Strona 1 z 2

Manetka RapidFire 8-rzędowa !!??

: 03.02.2010 01:01:04
autor: thot
Witam,

Zdecydowałem się na napęd 8 rzędowy w zjazdówce ze względów wytrzymałościowych to raz a 2, że akurat miałem nową kasetę na 8 i łańcuch dobrej klasy do tej 8'ki.

Problem się zrobił jak zacząłem szukać manetki 8 rzędowej :/ za cholerę nie można dostać nic powyżej Alivio... mam przerzutkę XT, więc trochę kicha Alivio do tego zapinać:/ szczególnie, że te manetki są raczej słabe - nie wiem jak teraz ale dawniej to zmieniałem Alivio co 3 miesiące bo się rozpadała od dołu :]

Nie wiecie czy można jeszcze kupić (i gdzie) coś sensownego do przerzutki Shimano na 8 ?? Najlepiej tylko prawą bo komplet znacznie droższy a lewa i tak od razu do szuflady idzie ]:->

: 03.02.2010 01:13:45
autor: agressor

: 03.02.2010 09:40:26
autor: thot
qrde, jestem ślepy... całe allegro wczoraj przejrzałem i nie wpadłem na tą manetkę:)

btw: jaki to jest rocznik grupowy? wyczytałem, że to w ogóle XT nie jest tylko jakieś poza grupowe manetki na poziomie Deore LX i ktoś nawet twierdzi, że mają "łożyska" ślizgowe :/ jeśli tak to bez sensu:P system Alivio a cena XT :/

: 03.02.2010 11:17:00
autor: yasiuuu
thot to jest manetka z okolic 1998/99 roku. Jakich łożysk się spodziewałeś w manetce? Wszystko jest zmontowane na metalowym gwincie opartym na plastikowych tulejach i podkładkach (mniejsza waga, jakość przyzwoita). Cała seria M7xx to grupa XT, nie ma takiego czegoś jak "poza grupowe" (chyba, że jakieś OEM'y z rowerów z supermarketów).

Poza tym 165zł za jedną manetke to zdzierstwo - jakiś czas temu całe komplety tej serii chodzily po 200zł!

: 03.02.2010 11:34:02
autor: thomson
yasiuuu Jest takie coś jak części poza grupowe. Taką manetką była SL-R440, która w katalogu była opisana jako manetka do rowerów szosowych z płaską kierownicą (nie należy do żadnej grupy). W rzeczywistości była to zwyczajnie manetka LX w innym (srebrnym a później również w czarnym) malowaniu.

Manetka z aukcji powyżej wygląda dokładnie jak stary LX / R440. Przypuszczam, że Shimano tylko zmieniło symbol i "wprowadziło" do grupy xt. Prawdziwe XT z tych roczników miało odkręcaną (regulowaną?) dolną dźwignię i możliwość podłączenia dodatkowej manetki na róg kierownicy.
Cena 165zł jest absolutnym przegięciem. Tak jak yasiuuu piszę za podobne pieniądze można dorwać komplet.
Ostatnio widziałem komplet SL-R440 u Rybczyńskiego w Poznaniu.

Na koniec dodam, że miałem SL-R440 na 8-ke i wszystko działało bardzo sprawnie.

: 03.02.2010 11:39:03
autor: agressor
też jestem w trakcie szukania sensownej manetki na 8 przełożeń jak nic nie znajdę do marca to pewnie kupie alivio bo nowe i tanie ;)

: 03.02.2010 11:45:13
autor: thomson

: 03.02.2010 11:57:15
autor: yasiuuu
thomson No to ja dla odmiany słyszałem, że SL-R440'ka jest odpowiednikiem XT (właśnie tego z tematu) i jest podgrupą ULTEGRY (coś pomiędzy Tiagra a Ultegrą - ale bez określonej nazwy grupy) przystosowaną do płaskich kierownic. Nie mniej jednak nie mozna jej zaliczyć do żadnej z grup XT ani LX - zwg. na oznaczenia, które sa jasno w powyższych grupach określone (M7xx/M5xx)

: 03.02.2010 12:15:40
autor: thomson
440 to niestety nie XT. Sam się na to naciąłem. Manetki od góry są identyczne, a srebrny kolor (pierwsze serie 440 były tylko srebrne) jeszcze bardziej sugerował, że to XT z innym oznaczeniem.
Różnica jest widoczna od dołu - dolna pokrywa jest w XT srebrna i na jej środku zamocowana jest dolna dźwignia - http://img13.imageshack.us/img13/5233/duzeo.jpg

Natomiast w SL-R440 i w LX dolna pokrywa jest czarna (nawet w srebrnych od góry manetkach) i mocowanie dolnej dźwigni jest zupełnie inne - http://photos02.allegroimg.pl/photos/or ... /887480109

: 03.02.2010 12:25:24
autor: thot
czyli jednak nie jest to taki banalny problem :)

po pierwsze wolał bym kupić coś nowszego ('08, '09) bo jednak raz na 3 lata te nowe technologie widać w sprzęcie a manetka, która ma 10lat to jednak technologicznie będzie na pewno odstawać od obecnych konstrukcji:P o cenie nawet nie wspomnę

na SL-R440 też się naciąłem w poszukiwaniach ale przeczytałem, że to grupa szosowa (czyli od razu skojarzenie - mała wytrzymałość) a do tego przeznaczona na proste kierownice, które są zazwyczaj cieńsze niż wielkie zjazdowe kiery:P więc na wstępie odrzuciłem jako manetkę do roweru FR/DH

Reasumując.. da się jeszcze kupić manetkę RP na 8 z grupy LX+ z rocznika '08+ ??

: 03.02.2010 12:41:10
autor: thomson
LXów na 8-ke nie ma od ok 10lat.

