Strona 1 z 3

śruby alu i Ti

: 19.01.2009 23:52:09
autor: SegatiV
Witam
Zastanawiam się nad wymianą śrub w całym rowerku który sukcesywnie składam :), i zastanawia mnie czy znacie jakieś tańsze rozwiązania niż lightbike :P chodzi bardziej o Ti sporo sobie krzyczą za takie cudeńka, mam stronę w UK i jest sporo taniej, ale zawsze w Pl może też coś się znajdzie :)

Główne pytanie jednak dotyczy śrub alu, wymieniam je w korbie, napinaczu manetkach, zastanawia Mnie czy w górnej półce w boxxie nie pokosić się o wymianę na Alu, jednak możę to wpłynąć niekorzystnie na sztywność lag. może tylko tą od sterówki? albo żadną... Co myślicie ?

: 19.01.2009 23:57:36
autor: EDDIE
Zabieram sie do tego od dawna, ale jakość dalej mi to nie wyszło.
Przy obecnych ursach ściaganie może nie być zbyt atrakcyjne.
Znajomości na lightbikes mogą dać około 20% zniżki.

W planach miałem również wymiane śrub w połkach Boxxera (więc jest nas 2 :wink: ) i reszcie tak jak napisałeś. Może przeliczałes już ile g uda sie zaoszczędzić na takiej operacji?

: 20.01.2009 00:06:41
autor: SegatiV
Niestety nie :( na razie nie mam jeszcze ramy i wagi :P, jak tylko przyjdzie paczka z wagą zabiore się do skrupulatnego warzenia :) i podam wyniki ;). ale na pewno będzie lekko :mrgreen:

Możę się przyda http://oscommerce.tibolts.co.uk/index.php?cPath=21_36 jeszcze nie przeglądałem dokładnie (brak czasu) ale ceny są interesujące, może jakby zamówić więcej dadzą rabat ? A jak wiadomo śrub w rowerze sporo i koszta będą spore, można pomyśleć........

: 20.01.2009 00:19:44
autor: Schodek
Spoko, tylko panowie ile taka operacja cieniowania wagi kosztuje za kompletny rower i ile urwiecie z masy ?? ile na komplecie urwie się - 20gr,30gr...

Śruby alu mają wadę podstawową - łatwo zerwać w nich gwint a często ,gęsto nikt nie zwraca uwagi na siłę jaką wkłada w trakcie wkręcania, łatwo tez zerwać wejście klucza w łebkach, jak ktoś się niedbale do tego zabiera, zły-stary klucz i masz omknięte łebki i dupa blada...a masy urwiesz tyle że bez znaczenia

alu kontra stal = 4 śr alu to jak 2 stal / można średnio przyjąć/ tytan ma masę większa od alu więc bez sensu

stal-gęstość ρ = 7850 kg/m³
aluminium- 2,7 g/cm3 (3 razy mniejsza niż żelaza)
tytan-gęstość 4507 kg/m³

: 20.01.2009 08:09:44
autor: Bikes_Shop
z tego co wiem, stosując śrubki Ti mozna zaoszczędzic około 100 gram

: 20.01.2009 08:17:12
autor: Roman_Maxx
Co do zejścia z wagi, to zamiana wszystkich śrub w maszynkach DH może dać do 450g zysku, możesz zrobić prosty eksperyment wykręć wszystkie śruby zważ i to co otrzymasz zmniejszone o ~40% =waga docelowego zestawu tytanowego.

Gdzie kupić, najtaniej i największy wybór to www.ebay.com - z kosztami przesyłki i tak wyjdzie taniej niż zakup w Niemczech a tym bardziej taniej niż w Polsce.

Co do śrub z Alu jakiegokolwiek to w DH/FR odradzam ponieważ:
- aluminiowe śruby przy zmęczeniu materiału pękają i to gwałtownie co jest niebezpieczne,
- aluminium po aluminium się zaciera wobec czego mozna narobić sobie kłopotu jak nie zastosujesz odpowiedniego smaru.


Z rzeczy aluminiowych, które warto polecić do DH (pod warunkiem, że nie jesteś byczym riderem) to zamiana oski stalowej 12x150mm na ośkę aluminiową = oszczędność 95gram.

: 20.01.2009 08:32:50
autor: kq
Sklep light-bike.com zakończył działalność, więc wybór się zmniejszył. Ceny nie bez powodu były wyższe, sprzedawali markowe śruby ProBolt, nie no name.

: 20.01.2009 10:52:22
autor: viejo
SegatiV jesli chodzi o gorne lagi to jakis wplyw na sztywnosc moze miec z tego wzgledu, ze alu ma mniejszy modul Younga. Ale bez problemu mozesz tam wsadzic dobre sruby z duralu. Alu jeszcze mozesz do adapterow hamulcow, przerzutki, rolek napinacza spokojnie uzyc bo tam nie ma wielkich naprezen.

Roman_Maxx ma racje, pamietaj o pascie przeciw zapiekaniu DO METALI NIEZELAZNYCH ! inne moga zawierac aluminium i zaszkodzic jeszcze bardziej.

: 20.01.2009 11:47:18
autor: bamix71
...czy to jest jakaś specjalna pasta???można podać dokładną nazwe???
... właśnie wczoraj wymieniłem pare śrub alu...ale niczym nie smarowałem !!!

