Strona 1 z 2

Nicolai UFO ST - cóż to takiego?

: 08.04.2010 18:29:57
autor: ruckus
Czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć do czego służy zaznaczony na zdjęciu element pod damperem? od pewnego czasu zastanawiam się do czego to służy. Na stronie producent nic o tym nie w wspomina. Jedyne co mi przychodzi do głowy to jakiś patent wykorzystywany w momencie zmiany ustawienia górnego mocowania dampera. Ale po co, aż coś takiego?!Będę wdzięczny za odpowiedź na to nurtujące mnie pytanie: ] może jakiś właściciel wypowie się na ten temat

: 08.04.2010 21:08:32
autor: szymon102
Koło to to nie jest :)
wydaję mi się, że to się skręca w okół osi co ułatwia zmianę ustawienia mocowania dampera. Nic innego na myśl mi nie przychodzi :)

: 08.04.2010 21:09:20
autor: 1nVALID
Spina dolna rure z rura podsiodlowa, przez co rozklada naprezenia powstajace przy pracy dampera.

: 08.04.2010 21:12:29
autor: quilong
hmm...ja bym to nazwal spręzenie, mozliwe ze ma sluzyc tak samo jak sprezenie w mostach i innych konstrukcjach.

: 08.04.2010 21:15:07
autor: B.Z.
Może to być element, który zwiększa progresję. Tego typu zawieszenia to są zawsze albo degresywne, albo co najwyżej liniowe, łatwo się takie coś dobija, SZCZEGÓLNIE na damperach Foxa. U znajomego w Signie przerobiliśmy Foxa, MOCNO (znacznie bardziej niż pozwalają na to zazwyczaj regulacje) zmniejszyliśmy objętość zbiorniczka wytównawczego, przez co w pewnym momencie ściskane powietrze zaczyna stawiać bardzo duzy opór. Być może ten patent służy właśnie czemuś takiemu, w tłoczku jest powietrze pod niskim cisnieniem, przy małych ruchach nie daje żadnego dodatkowego ciśnienia, ale pod koniec skoku zaczyna mocno o sobie dawać znać.

Oczywiscie nie wiem tego na pewno, ale to mi się wydaje o wiele bardziej prawdopodobne niż to, że jest to jedynie pomoc do zakładania dampera. Damper bez takiego wichajstra założy nawet dziecko...

Edit - obejrzałem sobie inne zdjęcia, to faktycznie nie idzie do wahacza tylko do rury podsiodłowej... zupełnie nie rozumiem po co...

: 08.04.2010 21:19:27
autor: quilong
B.Z. to "cos" nie jest połaczone z wachaczem, łaczy dolna rure z rura podsiodłowa

: 08.04.2010 21:23:30
autor: Vin_OSW

B.Z. to "cos" nie jest połaczone z wachaczem, łaczy dolna rure z rura podsiodłowa
Exactly! Właśnie to miałem pisać :P

: 08.04.2010 21:28:47
autor: B.Z.
Exactly - sam zauważyłem... W ogóle nie jest to żasen tłok tylko śruba.

http://www.nicolai.net/imgs/prod/dsk-xxl/ufo-st.jpg

i chyba faktycznie chodzi o rozłożenie sił. O ile nie jest to bajer mający dodać "groźnego" wyglądu, bo trudno uwierzyć, żeby konstrukcja ramy tego wymagała...

Edit - cytat z forum PB
I am an actual owner of a Ufo ST and that little linkage part or whatever you want to call it is only there to give more stiffness in the area of the shock mount. The linkage part is connected to the seat tube. As a result of that it's not being compressed while the rear shock is. As you can also see you can move the front part of the shock mount. I think the linkage is also supposed to border the maximum height of that front shock mount.
I think a definite answer could only Falco from Nicolai give y'all. So contact him.
no cóż, biorac pod uwagę, że zaprojektowali to znani ze skłonności do przesady wszelakiej Niemcy no to wszystko jasne. Boją się, że przedni trójkąt będzie miał za małą sztywność.

