Strona 1 z 2
praca liniowa i 66 ata
: 05.09.2008 20:20:48
autor: war23
Właśnie przed chwilą kłucilem sie z kumplem o tym co to jest praca liniowa amortyzatora i że jedynymamorkiem który taką prace nie prezętuje to 66 ata(możliwe że totem 2 step air też) i walsnie mam prożbe.... czy może ktośmi wytłumaczyć co to jest tak naprawde praca liniowa i czy to prawda że taką prace nie mają tylko amorki powietrzne:/
: 05.09.2008 20:42:17
autor: Bombell
http://www.dh-zone.com/artykuly/marzocchi_bz1_mcr.php
Poczytaj recenzje tego amora, tam jest takie jedno zdanie
Radek Czekaj pisze:Charakterystyka pracy jest praktycznie liniowa, tzn. podczas całego ugięcia o 13 cm amortyzator nie twardnieje.
: 05.09.2008 21:06:04
autor: off_road
liniowa to taka, że krzywa progresji jest linią prostą

w praktyce do ugięcia amora o kolejno:
w pracy liniowej:
1cm - 100kg
2cm - 200kg
3cm - 300kg
4cm - 400kg
w pracy progresywnej:
1cm - 100kg
2cm - 200kg
3cm - 400kg
4cm - 800kg
W przypadku przednich amorów chodzi o to, że twardnieją dużo szybciej niż sprężynowe. Amorki powietrzne na początku są dużo twardsze i do przełamania pracy potrzeba większej siły bynajmniej ja to od razu odczuwam po tym jak siądę na 66 sl ata. Powietrzne na 1 komorze zwykle mają taką przypadłość, ustawisz miękko to dobija ustawisz tak jak ma być to nie wykożysta całego skoku i jest lipa.
: 05.09.2008 21:16:44
autor: war23
czyli to prawda że 66 oprócz sl ata są amorkami z pracą liniową:P???
: 05.09.2008 21:32:41
autor: eragon2007
chmm... ale dobrze ustawione 66 rc2x nie ma pracy liniowej i po ustawieniu na średnią twardość początku i mega twardą końcówkę również nie wykorzystasz całego skoku i będzie progresywny a jeśli się ustawi początek na mega miękki i koniec na mega twardy to już w ogóle będzie gity i będzie czuć różnicę pomiędzy kolejnymi cm. skoku
: 06.09.2008 12:08:28
autor: MUSZEL
ja mam Juniora i jest liniowy do 14-15cm skoku a potem te ostatnie 2-3cm to wykorzystuje przy mocniejszych "uderzeniach"

