Strona 1 z 3
Coraz większe klocki + tarcze z coraz większymi wycięciami!?
: 18.04.2012 23:39:07
autor: =Pietr3k=
Nurtuje mnie takie zagadnienie... otóż projektanci zacisków hamulcowych prześcigają się (np. Hayes Stroker Ace i inne 4-tłoczkowce) w budowaniu zacisków z jak największą powierzchnią klocków aby uzyskać dużo większą moc... z drugiej strony nie widać podobnego trendu u producentów tarcz aby zminimalizować ilość wcięć na tarczy. Jest ich wręcz coraz więcej
Oczywiście więcej wycięć = mniejsza waga... ale skoro miałbym wybierać między zaprojektowaniem:
1. Lżejszego zacisku na dwa tłoczki + nieznacznie cięższej tarczy bez fikuśnych wycięć na powierzchni ciernej,
vs
2. dużo cięższego zacisku i podziurkowanej jak ser tarczy, to wybrałbym pierwszy wariant.
Moim zdaniem na zacisku da się zaoszczędzić sporo więcej materiału a tym samym obniżyć koszt produkcji. Tarcza bez wycięć także byłaby mniej kosztowna w produkcji.
Jestem ciekaw co macie do powiedzenia w tym temacie

: 18.04.2012 23:45:44
autor: Las3k_91 Ldz
Filozujesz... większe klocki wolniej się ścierają, większy zacisk jest sztywniejszy i może być mocniejszy.
Bardziej wycięta tarcza jest lżejsza i szybciej się chłodzi.
PS Siła tarcia = wsp. tarcia x siła nacisku
PS2 zaciski Gustava są ogromne i cholernie mocne, a mają tylko 2 tłoczki.
: 19.04.2012 00:04:59
autor: =Pietr3k=
Jasne, że filozuję

Takiej odpowiedzi oczekiwałem. Intuicyjnie miałem wrażenie, że większa powierzchnia tarcia sprzyja zwiększeniu siły, ale zapomniałem, że ten wzór taki mało skomplikowany jest

: 19.04.2012 00:10:52
autor: GgG
Gucio ma jeden tłoczek proszę Pana

: 19.04.2012 00:16:48
autor: SegatiV
I ja tego trędu nie widzę, jeśli Twoim wyznacznikiem jest dartmoor i ich tarcza to Ok, są tajwańskie tarcze które są tanie jak barszcz.
I bynajmniej nie chodzi im tutaj, aż tak bardzo o wylajtowanie, a o coś bardziej przyziemnego, o koszt produkcji.
Bierze się to z tego, że mniejsza ilość otworów (nawet większych) jest tańsza w produkcji. Stąd tak na prawdę różnice cenowe. Przy tego typu rzeczach liczy się ilość wpałów.
Dlatego też, masz na rynku pełno tanich, superlekkich (wiotkich) tarcz.
: 19.04.2012 00:22:24
autor: Las3k_91 Ldz
GgG pisze:Gucio ma jeden tłoczek proszę Pana
Oj nie zgodzę się
http://www.skleprowerowy-duda.pl/index. ... ts=product
: 19.04.2012 08:01:33
autor: quilong
Las3k_91 Ldz - czemu to tyle kosztuje?
Generalnie to teraz hamulce zjazdowe (saint, code, V2) są zoptymalizowane pod względem siły/modulacji. Po prostu ten proces trwał i tyle.
Co do wycięć w tarczy, mam w swoim rowerze dwie tarcze avida (te same różnią się tylko rocznikami). Ta nowsza ma dwa razy więcej otworów i nie widzę różnicy w hamowaniu.
: 19.04.2012 08:39:13
autor: pietryna
quilong pisze:Las3k_91 Ldz - czemu to tyle kosztuje?
Bo jeśli chodzi o wytrzymałość i siłę jest(był) to chyba najlepszy produkowany w większych seriach hamulec na rynku. Poza tym klepali go w Niemczech.
To jest też dobry wyznacznik różnicy cen dla tych wszystkich jełopów którzy psioczą że produkcje przenoszą się na tajwan i że ludzie w europie i na zachodzie tracą pracę. Takie sainty mimo że unia narzuca absurdalne cła na towar ze wschodu i tak kosztują za komplet na dwa koła tyle ile gustav na jedno.
: 19.04.2012 13:18:13
autor: Spaced
pietryna pisze: wytrzymałość
Tu sie nie zgodze. Klamke łatwiej uszkodzic niz np. w formuli czy saincie. Bezawaryjnosc tak ale na glebach łatwiej gutka było uszkodzic.
: 19.04.2012 15:47:42
autor: EZrider
Kwestia że jak założysz komplet do Malucha, to też wyhamuje.
: 19.04.2012 19:05:42
autor: Las3k_91 Ldz
quilong pisze:Generalnie to teraz hamulce zjazdowe (saint, code, V2) są zoptymalizowane pod względem siły/modulacji.
I czasu działania. Code się rozleci po roku, Saint po trzech, może pięciu, Gustavy dziesięcioletnie widuję i działają jak nowe.
pietryna - akurat cenę Sainta amortyzuje trochę, że dystry w Polsce sprzedaje ich części bardzo drogo w porównaniu do ceny sklepowej, po której każe sprzedawać. Code to chińska taniocha.
: 19.04.2012 22:30:19
autor: Ajz
SegatiV pisze:ja tego trędu nie widzę
sory, ale nie mogłem sie powstrzymać, po prostu padłem na plecy. TRĘD powiadasz...
zeby nie bylo, ze nic nie wnosze: ja zauwazylem pewna ciekawostke z ktora mialem do czynienia w co prawda mechanicznym, ale hamulcu tarczowym. Hayes mx1 ma duze klocki jak w hfxie natomiast mx2 ma male klocki. Co ciekawe po wielu testach w boju to mx2 lepiej hamuje pomimo mniejszej powierzchni klocka. Nie mam pojecia od czego to zalezy.
Na poczatku wprowadzania hydraulicznych hamulców tarczowych tarcze w ogole nie miały otworów

