Strona 1 z 1
[Amortyzator] RS Totem- serwis i regulacja
: 07.11.2011 20:34:27
autor: miechooo
Witam, po skompletowaniu całego roweru wreszcie miałem okazję przejechać się na rowerze z trefnym Totemem o którym był osobny temat. Po przejażdżce męczą mnie pytania na które nie znalazłem odpowiedzi. Otóż:
1) Twardość sprężyny: mam seryjną niebieską, lecz amortyzator wykorzystuje tylko ok.150mm skoku, SAG to ok. 20-25%. Czy to możliwe że przy wadze 73kg występuje taki problem?
2) Zgubione zostało pokrętło od regulacji tłumienia i nie wiem jak to teraz regulować, kręcąc śrubą jedynie odkręca się ona i przykręca.
3) Blokada Gate nie działa, może coś źle robię? Ale po wciśnięciu tego pokrętła nie czuję różnicy.
4) To bardziej przyszłościowe pytanie: Jak wygląda serwis tego amorka? Co, co ile i jak? Jakiego oleju używać, jakich smarów i jak poza tym najlepiej dbać o jego stan.
Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdrower
: 07.11.2011 20:46:27
autor: Vin_OSW
miechooo pisze:1) Twardość sprężyny: mam seryjną niebieską, lecz amortyzator wykorzystuje tylko ok.150mm skoku, SAG to ok. 20-25%. Czy to możliwe że przy wadze 73kg występuje taki problem?
Ja mam 68 kg i mam mniej sagu.
miechooo pisze:2) Zgubione zostało pokrętło od regulacji tłumienia i nie wiem jak to teraz regulować, kręcąc śrubą jedynie odkręca się ona i przykręca.
Regulujesz małym imbusem (2-3 mm).
miechooo pisze:3) Blokada Gate nie działa, może coś źle robię? Ale po wciśnięciu tego pokrętła nie czuję różnicy.
Naciskasz > obracasz > puszczasz. Jeśli srebrne pokrętło jest wyżej niż wcześniej to powinna załączyć się blokada skoku. Jeśli nie, to masz wyciągnięte to, żeby Totem był bardziej liniowy i lepiej pracował.
miechooo pisze:4) To bardziej przyszłościowe pytanie: Jak wygląda serwis tego amorka? Co, co ile i jak? Jakiego oleju używać, jakich smarów i jak poza tym najlepiej dbać o jego stan.
Serwis jest bardzo prosty.
137 ml - 5W do tłumika - co rok
po 20 ml - 15W - do goleni od dołu - co 2-3 miechy
na uszczelki Judy Butter, albo wazelina kosmetyczna
: 07.11.2011 20:51:04
autor: miechooo
Vin_OSW pisze:Ja mam 68 kg i mam mniej sagu
A wykorzystuje ci cały skok?
Vin_OSW pisze:Naciskasz > obracasz > puszczasz. Jeśli srebrne pokrętło jest wyżej niż wcześniej to powinna załączyć się blokada skoku
Czyli zablokowany jest jeśli srebrne pokrętło jest wciśnięte a odblokowany jeśli ten "grzybek" wystaje?
Vin_OSW pisze:po 20 ml - 15 - do goleni od dołu
15W rozumiem?
Vin_OSW pisze:na uszczelki Judy Butter, albo wazelina kosmetyczna
Tylko na uszczelki czy jeszcze coś jeszcze, ślizgi, między uszczelki itd?
Sory że tyle pytań ale wcześniej miałem do czynienia tylko z prostymi Marcokami a teraz szok z tą kosmiczną technologią.
: 07.11.2011 20:56:35
autor: Vin_OSW
miechooo pisze:A wykorzystuje ci cały skok?
Zależy z jakiej wysokości spadam ;D
miechooo pisze:Czyli zablokowany jest jeśli srebrne pokrętło jest wciśnięte a odblokowany jeśli ten "grzybek" wystaje?
Blokada jeśli wystaje bardziej.
miechooo pisze:Tylko na uszczelki czy jeszcze coś jeszcze, ślizgi, między uszczelki itd?
Troszkę (żeby było, a nie masa tego) na uszczelki i na ślizgi.
miechooo pisze:Sory że tyle pytań ale wcześniej miałem do czynienia tylko z prostymi Marcokami a teraz szok z tą kosmiczną technologią
Ja tam nie widzę żadnej kosmicznej technologi

