Strona 1 z 2
Zmiana kąta główki.
: 29.11.2010 20:54:44
autor: Tryton
Hejka!
Przed kilkoma dniami złożyłem sobie nowy rowerek, takie XC. Iron Horse MK III z Z1 FR 2003 (130mm/130mm). Ogólnie rowerek uważam za udany, po za jednym "detalem". Otóż, kąt główki ramy to 69,5 stopnia. Postanowiłem coś z tyn zrobić i wymyśliłem sobie "pierścienie spłaszczające kąt wyprzedzenia widelca". Oto link do moich rysunków:
http://www.scribd.com/full/44336935?acc ... w55nfupjr8
W tym rozwiązaniu zamiast zintegrowanych sterów 1 1/8', zastosuję niezintegrowane stery 1 1/8'.
Moje pytanka brzmią następująco:
1. Czy robił już ktoś coś podobnego?
2. Jakie są pasowania niezintegrowanych misek na 1 1/8'?
3. Czy polecacie jakiś zakład w okolicach Katowic/Sosnowca, który wykonałby te dwa elementy? (Na razie mam na oku Silma Tools sp. z o.o)
4. Czy znacie miejsca, w których mógłbym kupić surowiec/materiał do dalszej obróbki?
P.S. Jeżeli już wszystkie te pytania zostały kiedykolwiek poruszone na forum to ogromnie mi przykro i przepraszam .
:lol:
: 29.11.2010 21:13:33
autor: adrian50005
1. nie wiem ale ciekawy pomysł

jak są stery zmieniające kąt na 1.5 cala mysle ze takie stery na 1.1/8 cala szły by jak świerze bułeczki
2. myśle ze jest tam pasowanie mieszane
a masz juz wybrany materiał ?? oczywiście nie może byc zbyt kruchy - jeżeli masz to jaki rodzaj (stawiam że alu tylko jakie??) i własnie mnie zastanowiło mnie po co ta fazka 1x45 ?? zeby stery łatwiej sie wbijało czy jak ??
: 29.11.2010 21:23:31
autor: Tryton
adrian50005
2. no właśnie nie mam jeszcze wybranego materiału, najchętniej zastosowałbym
alu 7XXX T5, ale nie wiem gdzie kupić.
Pasowanie albo mieszane, albo ciasne (bo luźne of kors nie!). A po czym wnosisz, że mieszane? Mógłbyś podać oznaczenie pasowania?
1. Tak, ale konstrukcja na którą się zdecydowałem, zależna jest od długości główki, więc w grę wchodzi tylko produkcja jednostkowa.
: 29.11.2010 21:34:52
autor: adrian50005
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e1c ... 1f857.html Mysle że tabela klasowości otworow się przyda:)
a pasowanie ciasne nie może być bo nie wbijesz tych tulei w rame

: 29.11.2010 21:42:38
autor: popawu
ciężko by było coś takiego równo w główkę nabić coś mi się wydaje żeby to było idealnie równo w linii ramy, prawda ? i ze sobą też musi być idealnie równo przecież ...
: 29.11.2010 21:49:52
autor: Tryton
popawu
Masz rację, dlatego zastanawiam się, czy nie wykonać na tulejkach wcięcia/zaznaczenia, które musiałoby być wykonane, przed sfrezowaniem skośnym.
: 29.11.2010 21:56:59
autor: Tryton
adrian50005
To które pasowanie byś sugerował, bo ja nie kapuję za specjalnie o co z tymi pasowaniami chodzi... H7?

: 29.11.2010 22:05:35
autor: michalnz
Miałem coś takiego w głowie, ba nawet prawie to zrobilem, jednak nieco inaczej. Jest inne bardziej chałupnicze rozwiązanie. Bierzesz stery ze stalowymi miskami i flexa z najciensza tarcza. docinasz miejsce gdzie sie wbija stery do ramy na samym łączeniu tulejki z miską. Tak zeby zostało 1/3 całości. Wkładasz w imadło, ściskasz i zaspawujesz. Druga tak samo, szlifujesz tulejke od środka tam, gdzie nie ciąłeś ( będzie szła skośnie sterówka względem jej). Górę nabijasz tam gdzie nie ciąłeś do przodu, dół odwrotnie. Byle prosto nabić i wszystko powinno grać. Pozdrowka
: 29.11.2010 22:12:16
autor: adrian50005
Myślę ze sie przyda jeżeli chce to zrobic w jakims zakładzie ( są to klasy pasowań otworów ) bo przecierz nie pujdzie do mechanika panie zrób mi to zeby pasowało:D
: 30.11.2010 17:09:35
autor: kubabike
Tryton rozumiem, że to będzie tylko redukcja do sterów zakładanych na głowki typu Zero-stack i potem dopiero klasyczne stery 1 1/8?
Oś musi byc koniecznie zaznaczona bo inaczej nie zalozysz poprawnie. Dore by było także nacięcie na kołnierzu wchodzącym w głowkę. Byłoby widac od razu czy rowno wchodzi.
Mam cos takiego w glory DH, z tym że na dole jest wpuszcona miska (bo 1,5") a na górze miska zewnętrzna (bo 1 1/8" z zero stack). Powiem to co juz wielokrotnie pisałem na forum: bardzo trodno to zalozyc. Probowalem kilka razy i satsfakcjonujący efekt osiągnałem za ktoryms razem.
BTW. Pomysł jest fajowy, bo do takich przejściówek nikt tego nie produkuje. Jednak trzeba pamiętać o kilku wadach: Napewno sie podniesie wysokośc główki, Miski takie moga być dopasowane tylko do jednej wysokości główki, o wzroscie masy nie nalezy wspominac bo to razcej mały minus w porownaiu do lepszego prowadzenie sie roweru.
: 30.11.2010 18:13:41
autor: Tryton
kubabike dzięki za info...
Dorysowałem już rowek w osi roweru na górnym kołnierzu (tak, że będzie pod mostkiem).
Jeżeli chodzi o wysokość główki to wg. moich pomiarów w przypadku mojego Irona główka pójdzie o ok. 5mm w DÓŁ! Co prawda do obliczeń wysokość klasycznych sterów przyjąłem na oko saurona, ale w kierunku zmiany wymiaru nie mogłem się pomylić. Ze względu na wypłaszczenie kąta baza kół wydłuży się o 30mm.
Na razie zrobię oczywiście tylko do swojego Irona, ale jeżeli będzie dobrze działało to, jeżeli będzie ktoś chętny to będę mógł pomóc.

: 01.12.2010 15:43:10
autor: Schokowafel
Pasowanie takich elementów jest jak łozyska czyli 1:1. Nie masz moze jakiegoś pomysło jak zrobic coś takiego w zwykłej główce ramy?
: 01.12.2010 16:01:04
autor: Tryton
Schokowafel Nie za bardzo rozumiem, co znaczy pasowanie 1:1, moglbys wyjasnic?
Do glowki na zwykle stery, to niestety nie mam pomyslu, ale jezeli na cos wpadne to napewno napisze. :d
: 01.12.2010 19:12:57
autor: Schokowafel
1:1 czyl elementy które łączysz musza mieć idealnie ten sam wymiar w miejscu gdzie sa osadzone, czyli jak np osadzasz jakąś tuleje na pręcie to średnica zewnętrzna pręta musi być taka sama średnica wewnętrzna tuleji.
: 01.12.2010 19:22:21
autor: michalnz
Schokowafel dalej, grzejesz tuleje, nabijasz pręta i masz połączenie na śmierć lub do następnego grzania tulei

: 02.12.2010 17:27:49
autor: Spaced
Może zamiast bawienia sie z głowką spróbujesz taki patent:
http://www.irishdh.com/forum2/viewtopic.php?f=2&t=13080

: 02.12.2010 17:56:43
autor: Schokowafel
Myślałem już o tym kiedyś, nawet sam na to wpadłem ale ja mam montażówki 8mm i robienie czegoś takiego nie ma sensu.
: 03.12.2010 11:14:52
autor: Tryton
Spaced patent jak najbardziej pomysłowy, ale nie chce zmieniać kinematyki DW-Linka po za tym nie wiem czy to rozwiązanie przeszłoby test kolizyjny (tzn. czy nigdzie by nie dobijało). Taki patent najlepiej się sprawdza do obniżenia wysokości suportu, a na tym mi nie zależy, co pociąga oczywiście za sobą zmianę kątów. Sam poszedłem w tą stronę, ale w mojej zjazdówce, gdzie zastosowałem o 8mm krótszego dampera, suport w dół, kąty wypłaszczyły się i jezdzi sie lepiej. W Iron Horsie MK III, ale w tą stronę nie pójdę.

: 03.12.2010 21:13:48
autor: Spaced
Tryton watpie zeby to znacznie wpłyneło na prace zawieszenia.