Strona 1 z 2

Hamulce 2 czy 4 tloczkowe?

: 10.09.2009 10:34:46
autor: born2ride
Czy faktycznie warto doplacic do modeli 4-tloczkowych dajmy na to na przykladzie Saint'a (ale nie tylko, rowniez Avid, Hayes czy Hope)? Zastosowanie szeroko pojete DH i FR.
Jak wyglada kwestia eksploatacji, czy wersje 4-tloczkowe wymagaja wiekszych nakladow finansowych (olej, klocki) ?

: 10.09.2009 10:39:52
autor: B.Z.
Klocki i olej to nie, ale jest więcej miejsc którymi może przeciekać i których jakosć/stan jest kluczowy dla sprawności całego układu. Więcej będzie kosztował remont generalny czegoś takiego, ale trzeba przyznać, że w przypadku wyższej klasy hamulców nz reguły nie ma z tym problemów. Tym bardziej, że jak masz 4 tłoczki to działają na nie mniejsze siły niż na 2, mniejsza szansa że coś wystrzeli.

: 10.09.2009 10:42:22
autor: Spaced
born2ride warto dopłacac do lepszych hebli, niezaleznie od ilosci tłoczków ;)

: 10.09.2009 10:55:53
autor: SitoD
born2ride zależnie od twojej wagi, ja mam 105 kilo i na dwu tłoczkowym zacisku było znacznie gorzej się zatrzymać, teraz na 4 tłokach nie ma takiego problemu.
4 tłoki są naprawde mocne.

: 10.09.2009 11:21:04
autor: born2ride
Wiadomo kazdy chcialby miec najlepsze hebelki za jak najmniejsza kase uwzgledniajac niezawodnosc, sile hamowania.

Spaced niby tak ale czasem roznica nie jest juz na tyle duza zeby doplacac sporo kasy za wyzszy model - po prostu wybor optymalny pod katem jakosc/cena.

SitoD ja obecnie waze ok 75kg wiec wydaje mi sie ze 2 tloki powinny mnie w miare szybko zatrzymac (wiadomo ze 4 tloki jeszcze szybciej ale ...) :roll:

: 10.09.2009 11:35:35
autor: blackdemon
born2ride, ja mam 2 tloki na przodzie, waze 70kg i bez problemu jak mocniej przycisniesz to lecisz przez kierownice.

: 10.09.2009 11:41:16
autor: Spaced
SitoD ilość tłoczków na siłe nie wpływa ;) Co prawda wiekszosc silniejszych hebli ma 4, a nie 2 ale 2 tłoczkowe sa np. formule one czy o ile dobrze pamietam gustav ;)

: 10.09.2009 11:58:46
autor: mlynooo
Spaced pisze:o ile dobrze pamietam gustav

a gustaw nie jest przypadkiem 1 tłoczkowy ??? z tego co pamietam to w gustawie jedna strona byla tylko ruchoma i dosciskała do drugiej nieruchomej.

: 10.09.2009 12:02:16
autor: easy_rider
jeszcze kilka lat i standardem będą zaciski z 20 tłoczkami i 1000% większa siłą niż te 2 tłoczkowe :wink:
SitoD pisze:zależnie od twojej wagi, ja mam 105 kilo i na dwu tłoczkowym zacisku było znacznie gorzej się zatrzymać, teraz na 4 tłokach nie ma takiego problemu.
4 tłoki są naprawde mocne.
po pierwsze. dobre heble
po drugie. dobre tarcze i klocki
i na 2 tłoczkowym zacisku zrobisz efektowne OTB
jak z konkretnej wyrzutni :lol:

: 10.09.2009 12:10:19
autor: Spaced
mlynooo z dociskiem jest jak mówisz ale o ile dobrze pamietam to z jednej strony 2 tłoczki dociskały ;)

easy_rider dokładnie.

: 10.09.2009 12:44:54
autor: B.Z.
SitoD pisze:born2ride zależnie od twojej wagi, ja mam 105 kilo i na dwu tłoczkowym zacisku było znacznie gorzej się zatrzymać, teraz na 4 tłokach nie ma takiego problemu.
4 tłoki są naprawde mocne.
Ja ważę jakieś 7 kg mniej i jeżdżę na mechanikach. Spaced dobrze gada, siła hamowania nie zawsze idzie w parze z ilością tłoczków. "Zasilanie" i tak zawsze jest to samo, 4 tłoczki same z siebie nie dadzą większej siły, dają jednak pośrednio. Będą musiały mieć inne przełożenie, żeby zapewnić klockom odpowiedni skok i siła nacisku będzie de facto zbliżona. Będzie jednak to co pisałem - tloczki będą mniej dostawały w dupę (na pojedynczych tłoczkach będą mniejsze siły). Poza tym 4 tłoczki pozwalają załozyć większe klocki i stąd bezpośrednio wynika większa siła hamowania. Dużo jednak zależy od konstrukcji klocków i ich okładzin. co do samej sily to nie jeździłem nigdy na mechanicznych Octane'ach, ale ludzie mówią że ich siła jest potworna (przy zerowej modulacji), tak więc samo uzyskanie dużej siły jest możliwe nawet w czymś takim.

: 10.09.2009 12:59:35
autor: ArthurGreen
Większą siłę można uzyskać też, przez zwiększenie średnicy tłoczka.. Np Hope tech V2 też moc okrutna..Przy Saintach m810 z kolei masz tłoki o różnych średnicach.. Mniejszy powoduje szybsze "dojście" klocka do tarczy, większy - większa siła docisku.. Czyli po prostu lepsza modulacja..

: 10.09.2009 13:06:18
autor: easy_rider
B.Z. klasycznie namąciłeś :D
w zaciskach czterotłoczkowych są po prostu większe klocki, większa powierzchnia dociska tarczę, żeby wyrównać siłę docisku i punkt podparcia zastosowano dwa tłoki na jeden klocek.

: 10.09.2009 13:11:03
autor: pixo
moim zdaniem (od razu powiem ze nie jezdzilem na 4-tloczkowych heblach) jesli za 4-tloczkowym hamulcem przemawia wieksza siła. To bym sie skusil. Bo wieksza siła = efektywniejsze dohamowywanie na zjazdach. Mniej sie ręce męczą itp.

Sam jezdze na juicy 7 i pokusilbym sie o code/saint :> bo slysze same pozytywne opinie ludzi ktorzy sie przesiedli na te "mocniejsze". :)

: 10.09.2009 13:15:54
autor: born2ride
B.Z. pisze:co do samej sily to nie jeździłem nigdy na mechanicznych Octane'ach, ale ludzie mówią że ich siła jest potworna (przy zerowej modulacji)
... a modulacja by sie przydala :wink:

Czy dobrze kombinuje ze 4 tloczki powinny mniej smazyc tarcze z racji na to ze sila jest inaczej rozlozona (i byc moze nieco mniejsza niz przy 2 tlokach)?

Niestety moj budzet zwiazany z rowerkiem na obecny rok jest juz i tak przekroczony ale zastanawiam sie czy isc ekonomicznie w tansze, polecane w innym temacie mechaniki typu BB5 lub BB7 czy moze pzrejsciowo zrobic pol na pol. Tylko gdzie mechanik a gdzie hydra :roll: A jak hydra to wlasnie czy 2 czy moze 4 tloczki. Z
przodu z niektorymi hamplami typu Hope moze byc taki problem ze przy mocowaniu PM w widelcu za adapter trzeba sporo dac :cry: A wiadomo jak sie nie pzrelewa to sie szuka optymalnych rozwiazan.
easy_rider pisze:po pierwsze. dobre heble
po drugie. dobre tarcze i klocki
i na 2 tłoczkowym zacisku zrobisz efektowne OTB
jak z konkretnej wyrzutni
to ze dobre klocki i tarcze robia swoje to juz sie przekonalem, po zmianie klockow (na jakies metaliczne) i tarcz (na XTR) moj skromny BR-M545 potrafi doprowadzic do OTB. Taki sam mam na tyle ale nie wiem jak dlugo dadza rade przy obecnym stylu jazdy, stad moje rozmyslania nad zmiana na inne mechaniki (BB5 o ile w ogole jest sens) lub wlasnie hydry :roll:

