Strona 1 z 1
5 th element
: 24.12.2011 00:36:29
autor: adrian50005
Witam.
Przy okazji wymiany tulejek postanowiłem przeserwisować mojego elementa.
Przy tej okazji mam kilka pytań.
Jak przezaworować go pod big hita 08 ? W tej chwili na boku ma napisane vp free/ v10, więc pewnie pod te ramy jest zaworowany. Nie przyszkadza mi jego praca gdyż działa bardzo dobrze, ale skoro może lepiej
I jak rozpoznać rocznik tego dampera? Czy każdy rocznik był jakoś charakterystyczny??
Niestety nie znam jego przeszłości..

: 24.12.2011 02:17:13
autor: GgG
Nowsze roczniki miały minimalnie inną naklejkę, regulacja odibcia miała przykręcone pokrętło do regulowania palcami a nakrętka dociskająca sprężynę miała nacięcia takie jak Twoja (na fotce ta starsza
http://www.pinkbike.com/photo/6665099/). Tak więc masz damper z jakiejś późniejszej serii. W środku powinieneś mieć stożkowate a nie prostokątne spv (cv/t) (bo nowszy model).
Przezaworować możesz jakbyś miał zawór na shimy, w swoim damperze tego nie masz bo jest zawór spv tak więc dużo nie zdziałasz.
http://www.pinkbike.com/photo/3611608/ nowe spv
http://www.pinkbike.com/photo/2989858/ stare spv
Przy serwisie pod żadnym pozorem nie rozkładaj zaworu spv na dwie częsci bo już go nie złożysz, tam jest podcisnienie które można zrobić jakimś magicznym sposobem ale lepiej się nie przekonuj na własną rękę.
: 24.12.2011 10:15:26
autor: off_road
Podcisnienie w SPV? pierwsze słyszę, tam cisnienie man jest

Dzieki temu ze zwiekszasz cisnienie w glownej komorze automatycznie zawieksza Ci sie ciśnienie w SPV tak to działa.
Podcisnienie sie robi wtedy jak Ci padną uszczelki olej wypchnie powietrze i wtedy faktoza będzie tam podcisnienie po rozebraniu

: 24.12.2011 11:33:25
autor: GgG
Jak rozłożysz zaworek spv który składa się z 2 częsci i oringa i złożysz spowrotem, to damper nie będzie miał tłumienia - jak mi to wytłumaczysz? Rozkładałeś ten element?
: 24.12.2011 12:06:01
autor: off_road
Jasne, ze rozkladałem
Gdyby bylo podcisnienie to element by dociskał do pistona a zauważ, ze jest od niego oddalony. To dzieki cisnieniu w glownej komorze przesuwa sie w strone pistona i zaleznie od tego jak jest duze reguluje kompresje.
Prawidlowo smigający zawor spv po sciagnieciu z pistona ma ochotę sie rozłożyć na 2 czesci

Jak pompka. Jesli tak nie jest to cos jest uszkodzone, najczesciej uszczelki

Nawet w manualu serwisowym jest taki zapis

Ze po sciagnieciu oba elementy mają wychodzić na zewnątrz, po scisnieciu znow mają sie rozpychać jak gdyby w środku była sprężyna.
: 24.12.2011 12:11:29
autor: GgG
Rozmontowałeś obie częsci a potem po prostu wsadziłeś jedną w drugą i działało?
: 24.12.2011 12:12:44
autor: off_road
Dokładnie z czego musisz dac troszke smaru do amortyzatorów na uszczelki.
Bez najmniejszych problemów sie ten element rozbiera
Jedynie gdy uszczelki były padnięte to w środku mozna znaleść albo podcisnienie albo olej zamiast powietrza
A tak wygląda SPV gdy nie ma cisnienia w komorze retencyjnej:

Zauwaz SPV jest oddalone od pistona

: 24.12.2011 12:33:02
autor: GgG
Wiem że jest oddalone, tylko nie rozumiem dla czego jak rozłożyłem spv z kolegą a potem je złożyliśmy to damper za każdym razem nie miał tłumienia. Damper był dobrze składany, dopiero drugi kumpel który ma jakiś tam magiczny sposób na to badziewie to złożył.
: 24.12.2011 12:46:13
autor: off_road
hmm nie było oleju w srodku po ponownym rozlozeniu?
Tam jedynie uszczelki moga paść, olej zamienia miejsce z powietrzem i juz nie ma jak dociskac zaworu do pistona. Kolega nie wymienił uszczelek przypadkiem? Bo to jedyny sposob

No ewentualnie wpakowanie tam spręzyny hehe
: 24.12.2011 13:15:16
autor: GgG
Przed rozłożeniem wszystko było ok, górna większa część, ta jakby miseczka była zastąpiona shimami, ale potem damper sprzedałem i przekładałem spv. Uszczelka była sprawna, oleju w środku nie było, cały zestaw działał w rękach tak jak powinien - czyli lekko sprężynował.
: 24.12.2011 14:47:44
autor: off_road
Łatwo to wyjaśnic

W atmosferycznym wszystko działało i odbijało prawidłowo

Za to po napompowaniu sporo wyższego cisnienia uszczelki przestawały ogarniac i robił sie problem

Na swingerze z fotki tez tak miałem, jeden z paru takich przypadków ktore naprawiałem. W rekach wszystko ok, a po złozeniu problem z brakiem tłumienia. Wymiana uszczelek i wszystko jak ręką odjął

: 24.12.2011 15:42:52
autor: adrian50005
Jeszcze mam zapytanie, czy są jakieś firmy w Pl które tuningują dampery?
Wiem ze jest takie coś jak Push,ale to chyba w UK.
I czy warto dopłacać do lepszych tuleje, czy może te starczą ?
http://allegro.pl/oryginalna-tulejka-tu ... 58418.html
: 25.12.2011 01:43:45
autor: drMadej
Miałem ze swingerem ten sam problem co kolega GgG, damper działał,zrobiłem, serwis, złożyłem i brak tłumienia.W manualu jest wyraźnie napisane że zawór powinien powracac gładko do jego orginalnej pozycji która wynosi 0,6mm i rzeczywiście dopiero gdy udało mi się ten element złożyc tak aby powracał ok 0,6mm to damper zaczął poprawnie działac , i nie musiałem zmieniac zadnych uszczelek .Możliwe że składając go tak jak pisze off_road ,damper też będzie działał, jednak będzie potrzebował znacznie wyższego cisnienia w zbiorniku wyrównawczym, żeby zawór spv zmniejszył przepływ oleju przy powrocie tłumika .