Strona 1 z 1

porady odnośnie fotek na biku

: 14.07.2010 19:04:30
autor: DonAdam
Tak jak w temacie mam pytania odnośnie fotek podczas jazdy :roll: czy robicie klatki, czy np. 1 z lampą lub bez. Chodzi mi o cyfrówki (osobiście mam olympusa sp590uz).
Mam jeszcze pytanie jak zrobić takie foto :shock: http://www.pinkbike.com/photo/5340501/ chodzi mi o stopniową fazę lotu. Trzeba mieć specjalną funkcję w aparacie czy to zabawa photoshopem?

: 14.07.2010 19:41:30
autor: Paul
DonAdam pisze:Mam jeszcze pytanie jak zrobić takie foto
najprościej robić zdjęcia seryjne lub kilka zdjęć pod rząd ręcznie jeżeli ma się dość szybki aparat a potem skleić to w photoshopie albo corelu, ale niektóre nowe aparaty pewnie mają już takie funkcje.

zdjęcia z lampą na rowerze wypadają słabo jeżeli lampa jest wbudowana, bo przeważnie nie ma ona za wielkiego zasięgu i kąt nie daje efektu, a wbudowana lampa jest zrobiona głównie do naświetlania zdjęć w nocy i to z bliska, w dzień w lesie na większej odległości nie zdaje egzaminu.

jak chcesz robić naprawdę dobre zdjęcia to lustro i przynajmniej jedna zdalna lampa

: 16.07.2010 11:33:26
autor: alzajac
Podłączę się do tematu :) zastanawiam się od dawna nad kupnem lampy cullmman dc-42 do mojego fuji s-9600. może ktoś ma tą lampę i powie czy to dobry wybór bo słyszałem że nie jest najgorsza i czy starczy do robienia właśnie zdjęć na trasach :) przy okazji chciałbym zapytać z jakimi wartościami przesłony i szybkością migawki fotografujecie na trasach np żeby ładnie zatrzymać ruch w powietrzu? ostrość ustawiacie na nieskończoność czy może jakoś inaczej?

: 16.07.2010 13:02:49
autor: Rasty
alzajac, co do lampy to zawsze patrz na wartość liczby przewodniej - im wyższa, tym lampa ma lepszy zasięg. No i oczywiście lampa musi być zdalna... :wink:
alzajac pisze:jakimi wartościami przesłony
Chciałeś powiedzieć przysłony? :) Przysłona jak najniższa, w standardowych obiektywach dołączanych do aparatu (tzw. KIT) jest to zazwyczaj F3.5-5.6, ale warto zaopatrzyć się w jaśniejsze szkiełka, np. Sigma F2.8. Co do ostrości, zazwyczaj korzystam z tzw. ciągłego Autofokusa, a migawka... Zależy od prędkości, ale już od 1/160 można ładnie łapać ostrość, ja staram się dochodzić do 1/200 ale to już naprawde dobrze światło musisz mieć.

Podsumowując:
- przysłona - wartość jak najniższa
- ostrość - ciągły Autofokus lub wg. uznania co kto woli :wink:
- migawka - byle szybciej (im szybciej tym lepiej - rzecz chyba oczywista :wink: )

Pozdro!

: 16.07.2010 16:09:36
autor: alzajac
Tak, oczywiście o przysłonę chodziło :) co do zdalnej lampy to chodzi ci o taką którą można używać poza stopką aparatu np na jakimś statywie czy o zwykła załączaną na stopkę :)?

Co do ciągłego fokusa to rozumiem że chodzi o ciągłe śledzenie celu w polu focusa :)?

: 17.07.2010 12:43:32
autor: m-cichy
DonAdam co do stopniowej fazy lotu to:
-należy posiadać statyw (taki trójnożny stojak dla aparatów), chodzi oto aby aparat znajdował się dokładnie w tej samej pozycji, w tym samym miejscu
-należy posiadać w aparacie funkcje zdjęć seryjnych (lub bardzo szybką migawke)
-należy posiadać program PowerPoint (masz go na pewno), mozna użyć innego programu ale w tym jest chyba najłatwiej

Ustawiasz aparat na statywie tam gdzie chcesz, wybierasz funkcje zdjęć seryjnych i gdy ktoś wybija się z hopy robisz foto. no i zrobi Ci te pare zdjęć, następnie w domu za pomocą PowerPoint-a edytujesz pierwsze foto, następnie wycinasz z drugiego zdjęcia bikera w drugiej fazie lotu i wklejasz dokładnie tam gdzie był na drugim zdjęciu tylko wklejasz go do pierwszego zdjęcia, z następnymi zdjęciami robisz to samo, aż do konca

daje to fajny efekt, tu masz przykład takiego zdjęcia:
http://www.pinkbike.com/photo/4072636/

: 17.07.2010 15:59:09
autor: ebeb
Hahahaha :D Sklejanie fot w pałer pojncie? Toś dojeboł.

1. Ostrość - ja najczęściej robię tak, że ustawiam sobie wcześniej ostrość na miejsce w którym będzie rider podczas robienia zdjęcia po czym przełączam na manualną, nie ruszam jej, i robię zdjęcie kiedy trzeba.
2. Przysłona - nie zawsze im większa dziura tym lepiej, zależy co chcesz osiągnąć. Zasada jest taka, że im mniejsza wartość, tym płytsza głębia ostrości i krótszy czas potrzebny do poprawnego naświetlenia.
3. Czas - znów nie ma reguły. Jeśli masz pewną rękę, to możesz wykorzystać nieco dłuższy czas, żeby zamrozić ridera i mieć poruszone tło jak tu: http://lp1.pinkbike.com/photo/1513/pbpic1513120.jpg . Jeśli chcesz mieć wszystko dobrze widoczne, ustawiasz jak najkrótszy czas. Jeżeli korzystasz z lampy/lamp musisz wziąć pod uwagę to, że jest pewien minimalny czas z jakim musisz robić zdjęcia.
4. Czułość - im wyższa wartość, tym krótsze czasy potrzebne, ale wzrasta również poziom szumów.
Przykład:
ISO 200 http://www.fotopolis.pl/obrazki/nex3_iso200.jpg
ISO 12800 http://www.fotopolis.pl/obrazki/nex3_iso12800.jpg
Oczywiście poziom szumów zależy również od aparatu.
5. Sklejanie sekwencji - raz w życiu widziałem gościa, który sekwencję strzelał ze statywu. Nie trzeba być mistrzem fotoszopa, żeby ładnie skleić zdjęcie. Czemu wyśmiałem pałerpojnta? Robisz foty w lesie, załóżmy że nieco wieje wiatr - poruszają się gałęzie itepe, wtedy łączenia zdjęć będzie widać bardziej niż mocno. Ile ludzi tyle metod, ale można je posegregować na bardziej i mniej czasochłonne. Ja najczęściej robię tak, że biorę pierwszą fotę, potem z drugiej kopiuję kawałek, dopasowuję do pierwszej, gumką wycieram krawędzie doklejonego kawałka i tak dalej.
Oczywiście trzeba pomyśleć też podczas robienia zdjęcia - każde jedno w sekwencji musi być zrobione z dokładnie takimi samymi ustawieniami, inaczej pojawią się bardziej lub mniej wyraźne różnice między fragmentami efektu końcowego.

Podsumowując - najlepiej wziąć aparat w łąpska i rozkminiać co jak działa metodą prób i błędów, pstrykać, pstrykać, brać do serca krytykę, pstrykać, pstrykać i może coś z tego będzie.