Strona 1 z 1
Manitou Swinger Air 4-Way 2008 - cisnienie
: 11.07.2011 13:59:36
autor: tasiek
Witam,
Czy ktos moze mi powiedziec jaki zakres cisnienia ma ten Swinger? Na gorze (tej mniejszej komorze, sorry za okreslanie nie znam "fachowej" nazwy) jest napisane max 175psi, a na dolnej nie pisze nic, gdzies wyczytalem ze 175psi na gorze, 300 na dole, aktualnie mam 175 na dole i nie wiem ile na gorze bo jeszcze nie sprawdzalem, nie moge nigdzie znalezc manuala i jestem w kropce.
Chce sprobowac roznych ustawien ale nie chce go rozpieprzyc zlym cisnieniem, czy ktos moze pomoc jakims linkiem, badz po krotce opisac sposob regulacji jesli mial z nim doczynienia?
Niebieskie pokretlo to tlumienie powrotu, przy czerwonym jest napisane, ze zwieksza opor w dolnym zakresie, wiec co daje zmiana cisniania w mniejszej i wiekszej komorze?
Sorry za glupie zdjecie, jestem w pracy i lepszego nie mam, ale widac o jaki model chodzi:
Manitou Swinger Air 4-Way Shock 2008
: 11.07.2011 14:33:59
autor: troyo
Gorny zbiornik to zbiornik wyrownawczy albo komora ifp zwal jak zwal. Tam zakres cisnien jest od 50psi do 175psi. Zamieniasz swoja wage na funty czyli np jak wazysz 80kg to w funtach jest to 176 i do komory wbijasz 0,6* twojej wagi w funtach czyli 105psi [0.6*(waga w kg/0.453)]. Dolna komora to po prostu sprezyna powietrzna i z tego co pamietam manitou nie podawalo nigdzie zalecanych cisnien. Na tym gornym zbiorniczku (na dolnej jego stronie) masz zaznaczone kreski SAG'u 25 i 35%. Pompujesz powiedzmy 100psi siadasz na rower w pelnym ekwipunku typu kask itd (w pozycji w ktorej jezdzisz), bujasz sie troche na rowerze i prosisz kogos o pomoc w odczytaniu, ile masz uzytego przez damper skoku. Opcja nr2 - zakladasz jakis oring na tlok i przesuwasz go na maksa w strone glownej komory i odczytujesz ile masz SAGu. Jesli masz powyzej 35% to dodajesz cisnienia jak ponizej 25% to zmniejszasz cisnienie. Jak podlaczysz pompke to cisnienie spada o 10-15psi. Jak ja odkrecasz to tez slychac uciekajace powietrze, ale to jest powietrze z pompki a nie z dampera, wiec w damperze jest dokladnie tyle ile napompowales.
CO do czerwonego pokretla to jest to regulacja objetosci komory gornej i wplywa ona na progresje dampera. Im bardziej skrecona tym mniejsza jest ta komora i masz nieznacznie wieksze tlumienie i damper jest bardziej odporny na dobicie(cos jak bottom-out w fox dhx)
Re: Manitou Swinger Air 4-Way 2008 - cisnienie
: 11.07.2011 14:55:08
autor: tasiek
Super odpowiedz, wielkie dzieki, dzis bede testowal i w razie problemow czy innych pytan wroce do tematu.
Pozdro

: 11.07.2011 15:09:12
autor: Vin_OSW
troyo pisze:Gorny zbiornik to zbiornik wyrownawczy albo komora ifp zwal jak zwal. Tam zakres cisnien jest od 50psi do 175psi. Zamieniasz swoja wage na funty czyli np jak wazysz 80kg to w funtach jest to 176 i do komory wbijasz 0,6* twojej wagi w funtach czyli 105psi [0.6*(waga w kg/0.453)]
Pierwszy raz o tym słyszę. Aż tak to wpływa na pracę? W DHX 5 Air też wg. tego wzoru?

: 11.07.2011 15:44:00
autor: troyo
To dziala dla manitou i chyba calej reszty damperow poza fox'ami. Dla foxa czegos takiego nie mozna ustawic ze wzgledu na boost valve w komorze ifp (zarowno w dhx jak i rc4). Dziala on na zasadzie roznicy cisnien i jest po prostu platforma. Jesli ustawisz za male cisnienie (ponizej 125psi) to damper nie bedzie dzialac jak nalezy. Raczej sie nie zapowietrzy, ale nie bedzie dzialac tak jak jest to zaprojektowane.
Wszystko zalezy oczywiscie od preferencj i od ramy w ktorej laduje damperi. To jest spsob na "dobry poczatek" przy konfiguracji zawieszenia, nie jakis zloty srodek. Niektorzy lubia bardziej liniowa zawieche i ustawia nizsze cisnienie np 75psi inni duza progresje i wladuja 175.
: 11.07.2011 16:02:36
autor: venon666
to w sprezynowym 5th element tez sie tak lub podobnie oblicza
: 11.07.2011 16:34:16
autor: troyo
W 5th elemencie podobnie tylko trzeba pamietac ze tam jest zakres cisnien 75-125psi . W niektorych wersjach podobno bylo od 50psi w innych tez byl gorny zakres 175-trzeba sprawdzic dla konkretnego modelu. Przy 5th elemencie trzeba wziac pod uwage rowniez, ze jest w nim duzo wieksza platforma niz w swingerze, wiec sklanialbym sie ku nizszym cisnieniom (czyli bardziej razy 0,5 nie 0,6) . Totalne minimum dla tych damperow to 50psi , oczywiscie nie mozna rowniez przekraczac gornego limitu (wartosc podana na zbiorniczku).
: 11.07.2011 16:44:24
autor: Vin_OSW
troyo pisze:Jesli ustawisz za male cisnienie (ponizej 125psi) to damper nie bedzie dzialac jak nalezy.
Na zbiorniczku jest od 75 do 200 psi. Więc powyżej tych 75 powinien pracować jak należy.
: 11.07.2011 16:55:21
autor: troyo
Racja, moj blad 75 nie 125 : ) Tak czy inaczej przy dhx/rc4 bym sie tym sposobem raczej nie sugerowal. W foksach wszystkie praktycznie regulacje sa zalezne od dzialania boost valve'a. W damperach typu revox/swinger/x6/vector/dsp dueler to jest dobry sposob na okreslenie bazowego ustawienia.
: 11.07.2011 17:06:19
autor: troyo
A jednak dobrze mi w glowie switalo ze 125psi. Wg fox tech center w dhx'sie nie powinno sie schodzic ponizej 125psi.
: 11.07.2011 17:48:53
autor: Vin_OSW
To dlaczego u mnie na naklejce jest 75 psi?

: 11.07.2011 18:08:24
autor: troyo
"Caution! Never ride your bike with more than 200 PSI, or less than 125 PSI in the reservoir air chamber. Doing so can damage your shock and require repairs that are NOT covered under warranty." Bo sami nie wiedza czego chca : )
: 11.07.2011 18:17:09
autor: Vin_OSW
A może te nowe tak mają, albo to są do sprężynowców? :P Mój jest z 07 roku

: 11.07.2011 18:21:11
autor: troyo
To w takim razie wiele tlumaczy. Od rocznika 2008 jest juz 125psi minimum , dla 2007 faktycznie jest 75.