Strona 1 z 4
Tuning 5th element
: 04.01.2009 16:10:57
autor: Mawet
Zamierzam wywalić z dampera platformę i w jej miejsce wstawić blaszki. I tutaj pojawia się pytanie, jakie wymiary powinny mieć te blaszki, tutaj:
http://mtbshock.com/swinger_5th_shim_mod.htm
autor podaje takie wymiary shimów (średnica wewn. wszystkich to 8mm):
25mm x 0.15mm,
23mm x 0.2mm,
21mm x 0.15mm,
19mm x 0.15mm,
17mm x 0.15mm,
15mm x 0.15mm
Natomiast w innym miejscu znalazłem takie wymiary blaszek :
3szt 25.2mm x 0.125mm
2szt 16mm x 0.125mm
2szt 12mm x 0.125mm
Co daje użycie shimów o mniejszej średnicy a co o większej?
Aha damper hula w BH, chciałbym uzyskać maksymalnie czułe i aktywne zawieszenie. Interesuje mnie charakterystyka bardziej pod dh niż fr.
: 04.01.2009 16:33:11
autor: SeraaX
Mawet jak będziesz robił tuning to też mógłbyś go opisać i zrobić fotki, na pewno się przyda
: 04.01.2009 17:24:43
autor: Noldorek
Sam sie zabieram do rozkręcenia dampera...dość długo...masz może jakieś instrukcje co i jak w środku kminić?? bo o platformę się nie boje...przerobiłem Intrinsic to i z tym powinienem sobie poradzić

: 04.01.2009 18:36:29
autor: Mawet
pierwszy link z opisem tej operacji już podałem:
http://mtbshock.com/swinger_5th_shim_mod.htm
można też u nich zamówić cały kit do tego tuningu, gdzie dobierają shimy pod Twoje wymagania. Koszt z przesyłką wynosi ok 150zł
http://mtbshock.com/shim_mod_kit.htm
http://www.ridemonkey.com/forums/showth ... ent+tuning - cały temat o tuningu 5th elementa/6/4 waya. Najpierw opisany jest mod z użyciem rozwalonego (lub nie

) metela, dalej już za pomocą blaszek
http://happymtb.org/forum/read.php/1/643861 strona po szwedzku, ale jest sporo fajnych fotek dotyczących tuningu.
Niemniej jednak nadal nurtuje mnie to jak średnica shimów wpływa na pracę. Nigdzie nie mogłem znaleźć tej informacji.
Edit: Noldorek- Ja usuwałem SPV z shermana, ale tam to było banalne:) . Jednak z damper jest trudniejsza robota.
: 04.01.2009 18:43:31
autor: Noldorek
Wiem jak to działa w travisie...myślę że jak rozbiorę 5th-a to się dowiem coś więcej...aż jutro zajdę po olej

