Strona 1 z 1

Defektoskopia -koniec kupowania uszkodzonych ram!

: 23.02.2012 19:13:49
autor: fridge
Znajomy znalazł sposób na dokładne sprawdzenie spawów. Technologia ta jest używana głównie w lotnictwie. a efekty są naprawdę zdumiewające... chyba się skończy sprzedawanie popękanych ram:D - link do zdjęć
https://www.facebook.com/dodekbikeservice
"Jak pewnie wiecie odwieczny problem obecnych ram wykonanych ze stopów lekkich to ich pękanie .
Na zdjęciach poniżej zademonstrowałem badanie ramy na okoliczność pęknięć .
Jako demonstratora użyłem tylnego trójkąta ramy Dartmoor street style (obecnie jest to centrownicą do kół).

1. Czyścimy i odtłuszczamy
2. nakładamy środek nr 1
3. dokładnie wycieramy
4. nakładamy środek nr 2
5. widzimy wszystkie niedoskonałości spawów itp.

Całość można przeprowadzać na każdym materiale bez uszkadzania go.
"

: 23.02.2012 19:23:12
autor: KubaLa
Nie do końca, bo jak już zedrzesz lakier to i tak po ptokach i tak.

: 23.02.2012 19:27:27
autor: SeraaX
Do tego nie trzeba zdzierać lakieru, środek i tak wniknie w szczelinę i tam zostanie.

: 23.02.2012 19:31:46
autor: piotrex
dobre,gdzie mozna to kupic i za ile?

: 23.02.2012 19:32:30
autor: fridge
Tutaj było na przykładnie zdzierania ale tak jak mówi SeraaX nie ma potrzeby zdzierania lakieru wkrótce kolejne testy na ramach z lakierem zapewne będą az sam sobie moja sprawdzę...

Z dostępnością ciężko on to ma z pracy (lotisko) i raczej tanie to to nie jest. może jakieś hurtownie co zaopatrują lotnisko beda tez sprzedawać poza.. jak coś bede wiedział dam znać

: 23.02.2012 20:09:29
autor: Vin_OSW
A co jeśli tylko lakier jest pęknięty? Też będzie pokazywało jako pękniętą ramę?

: 23.02.2012 20:15:12
autor: off_road
A gdzie tam ciezko... srodek uzywany do defektoskopii za (penetrator i wywoływacz) był wyceniony jak pytałem za 250zł :) Gdzies maila jeszcze mam jak odkopie dam namiary na firmę.
Tyle ze tam była całość na samym końcu podświetlana UV :)

: 23.02.2012 20:19:33
autor: spz
Nie spawy, a spoiny ;)

: 23.02.2012 20:25:56
autor: piotrex
off_road pisze:był wyceniony jak pytałem za 250zł
za jaka ilosc?kurcze,przewija mi sie sporo ram przez rece i fajnie byloby miec taka "magiczna rozdzke"..

: 23.02.2012 20:30:24
autor: pietryna
A w sumie nie wystarczy jakiś średnio gęsty płyn nałożony na miejsce które podejrzewamy o pęknięcie? Układamy ramę rzekomym pęknięciem do góry, aplikujemy płyn, chwilę czekamy, ścieramy, obsypujemy talkiem czy czymś podobnym i odwracamy.

Warto sprawdzić na prawdziwym pęknięciu.

: 23.02.2012 20:32:39
autor: fridge
tak ale jak lakier jest pęknięty to będzie pokazywać jako pękniecie... wtedy trzeba by lakier zdrapać żeby się upewnić:)
spz... tak spoiny :).
off_road tutaj bez UV się obchodzi w tej technice.

: 23.02.2012 20:58:52
autor: Kondi_GK
Do zastosowań amatorskich wystarczy spryskać testowany fragment WD-40, następnie wycieramy badane miejsce bardzo dokładnie np papierowym ręcznikiem kuchennym, i posypujemy talkiem (nawet mąka się nada). Odkładamy ramę na jakiś czas i czekamy na pojawienie się ewentualnych przesiąków. Z racji sezonu grzewczego można ramę zostawić w pobliżu źródła ciepła, kaloryfer kominek itp płyn penetrujący będzie rzadszy i szybciej ujawni wady.

Podobnej metody używa lub używało się do badania np wałów korbowych samochodów. Tylko tam dodatkowo badaną część poddawało się kąpieli w gorącym oleju który dokładnie penetrował część, następnie wytarcie, posypanie, studzenie i gotowe widzimy wszystko.

: 23.02.2012 21:22:29
autor: KubaLa
Skoro jest pęknięcie lakieru to powinno się szukać dalej, samo z niczego nie powstało ;)

: 24.02.2012 01:48:32
autor: LestatBiker
Jest jeszcze metoda badania ramy promieniami rentgena, przynajmniej kolega opowiadał jak budował nowy rower zastosował te metodę na gołej ramie bez lakieru, nie wiem czy to prawda, słyszałem tak tylko.

: 24.02.2012 08:06:31
autor: kuklis
LestatBiker pisze:Jest jeszcze metoda badania ramy promieniami rentgena, przynajmniej kolega opowiadał jak budował nowy rower zastosował te metodę na gołej ramie bez lakieru, nie wiem czy to prawda, słyszałem tak tylko.
ramy motocykli się tak bada przed kupnem - 500 zeta to kosztuje. Kolega jak ściga po małym wypadku kupował to sobie to zlecił.

: 24.02.2012 08:27:19
autor: Puaszei
W każdym sklepie z artykułami spawalniczymi kupicie owe spray-e, a z tego co pamiętam cena nie jest wcale bardzo wysoka. Tylko obawiam się, tak jak koledzy pisali wyżej, że przy nakładaniu na pomalowaną ramę, pokaże pękniecie ale nie koniecznie musi być to uszkodzenie samej ramy, a jedynie lakieru. Oprócz rentgenu używa się jeszcze bodajże ultradźwięków ale o tym za dużo nie wiem. Pozdrawiam

: 24.02.2012 09:33:46
autor: GgG
Jak będzie pęknięty lakier idealnie na spawie to znaczy, że coś jest nie tak, mimo wszystko.

: 24.02.2012 12:24:49
autor: inq
Jest to typowe badanie penetracyjne stosowane w całym obszarze spawalnictwa. Penetrant silnie wchodzi w każda szczelinę, po dokładnym zmyciu - zmywaczem, nakładamy wywoływacz, który "wyciąga" z każdego mikropęknięcia pozostały penetrant. Sposób bardzo dobry i łatwy w użyciu. Penetrant jest najczęściej czerwony a wywoływacz biały, dzięki czemu z łatwością zobaczymy to czego najczęściej nie chcielibyśmy widzieć :P

Można tez stosować naftę gdyż posiada ona również dobre słoności penetracyjne, wyczyścić i posypać kredą - metoda trochę archaiczna.

Jeszcze dokładniejszy jest środek fluorescencyjny i lampa UV.

ps. Jak cos mam pare sztuk penetrantu i wywoławcza dobrej niemieckiej :D firmy Helling. Za 35 zl/ sztuka 500ml.