Strona 1 z 1

Pinkbike - geometria roweru

: 10.02.2009 10:20:49
autor: SegatiV
http://www.pinkbike.com/news/bike-frame ... -2009.html

Myślę że bardzo pomocne, a i może Ktoś skusi się do przetłumaczenia :P

: 10.02.2009 11:55:41
autor: Jozan
Ja mam trochę wolnego wieczorami to przetłumaczę wszystko i postaram się dziś wlepić.

: 10.02.2009 12:07:07
autor: dhcyc
ee tam to nie jakiś wyrafinowany język, ludź w liceum powinien sobie poradzić bez większych problemów:P

: 10.02.2009 12:16:57
autor: Jozan
dhcyc zapominasz, że niektórzy są leniwi albo po prostu udają głupich.... temat można by podkleić.

: 10.02.2009 12:41:18
autor: Moskit
Jak ktoś jest leniwy i udaje głupiego to po co im ułatwiać życie :) niech się nauczą pracować :P

: 10.02.2009 13:19:16
autor: Jozan
Obrazek


- Kąt główki
Kąt główki to kąt jaki główka ramy tworzy z ziemią. Jeśli kąt jest większy to rower szybciej skręca i podjeżdża, jeśli kąt staje się mniejszy rower gorzej skręca i podjeżdża ale zachowuje stabilność przy większych prędkościach.

- Baza kół
Mierzymy od osi tylnego koła do osi przedniego im dłuższa jest ta odległość rower jest stabilniejszy ale przy powiększającej się bazie kół tracimy na możliwości manewrowania szczególnie przy małych prędkościach. Natomiast mała wielkość powoduje, że rower jest bardziej zwrotniejszy, łatwiej wprowadzić go w rotacje czy szybszy skręt.

- Długość tylnych widełek
Tylne wielki bezpośrednio wpływają na możliwości manewrowania rowerem, krótkie widły powodują, że rower lepiej prowadzi się w powietrzu wchodzi na manuala czy bannyhopa także krótsze widły pozwalają na "szybkie" przekazanie mocy na tylne kolo.

- Wysokość od ziemi do górnej rury
Czyli im mniej tym lepiej bo łatwiej wsiąść na rower, nie walimi jajcami po ramie oraz łatwiej kręcić trikasy.

- Wysokość suportu
Ważna rzecz w zakrętach i nie tylko. Nisko położony BB to niski środek ciężkości co powoduje lepsze zachowanie w zakrętach i panowanie nad rowerem. Wysokość suportu nie może być za niska bo pod koniec skoku zawieszenia może się okazać, że nasze korby walą o kamienie. Rowery z wysoko umieszczonym BB są trudne do opanowania. Ogółem pamiętać też trzeba, że wysokość ulega zmianie wraz z pracą zawieszenia a także niektórzy regulują wysokość suportu poprzez wkładanie kół 24".

- Długość górnej rury
Odległość między środkiem podsiodłówki a środkiem główki oczywiście w linii prostej, im krótsza górna rura tym krótsza baza kół. Nie ma idealnej rury górnej bo każdy rider ma swoją ulubioną specyfikacje. Generalnie przy zakupie ram trzeba próbować różne rozmiary.

- Kąt rury podsiodłowej
To kąt jaki tworzy podsiodłówka z podłożem. Kąt wpływa gdzie dokładnie rider siedzi a także na efektywność pedałowania, właśnie dlatego gdy praktycznie stoimy możemy korbić na 110% :)

Pozdrawiam mam nadzieję, że to pomoże niektórym. :!: :D

: 10.02.2009 16:52:08
autor: Spaced
Moskit pomijam fakt, ze wiekszosc tych zagadnien byla poruszana milion razy i co jest do czego to mozna sie samemu domyslic.

: 10.02.2009 17:17:08
autor: brooce
... czyli długość górnej rury zależy od wysokości widelca?

: 10.02.2009 17:35:25
autor: ddex
broocez rysunku to bardziej wynika ze od tego jak wysoko masz siodelko

: 10.02.2009 18:23:38
autor: Spaced
Panowie jest efektywna długosc górnej rury i zwykla. Tutaj jest wlasnie chyba efektywna i wbrew waszym drwinom ma to wiecej sensu niz zwykla bo przeciez górna rura w roznych bikach pod roznym katem idzie.
Tutaj od niczego to nie zalezy bo kazda geo jest podana pod konkretny widelec. Zadnych problemów z przeliczaniem nie ma w linkage wiec nie wiem jaki problem.

: 10.02.2009 20:24:48
autor: SegatiV
Spaced a jednak się przydaje :P

: 10.02.2009 21:58:42
autor: nooz
podczepie sie pod temat: był niedawno temat jak ściągnąć film z pinkbike ale zanim przeczytalem to zniknął, więc da się ściągnąć? tylko nie jechać po mnie :lol:

: 11.02.2009 10:29:28
autor: brooce
Musisz odnaleźć folder, w którym są trzymane tymczasowe pliki internetowe i tam poszukać.


Spaced - ale skąd mamy wiedzieć, z jakim widelcem byla mierzona efektywna długość rury?

: 11.02.2009 10:49:32
autor: SegatiV
brooce wystarczy napisać do producenta, czasami producent podaje w [mm] dla jakiej wys. albo wystarczy sprawdzić na jakim secie jest złożony gotowy rower... Nie boli ;)

: 11.02.2009 15:58:41
autor: Spaced
brooce bo producenci podaja prawie zawsze. Jak nie to piszesz do producenta. Kazdy praktycznie odpowiada. Zreszta do bików dh obecnie 90% podaje sie do 570mm bo obecnie to standardowa wysokosc. Tylko commencal podaje do 584mm czyli 888 07 (co dziwne w ramie 09) z ram które znam.

Inna sprawa ze jak sie juz czepiacie tego widelca to równie dobrze moglibyscie sie przyczepic ze jesli nie wiecie jak wplywa zawieszenie (kierunek ruchu osi, ilosc sagu, skoku etc.) to i tak wam te cyferki nic nie dzadza wiec nie czepiaj sie bo zawsze uczepic mozna sie bardziej ;)

: 11.02.2009 16:41:50
autor: Liwcio
nareszcie moge cos powiedzieć :D Ty spaced zawsze tak skrupulatnie sprawdzasz na jakiej wysokości jest suport w ramie i jaki ma kąt główki, a czy kiedykolwiek coś powiedziałes o sag-u? pamiętam jedną sytuacje, gdzie marudziłes o pół cala w wysokości suportu, przecież siedząc na rowcu, w różnych pozycjach i tak ta wysokośc nie będzie taka sama, zmienia sie nawet jak siodło przesuniesz, nie wspominając, że wystarczy zrobić pół obrotu na spręzynie i już sie zmienia wszystko, troche bo troche ale sie zmienia, wiec nastepnym razem nie marudx o pół cala czy jeden stopień w kącie ;)

: 11.02.2009 19:03:20
autor: Spaced
Liwcio ale czy ja za kazdym razem musze zaznaczac co jest w domysle? A Sag to chyba jak sobie zmieniasz ustawienia w biku, a potem przestawiasz to chyba nie chcesz miec nagle duzo mniej/wiecej sagu? ;)

A marudzic moge i tak bo suport za wysoko to suport za wysoko, tak samo z głowka. To, ze w jednek ramie zawieszenie inaczej na geo wplywa niz w drugiej chyba nie eliminuje mozliwosci spieprzenia geometrii? Czy ja sie moze myle i mozna zrobic super zawieszenie z dziwaczna geo i i tak bedzie super ;)