Strona 1 z 2

Tarcza przenosi drgania na cały rower - jak temu zapobiec?

: 04.07.2012 18:42:49
autor: =Pietr3k=
Problem dotyczy wyłącznie tylnego hamulca w Stinkaczu, który w trakcie hamowania wprawia cały rower w nieprzyjemne drgania, wydając głośny dźwięk "buczenia".

W trakcie swobodnego obracania koła tarcza nawet nie obciera o klocki i efekt wibracji odczuwalny jest najbardziej tuż przed zblokowaniem koła.

Tarcza to popularny Hayes 180mm i w innych rowerach takiego czegoś nie zaobserwowałem. Klocki metalowe spiekane.
Sprawdziłem stan dokręcenia śrub tarczy, zacisku, zawieszenia i ośki. Zmieniłem także klocki z przodu na tył i pomimo zmiany efekt znów był do zaobserwowania tylko na tyle.

Kto wie co może być tego przyczyną? :)

: 04.07.2012 18:53:25
autor: nopainnogame
Jeśli tarcza jest prosta i prawidłowa ustawiona to nic nie może drgać,jeśli masz wszystko skręcone. W ogóle pierwszy raz o takim czymś słyszę - miałem jakieś drgania jak tarcza była lekko skrzywiona,ale za chiny niczego fizycznie nie czułem poza hałasowaniem.

: 04.07.2012 18:59:34
autor: ari4
Może masz coś upieprzone od płynu hamulcowego?

: 04.07.2012 19:05:01
autor: Las3k_91 Ldz
Ja się spotkałem w Signie FR z czymś takim, jeśli Ci to pomoże, to zmiana hamulca nic nie dała, ramę sprzedałem i nigdy się nie dowiedziałem jaka była przyczyna. ;)
Upieprzenie wykluczam, bo u mnie hamulce były kosa.

: 04.07.2012 19:06:18
autor: ari4
Może przepalenie hamulców pomoże?
Niech ze zdrowej górki zjedzie może się klocki dotrą?

: 04.07.2012 19:22:58
autor: =Pietr3k=
Klocki są dotarte na bank i zaciski prawidłowo ustawione. Olejem też nic nie jest ubabrane.

Las3k_91 Ldz, wzmianka o Signie FR mnie trochę niepokoi, bo mój Stinkacz z 2006r. ma małą sztywność boczną i obawiam się, że problem dotyczy właśnie ramy... Czy tam miałeś ośkę na szybkozamykacz i faktycznie mniejszą sztywność niż w innych ramach bez tego efektu?

Poza tym jak zobaczyłem, że w tylnym DeeMaxie mam 3-częściową ośkę to także może być powód... ale może ktoś coś jeszcze potwierdzi :)

: 04.07.2012 19:25:14
autor: Las3k_91 Ldz
Tak, miałem koło na szybkozamykacz, 26", potem 24" i na obu to samo. Był mało sztywny, jak to Sign.

: 04.07.2012 20:46:00
autor: =Pietr3k=
Mógłbyś powiedzieć z jaką to było tarczą? Jaki model i wielkość ;)

: 04.07.2012 20:55:28
autor: FRmaniak
Czy to nie jest tak że ja hamujesz to opona zamiast jechać po ziemi to podskakuje tochę i przez to całe koło drga? Ja tak miałem w sztywniaku, wymiana opony wszystko załatwia, zamień przód z tyłem i zobacz co się będzie działo

: 04.07.2012 21:24:36
autor: =Pietr3k=
W tym przypadku to nie wina opony, bo takie buczenie występuje nawet na gładkim asfalcie bez zrywania przyczepności koła z podłożem. To jest coś bardziej skomplikowanego ;)

: 04.07.2012 21:27:01
autor: nhp890
Ja tak mam w tylnym hamulcu (Elixir R, klocki metaliczne Zeit + tarcza XT), jak już klocki mocno trzymają tarczę, ale jeszcze nie blokują koła. Co do sztywności - Session nie ma raczej z tym problemów. Tarcza i klocki czyste.

