Strona 1 z 2

Wykresy w linkage

: 04.04.2010 23:00:58
autor: inspiration
Właśnie stworzyłem projekt ramy w linkage. Ten kto się zna niech powie coś o jej zawieszeniu na podstawie wykresów bo zbytnio nie kumam na paru wykresach o co chodzi. Rama to jednozawias z popychaczem skoku 200mm i amortyzatorem tylnym długości 267mm
Obrazek

: 05.04.2010 14:08:44
autor: Vin_OSW
Do czego ta rama?

3 rysunek (potrzebna siła do ugięcia) duże progresja przez pierwsze 50 mm, kolejne 100 mm lekkim dydem się ugina i znowu progresja. Ostatnie 50 mm jest dobre, duża siła potrzebna na pierwszych 50 mm już nie (słabe wybieranie małych nierówności).

Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi.

: 05.04.2010 14:23:58
autor: B.Z.
Nie koniecznie duża siła na początku musi oznaczać słabe wybieranie nierówności. Zauważ, że ta cała "zwyżka" to "mieści" się w SAGu. Właściwie to nic nie znaczy, tyle,że na postoju nie będzie można ugiąć roweru naciskając palcem. Ma to pewne znaczenie przy wpadaniu w głębokie ale krótkie dziury, kiedy koło idzie na dół, a potem nagle musi iść szybko do góry, takie sytuacje jednak nie zdarzają się często.

: 05.04.2010 15:38:09
autor: olekdh
B.Z. jak jest na początku taka kompresja najprawdopodobniej nie wpadniesz w krótką głęboką dziurę tylko ją przelecisz, faktycznie SAG tej ramy to około 60mm więc powinno być dobrze jeśli chodzi o czułość, jedyne co mi się nie podoba to wsteczny ruch koła na początku skoku (nawet wliczając SAG), może zwalniać przy wpadaniu na tzw. tarkę.

: 05.04.2010 16:10:33
autor: Vin_OSW
olekdh pisze:jedyne co mi się nie podoba to wsteczny ruch koła na początku skoku
O ile dobrze wiem to glorka i sporo innych ram też ma to dzięki czemu wybiera dużo lepiej o ram bez wstecznego ruchu koła ;)

PS: inspiration kiedyś chyba wspominałeś, ze to będzie coś w stylu irona sunday tak? :P

: 05.04.2010 17:21:07
autor: inspiration
Po pewnych zmianach otrzymałem takie wykresy http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... 1270484200 Co o nich sądzicie :?: Są lepsze pod względem zachowania się w terenie od pierwszych wykresów? Oczywiście mowa tu o ramie do dh o skoku 200mm

: 05.04.2010 17:59:43
autor: B.Z.
W pewnym sensie lepsze. Po pierwsze progresja pod sam koniec skoku - to jest pożyteczna sprawa, nie będzie dobijać. Po drugie z tym cofaniem koła to ma to swoje plusy i minusy, wszystko zależy czego oczekujesz. Może trochę głupieć na tarce, ale duze, ostre nierówności będzie lepiej "połykać". To jest własnie duza zaleta 1-zawiasów typu Bullit, Orange czy nawet krajowy Sign, wybieranie małych nierówności nie jest jakieś powalające, ale wjedż z dużą prędkością na wysoki korzeń to go prawie nie poczujesz. Jest jeszcze druga strona medalu, w 1-zawiasie nie do przeskoczenia lub do przeskoczenia jakimiś takimi śmiesznymi rolkami jak ma 77 czy Balfa. Wsteczny ruch koła uzyskujesz podniesieniem punktu mocowania wahacza, a to z kolei powoduje kopanie. Rozwiązanem jest albo duża zębatka na korbie albo rolka (w zależnosci od tego jak wysoko jest punkt obrotu). Generalnie każdy sam powinien wiedzieć czego chce, ja osobiście wolę wysokkie punkty obrotu.