Dość prosty amortyzator

: 07.11.2011 21:48:58
autor: miechooo
Ok, to wszystko już jasne poza tą blokadą :/ Wygląda na to że sprzedający pod kolejnym względem zrobił mnie w ch**a...
Dzięki za pomoc.
: 07.11.2011 22:24:28
autor: muras
To akurat łatwo sprawdzić. Wykręć tłumik MC, i sprawdź czy od spodu jest pusty czy zasłonięty takim plastikowym grzybkiem. W którymś z 43ride były zdjęcia. Braku blokady skoku nie uznawał bym za wadę, bez niej jest lepiej. A co do twardości sprężyny to jest raczej typowe, ja ważę 80kg i tez ma 25% sagu i normalnie ugina sie o 150mm ale w stresie amor pracuje calym skokiem.
: 07.11.2011 22:40:38
autor: Vin_OSW
muras pisze:Wykręć tłumik MC, i sprawdź czy od spodu jest pusty czy zasłonięty takim plastikowym grzybkiem.
MsC

Metalowym

: 08.11.2011 10:39:34
autor: muras
Vin_OSW pisze:MsC

Metalowym

M ission C ontrol zresztą nie ważne, wiadomo o co chodzi

a grzybek faktycznie jest metalowy.
: 08.11.2011 15:37:23
autor: Vin_OSW
muras pisze:M ission C ontrol
M otion C ontrol

: 08.11.2011 22:14:03
autor: Ajz
miecho, co to dla ciebie znaczy ze amor nie pracuje calym skokiem? ze nie umiesz go jadac po chodniku wcisnac do korony?
: 08.11.2011 22:25:04
autor: miechooo
Ajz po dzisiejszym teście stwierdzam że pracuje całym skokiem. Popełniłem błąd w ocenie amorka, myślę że dlatego że wszystkie poprzednie moje amortyzatory (Marzocchi) bujały się już na parkingu i bardziej było czuć tą "płynność" a po tym jak wsiadłem na Totema wydał mi się trochę zmulony, nie zapadał się i dlatego w moim osobistym odczuciu coś było nie tak.
Dzięki wszystkim za odpowiedzi, rozwialiście moje wątpliwości

: 09.11.2011 11:28:34
autor: miechooo
Dziś po odkręceniu śrubek do spuszczania oleju ku mojemu zdziwieniu wypłynęło z nich 2-3 ml oleju, z czego z jednej goleni nie wiem nawet czy można to nazwać olejem- czarna gęsta maź. Po zalaniu nowym olejem 15w po 20ml na lagę, jak radził
Vin_OSW jego płynność poprawiła się. Natomiast sądząc po tym co wypłynęło z lag niedługo potrzebny będzie całkowity serwis amorka. I tu moja prośba do was;
Czy ktoś mógłby napisać mi krok po kroku przebieg serwisu Tłumika Mission Control?
edit:
Znalazłem już filmik ilustrujący serwis tego tłumika.
Dzięki wszystkim za pomoc

: 09.11.2011 12:56:10
autor: pietryna
Generalnie wymiana oleju smarującego powinna wiązać się z rozebraniem amora bez rozkręcania tłumika... Zlanie tego gnoju i wlanie świeżego nic nie zmienia.
Re: [Amortyzator] RS Totem- serwis i regulacja
: 09.11.2011 16:40:13
autor: freed
Prosta sprawa. Odkrecasz śruby na dole, lekko pukasz w nie młotkiem( nie wykręcaj ich do końca ) po czym odkręć sruby do końca i zdejmij dolne golenie. Wyleci pewnie reszta oleju. Następnie odkręcasz regulacje z góry. Kluczem 24mm odkręcasz po koleji korki i wyciągasz bebechy.( oczywiście będziesz musiał zlać olej z tłumika ) Wszystko czyścisz jakimś środkiem na bazie alkoholu(np. plyn do mycia szyb). Zdejmujesz uszczelki kurzowe z dolnych lag jakimś kluczem płaskim ( dość dużym ok 24 i więcej). Czyścisz wszystko, wkładasz uszczelki w dolne lagi. Smarujesz przestrzeń pomiędzy dwoma uszczelkami ( olejowa a kurzowa ) judy butterem,musisz go tam sporo nawalić( nie polecam innego smaru do rs ) smarujesz także ślizgi i popychacze tłumika/sprężyny oraz wszystkie inne uszczelki. Następnie wkładasz tłumik powrotu/popychacz sprężyny w drugiej ladze, wkladasz sprężyne i zakręcasz korek. Do tłumika nalewasz 137mm oleju 5w,zakręcasz tłumik. Odwracasz amor do góry nogami po czym musisz teraz nałożyć golenie dolne i skręcić amor. Odkręcasz te małe śruby i lejesz tam po 20ml oleju 15w jak uszczelki są mocno styrane,lub jak są w miare nowe to 5w( lepiej działa wg mnie,ale może cieknąć ) Zakladasz i śmigasz.

Nie przejmuj się jak znaczną część tego judy i oleju będzie lać przez 1-sze dni jazdy,to normalne.