: 08.04.2010 21:36:10
autor: miki_ck
ten łącznik chyba związany jest z nazwą ramy i jest "ufokową" technologią ;)

a na serio to tak jak napisał B.Z., ma to zmniejszać obciążenie dolnej rury i mocowania dampera. Jako że to Nicolai, znając ich pedantyczne podejście do wszystkiego to raczej rozwiązanie takie zostało poparte odpowiednimi obliczeniami, symulacjami i konsultacjami z NASA :wink:

: 08.04.2010 21:40:09
autor: B.Z.
Tak, tak, NASA, Euro NCAP i do tego jeszcze Bundeswehra :wink:

: 08.04.2010 22:47:08
autor: Anałana
tez uwazam ze ten element "odciaza" dolna rure. Druga rzecza ktora mi sie nasuneła jest to ze przytrzymuje to caly element mocowania dampera. Wynika to z gestosci otowrow w tym elemencie. Normalnie bez tej czesci( łącznika do rury podsiodlowej) sruby mogly by nie utrzymac tego elementu na miejscu przy max dobiciu dampera. Tak ja to wymyslilem

: 09.04.2010 00:03:16
autor: B.Z.
Jakoś z tymi otworami to bardziej do mnie trafia niż odciązenie rury dolnej. W żadnej tego typu konstrukcji nie ma czegoś takiego. Bullit, Akita, DM'y LeDudki, czy nawet Signy i Prodigy, tego patentu nie ma nigdzie i nigdzie jakoś dolne rury nie pękają. Co innego te dziury, faktycznie naćkali tego, że więcej się nie dało i wszystko wisi na cienkiej blaszce i kilku małych śrubkach, faktycznie mogłoby wystrzelić na dobiciu. Nie wiem co szkodziło zrobić to trochę mocniejsze, no, ale niech im będzie. Oni jak skonstruowali Tygrysa to też musieli wdupczyć tam najlepsze i najdroższe szpeje, zupełnie nie dostrzegając faktu, że Ruscy zrobili w tym samym czasie 15 razy więcej prymitywnych ale równie skutecznych T34. Passat B5 - jedyny na świecie wszpółczesny samochód z przednim napędem i wzdłużnym silnikiem. Po co? Nie wiadomo ;-)

: 09.04.2010 11:13:50
autor: ruckus
A może dział marketingowy firmy Nicolai stwierdził, że 1400€ za samą ramę, jedno zawiasową to za dużo i trzeba ją jakoś bardziej "wypasić". No i wpadli na coś takiego. Nie zaszkodzi, a będzie wyglądała bardziej UFO: ]

: 09.04.2010 12:57:37
autor: muffini
1nVALID pisze:Spina dolna rure z rura podsiodlowa, przez co rozklada naprezenia powstajace przy pracy dampera.
Według mnie najbardziej prawdopodobne.

Ale mnie najbardziej razi ta rurka do przedniej przerzutki, jakby o niej zapomnieli i dospawali później.

: 09.04.2010 15:42:55
autor: ravfr
Ramy tej firmy zawsze były dziwaczne, czasami ciężko dociec czym kierował sie konstruktor. Napewno nie da się zarzucić mu chodzenia na skróty i braku orginalności .
Lambda (o ile dobrze pamiętam) nikogo nie pozostawiała obojętnym ;).

: 09.04.2010 16:28:20
autor: EZrider
B.Z. obawiam się, że nie masz racji z tą ochroną przy dobiciu...
Obrazek
Obrazek

: 09.04.2010 17:52:54
autor: B.Z.
EZrider - czytaj dokładnie, zauważyłem już to dawno...

: 09.04.2010 20:26:18
autor: EZrider
Coś jak booster w hamulcach - punktowe usztywnienie miejsca na które działają spor siły. Myślę, że równie skuteczne, aczkolwiek dobry stop metalu powinien sprawę załatwić.

: 09.04.2010 21:51:22
autor: agressor
jak dla mnie to ma wzmocnić mocowanie dampera do dolnej rury .