: 05.04.2010 19:19:54
autor: inspiration
B.Z czyli mówisz że kompresja jest dobra to git. Osobiście projektując ramę chciałbym uzyskać wyniki w pracy zawieszeniu jak w intense m6 bo ponoć są świetne. Zawodnicy jeżdżący w intense ciągle się plują do tej nowej 951 i chcą wrócić do m6 więc coś to znaczy.Też w porównaniu do v10 (a ponoć kopia zawieszenia vpp z m6) praca intensa jest inna -lepsza. Nie jest aż tak duży sag i nie pływa jak kanapa v10. Nie wiem tylko czy dobrze robię i poradźcie czy stosować najdłuższy tylny damper o długości 267mm . Czy ma to wpływ na pracę zawiechy :?:

: 05.04.2010 20:19:07
autor: SegatiV
inspiration nie chcę się wtrącać, ale czy nie powinieneś poczytać najpierw, dowiedzieć się czegoś na temat itd, a potem zabrać się za projektowanie?

Linkage to program pomocniczy, nie można opierać się na jego wykresach, trzeba je brać z lekkim przymrużeniem oka. Potrafisz obsługiwać jakiś porządny program projektowy? Znasz w ogóle jakiś (nazwa)?

Ja tam na takich rzeczach się nie znam, ale domyślam się że to nie jest takie proste, Anałana projektował swojego Omena 2 lata (jeśli dobrze pamiętam), a wstępną wiedzę posiadał.

: 05.04.2010 20:33:17
autor: inspiration
SegatiV to gdzie mam się tych wiadomości dowiedzieć :?:

: 05.04.2010 21:02:03
autor: SegatiV
inspiration załóż temat, ale z pytaniem dotyczącym informacji na temat zawieszeń, pogadaj na PW z Spacedem i innymi użytkownikami, takie wklejanie lików nic ci nie da, bo np, okaże się że przy takim ustawieniu siły działające na zawias będą ogromne i będą go zrywać, itd, modelowanie 3d to podstawa, odpowiedni program (solid edge, solidWorks), zacznij od podstaw, na początek HT, przeanalizuj wykresy analiz wytrzymałościowych, zacznij rozumieć jak zachowuje się materiał, poczytaj o materiałach których chcesz użyć, jakich stopów itd. projektowanie ram to nie jest taka prosta sprawa, popatrz na zumbi...

: 05.04.2010 23:23:44
autor: inspiration
Jakiego stopu użyć to wiem aluminium t6 7075 ale programy 3d jak solid edge czy solidWorks są na pewno cholernie trudne w zrozumieniu więc jak i gdzie można nauczyć się obsługiwać taki program :?:

: 06.04.2010 00:52:05
autor: B.Z.
inspiration pisze:B.Z czyli mówisz że kompresja jest dobra to git. Osobiście projektując ramę chciałbym uzyskać wyniki w pracy zawieszeniu jak w intense m6 bo ponoć są świetne. Zawodnicy jeżdżący w intense ciągle się plują do tej nowej 951 i chcą wrócić do m6 więc coś to znaczy.Też w porównaniu do v10 (a ponoć kopia zawieszenia vpp z m6) praca intensa jest inna -lepsza. Nie jest aż tak duży sag i nie pływa jak kanapa v10. Nie wiem tylko czy dobrze robię i poradźcie czy stosować najdłuższy tylny damper o długości 267mm . Czy ma to wpływ na pracę zawiechy
Znaczy tak, generalnie to weź sobie do serca co pisze SegatiV. Mozemy sobie tutaj pogadać o tym co znaczą poszczególne wykresy, ale budowa ramy to co innego. Oprócz symulacji o której pisze SegatiV trzeba znać kogoś, kto to w rozsądny sposób pospawa...

długość dampera - jak dasz za krótki to żeby uzyskać odpowiedni skok musisz zrobić duże przełożenie, a to będzie katowało damper.

Skopiować pracę M6 - to nie jest tak hop siup. Nie sugerowałbym się tym, co mówią zawodnicy intense'a, bo oni mają dampery robione dla siebie. Nie można takich kupić, a z tym co można kupić to zawieszenie będzie miało i tak kompletnie inną charakterystykę, mimo, że na wykresikach wszystko będzie teoretycznie tak samo. Trzeba raczej zacząć od tego jaki chce się użyć damper i co się chce osiągnąć, a nie wzorować się na czymś, czego tak naprawdę odwzorować nie jesteś w stanie.

