Strona 1 z 1

Pytanie na temat damperów.

: 18.07.2012 17:44:44
autor: dh_fr
Witam od dłuższego czasu męczy mnie o co chodzi z tym progressive (nie wiem czy dobrze to napisałem) widzę np. ten sam damper i piszą że ten jest taki a ten taki powoli zacząłem się domyślać że może chodzi o tytanową sprężynę ale nie wiem, no i skoro już o jednym to co daje to "progressive".Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam

: 18.07.2012 18:29:10
autor: Marris
Jest jeszcze Kompresja.

Kompresja - po prostu ugięcie (ściśnięcie) amortyzatora. Jak mówisz o regulacji to chodzi o zmianę sztywności sprężyny. Im sztywniejsza tym amortyzator jest twardszy. Tu chyba tłumaczenie jest zbędne.

Progresja - to jak bardzo rośnie siła potrzebna do ugięcia amortyzatora w całym zakresie skoku, względem sprężyny idealnie liniowej. W amortyzatorach powietrznych progresja zależy od wielkości komory powietrznej. Dla przykładu: weźmy dwa amortyzatory, jeden z małą a drugi z dużą komorą powietrzną. Obciążamy oba siłą 100N, oba uginają się o 10mm. Zwiększamy siłę do 500N - ten z dużą komorą ugiął się o 45mm, ten z małą o 40. Zwiększamy siłę do 1000N, ten z dużą komorą ugiął się o 90mm, ten z małą o 70mm. Po prostu im większa progresja (im mniejsza komora), tym amortyzator bardziej się utwardza wraz z ugięciem, przez co ciężko wykorzystać cały skok. Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.

: 18.07.2012 18:34:49
autor: dh_fr
mam 5th element jeżeli w czymś pomogę czyli progresywność to znaczy że jak wezmę normalny damper to wraz z ugięciem go będzie on coraz ciężej się uginał a progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem :D

: 18.07.2012 18:44:15
autor: miki_ck
dh_fr pisze:progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem
Sam się zamieszałeś, bardziej liniowy damper tak się będzie zachowywał ;)
Aha, 5th element był produkowany przez firmę "Progressive Suspension", może stąd Ci się to wzięło.

A tak przy okazji: http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej

: 18.07.2012 19:41:40
autor: Las3k_91 Ldz
Marris pisze:Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Sprężyny, tak. A dochodzi jeszcze charakterystyka tłumienia, która może być różna. Jeszcze jest często szybka kompresja, wolna... i tu nie policzysz charakterystyki obciążając ciężarkami.
Marris pisze:Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
No i w takich 5thach, Swingerach czy DHXach możesz zmieniać wielkość komory powietrznej i ciśnienie w niej - masz większą lub mniejszą progresję.

Re: Pytanie na temat damperów.

: 18.07.2012 20:52:18
autor: dh_fr
ok już trochę wiem więcej, jak się zmienia wielkość tej komory i czy z tą progresywnością mają coś do czynienia taka sprężyna http://www.google.pl/imgres?q=spr%C4%99 ... ,s:0,i:102 a taka http://www.google.pl/imgres?q=tytanowa+ ... 4,s:0,i:80

: 18.07.2012 21:56:03
autor: Las3k_91 Ldz
Obie są liniowe, jak to sprężyny. Ta druga jest tytanowa - lżejsza. I tyle różnic.