: 10.09.2009 13:21:23
autor: pixo
Przede wszystkim jest roznica w cenie pomiedzy code/saintem a podanym przez Ciebie bb5, wiec moze wlasnie cos posredniego typu juicy,bo nie wiem jak tam klamki w elixirach czy juz lepiej z ich awaryjnoscią

: 10.09.2009 13:49:47
autor: Spaced
born2ride do OTB to na vbrake mozna sie doprowadzic i to o sile duzo nie mówi. Z grzaniem tarczy podobnie. Ogólnie hebel z sensowna tarcza i płynem nie powinien sie grzac nawet jesli jest to cudo przeznaczone do xc.

A co do zakupów to jak pixo mówi. Juicy/Magura Luise(te nowsze) i cos z tej klasy. Chyba, ze okazje trafisz.

: 10.09.2009 14:10:16
autor: born2ride
Spaced o Juicy 5 i 7 juz sporo bylo na tym forum wiec pewnie to dobry poczatek jezeli o hydry chodzi. A poza tym jak mowisz polowanie na okazje (te prawdziwe :wink: )
A czy czasem cena Juicy nie jest zblizona do ceny 2- tlokowego Sainta :roll:

: 10.09.2009 14:22:46
autor: B.Z.
B.Z. klasycznie namąciłeś
w zaciskach czterotłoczkowych są po prostu większe klocki, większa powierzchnia dociska tarczę, żeby wyrównać siłę docisku i punkt podparcia zastosowano dwa tłoki na jeden klocek.
Klasycznie nie zrozumiałeś. Właśnie o tym pisałem.

born2ride pisze:B.Z. napisał:
co do samej sily to nie jeździłem nigdy na mechanicznych Octane'ach, ale ludzie mówią że ich siła jest potworna (przy zerowej modulacji)

... a modulacja by sie przydala
Nie no, Octane'a to nie polecam, to był tylko przykład na to,że samą siłę to dość łatwo uzyskać i to byz 4 tłoczków.

born2ride pisze:Niestety moj budzet zwiazany z rowerkiem na obecny rok jest juz i tak przekroczony ale zastanawiam sie czy isc ekonomicznie w tansze, polecane w innym temacie mechaniki typu BB5 lub BB7 czy moze pzrejsciowo zrobic pol na pol. Tylko gdzie mechanik a gdzie hydra
Zawsze powtarzam - masz na hydrę 200 złtych lub niewiele więcej to kupuj BB7.

to ze dobre klocki i tarcze robia swoje to juz sie przekonalem, po zmianie klockow (na jakies metaliczne) i tarcz (na XTR) moj skromny BR-M545 potrafi doprowadzic do OTB. Taki sam mam na tyle ale nie wiem jak dlugo dadza rade przy obecnym stylu jazdy, stad moje rozmyslania nad zmiana na inne mechaniki (BB5 o ile w ogole jest sens) lub wlasnie hydry

545 nie snam, znam 415. I zdecydowanie lepiej się z nimi przemęczuć niz zmieniać tylko na BB5. nie ma co gadać, BB5 lepszy, ale jeśli to ma być tylko "przystanek" na drodze do hydry to nie ma sensu.

born2ride pisze:Czy dobrze kombinuje ze 4 tloczki powinny mniej smazyc tarcze z racji na to ze sila jest inaczej rozlozona (i byc moze nieco mniejsza niz przy 2 tlokach)?
Nie, tarcza grzeje się tak samo bez względu na to jak duży klocek o nią trze. To jak się grzeje zależy od tego jak hamujesz, jeśli jedziesz długo z klockami zaciśniętymi na tarczy to się grzeje. Wielkość klocków ma wpływ na grzanie się ich samych a co za tym idzie przegrzewanie się np. płynu.