: 06.04.2010 01:04:24
autor: inspiration
O materiały i spawanie się nie martwię bo mam dobre dojście do takich rzeczy. Pomysłowość chyba też bo narobiłem mnóstwo rysunków nowych ramek które sprawdziłem na linkage i działają. Teraz tylko sprawa super hiper dopieszczenia zawiechy i wymiarów poszczególnych linków łączących ale do tego (macie rację) trzeba inteligentnego programu do modelowania 3d i umiejętności rysowania w takim programie których niestety nie mam :cry: Czyli lepiej stosować dłuższe dampery bo wtedy mniejsze przełożenie i dłuższa żywotność dampera :?:

: 06.04.2010 09:08:35
autor: B.Z.
Tak, dokładnie. Każdy producent stosuje średnie przełożenie ramy ~3:1 i tego należy się trzymać. Dopieszcanie zawieszenia to tak jak pisałem - jeśli się wzorować to na czymś co chodzi dobrze na seryjnych damperach. I zależy też co to znaczy "dobrze", bo w racingu "dobrze" to wcale nie oznacza płynięcia na latającym dywanie, zawieszenia czołowych zawodników są twarde, zrobione tak, żeby kleić do gleby, a nie żeby było jakieś mega czułe. W potocznym rozumieniu "dobrze" to jest zupełnie na odwrót, ludzie jarają się jak coś wybiera ziarenka piasku... Dla mnie "dobrze" to jest akurat pomiędzy, ja lubie jak na początku jest twardo, jak mam wyczucie po czym jadę, a praca jest jak koło dostanie "strzała".

: 06.04.2010 11:28:45
autor: Vin_OSW
inspiration pisze:t6 7075
Od kiedy alu z serii 7xxx podlega obróbce termicznej? T6 stosuje się w alu z serii 6xxx. W 7xxx już nie ma takiej potrzeby i to jest plus, ale niestety trudniejsze do spawania jest.

: 06.04.2010 15:13:26
autor: troyo
inspirationbez obrazy ale z taka wiedza nie masz sie co brac za robienie CZEGOKOLWIEK . Fajnie , ze chcesz spawac to ze stopu 7075 , ktory absolutnie sie nie nadaje do spawania i nikt ci tego nie pospawa . Pomijam fakt dostania rur z tego stopu w sensownych rozmiarach albo czegokolwiek z grupy stopow 7xxx w polsce . Reszty nawet nie ma sensu komentowac , bo porywasz sie z motyka na slonce . Zejdz na ziemie facet .

: 09.04.2010 10:32:37
autor: Anałana
INSPIRATION troyo ma racje, 7075 t6 jest absolutnie niespawalne, to juz jest duraluminium i nadaje sie tylko jako gotowe elementy CNC i to tez nie tak do konca na wszystkie. Pozatym nie ma najwazniejszych danych (wykresow) -ratio, oraz pedalkicka. Z tego co widze bedzie kopalo jak wsciekle,a przy dokrecaniu bedzie mocno pompowac i usztywniac zawieche. Bardzo duza sila poczatkowa. to oznacza ze przy przelatywaniu nad korzenami i przy pierwszym kontakcie z gleba rama bedzie sie zachowywac jak sztywniak i to nawet na przezaworowanym damperze. Znam to uczucie kiedy zrobisz cos swojego i myslisz ze jest mega wyczesane w kosmos. w tymprzypadku wymaga sporo poprawek,a z doswiadczenia wiem ze w bardzo duzym stopniu zadana charakterystyka wymusza juz samą konstrukcje ramy. Zauwazysz ze jak bedziesz mial juz swoaj wymarzana charaktertystyke to rama nie bedzi ejuz tak samo wygladac. To juz jest ostra i bardzo zacieta walka o milemetry. Ale walcz dalej

: 20.04.2010 15:32:21
autor: inspiration
Sory za odnowienie tematu ale mam jeszcze trzy pytania.1.Czym mniejsze wydłużanie łańcucha tym mniejsze kopanie korbą :?: 2. Czym mniejsze przełożenie ramy tym lepiej :?: 3.Są jakieś inne programy podobne do linkage i czy można gdzieś ściągnąć pełną wersję linkage za darmo :?: