Strona 1 z 1
Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?
: 14.01.2010 00:23:50
autor: Slizeer
Pytanie do osób znających temat - z jakiego rodzaju stali wykonywane są tarcze hamulcowe? (konkretne oznaczenie stali)
I drugie - do jak wysokiej temperatury nagrzewają się tarcze podczas ostrego zjazdu (chodzi mi o wartości maksymalne jakie występują w czasie hamowania, również nieumiejętnego...)
I od razu bardzo proszę osoby, które odpowiedzi nie znają o nie pisanie czegoś w stylu - "bardzo duże"...
: 14.01.2010 00:32:52
autor: blackdemon
Accenty robia z SUS410.
: 14.01.2010 00:34:38
autor: SeraaX
temp: powyżej 800°C
http://www.youtube.com/watch?v=wmuM8GgBxIg
jeśli chodzi o oznaczenia to ashima z filmiku jest robiona z nierdzewki 410 zahartowanej do 42HRC (skala twardości rockwella)
: 14.01.2010 02:07:49
autor: Slizeer
Ok, dokładnie o to mi chodziło

Dzięki

: 14.01.2010 22:36:46
autor: dhcyc
: 09.12.2010 23:31:48
autor: XkrisX
odswieze temat... co sądzicie o tych tarczach "ashima" ? do nowych saintow, dadzą rade? bo takie strasznie wylajtowane wyglądają .
: 10.12.2010 00:55:56
autor: LestatBiker
XkrisX lepiej kup sainty, ashima to to samo co dartmoor tyle ze droższe, krótko piszac te tarcze są gówniane.
Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?
: 10.12.2010 00:58:01
autor: Roman_Maxx
Kolego "XkrisX" wszystko zależy ile ważysz i po jakich trasach jeździsz? (prosty test na odporność termiczną hampli, to wyjazd do Spindlerowego Młyna).
Ma znaczenia z jakiej stali i jak wygląda technologia obróbki a z doświadczenia wiem, że im grubsze tarcze, tym bardziej odporne na przegrzanie. A czym twardsza stal, to dużej się nie radełkują, co wpływa na obniżenie sprawności hamulca.
W niektórych konstrukcjach chłodzenie wspomaga kształt aluminiowego pająka (venti disc), który jest wyprofilowany jak wentylator i siłą odśrodkową zwiększa przepływ powietrza przez tarcze (o roli radiatora nie wspomnę);
: 10.12.2010 11:23:53
autor: muras
Roman_Maxx chyba nie do końca zrozumiałem Twój post.
Roman_Maxx pisze:że im grubsze tarcze, tym bardziej odporne na przegrzanie
grubosc wszystkoich tarcz to 2 -2.2 mm, przy czym producenci nawet tej grubości nie podają
Roman_Maxx pisze:A czym twardsza stal, to dużej się nie radełkują
na czym polega proces radełkowania sie tarcz ? Przyznam że pierwszy raz słyszę o czymś takim. Poza tym nie wydaje mi się żeby tarcze różnych producentów różniły się istotnie twardością.
Roman_Maxx pisze:W niektórych konstrukcjach chłodzenie wspomaga kształt aluminiowego pająka (venti disc), który jest wyprofilowany jak wentylator i siłą odśrodkową zwiększa przepływ powietrza przez tarcze
Czyli według Ciebie jedyne słuszne tarcze to Magura ? Chyba nikt inny nie robi pająków na krztałt radiatora (poza tym nie sądze żeby miało to rzeczywiscie chłodzacy efekt)
: 10.12.2010 13:44:38
autor: Roman_Maxx
muras odpowiadam jak poniżej;
grubość tarcz - niestety tak jest że u nas dużo ludzi jeździ ma różnego typu produktach azjatyckich jak BBB, Aztek itp i tu można się zdziwić bo są cieńsze od firmowych a to z kolei powoduje, że wolnej rozprowadza ciepło i tzw zdolność na przyjmowanie ciepła (akumulacja) się zmniejsza wraz ze zmniejszaniem wagi (pochodna grubości, gdy średnica jest constans). Na cienkich tarczach szybciej pojawią się przebarwienia przy ostrych impulsowych przyhamowaniach, tzw. przypalanie tarczy.
radełkowanie tarcz - występuje w każdym typie hamulca tarczowego (samochód, motocykl także) a objawia się w postaci promienistych nierówności na powierzchni tarczy. Powierzchnia tarczy powinna być idealnie gładka a jak się pojawią radełkowania to spada zdolność hamowania - o powoduje dłuższe docieranie klocków, które muszą się wytrzeć na kształt rowków na tarczy. Rowki na tarczy widać gołym okiem ale można je wyczuć paznokciem.
Co do reszty to rotor pokazany na zdjęciu, pełni dwie role, po pierwsze odbiera ciepło z elementu stalowego i rozprowadza je po radiatorze. Natomiast radiator, ponieważ jest ukształtowany jak wentylator (posiada łopatki) to szybciej schładzana jest tarcza.
Co do Magury to nie jestem fanatykiem żadnej marki, tyle tylko, że z tarcz Hujesowych przesiadłem się na coś takiego a przy mojej nie filigranowej budowie, odczuć dało się od razu poprawę. Jeśli "nie sądzisz żeby miało to rzeczywiście chłodzacy efekt" to pojedz do Bożego Daru, Szpindla czy Szladming a zobaczysz jak grzeją się hamulce - chyba że jesteś na poziomie pierwszej 10 światowego DH i hamulcy prawie na dotykasz na takich trasach. Ja niestety jestem amatorem i hamulce używam intensywnie.
Tarcze - jaka stal? Jak wysoka temp?
: 10.12.2010 18:59:18
autor: Roman_Maxx
Notabene wszystkie tarcze w sportach motorowych są typu "venti disc", poniżej przykład z hampla FORMULA R1;
http://www.youtube.com/watch?v=Arn1Obbq ... re=related