Johnyk oto odpowiedź na twoje pytanie:
Doszliśmy do wniosku, że o wytrzymałości obręczy w poważnym stopniu decyduje jej szerokość (z małych liter). Nie denerwujcie się, że to słowo pojawi się w tej prezentacji jeszcze z kilkadziesiąt razy. Znalazły się w niej obręcze w przedziale 24-31 mm, gdyż taki wachlarz pozwoli odnaleźć własne miejsce każdemu miłośnikowi enduro. Przygotowaliśmy także propozycje dla tych, którzy uważają, że do "enduro" wcale nie potrzeba dużego skoku czy nawet fulla w ogóle, nie mówiąc już o hamulcach tarczowych. Dlatego też w tekście znalazły się także obręcze, które przystosowane zostały do pracy z v-brake'ami.
Obręcze na zdjęciu uszeregowane są od najszerszej do najwęższej. To, jaka jest szeroka, wpływa na ułożenie opony i jej kształt po napompowaniu (porównanie sprawdź na naszej stronie www). Im szersza, tym opona lepiej się układa i lepiej zachowuje się na zakrętach. Pozwala stosować niższe ciśnienie, co poprawia przyczepność na podjazdach i zjazdach. A skoro o trzymaniu mowa. Zapamiętajcie także, że szersza obręcz lepiej utrzymuje oponę. Zwykle bywa także tak, że szersza obręcz jest stabilniejsza i można na niej zbudować sztywniejsze koło. Drugim, istotnym parametrem, jest wysokość profilu obręczy. Z tym wiążą się takie cechy, jak podatność na odkształcenia i elastyczność. Im mniejsza wartość w milimetrach, tym koło będzie bardziej pracować w terenie radząc sobie z przeciążeniami. A o to, by pozostawało proste, zadba w głównej mierze opisywana wyżej szerokość. Wyższy profil to krótsze szprychy i bardziej sztywne bocznie koło. Oraz znacznie mniej amortyzacji. Czego chcecie bardziej? Na to pytanie, przyglądając się opisom poszczególnych modeli, musicie odpowiedzieć sobie sami.
Sun Ringle Equalizer 31
Najszersza obręcz w prezentacji: 30,5 mm (w wersji czarnej 30 mm), o wysokości 19,8 mm (19,5 mm). Jednokomorowa, oczkowana, wykonana z aluminium 6000, łączona za pomocą specjalnego klina w formie rękawa. Dostępna w wersji na 32 lub 36 otworów, wyłącznie pod hamulce tarczowe. Zalecane przeznaczenie to właśnie enduro, a także freeride. Sun Ringle MTX 29 Jest wykonana z jednokomorowego profilu z aluminium 6000 o szerokości 29 mm i wysokości 21 mm (20,8 mm). Pojedynczo oczkowana. Łączona spawem. Jedynie do użytku z hamulcami tarczowymi. Ilość otworów do wyboru: 32 lub 36. I podobnie jak Equalizer 31 występuje w dwóch wersjach kolorystycznych, również w modnym w tym sezonie białym.
Mavic EN 321 Disc
Chyba najczęściej spotykana obręcz na górskich szlakach w Polsce. Wykonano ją z aluminium 6106, tworząc trzykomorowy profil szeroki na 28 mm i wysoki na 20 mm, którego końce zespawano. Zastosowano pojedyncze oczkowanie. Przystosowana jedynie pod hamulce tarczowe. Wersje na 32 lub 36 szprych. Zalecana przez producenta szerokość opony to 2,1-2,5.
Mavic EN 521 Disc
Tegoroczna nowość francuskiego producenta przeznaczona do enduro, a także "lekkiego freeride'u". Obręcz z aluminium 6106, pojedynczo oczkowana, o szerokości 28 mm i wysokości 22 mm. Do łączenia jednokomorowego profilu wykorzystaną technologię Mavica nazwaną - SUP. Polega na spawaniu, a następnie frezowaniu miejsca spawu, zyskując tym samym większą sztywność. Podobnie jak w przypadku modelu 321 wyłącznie pod tarcze i wersjach 32 lub 36 otworów. Zalecana przez producenta szerokość opony to 2,1-2,5.
Mavic EX 721
Obręcz raczej do cięższego enduro. Wykonana z Maxtalu, czyli specjalnie przygotowanego dla Mavica stopu aluminium, który sprawia, że obręcz jest lżejsza, a jednocześnie wytrzymałość wzrasta o 30% w porównaniu do aluminium 6106. Jednokomorowy profil o parametrach jak w 521, czyli szerokość 28 mm, wysokość 22 mm. Ponadto z modelem przedstawionym wyżej łączy ją metoda spawania - SUP. Do użytku zarówno z hamulcami tarczowymi, jak i v-brake. Ilość otworów: 32 lub 36. Szerokość opony 2,3-3,0 zalecana w specyfikacji dopełnia hardcorowej wizji enduro. Ponadto francuski producent oferuje dwie wersje: czarną i srebrną.