: 20.04.2012 02:42:10
autor: SegatiV
Ajz 30 batów na plecy już przyjąłem - zadowolony?
A teraz po tych wyczerpujących testach, zastanów się co jeszcze, oprócz powierzchni klocków i zastosowaną tarczą ma wpływ na pacę hamulca - jak i zresztą każdego "czegoś" na świecie.
: 20.04.2012 12:54:21
autor: Las3k_91 Ldz
Ajz pisze:Na poczatku wprowadzania hydraulicznych hamulców tarczowych tarcze w ogole nie miały otworów
Widziałem kiedyś na pinku tarczę całkiem bez wycięć, tylko na środku na piastę + 6 dziur na śruby dookoła, bardzo fajnie to wyglądało. Ma ktoś linka do zdjęcia może?
: 20.04.2012 13:14:57
autor: SegatiV
Szukałem troszkę tego, ale nie znalazłem nic co by odpowiadało Twojemu opisowi, ale google pokazało kilka fajnych patentów:
http://www.bikerumor.com/2011/09/08/ash ... pers-more/
http://www.lyndallracingbrakes.com/prod ... iews10.htm
http://www.burkescycles.co.nz/prod/e290/br425_.html
Do streetówki czy dirtówki ta pierwsza jest fajna

: 20.04.2012 13:24:34
autor: Las3k_91 Ldz
Solidsweep...
Pierwszy raz widzę taki wynalazek fajne.
A te Ashimy - za rok w katalogu Darta?
Poszukam sam w wolnej chwili tamtej foty, jakiś bardzo stary i rzadki hebel to był.
: 20.04.2012 13:34:32
autor: HiPhO
Taka mała anegdodtaka co do powierzchni klocka:
czołg wywiera nacisk na podloże podobny do dorosłego mezszczyzn ( w przeliczeniu na centymetr kwadratowy)
A miał moze ktoś z Was taką niklą przyjemnośc, aby laska ważaca 50 kg nadepneła Wam szpilką na stopę?
: 20.04.2012 13:38:37
autor: Morris
Powierzchnia styku nie wpływa na siłę tarcia, więc nie wiem po co miałby być taki trend. Większy klocek to jedynie lepsze odprowadzanie ciepła.
Tarcie zależy jedynie od siły nacisku i współczynnika tarcia.
: 20.04.2012 15:12:55
autor: pietryna
A siła nacisku zależy od powierzchni. Taka sama siła na mniejszej powierzchni wywrze większy nacisk.
HiPhO pisze:czołg wywiera nacisk na podloże podobny do dorosłego mezszczyzn ( w przeliczeniu na centymetr kwadratowy)
Nie wiem skąd to wziąłeś ale ja bym powiedział że nawet mniejszy bo człowiek jednak w błocie się zapada a czołg na szerokich gąsienicach średnio.