: 04.07.2012 21:42:10
autor: BlackForest
a moze poprostu masz luzy na amorku i jak hamujesz to wpada w drgania ?

: 04.07.2012 21:44:21
autor: EZrider
Ja mam to w HT na tarczy 203mm Baradine (cała stalowa, bez pająka) i kolckach Unex TD. Piasta na "mientką" ośkę, szpilka QR. Kiedyś miałem, potem nie miałem, potem miałem itp itd. Winne są albo zadry na oczkach tarczy, albo bieżnik na oponie.

: 04.07.2012 22:18:06
autor: ravfr
Dwóch znajomych miało takie sensacje przy seryjnych stinkaczach na hayesach. Po zmianie ramy przeszło.

: 04.07.2012 22:32:26
autor: reemo
mam podobny problem z saintem i tarczą xt - mniej więcej tak jak nhp890 opisał (tylko, że u mnie piszczy, kwiczy i brzmi jakbym tonę żelaza bo chropowatym betonie przesuwał). Sam z siebie zmieniłem klocki na organiki (koolstopy) i problem się częściowo rozwiązał. Ogólnie gadałem z typkiem, który podobny problem przerabiał i według niego winne są właśnie klocki w takich przypadkach - chodzi o to, że seryjne mają za dużo luzu w zacisku i pod obciążeniem wariują. Jego rada jest taka, żeby kupić klocki goodrige albo superstar (u nas chyba niedostępne) bo lepiej leżą w na tłoczkach. Moja rada jest taka, żeby sobie sztywniejszą blaszkę między klocki wsadzić i ją dodatkowo rozgiąć. Możesz spróbować rozgiąć tę blaszkę, którą teraz masz i zobaczysz czy pomaga. Nie wiem czy rzeczywiście to jest rozwiązaniem ale klocki koolstopa przyszły właśnie z lepszą blaszką i rzeczywiście są mniej rozbiegane w tym zacisku jak próbuję palcem je poruszać. Jeszcze do końca nie przetestowałem tego rozwiązania (bo znam je od 2 dni) ale na koolstopach oczywiście jest troszkę lepiej bo organiki a na ori metalikach z "lepszą" blaszką jeździłem za krótko, żeby całkowicie się przekonać o skuteczności działania ;)
U mnie jeszcze mam wrażenie, że nierówno łapią te klocki dlatego w obwodzie mam tarczę hope'a na pająku

a ogólnie problem jest dziwny bo na starych saintach (tarcze też saint) problemu nie było.

: 04.07.2012 23:06:25
autor: nhp890
Myślę że to kwestia klocków w moim przypadku, bo metaliki zawsze trochę jęczą

: 04.07.2012 23:08:33
autor: BlackForest
tei , sorki nie doczytałem że to tylny hamulec

: 04.07.2012 23:49:59
autor: Las3k_91 Ldz
=Pietr3k= pisze:Mógłbyś powiedzieć z jaką to było tarczą? Jaki model i wielkość
-Tektro Aquila, tarcza Tektro 160mm, ta niepofalowana, klocki seria Tektro
-Avid Juicy 3, tarcza Avid G2C2 klocki metaliczne Avid
-Hayes Mag, tarcza Hayes V8 MY 2005 [po lifcie], klocki metaliczne Hayes i Zeit przechujowe jakieś

: 05.07.2012 07:38:45
autor: ari4
Wg mnie też to jest wina klocków. Kiedyś w sztywniaku NS Surge też miałem takie jakby wycie przy hamowaniu. Ludzie dokoła gapili się na mnie, jak na debila... Jeździłem wtedy na klockach Baradine półmetalowych (za 20 zł). Na HFX 9 na tarczy 203 mm. Najgorzej było jak hamulce były zimne. Wraz z rozgrzewaniem się tarcz, hałas zmniejszał się.

Po zmianie klocków na spiekane, ucichło.