Strona 1 z 3

Wady waszych ram, co ją boli :)

: 28.08.2010 23:50:06
autor: Aqqs
Witajcie.
Na początku chciałbym streścić skąd ten temat.
Od dość długiego czasu marzę o zrobieniu ramki do dh. Wiem, wiem, pewnie co bardziej znający się powie ze to się nie opłaca, a co bardziej troskliwy powie ze prędzej się zabije na tym niż coś przyjemności z jazdy mieć będę i ze z drzew zeskrobywać mnie nie będzie. Rozumiem tą postawę i wyjaśniam od razu ze uzbierałem dużą sumę na taką inwestycje (miała być to seryjna rama ale zmieniłem zdanie), oraz ze nie robię tego na odwal się, do tego jeszcze zdążyłem nabrać znajomości które myślę dużo mi pomogą. Kieruje mną fakt ze jeśli coś takiego zrobię, osiągnę doświadczenie i dużo, dużo, dużo satysfakcji :)
Teraz może do czego mi wasza pomoc?
Tak jak mówię nie mam dużego doświadczenia, mam dużo pomysłów.
Stworzyłem koncepcję na zawieszenie, według krzywych(i innych rupieci [bla bla bla]) wszystko powinno być optymalnie. Według obliczeń co do wytrzymałości materiału też wszystko git (narazie :P ), pracuje nad innymi aspektami, miedzy innymi geometria.

Pomoc wasza to opinie na temat waszych ram, waszych geometrii, oraz pracy zawieszeń(przy zawieszeniu proszę o uwagę, by nie była to praca tego czy innego modelu dampera ale ogólnie zawieszenia, kopania korby, wysuwania koła w tył, długości, wad ukrytych, progresji i wiele wiele innych)

Może podam mój przykład:
B1 (Be One DH team rocznik 2004)
Jedna z moich ram to B1.
Dla mnie najgorszą wadą było to ze jest strasznie długa, do tego kąt główki był bardzo płaski, co powodowało ze przednie koło było za nadto daleko od ridera. Wysokość suportu była dla mnie optymalna. Tylne koło mogło by być spokojnie bliżej suportu, zwiększyła by się agresywność sprzętu przy zakrętach. Praca zawieszenia wydawała się liniowa, pod koniec bardzo progresywna. Dużym plusem była stabilność przy większych prędkościach.

Jeżeli masz inne zdanie możesz spokojnie je wyrazić.
Proszę o opinie z własnego doświadczenia, nie te 5 minutowe, bo kolega dał się karnąć.
Dzięki z góry za każdy nawet najkrótszy post :)

: 29.08.2010 01:04:59
autor: BiałyMadball
Rocky Mountain RMX (2004)

Jej słabością jest moim zdaniem mało sztywny tylni wahacz... Ruszając nim na boki odnoszę wrażenie, jakby rama miała duży luz w jednym miejscu, ale podczas jazdy nie odczuwam tego... Inni właściciele z którymi rozmawiałem też jakoś nie mieli z tym problemu. Ale mimo tego już raz wymieniałem ośkę z tyłu bo "zamykacz" się już trochę wyrobił i luzował mi się podczas zjazdów. Raz w Wierchomli dokręcałem go po każdym zjeździe. Później wymieniłem na inną ośkę z lepszym "zamykaczem" ;) Geometria ramy jak dla mnie jest ok, ale przyznaję, że nie mam jednak dużego porównania... Suport całkiem wysoko, kąt główki też mi raczej nie przeszkadza.
Zawieszenie pompuje trochę przy pedałowaniu, a miękkie to ono nie jest bo władowałem sprężynę 500, ale to wynika raczej z tego, że nie nie lubię gdy jest za miękko ;)

Więcej ci nic nie napiszę, bo nie jeżdżę na tyle długo, by zauważyć jakieś inne wady... no może jeszcze problem z łożyskami, które ponoć trzeba wymieniać co sezon, ze względu na przełożenia tej ramki ;)

Powodzenia

: 30.08.2010 08:14:49
autor: EZrider
Scott Voltage Fr, 0mm dropuot, 241mm shockmount

Wady:
- pompuje,
- ma oś 12x135 (wolałbym 150).

Zalety:
- czułość, zwinność.

: 30.08.2010 08:33:46
autor: simoon1
Dartmoor streetstyle

zalety:
mocna (120kg sie na niej wozi xD)
krótki trójkat

Wady
za niska główka tzn nieda sie zrobic x-upa bo amor ociera rame

: 30.08.2010 09:17:20
autor: Schodek
Aqqs postaw na jakość wykonania :) każdy detal dopracuj i dopieść na maksa,sprawdź kompatybilność z częściami innych firm (napinacze,opony).

