Strona 1 z 1
Pytanie na temat damperów.
: 18.07.2012 17:44:44
autor: dh_fr
Witam od dłuższego czasu męczy mnie o co chodzi z tym progressive (nie wiem czy dobrze to napisałem) widzę np. ten sam damper i piszą że ten jest taki a ten taki powoli zacząłem się domyślać że może chodzi o tytanową sprężynę ale nie wiem, no i skoro już o jednym to co daje to "progressive".Z góry dzięki za odp. Pozdrawiam
: 18.07.2012 18:29:10
autor: Marris
Jest jeszcze Kompresja.
Kompresja - po prostu ugięcie (ściśnięcie) amortyzatora. Jak mówisz o regulacji to chodzi o zmianę sztywności sprężyny. Im sztywniejsza tym amortyzator jest twardszy. Tu chyba tłumaczenie jest zbędne.
Progresja - to jak bardzo rośnie siła potrzebna do ugięcia amortyzatora w całym zakresie skoku, względem sprężyny idealnie liniowej. W amortyzatorach powietrznych progresja zależy od wielkości komory powietrznej. Dla przykładu: weźmy dwa amortyzatory, jeden z małą a drugi z dużą komorą powietrzną. Obciążamy oba siłą 100N, oba uginają się o 10mm. Zwiększamy siłę do 500N - ten z dużą komorą ugiął się o 45mm, ten z małą o 40. Zwiększamy siłę do 1000N, ten z dużą komorą ugiął się o 90mm, ten z małą o 70mm. Po prostu im większa progresja (im mniejsza komora), tym amortyzator bardziej się utwardza wraz z ugięciem, przez co ciężko wykorzystać cały skok. Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
: 18.07.2012 18:34:49
autor: dh_fr
mam 5th element jeżeli w czymś pomogę czyli progresywność to znaczy że jak wezmę normalny damper to wraz z ugięciem go będzie on coraz ciężej się uginał a progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem

: 18.07.2012 18:44:15
autor: miki_ck
dh_fr pisze:progresywny niezależnie jak jest ugięty będzie w każdym punkcie ugięcia potrzebował taką samą siłę co np. na początku tak ja to bynajmniej zrozumiałem
Sam się zamieszałeś, bardziej liniowy damper tak się będzie zachowywał
Aha, 5th element był produkowany przez firmę "Progressive Suspension", może stąd Ci się to wzięło.
A tak przy okazji:
http://bynajmniej.pl/bynajmniej-to-nie-przynajmniej
: 18.07.2012 19:41:40
autor: Las3k_91 Ldz
Marris pisze:Najbardziej liniową charakterystykę mają amortyzatory sprężynowe, a powietrzne cechują się większą lub mniejszą progresywnością.
Sprężyny, tak. A dochodzi jeszcze charakterystyka tłumienia, która może być różna. Jeszcze jest często szybka kompresja, wolna... i tu nie policzysz charakterystyki obciążając ciężarkami.
Marris pisze:Progresywności zbytnio sobie nie poregulujesz bo jak pisałem wcześniej, zależy ona od wielkości komory powietrznej.
No i w takich 5thach, Swingerach czy DHXach możesz zmieniać wielkość komory powietrznej i ciśnienie w niej - masz większą lub mniejszą progresję.
Re: Pytanie na temat damperów.
: 18.07.2012 20:52:18
autor: dh_fr
ok już trochę wiem więcej, jak się zmienia wielkość tej komory i czy z tą progresywnością mają coś do czynienia taka sprężyna
http://www.google.pl/imgres?q=spr%C4%99 ... ,s:0,i:102 a taka
http://www.google.pl/imgres?q=tytanowa+ ... 4,s:0,i:80
: 18.07.2012 21:56:03
autor: Las3k_91 Ldz
Obie są liniowe, jak to sprężyny. Ta druga jest tytanowa - lżejsza. I tyle różnic.