: 20.01.2009 12:15:26
autor: Maciekx
W obecnym rowerze, który składam przewidziałem takowe śruby i konsultowałem to z paroma osobami. Głównie z ludźmi jeżdżącymi xc, bo najwięcej mieli z tym styczności. Wnioski są dosyć proste: tytan jest warty wymiany i warto na tego typu śrubach odchudzać, a alu to tylko miejsca bez obciążeń (miejsca typu śruby wspomagające sztywną oś czy półki odpadają). Kolega w rowerze lżejszym niż 10 kg i to kawałek za ciul nie wsadzi śrub alu do korby xt (lewe ramie skrecane na 2 sruby do hollowtecha). Więc jak dla mnie zostają: nakretka kasety alu, srubki manetek (nie klamek) i inne bez obiążeń. Pozostałe tytanowe.

: 20.01.2009 12:36:59
autor: viejo
bamix71 ja znam i polecam firme loctite produkt anti-seize cos tam.. nie pamietam calej nazwy a nie mam jak sprawdzic. Idz do dobrego motoryzacyjnego i kup najmniejsza tubeczke - starcza na lata.

Nie jestem pewny czy ten do metali niezelaznych (nie moze zawierac czastek aluminium ani miedzi !) jest tez dobry do stali ale pewnie tak. Powinno byc napisane na tubce. WAZNE !! W druga strone nie wolno stosowac !


wysililem sie i znalazlem jakis katalog tej firmy:

http://www.albeco.com.pl/katalogi/Locti ... iSeize.pdf

: 20.01.2009 12:59:11
autor: bamix71
viejo...mam coś takiego w domu do śrub stalowych itp...co znaczy "w drugą strone nie stosować???
'

: 20.01.2009 13:30:10
autor: viejo
Zwykle te do stali zawieraja drobinki aluminium i miedzi. Sa one miekkie wiec maja dzialanie smarujaco-oddzielajace dwie powierzchnie stalowe.
Uzycie tego do alu lub miedzi moze zniszczyc gwinty. Tutaj sie stosuje jakies grafity itp.

Jesli chcesz tego uzyc, a zawiera miedz lub aluminium (sprawdz koniecznie) to lepiej juz uzyc zwyklego lakieru do paznokci.

: 20.01.2009 13:46:06
autor: FreeMan
ale chlopaki hbajerujecie, normalnie bajki nie z tej ziemki

http://www.velo.com.pl/www/produkt.php? ... =%&id=1283

http://www.cult-bikes.com/


syntance, rozne BOND 48, Finish Line TI-PREP

: 20.01.2009 13:51:28
autor: Korean_Boy
mi sie wydaje ze lepiej bedzie np kupic super lekka sztyce albo inna czesc , ile mozna zejsc na srubach ? max 100 gram. Trzeba porownac co sie bardziej oplaca i porownac zyski wagowe bo jakos mi sie wydaje ze np kupujac ultra lekka kiere albo siodlo zejdziemy wiecej z masy niz kupujac caly zestaw tytanowcyh srubek ...

: 20.01.2009 13:58:25
autor: Aram
W rowerze mam prawie wszystkie śrubki alu i Ti. Nie mam wkreconych wszystkich srub na smarze a nie mam żadnych problemów z zapiekaniem. Na allegro teraz jest duży wybór zamawiałem kilka razy od użytkownika "anetwawa"
Alu mam:
-Adapter do hamulca
-manetki i klamki hamulców
-śrubki w napinaczu e13
-korek sterów

Ti:
-Adaptery do ramy
-półki w foxie
-w mostku
-wszystkie śrubki w przerzutce
-Napinacz do ramy
-Tarcze hamulcowe (3 sztuki na kolo)


No to chyba tyle z śrubek :D Jeździłem na takim secie kilka razy w szczyrku, Myślenicach i na JRD i nic nie pękło ani nie było problemów.

Koreanboy zawsze można wymienić śrubki, sztyce, kierownice. Ale chyba każdy kto trochę pomyśli najpierw wymieni części na lekkie dopiero potem bierze się za śrubki.

: 20.01.2009 14:35:33
autor: sergio94
Dla mnie wymienianie jakichkolwiek śrubek to przesada. Zastanów się, czy na każdej części zbiłeś tyle masy, ile się da, przy rozsądnej wytrzymałości i wtedy możesz pomyśleć o śrubkach, ale korzyści nie są adekwatne do chorej ceny za nie. Zejdziesz 300 g, wydasz fortunę, którą mogłeś przeznaczyć na jakiś zajebisty wyjazd. No chyba, że masz naprawdę dużo kasy, ja w to nie wnikam, ale śrubki to dla mnie fetysz :wink: Najważnejsza jest zabawa, a nie maniactwo.

: 20.01.2009 15:01:19
autor: Aram
Sergio94 chyba jesteś zazdrosny ze ma pieniadze na śrubki? Jeżeli chce to wymienia!!!
Nie jest to żaden Fetysz, niewiem jak jezdzisz bo Cię nigdy nie spotkałem, ale jeżeli chcesz się ścigać i zależy ci na każdej setnej sekundy to warto bo wszystko odczujesz na trasie (im mniejsza masa roweru tym lepiej go kontrolujesz!!!) Widzałes jego rower skąd wiesz ze nie ma wszystkich części maksymalnie lekkich?

: 20.01.2009 16:11:59
autor: Roman_Maxx
Korean_Boy po pierwsze zależy jaka rama ale w przypadku większości ram DH, to zysk jest około 500 gramów - więc warto. Po wtóre śruby czym większe tym znaczniejsza oszczędność wagi np śruby mocujące zawieszenie, czy damper.
Ceny na ebay.com to przykładowo za śrubę tytanową M6x20 ~4 USD

Śruby tytanowe obok niższej wagi przy bardzo dobrej wytrzymałości mają jeszcze ten plus że nie korodują.

Co do śrub tytanowych w przerzutkach wystarczy kupić wysoki model SRAM a tam standardowo są śruby Alu /Ti - i faktyczycznie wymiana wiele tam nie da.