Postaraj się aby rama była sztywna i miała miejsce na wysokie opony które w błocie się nagle powiększają a miejsca w ramie brakuje :mrgreen:
Zaprojektuj tak ramę aby mieściły się w niej dampery z tytanowymi springami !!!

jak się okazuje można dziś spokojnie zrobić lekką i trwałą ramę do agresywnego MTB


Rama powinna być skoczna,zwinna i lekka...no i fajnie jak będzie ładna i dopieszczona w detalach.

Powodzenia i czekam na realizację..kto wie,może się skuszę na krajową ciekawostkę drugi raz :mrgreen:

: 30.08.2010 10:09:25
autor: SegatiV
Niema powodu żeby skupiać się nad wadami wszystkich ram, rynek ma to do siebie że każdy ma wybór i swoje widzimisię, ja widzę zalety w jednej, a inny moje zalety uważa za niewybaczalne wady, stwórz ramę idealną dla siebie, a na pewno znajdzie się chętny, i skusisz się na zrobienie jeszcze kilku :P

: 30.08.2010 10:22:52
autor: Spaced
Aqqs teoretycznie długi w ramach z płaskim katem głowki nie jest bez sensu. Wyrównuje rozłożenie masy przód:tył ale niektóre firmy lubiły z tym przesadzać. Mierzyłeś tył?

: 30.08.2010 10:58:48
autor: Vin_OSW

Dartmoor streetstyle
świetny full... :roll:

: 30.08.2010 11:03:27
autor: EZrider
Vin_OSW jak pęknie to wstawiasz łożysko, damper i masz fulla. :D

: 30.08.2010 11:39:36
autor: joncek
EZrider i wykupujesz dobre ubezpieczenie ;)

: 30.08.2010 12:00:50
autor: Las3k_91 Ldz
Norco Team DH '04

rama bez wad, geometrycznie zajebista, sztywna, świetna zawiecha, standardowa sztyca 27,2, suport 68mm, dzięki czemu nie ma problemów z kompatybilnością. Na upartego może trochę ciężka, ale też bez przesady, może zna ktoś jej masę? :wink:

: 30.08.2010 12:14:50
autor: blackdemon
Las3k_91 Ldz, moj a-line z 05 wazy pod 6kg z damperem, wiec team dh tez pewnie kolo tego.

Norco A-line 2005
bez wad oprocz dosc stromego kata glowki :/ Suport niziutko i 73mm, sztywna, sztyca 27.2 :)

: 30.08.2010 12:19:34
autor: Las3k_91 Ldz
blackdemon, dzięki wielkie, czyli moja ciut ponad 5kg [DHX Air]. :wink:

: 30.08.2010 12:58:58
autor: Schodek
Norco bez wad ?? tak wiotkich ram to dawno nie widziałem no i masa pod 6kg ;)

Giant Faith - minusem masa
Zumbi F44 - wady wieku prototypu,brak jakości wykonania i spasowania ze sobą

Lapierre Spicy Enduro - same plusy ;)
masa,jakość wykonania,geo,detale,sztywność,zawieszenie,prowadzenie,skoczność,stabilność na dużych prędkościach,wytrzymałość...

W sumie to mało która rama jest tak w detalach dopieszczona jak Lapierre.

: 30.08.2010 13:23:36
autor: bikerman
giant faith - bez wad oprócz masy, jak ktoś ma troche pary to ogarnie . 8)

: 30.08.2010 14:50:09
autor: LisuKrakow
Schodek w faithcie przydaly by sie jeszcze zamkniete haki ;p

: 30.08.2010 16:26:43
autor: lubella
Iron Horse Sunday Team 2008: ramka jest biała i widać na niej każdą ryse ;)

: 30.08.2010 17:04:17
autor: blackdemon
Schodek pisze:Norco bez wad ?? tak wiotkich ram to dawno nie widziałem no i masa pod 6kg
No moj a-line z 2005 jakos nie jest wiotki.. I cholernie pancerny przy okazji.

: 30.08.2010 17:07:50
autor: mysticar
Schodek w którym miejscu norco niby jest wiotkie? :) Sam mam a-line i przy wadze 80kg na sucho nie czuję jakiegokolwiek braku sztywnośći :)
blackdemon mój a-line ma 68 mm mufę :)
a co do kąta główki to uważam, że jest ok. Ja przy widelcu 565 mm mam 65,5 stopnia.