: 04.01.2009 19:40:59
autor: ryszo
też chciałbym usunąć platformę ze swojego 5th element'a kiedyś szukałem informacji ale ze słabym skutkiem
: 05.01.2009 20:50:39
autor: Rams
niech się wypowiedzą te osoby które posiadają taki tuning w swoim damperze. bardzo mnie to interesuje bo też chciałbym cos takiego zrobić w swoim ponieważ, platforma Spv trochę mnie denerwuje
: 05.01.2009 21:05:37
autor: Mawet
narazie największym problem jest dostanie samych blaszek. W moim przypadku jeśli tokarz nie podoła, będę zmuszony raczej odpuścić i polować na rozwalonego metela lub kupić gotowy kit z podanej wyżej strony.
Chyba że ma ktoś pomysł gdzie można dostać blaszki o takich wymiarach jak podałem?
Ramsna ridemonkey masa osób już się wypowiadała na temat tej modyfikacji wystarczy poczytać.
: 07.01.2009 10:51:03
autor: Mawet
mam możliwość załatwienia takich shimów z blachy stalowej o grubości 0.15mm Cena kompletu ok 60 zł (być może jak zbierze się parę osób będzie taniej), jeśli ktoś jest zainteresowany bardzo proszę o kontakt.
: 07.01.2009 17:01:21
autor: ryszo
za 60zl się opłaca może więcej ludzi by chciało kupić ja się pisze na to
: 07.01.2009 17:33:19
autor: Mawet
ryszonarazie jesteś jedyną osobą, która się zgłosiła. Cena 2 kompletów takich blaszek to 122 zł do tego przesyłka i mamy 130 zł, więc to by było po 65 zł plus jakieś 8 zł za wysyłkę ode mnie do Ciebie. I teraz jest pytanie, czy nie lepiej jednak się szarpnąć na ten shim kit :
http://www.mtbshock.com/shim_mod_kit.htm
jasne wyjdzie 2x drożej, ale masz dobrane shimy pod Twój rower, wagę i preferencje, do tego uszczelki. Masz pewność, że jest to zrobione z odpowiedniego materiału. Zaczynam się po prostu zastanawiać czy nie lepiej kupić raz a dobrze w myśl zasady- nie stać mnie na tanie rozwiązania.
: 17.01.2009 14:54:21
autor: Mawet
5th element jest świeżo po tuningu, pierwsza różnica to to że damper nie jest tak deskowaty na początku skoku, działa o wiele płynniej i "czulej". Wcześniej jeździłem na sprężynie 400, praktycznie maksymalne naprężenie wstępne i ciśnienie ok 60-70 psi, dawało to 33% sagu. Teraz przy ciśnieniu 70 psi i minimalnym naprężeniu wstępnemu na sprężynie 500 mam sag 30%. Ogólnie na plus wychodzi:
-bardziej płynny skok
-większa czułość i aktywność dampera (choć wydaje się na tym polu działać nieco gorzej od dhx'a 4.0
Czyli to co chciałem osiągnąć. Oczywiście moje obserwacje są mocno przybliżone ze względu na to że nie jeździłem jeszcze na 5th elemencie po tuningu. Ale jak tylko pogoda się poprawi zabiorę rower na testy i napiszę coś więcej.
Jeszcze trzeba zaznaczyć, że znacznie zmniejsza się zakres regulacji tłumienia odbicia. Wcześniej , gdy ustawiło się tłumienie na maksa, damper wracał parę sekund do swojej pierwotnej pozycji, więc tą regulację miałem wkręconą gdzieś na 70% teraz jest to gdzieś 90% ale dla osób lubiących wolny powrót będzie za mały zakres regulacji.
Edit: mała poprawa danych
: 17.01.2009 14:58:06
autor: sasquatch
Mawet jakie podkladki (te shimmy) dobrales, jakie wymiary? sam je gdizes dorabiales czy kupowales gotowe?
: 17.01.2009 16:06:30
autor: Mawet
sasquatch część miałem z rozbebeszonego x-fusion, a część sam dorobiłem
wymiary w mm. Średnica wewn. wszystkich to 8mm
25x0.1
24x0.1
23x0.1
21x.0.15
19x0.1
16x0.15
15x0.25
Trzy pierwsze dorobiłem sam, reszta z X-fusion.
Jak nie chce Ci się samemu dorabiać to skontaktuj się z tą firmą
http://www.elpinpcb.com.pl/oferta.html za 2 komplety podkładek (margines błędu określony na 0.01mm) o wymiarach takich jak w 1 poście chcieli 122 zł
Niestety nie zmierzyłem średnicy shimów odpowiedzialnych za odbicie, gdyż jeśli lubisz wolny powrót trzeba by tam dołożyć jedną może więcej blaszek.
: 18.01.2009 11:04:35
autor: sasquatch
Mawet to oprocz tych co wypisales to sa jeszcze jakies inne? bo nie rozumie o co chodzi z tym odbiciem ze niby jak wiecej blaszek to bedzie wolniej wracal?
: 18.01.2009 12:39:46
autor: Mawet
te blaszki które dokładasz zamiast elementów platformy to są shimy odpowiedzialne ze kompresje i to właśnie wymiary tych blaszek podałem. Po drugiej stronie "damper head" (cholera nie wiem jak to po polsku nazwać) masz fabryczne shimy od odbicia. Ale jest mały haczyk w 5th elemencie te shimy do odbicia przymocowane są do "damper head" za pomocą jakiegoś niestandardowego imbusa (być może potrzebne są klucze calowe). Standardowa 2 jest za mała a 2.5 za duża, żeby odkręcić tą śrubkę. Nie jestem też w stanie powiedzieć jaki rozmiar i ile tych shimów trzeba by dołożyć.
Ja przy wadzę 83 kg i sprężynie 500 mam ustawione odbicie gdzieś na 90% i jak dla mnie jest ok. może nawet jeszcze zmniejszę, ale to już będę ustawił na normalnej trasie.
Na pewno damper teraz nie będzie nadawał się do dużych dropów, bo odbicie może okazać się za szybkie w takich warunkach.
Pamiętaj że zawsze możesz wrócić do platformy, jeśli zmiana nie będzie Ci odpowiadać.
Aha jak robiliśmy ten damper musieliśmy podważyć elementy platformy, bo jakby się dossały do "damper head".
Polecam jeszcze raz zajrzeć i dokładnie przeczytać info na tej stronie
http://www.mtbshock.com/swinger_5th_shim_mod.htm
dużo fajnych zdięć i cały opis wykonania modyfikacji. Opieraliśmy się właśnie na tym i poszło bez większych problemów.
: 18.01.2009 13:12:21
autor: sasquatch
ja mam sprezyna 350 (troche za twarda ale po usunieciu platformy powinna byc ok) takze tlumienie powrotu chyba bez problemu ustawie

a caly bajk jest z przeznaczeniem na DH bez zadnych wiekszych hop takze o to sie nie martwie ze kompresja bedize mniejsza.
: 18.01.2009 16:48:59
autor: Bomber_GD
Ja nie rozumiem tylko tego zdjecia i operacji na samym koncu co on zrobil z tym zaworkiem co wykrecil a co wkrecil ?
: 18.01.2009 17:56:18
autor: Mawet
Wymienił tylko maszynkę zaworu schrader:). Zobacz, że w zestawie shimów, które oferuje na swojej stronie jest właśnie taka maszynka, co by ją wymienić. W sumie nie wiem po co.