Jeszcze raz powtórzę - miałem SL-R440 w zjazdówce i jak najbardziej polecam, manetka daje rade. Jest to po prostu manetka LX z innym symbolem, a to że shimano napisało, że jest do rowerów szosowych niczego nie zmienia w jej budowie. Średnica kierownicy nie ma tu nic do rzeczy, w miejscu mocowania manetek każda kierownica ma tą samą średnicę.

Nowsze manetki (od 08 lub 09) mają technologię Dual Release, pozwalającą zmieniać biegi tylko za pomocą kciuka - w zjazdówce BARDZO przydatna rzecz - nie trzeba ściągać palca z klamki hamulca żeby zrzucić bieg. Niestety nie ma manetek na 8-ke z tą technologią.

Dlatego twierdzę, że manetka z tej aukcji http://allegro.pl/item898260675_manetka ... iegow.html to nic innego jak SL-R440 ze zmienionym symbolem.

: 03.02.2010 13:33:06
autor: thot
hmm, a co sądzicie o tego typu przeróbkach: http://www.sheldonbrown.com/dura-ace.html#alternate ??

Jeśli zdecydowane NIE dla tego typu kombinacji to zostaje mi SL-R440 bez Dual Release :/

btw: właśnie się doczytałem, że te nowe SRAMy działają też z przerzutkami Shimano... ale nie jestem fanem tej grupy, więc nie wiem czy warto w tym szukać?

: 03.02.2010 13:51:30
autor: thomson
Ta przeróbka dotyczy zupełnie innego problemu, w twoim przypadku raczej nic by to nie dało.

SRAMy z serii Rocket i Attack działają z Shimano. Niestety wydaje mi się, że na 8-ke dostępne były tylko GripShifty, a triggery są tylko na 9sp, ale pewności nie mam.

: 03.02.2010 13:51:57
autor: yasiuuu
thot jak dla mnie nie masz nad czym się zastanawiać. Bierz te SL-R440 Akurat Shimano ma to do siebie, że komponenty "starej generacji" mają dużo większą trwałość niż obecne. Dla przykładu powiem Ci, ze mam rower na XT z '92 i po 17 latach dopiero poległa manetka (ukręciła się główna oś), drugi rower na XT z '98 (niekompletny set), a FR na starym XTR'rze, o przebiegu już nie wspominam.

Akurat pierwsza seria napędu HyperGlide i InteractiveGlide uchodzą za "ponadczasowe" a ich precyzja (szczególnie IG) do dzisiaj zostawia w tyle konkurencję z innych firm (Campa, Sram). Więc jak dla mnie powinni postawić pomniki panu Shimano za osiągnięcia z XX wieku.

thomson, o ile sie nie mylę to seria manetek X7 była i na 8ke i na 9ke. Ale nie będą kompatybilne z tylnymi przerzutkami Shimano.

: 03.02.2010 16:17:34
autor: thot
yasiuuu: dzięki... w takim razie zamawiam bez stresu SL-R440.

thomson: z tego co wyczytałem to ten opis dotyczy prawie wszystkich przerzutek shimano i na patentach uda się zsynchronizować manetkę 9 (pozostawiając 1 wolny bieg) z układem 8 rzędowym. Ale, że ja takich patentów nie preferuję to zamawiam SL-R440 :)

dzięki za pomoc

: 11.02.2010 11:18:35
autor: thot
Przysłali mi w końcu manetkę - SL-R440. No i niestety wtopa...

Mianowicie przy pochylonych w dół klamkach Avida manetka zapiera się dosyć wcześnie o klamkę i dźwignia do wrzucania biegów na większe zębatki jest prawie że pionowo :/ Zapiera się ona o część trzymającą wskaźnik biegów. Można trochę ją odsunąć od klamki i pójdzie jeszcze ze 2mm do góry ale wtedy z kolei dźwignia do zrzucania biegów w dół jest dosyć daleko i ciężko ją sięgnąć - a nie chcemy się gimnastykować z manetką podczas szybkiego zjazdu, tak??

Pytanie czy w tej manetce jest możliwy demontaż wskaźnika. W tym wypadku udało by się ją trochę podnieść ale i tak była by dużo bardziej pionowo niż moja poprzednia manetka Deobre:/

Dlatego pytałem czy nadaje się do DH... skoro została zaprojektowana do szosówek to pewnie tam nikt nie pomyślał o takim problemie, bo klamki w tych rowerach są zazwyczaj równolegle do podłoża i wtedy wszystko pasi.

: 11.02.2010 13:00:39
autor: thomson
Wskaźnik możesz bez problemu zdemontować. Odkręcasz te dwie czarne śrubki i już. Trzeba tylko zakleić otwór np. kawałkiem folii samoprzylepnej tak żeby syf nie leciał do wnętrza manetki. Mam w ten sposób zrobione 3 manetki LX i wszystko gra. (również z klamką Avid Elixir)

O manetce zaprojektowanej do DH można mówić praktycznie wyłącznie w przypadku Sainta (9sp.), cała reszta to manetki MTB ogólnego stosowania.

: 11.02.2010 13:10:49
autor: thot
Zgadzam się. Tyle, że ta jest wyjątkowo nie DH friendly:) z Deore było wszystko OK. Odkręcę w takim razie wskaźnik (chociaż lubię go mieć) i może będzie to zdatne do jazdy.

: 11.02.2010 18:52:56
autor: szustaczek
nie lepiej było kupić manetke srama?

kto mowi ze nie dzialalo by z przezutką shimano? oczywiscie ze by dzialalo, jesli by bylo odwrotnie czyli przezuta sram a maneta shimano to by nie dalo rady ale w tym przypadku bylo by ok:) napewno x-5 jest na 8 biegów bo kumpel ma