Cześć chłopaki co do shine to (też opisany jest wybór główki):
Rama powstała na potrzeby coraz mocniej rozwijającej się sceny grawitacyjnej. Pomimo tego, że pomysł fulla w dircie ciągle wzbudza kontrowersje to jednak zainteresowanie taką ramą jest coraz większe. Osobiście już dawno myślałem o takiej ramie i na pewno w oparciu o Shine stworze mój główny rower. Shine zbudowaliśmy jako rower pod każdym kątem dostosowanym do takich zastwosowań. Dirtowa zwinna geometria, krótki tylny trójkąt 410mm (jak na fulla to super mało!), oś obrotu/suportu na równo z osiami kół, rozmiar podsiodłówki to jedyne 12”, przód dostosowany do kręcenia barspinów. Tylny wahacz zbudowany z profili prostokątnych i wycinanego CNC elementu w którym osadzone są zarówno duże łożyska zawieszenia i mocowanie dumpera. wahacz* tworzą dwa trójkąty łaczone ze soba w 5 miejscach co w połączeniu z tak dużymi łożyskami tworzy supersztywną konstrukcje. Boczna sztywność Shine jest na podobnym poziomie co dobra sztywna rama dirtowa! To bardzo istotne przy wszelkich rotacjach do których przeznaczona jest ta rama. Przedni tórjkąt tworzą hydroformowane rurki o zmiennych profilach, ich kształt nie jest przpadkowy. Dolna rurka ma charakterystyczne wygięcie w ku dołowi, aby optymalnie umiejscowić dumper. Zawieszenie jednoosiowe charakteryzuje się dość prostą charakterystyką skoku jednak umiejscowienie dumpera ma duże naczenie. Dumper w Shine jest tak ułożony że w momencie pełnego dobicia przełożenie siła na dumper jest najmniejsza (dumper najmocniej oddziałuje na wahacz), wprost oznacza to tyle że Shine maxymalnie wykorzystuje progresywność dumpera i nie dobija tak jak niektóre pseudo freeridowe jedno-zawiasowe ramy o degresywnej charakterystyce pracy. Spotkałem się z wieloma negatywnymi komentarzami odnośnie górnej rurki i jej wygięcia ku górze. Pomijając aspekt estetyczny (mnie się podoba;)) takie wygięcie pozwoliło zwiększy kąt pomiędzy rurkami (górną i dolną) przy główce co pozwala na lepsze rozchodzenie się naprężeń. Górna rurka nie jest mocno „wystająca”, gdyż nie zapominajmy że sam rozmiar ramy to jedyne 12”. Główka pod standardowe stery 1.5”, hmmm... czy to oznacza ze rama jest przede wszystkim stworzona pod taki widelec? Nie do końca, taka główka daje dużo większe pole manewru przy wyborze amortyzatora. W przypadku klasycznego resora ze sterówką 1,125” stosujemy stery zintegrowane (wewnętrzne miski z łożyskami pod widelec 1,125”), dostępne w rozsądnej cenie w ofercie Dartmoora, jeśli chcemy wsadzić widelec 1.5” sprawa jest chyba oczywista, no i ostatnia możliwość to coraz częściej stosowane widelce Taper 1,5 np. foxa, dolne miski stosujemy zewnętrzne, górne zintegrowane. Oś obrotu na suporcie i poziome haki pozwalają na stworzenie cichego bezawaryjnego napędu singlespeed, niesamowita sprawa jak lecisz hope/dropa lądujesz i cisza, żaden łańcuch nie dzwoni i nie spada, przerzutka nie klekocze i nic nie przeskakuje.
To tyle jeśli chodzi o techniczne sprawy, a co to oznacza w praktyce? Dla kogo jest ten rower? Często słyszę głosy że to rama pod wielkie bikeparki i slopestylowe tory z którymi w polce jest krucho. Nic bardziej mylnego (no poza tym że brak bikeparków;)), full to większy komfort jazdy, amortyzacja idealizująca podłoże i lądowania. Czy tylko duże chopy trzeba idealizować i tylko na takich pozwalać sobie na większy komfort? Niekoniecznie, frajde z jazdy na fullu można odczuwać zarówno na wielkich hopach w leogangu, jak i na małych hopkach za szkoła w szklarskiej. Można amatorsko latać na niej w weekendy robiąc x-upy i nofooty z kolegami jak i kleić flipy z whipami na wielkich hopach. To rama dla każdego kto chce latać na fullu, nieważne jak i gdzie!
Cena bez dumpera 2399PLN
Masa ramy bez dumpera to 2,8Kg
Dostępna będzie z dumperem Manitou Metelem, albo ISX-1
Więcej fot Shine:
http://www.dartmoor.pl - zaktualizowana strona 2010!
http://dart-bikes.pinkbike.com/album/Da ... ion-frame/
http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 0736499403