Suntour XCM - serwis oraz cała masa pytań!
: 14.03.2010 17:41:42
Witam wszystkoch tu zebranych! 
Może krótko przedstawie sprawe, a potem przejde do konkretów
Otóż, wszystko rozchodzi się o mój rowerek XC/MTB, a konkretniej jego amortyzator - Suntour XCM. Kupiłem go (rower - w całości) ok. 2 sezony temu, gdy jeszcze nie interesowałem się zbytnio kolarstwem górskim. Służył mi jako rower po bułki/do skakania z krawężnika. Serwisowany amortyzator nigdy nie był, tzn. nigdy go nie rozkręcałem, jeżdził w swoim stanie od nowości. I dopóki nie zabrałem go w las (od "pierwszego razu" mija jakieś pół roku), działał pięknie i bez zarzutu. Przynajmniej tak mi się wydawało. Gdy zacząłem interesować się DH, poznałem mase sprzętu, techniki jeżdżenia, oraz jak dbać o swoje maszyny. Teraz już wiem, że mój amorek pracuje źle, i postanawiam go rozłożyć na części, aby poprawić jego prace, zrobić mu serwis i doporowadzić do stanu używalności. Teraz może trochę faktów 
Amorek ma luzy na goleniach (ok. 3-4mm), na lagach górnych (chromowanych) pojawiła się rdza, do środka dostało się błoto (gdy chwilkę pojeżdżę lagi górne są całe w czymś przypominającym smar zmieszany z błotem), oraz pracuje dość dziwnie: nie mogę go "zamknąć" (zostaje ok. 2 cm i dalej nie pójdzie), na początku jest mega miękki (gdy siadam na siodełko opada ze 3 cm w dół), ale za to środek pracuje w miare normalnie. Nie zaobserwowałem, żeby "sprężynował", tak więc jest chyba w miarę dobrze wyregulowany, tyle że jakoś tak dziwnie pracuje, jak już mówiłem.
A więc, dochodzimy do tego, że chcę go rozebrać. Wiem mniej więcej jak od czego zaczynamy rozbiórke, oraz wiem co się w nim znajduje (napewno są sprężyny, elastometr oraz gumy zapobiegające dobiciu - tyle wiem). Przedstawie poniżej fotki wszystkich jego śróbek/pokręteł, oraz ogólny jego stan. Prosiłbym o bardzo łopatologiczne instrukcje gdyż nigdy nie serwisowałem żadnego amora, a jestem już taki że chcę wszystko wiedzieć dokładnie
Z tego co mi się wydaje, to jest to amortyzator powietrzny, bo nie zaobserwowałem obecności oleju, a podczas jego pracy słychać syczenie powietrza.
Podsumowywując:
- chcę ulepszyć jego pracę (praca całym skokiem oraz miękkość),
- pozbyć się błota ze środka,
- zlikwidować luzy,
- pozbyć się rdzy na lagach górnych,
- zmienić uszczelki (jeśli jest taka potrzeba),
- chcę dowiedzieć się jak często należy robić mu serwis,
- poznac krok po kroku historię serwisowania go.
Jakby co, szukałem manuala w "góglu" ale nic nie znalazłem, może źle szukam, nie wiem
Dorzucam też fotki obrazujące to wszystko
Pozdro!
P.S. Lagi górne brudne są celowo, aby pokazać jak bardzo "coś" będące w środku brudzi lagi górne (na następnych ftkach wytarłem brud aby pokazać rdze).








Może krótko przedstawie sprawe, a potem przejde do konkretów


Amorek ma luzy na goleniach (ok. 3-4mm), na lagach górnych (chromowanych) pojawiła się rdza, do środka dostało się błoto (gdy chwilkę pojeżdżę lagi górne są całe w czymś przypominającym smar zmieszany z błotem), oraz pracuje dość dziwnie: nie mogę go "zamknąć" (zostaje ok. 2 cm i dalej nie pójdzie), na początku jest mega miękki (gdy siadam na siodełko opada ze 3 cm w dół), ale za to środek pracuje w miare normalnie. Nie zaobserwowałem, żeby "sprężynował", tak więc jest chyba w miarę dobrze wyregulowany, tyle że jakoś tak dziwnie pracuje, jak już mówiłem.
A więc, dochodzimy do tego, że chcę go rozebrać. Wiem mniej więcej jak od czego zaczynamy rozbiórke, oraz wiem co się w nim znajduje (napewno są sprężyny, elastometr oraz gumy zapobiegające dobiciu - tyle wiem). Przedstawie poniżej fotki wszystkich jego śróbek/pokręteł, oraz ogólny jego stan. Prosiłbym o bardzo łopatologiczne instrukcje gdyż nigdy nie serwisowałem żadnego amora, a jestem już taki że chcę wszystko wiedzieć dokładnie

Podsumowywując:
- chcę ulepszyć jego pracę (praca całym skokiem oraz miękkość),
- pozbyć się błota ze środka,
- zlikwidować luzy,
- pozbyć się rdzy na lagach górnych,
- zmienić uszczelki (jeśli jest taka potrzeba),
- chcę dowiedzieć się jak często należy robić mu serwis,
- poznac krok po kroku historię serwisowania go.
Jakby co, szukałem manuala w "góglu" ale nic nie znalazłem, może źle szukam, nie wiem

Dorzucam też fotki obrazujące to wszystko

Pozdro!
P.S. Lagi górne brudne są celowo, aby pokazać jak bardzo "coś" będące w środku brudzi lagi górne (na następnych ftkach wytarłem brud aby pokazać rdze).






