Strona 1 z 1
Redukcja z qr20 do osi standard - projekt
: 12.06.2010 11:40:38
autor: alzajac
Kupiłem sobie ostatnio za waszą radą używane koło na piaście
Da Bomb Head Spin (QR20) z obręczom AlexRims na przód lecz obecnie posiadam jeszcze amora ze standardową osią. Piasta posiada kołnierze które można demontować więc na ich bazie zaprojektowałem sobie tulejki redukcyjne (pomagając sobie projektami które udało mi się wyszperać w googlach) i wynik chcę wam przedstawić byście powiedzieli czy projekt jest OK i czy będzie działało to tak jak powinno (poniżej zdjęcia). Dodam że koło będzie współgrało z Duro DJ.
Przekrój piasty:
Oś:
Tulejka:
No i teraz pytania... Po pierwsze szukając zdjęć tulejek na jakich mógłbym się wzorować zauważyłem że np. w piaście Reborn są same tulejki redukcyjne (z wypustkami) ale bez osi - które rozwiązanie jest lepsze? Obawiam się o sztywność rozwiązania bez osi w środku która przechodzi przez całą piastę i tulejki.
Z czego wykonać oś i tulejki? Czy zwykła stal wystarczy? Zaznaczam że nie zależy mi na wadze a na jak najmniejszych kosztach i dobrej wytrzymałości.
: 12.06.2010 11:50:24
autor: tomek059
Jeżeli chcesz żeby wyszło jak najtaniej to kup zwykłą oś do przedniego koła, kosztuje niecałe 10zł, a masz nakrętki i bieżnie nakręcane na oś możesz wykorzystać jako nakrętki które utrzymują oś w dobrym położeniu w tulejkach tak aby ci to nie latało. To rozwiązanie które proponujesz nie ma właśnie nic takiego, oś może sobie zasuwać w kołnierz i się obracać. W efekcie po jakimś czasie mogły by się pojawić tam luzy.
: 12.06.2010 12:05:37
autor: alzajac
Czyli mam rozumieć że tulejki powinny być zablokowane na osi? Jeśli tak to może lepszym patentem będzie nagwintowanie tulejki w środku i nakręcanie obu tulejek na oś?
: 12.06.2010 12:14:48
autor: PoleK
jak oske i tak toczysz, to zrob na niej takie talerzyki jak na 2 rysunku masz. co da oparcie tulejkom i nie bedzie sie mialo co rozwalic, i pamietaj zeby zrobic tak polaczenie wciskowe, bo na luznym Ci sie zrobi masakra:P
i oczywiscie, z lewej strony musisz miec odpowiednie odleglosci pod tarcza, jesli takowej uzywasz...
ogor chyba niedawno robil taki patent, napisz, moze Ci pomoze;)
i jak wymiarujesz, to przekrecasz wymiary o 90 stopni w lewo z nie w prawo:)
: 12.06.2010 12:29:47
autor: alzajac
Co do ośki to właśnie miała być z tymi talerzykami i właśnie myślałem żeby o to się tulejki opierały. Co do połączenia wciskowego rozumiem że wszystko ma być po prostu ciasno spasowane?
: 12.06.2010 16:29:31
autor: mat13por
Ja mam takie pytanko. W jakim programie robisz te rysunki?

: 12.06.2010 18:53:02
autor: PoleK
mat13por zrobisz takie cos lajtowo w cadzie...
a ten jeden wyglada jak z Painta:D
: 12.06.2010 21:36:16
autor: Orzech55
Jak masz autoCad'a to zapisz projekt na materiał kup aluminium zwykłe albo brąz (jest tani jak barszcz a się nie wytrze) idź z tym do jakiejś szkoły technicznej (np samochodowej czy coś w tym stylu) i Ci to wytną za free

. Co do sztywności do jednej z tulejek daj długa wpustkę wchodzącą do piasty i przez cała jej długość.
: 13.06.2010 08:36:18
autor: alzajac
Ogólnie 2 pierwsze rysunki znalazłem w internecie i zaadaptowałem tylko wymiary a tulejkę robiłem w zwykłym photofiltre (a w cadzie to chyba zacznę się bawić)

Mam znajomego który zajmuje się toczeniem takich rzeczy więc akurat z kosztami toczenia nie ma problemu

Chodziło mi głównie o materiał i patent: ośka + tulejka no i czy sam projekt jest OK

: 17.06.2010 13:43:48
autor: alzajac
: 17.06.2010 14:57:25
autor: GgG
Piasta na 20mm ma 110mm szerokości, a ta na 10mm chyba 100mm, tak więc nie wiem czy da radę to tak złożyć.
: 17.06.2010 15:18:10
autor: mati0507
Mam gdzieś taką redukcję z mojej piasty Nope 2-way. Jak znajdę to mogę zapodać foto.
Piasta ma dystanse taki jak na twoich rysunkach. i do tego taką tulejkę z szybkozamykaczem.
: 17.06.2010 15:52:56
autor: alzajac
Piasta na 20mm ma 110mm szerokości, a ta na 10mm chyba 100mm, tak więc nie wiem czy da radę to tak złożyć.
uwzględniłem to. moja po zdjęciu kołnierzy (które najpierw maiłem zastąpić tulejkami a teraz zamierzam je po prostu skrócić) ma 90 mm szerokości (z kołnierzami 110mm) skracam kołnierze po 5 mm co daje 100mm szerokość piasty a zachowuję oś 20mm poprzez zmienienie jej konstrukcji
jak będę miał chwilę czasu zrobię projekt całości (piasty, kołnierzy i osi) w cadzie i pokaże
: 17.06.2010 18:36:32
autor: alzajac
trochę zabawy w cadzie i zrobiłem przekrój takiej piast z zredukowanymi kołnierzami i moją osią:

: 17.06.2010 20:04:57
autor: PoleK
alzajac wez pod uwage ze nie kazdy amor "przyjmie" taka piaste, bo jednak miejsce w ktorym przychodzi os od wew. jest ograniczone...
: 17.06.2010 20:39:40
autor: alzajac
PoleK pisze:alzajac wez pod uwage ze nie kazdy amor "przyjmie" taka piaste, bo jednak miejsce w ktorym przychodzi os od wew. jest ograniczone...
przeczytaj mój pierwszy post dokładnie... redukcję robię pod konkretny amor który już wymierzyłem.
: 17.06.2010 20:42:22
autor: PoleK
alzajac ale Ja widze 1 post, tylko jak zrobisz tak jak mowisz, to masz do oparcia na lagach jakies, 25mm jak nie lepiej, zmiesci sie na pewno? pytam dla tego ze moze przeoczyles, bez cisnien;)
a co do ucinania tulejek, to jak zmienisz amora, bedziesz musial je dotoczyc od nowa, albo kombinowac...
jak juz oske toczyc to tuleje tez, krotsze...
: 17.06.2010 20:48:10
autor: alzajac
tak zmierzyłem i jest zapas dla oparcia się osi

a tą tulejkę właśnie toczę dlatego że koło kupiłem okazyjnie i przyszłościowo (następny amor już pod qr20)