: 06.09.2008 12:19:44
autor: Jaca
strasznie dużo się obecnie o tym mówi, prawda jest taka, że zwykła sprężyna (mimo iż ciężka) jest najlepszym medium ściskanym oferując charakterystykę pracy bardzo zbliżoną do liniowej, która jest zmieniana już za pomocą tłumików, czy dodatkowego powietrza w goleniach
: 06.09.2008 12:23:55
autor: Steel2
Jaca dlaczego uważasz, że charakterystyka liniowa jest najlepsza ? Zdecydowanie wolę zbliżoną do liniowej w 80-90% skoku i bardzo progresywną w końcówce.
: 06.09.2008 12:59:52
autor: Jaca
nigdzie tego nie powiedziałem ;]
amor powinien łykać wszystko jak może i nie dać się dobić, takie moje zdanie, bez zbędnych procentów i innych promili. Ideał charakterystyki pracy to jak dla mnie z1 bam z 98-99 roku. Praca w dużym zakresie i niemal brak możliwości dobicia.
ale zamiast kombinować z różnymi mediami, najlepiej jest użyć tego, które zapewnia najbardziej liniową charakterystykę, resztę da się dziś zrobić olejem przeciskającym się przez dziurki.
: 06.09.2008 13:05:29
autor: Spaced
off_road to co podales z progresywnej to progrersywna - liniowa (to drugie to gradient progresji). Gradient tez wplywa na feel zawieszenia. M3, Canfield czy podobne wirtuale maja taka wlasnie kiedy progresywny gradient maja chyba niektore 1 zawiasy.
Steel2 to własciwie jest praca liniowa. Tak sie na to potocznie mówi, a progresywnie jest kiedy jest progresja od początku lub prawie.
war23 66 i 888 nie sa liniowe. SL akurat najlatwiej ustawic w cos ala liniowosc.
Jaca progresja dobra z reguły sprawia, ze rower mniej siedzi w skoku i latwiej go wyrywac. Wiem, ze da sie to robic inaczej ale na razie nikt tego nie robi :P
: 06.09.2008 13:15:56
autor: Steel2
Spaced > dlaczego w rowerach nikt nie używa czysto technicznego języka tylko wymyśla jakieś pseudonaukowe określenia ? Liniowo to liniowo a nie liniowo ale nie do końca.
( nie chodzi tu o Ciebie, ale ogólnie o "światek" rowerowy ). Dla mnie liniowo znaczy od początku do końca ( tak jak jest to zdefiniowane w mechanice )
Prawidłowo powinno być określone: charakterystyka zmienna ( 80-90% praca liniowa w pozostałej części progresywna )
: 06.09.2008 13:19:56
autor: Spaced
Steel2 tak ale tu tez chodzi o marketing i wygode w rozmowie. Uczucie jest jakby bylo liniowo wiec jest ok. Lepiej uzywac jednego słowa niz "charakterystyka zmienna ( 80-90% praca liniowa w pozostałej części progresywna ) " bo by wszystkich cos trafilo.
Nie bądź dorkiem z poli :P
: 06.09.2008 13:24:56
autor: Steel2
No wiec mówmy nie po polsku i nie konkretnie dla wygody. A potem tak wiele mitów, niedomówień powstaje, że często ludzie sami nie wiedzą o czym rozmawiają. Założyciel tematu pytał konkretnie to wypada udzielić w pełni prawdziwej odpowiedzi wraz z wyjaśnieniem a nie rzucanie marketingowym sloganem bo tak wygodniej.
: 06.09.2008 13:28:27
autor: Spaced
Steel2 potocznie uzywana mowa przez bikerów. Tak mowiac dogada sie z ludzmi. Mowiac tak jak ty zrozumieja go tylko i wyłacznie producenci sprzetu.
: 06.09.2008 13:34:45
autor: Steel2
Na edukację nigdy nie jest za późno. Skończy w końcu z marketingowymi bzdurami a zacznijmy pisać prawdę
: 06.09.2008 14:59:10
autor: Jaca
No to skoro tak, to prawda jest taka, że wszystkie amortyzatory pracowały dobrze, albo źle, aż pojawiły się podkategorie w stylu "liniowa praca".
Ja mam amortyzator, który ładnie pracuje i tyle mnie w nim obchodzi ;]
: 06.09.2008 15:31:48
autor: war23
Ale coś nie rozumiem..... amortyzatory sprężynowe z asystą powietrza(np 66 rc2x) mają prace liniową czy nie i tu chodzi mi o to że jezeli zrobie tzw. ustawienie fabryczne czyli wszystko bd wyłączone to praca powinna byś liniowa.... a z kolei w amortyzatorach powietrznych(np totem 2 step air) z ustawieniem ,,fabrycznym,, praca jest progersywna.Mowie jeszcze raz że w tym temacie chodzi mi o amortyzatory z ustawieniem ,,fabrycznym,, bo jestem tego swiadom że 66 rc przy odpowiednim ustawieniu (np na początku miekki a w końcowej fazie skoku coraz bardziej twardy) amortyzator jest progresywny. Nic nie rozumie z tego bo pewna osoba wmawia mi że jego 66 rc2x ma prace progresywną nawet jak wylączysz wszystko ale z kolei na początku teamtu jest przyklad że (jakiś tam bomber) który ma asyste powietrza pracuje w 100% procentach liniowo. Możliwe jest to że ruzni sie tłumikami i budową???

: 06.09.2008 15:54:09
autor: Steel2
1. Żaden amortyzator z asystą powietrzną lub powietrzny ( pod warunkiem stałej wielkości komory powietrznej ) nie pracuje liniowo tylko progresywnie.
2. Przy amortyzatorach sprężynowych włączenie jakiegokolwiek systemu kompresji, platformy itp zmienia charakterystykę na progresywną.
3. Czysto liniowo pracować będzie jedynie sprężyna ( w pełnym prawidłowym zakresie pracy ) bez żadnego "wspomagania".
Jak wspomniałem problem tkwi w nieprawidłowym nazewnictwie wśród bikerów.
: 06.09.2008 16:07:35
autor: war23
STEL
dzieki za to wyjaśnienie!!! Niestety mimo że niektóre osoby maja napisane czrno na bialym to wciąż sa w przkonaniu o swojej racji......
bo jego 66 rc2x chodzą calkowicie progresywnie nawet na ,,fabrycznych,, ustawieniach 