciec pexchezyki powietrza, nie żałuj oleju, miej pewnosc ze nie ma zadnego powietrza w ukladzie,
jeszcze na wstepie wycianij zacisk z widelca lub ramy oraz klocki hamulcowe z zacsku!!
pozdr!
: 18.10.2007 08:14:48
autor: 3,143k4r2
zapis
1 sprawdz w slowniku co to znaczy farmazon
2 czepiasz sie typie i to rowno a spojrz jak sam piszesz
3 podales bardzo ladny opis odpowietrzania hamulcow nie posiadajacych zbiornika wyrownawczego takich jak np Hayes HFX9 i MAG
4 z gory zalozyles zere5pect ma zestaw do odpowietrzania a to nie jest w zestawie wiec trzeba radzic sobie samemu
Pozwole sobie przytoczyc dokladny opis odpowietrzania hamulcow Grimecca ss 8 i sys12. Identycznie sprawa wyglada w Shimano i Magurze tylko ze zamiast plynu DOT jest OLEJ MINERALNY (LHM-od zawieszenia Citroena albo Magura Blood)
Do odpowietrzania potrzebujesz: klucz płaski roz. 8 (jak dobrze pamiętam)
wężyk przeźroczysty, o średnicy takiej aby wszedł na śrubkę do odpowietrzania dł. około 30 cm (aby sztywno nachodził na śrubę), folię i taśmę klejącą, denaturat, 2 ściereczki lub papier toaletowy (do wycierania rąk) oraz dwie
strzykawki.
Ja proponuję odpowietrzyć w następujący sposób:
1. Zabezpiecz tarcze przed zalaniem za pomocą worka, i zaklej taśmą klejącą.
2. Zdejmij osłonę śrubki odpowietrzania (gumowy kapturek)
3. Całą klamkę należy ustawić tak aby zbiorniczek wyrónawczy był równolegle
do podłoża.(rower musi stać w pozycji poziomej)
4. Odkręć dekielek zbiorniczka wyrównawczego (2 śruby w przypadku S-8 lub nakrętka w przypadku S-12) oraz zdjąć uszczelkę.
5. Załóż rurkę na śubkę do odpowietrzana, na koniec rurki zamontować strzykawkę.
6. Napelnij drugą strzykawke płynem o specyfikacji DOT-4 lub DOT-5,(wszystkie plyny DOT mozna mieszac)
7. Dolej niewielką ilość płynu (aby był na poziomie 2-3mm od górnej krawędzi zbiorniczka) na zbiorniczek połóż uszczelkę, a na nią pokrywę (ponieważ podczas odpowietrzania płyn chlapie)
8. Naciśnij około 6-8 razy dosyć mocno klamkę do wyczówalnego oporu (tz takiego jak klocki zaciskają się na tarczy)
9. Nadal trzymaj klamkę, jednocześnie delikatnie odkrecaj śrubkę odpowietrzjącą, aż zobaczysz (w wężyku) płyn lub pęcherzyki powietrza (klamka wpada) w tym momencie zakręcasz śrubkę (delikatnie nie trzeba mocno,
ta śrubka jest stożkiem, który zatyka otwór, więc siłą nic nie zmienisz, bo
można urwać śrubkę) i delikatnie i powoli puszczasz klamkę i wtedy patrz co
się dzieje z płynem, prawidłową reakcją jest ubywanie płynu, nie możesz dopuścić aby zassało
powietrze (ze zbiorniczka wyrównawczego), bo wtedy wszystko od nowa.
10. Następnie punkty 8-9 powtórzyć około 4-5 razy i hamulec powinien być odpowietrzony.
11. Wytrzyj denaturatem części metalowe, (tarczy nie)
12. Należy ponownie dotrzeć hamulec, aby klocki się ułożyły.
13. Po odpowietrzeniu nalej płynu (aby był na poziomie 2-3 mm od górnej krawędzi zbiorniczka)
UWAGA !!!
Nie powinno się wciskać klamki kiedy rower leży do góry kołami lub bokiem, bo tak można zapowietrzyć system.
Bardzo ostrożnie z płynem hamulcowym (polecam DOT-4 i DOT-5, inne np do
magury czyli mineralne zniszczą uszelki) płyn niszczy klocki, i prawie zawsze nadają się do wymiany, tarczę także ciężko jest wyczyścić. Pamiętaj lepiej wolniej i spokojniej, niż szybko i zniszczyć.
Mam nadzieję, że nasza instrukcja powmoże Ci rozwiązać problem zapowietrzonego systemu, jeśli nie możesz sobie z tym poradzić lub się boisz to przyślij hamulec do nas, możemy Ci go odpowietrzyć, ale to bułka z masłem.
Jeżeli kręciłeś śrubką imbusową, o której pisałem wcześniej, to wkręć ją w to samo położenie co oryginalnie i po odpowietrzaniu ewentualnie podkręć nią sztywność klamki.
: 18.10.2007 09:30:40
autor: Pedro 47
3,143k4r2 Panie moderatorze... Zerknąłeś pan panie choc raz do manuala? Gustava sie przelewa od dołu. Zreszta jak chyba każdą Magure (odpowietrzałem Gucie rocznik 98 i 2004, HS33 i Louise 2007). Niestety trzeba mieć ta cholerną końcówke nie ma rady... Obojetne czy sobie ją dorobisz czy nie jest ona potrzebna.
Owszem można przelać od góry ale: Producent raczej wie co robi, przykładowo pecherzyk powietrza może znaleźć sie w punkcie z którego nie zostanie wyparty przez olej przy odpowietrzaniu od zbiornika wyrównawczego i stąd czasem może Ci sie uda odpowietrzyć ale przyjdzie moment ze "cos jest nie tak". Ja kiedyś Shimano przelewałem jak Magure od zacisku... Błąd bo w Shimano akurat sie robi jak napisałeś o Magurze i zauważyłem różnice w działaniu odkąd zacząłem odpowietrzac wg. zaleceń producenta.
Do autora: Jeśli nie masz końcówki do wężyka spróbuj odpowietrzyć jak Ci polecił
3,143k4r2 jeśli CI sie nie uda to koszta wzrosną znacząco

Ale nie załamuj sie

Warto zainwestować i miec spokój.
I szczerze polecam LHM, czy Magura czy Shimano świetnie sie na nim spisują

Koszt około 30zł za litr więc naprawde nie ma co sobie głowy zawracać oryginalnym 4x droższym.
: 18.10.2007 09:55:41
autor: 3,143k4r2
Pedro 47 nie mialem nigdy manuala do gustawa stad moje podejscie takie jak do grimecci i shimano. Ja swojego Gucia napelniam w podany przeze mnie sposob i nie mialem problemu. GLownie bylo to spowodowane brakiem materialow do odpowietrzania a chalupniczymi sposobami to najprostsze rozwiazanie.
: 18.10.2007 19:01:27
autor: zapis
3,143k4r2
moderator-- piękny opis, ale i tak gutka przelewa sie od dołu!!! Uwierz mi prosze, jeydye na gustavach od 97 roku i mam pewne doswiadczenie. Bylem rowniez na szkoleniu Magury i kojarze co i jak sie robi...
Jak dobrze sie odpowietrzy uklad to mozesz klasc baja jak chcesz i nic sie nie stanie, kolego!
: 18.10.2007 21:38:38
autor: re5pect
Naprawdę wielkie dzięki. Dzisiaj zrobiłem tak jak na początku napisał3,143k4r2 i wszystko jest już ok. Wystarczyło zdjąć pokrywkę zbiorniczka i ponaciskać klamkę:) Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. Pozdrawiam