Alex Rims DP 20 Disc
Obręcz wykonana z aluminium 6061H-T6, tworzy trzykomorowy profil o szerokości 27 mm i wysokości 18 mm. Połączono go przy użyciu klina. Wykorzystano technologię SSE, czyli Stainless Single Eyelets, co oznacza, że pojedyncze oczka zapewniające prawidłowe osadzenie nypli wykonano ze stali nierdzewnej. Przystosowana wyłącznie do hamulców tarczowych. Wersja na 32 lub 36 szprych.
DT Swiss E 540 Szwajcarskie wykonanie i design. Jednokomorowa obręcz o szerokości 27 mm i wysokości 21,3 mm. Profil łączony za pomocą specjalnego klina w formie rękawa, tzw. technologia "sleeve joint". Posiada pojedyncze oczkowanie otworów do montażu nypli. Obręcz współpracuje wyłącznie z hamulcami tarczowymi i posiada 32 otwory.
DT Swiss EX 5.10
Lżejsza o 5 g od modelu przedstawionego wyżej. Jednokomorowy profil szeroki na 27 mm i wysoki na 20 mm o pojedynczym oczkowaniu. W tym przypadku Szwajcarzy postanowili zastosować łączenie przy użyciu specjalnej metody spawania SBWT (ang. strength boost welding technology). Jest to chroniona patentem technologia łączenia, która zapewnia jednorodną obręcz z niezwykłą odpornością na przeciążenia boczne. Jedynie pod tarcze. Możemy za to wybierać między wersją na 32 lub 36 szprych.
MACH1 2.30
Obręcz o najniższym profilu w prezentacji (wśród obręczy pod tarcze) - 17,2 mm, a równocześnie jako jedyna w tej grupie posiadająca podwójne oczkowanie. Została wykonana z aluminium 6060 T6 i - jak wykazały pomiary - jest szeroka na 27 mm. Profil połączony przy użyciu klina. Do użytkowania wyłącznie z hamulcami tarczowymi. Tutaj, jak w większości prezentowanych modeli, również mamy wybór pomiędzy 32 a 36 otworami.
Sun Ringle Equalizer 27
Najlżejsza obręcz w prezentacji, jako jedyna poniżej 500 g. Wykonana z aluminium 6000. Jednokomorowy profil o szerokości 27 mm i wysokości 18,2 mm połączony za pomocą specjalnego klina w formie rękawa, jak w modelu 31. Pojedynczo oczkowana. Przeznaczona do hamulców tarczowych. Ilość otworów na szprychy do wyboru 32/36. Należy także dodać, że występuje wersja Equalizer 29.
Alex Rims Supra N
Najcięższa obręcz w prezentacji, przygotowana jednak do pracy z hamulcami typu v-brake. Trzykomorowy profil wykonany z aluminium 6061H-T6 o szerokości 26,5 mm i wysokości 21,5 mm. Zastosowano pojedyncze oczkowanie. Ścianki boczne obrabiane dodatkowo CNC dla poprawy jakości hamowania. Ponadto wskaźnik zużycia. Ilość otworów na szprychy do wyboru - 32 lub 36.
Alex Rims DM 18
Najwęższa, a zarazem najniższa z przedstawionych tu obręczy, wykonana z aluminium 6061H-T6. Trzykomorowy profil o szerokości 24,5 mm i wysokości 16 mm. Pojedynczo oczkowana. Powierzchnie boczne poddane zostały mechanicznej obróbce (CNC) w celu poprawy właściwości powierzchni roboczej dla klocków hamulcowych. Wskaźnik zużycia informujący o konieczności wymiany obręczy (technologia Indicator - głęboka na 0,3 mm linia biegnąca po ściankach bocznych). Dostępna w dwóch wersjach: czarnej i srebrnej, także ilość otworów do wyboru: 32 bądź też 36.
Podsumowanie
Wybór obręczy to dopiero pierwsza część składania koła. Następnie należy
zastanowić się nad piastami, szprychami, nyplami czy choćby taką małą
rzeczą jak opaska na obręcz. A i oczywiście znaleźć najlepiej sprawdzonego
fachowca, który to wszystko ładnie złoży w całość. Ale to już temat na innych
artykuł.
Materiał wziąłem z magazynu BikeBoard. Myślę, że ten fragment pomoże ci przy wyborze obręczy
