Strona 1 z 2

Pytanie na temat dampera.

: 31.07.2012 08:26:55
autor: dh_fr
Witam zakupiłem ramę w raz z damperem manitou 5th element i z ciekawości chciałem zobaczyć czy w zbiorniczku znajduje się powietrze więc lekko nacisnąłem na wentyl i powietrze owszem było tylko teraz podczas jazdy brakuje mi trochę tego powietrza co było w zbiorniczku a ja nie umyślnie spuściłem i teraz pytanie czy mogę napompować powietrze kompresorem czy tam normalną pompką nie uszkadzając dampera bo nie specjalnie mam chęć wydawania kasy na specjalną pompkę.Pozdrawiam

: 31.07.2012 08:33:59
autor: freed
Po 1-sze to damper 5th element ( manitou były swingery )
Po drugie do dampera tylko pompka specjalna
Po trzecie szykuj się na serwis dampera,jazda bez powietrza powoduje zapowietrzenie,przesunięcie komory ifp, stukanie,brak tłumienia itd itp...

: 31.07.2012 08:37:24
autor: dh_fr
ok to już wiem że tylko specjalna pompka jest potrzebna a powietrze jest tylko że ciut za mało

: 31.07.2012 09:04:11
autor: crossfader18
boszze podjedź do jakiegoś serwisu kosztuje to tyle ile twój wyskłek na dojazd :roll:

: 31.07.2012 09:40:41
autor: pietryna
Jeśli jeździłeś po wypuszczeniu powietrza to zapowietrzyłeś go. Musisz zrobić serwis. Tam jest powietrza tak mało i tak duże ciśnienie że wciśnięcie wentyla choćby na ułamek sekundy wywali 99%.

Pompować go możesz byle czym co jest w stanie wbić do niego od 7 do 15bar i ma końcówkę pod wentyl AV. Tylko kwestia taka że kompresor wali bez opamiętania więc powinieneś pompować przez reduktor ustawiony na ciśnienie jakie chcesz w nim mieć(z zakresu 7-15 bar). Już pompowanie opon rowerowych zwykłym kompresorem potrafi trwać śmiesznie krótko.

: 31.07.2012 12:02:23
autor: dh_fr
mój kumpel ma kompresor do 9 barów tylko końcówka się nie mieści na wentyl musiał bym kupić przedłużkę na wentyl w tedy spróbuje jak mówisz że mogę wpompować wszystkim co wbije takie ciśnienie a to że chodziło ci że kompresor wali non stop to chodzi ci o to że trzeba kontrolować ciśnienie?bo jak tak to w typ przypadku zegar jest :) a w pobliżu niema żadnego serwisu z pompką :(

: 31.07.2012 12:20:18
autor: monster98
Jak jesteś z Wrocławia to Ci mogę go napompować pompką foxa :)

: 31.07.2012 14:16:21
autor: pietryna
dh_fr pisze:tylko teraz podczas jazdy brakuje mi trochę tego powietrza
Zauważ tylko że napompowanie go w tej chwili już mu nie pomoże bo został zapowietrzony.

: 31.07.2012 15:14:53
autor: dh_fr
no to jeszcze zapytam jakie są objawy tego że jest zapowietrzony

: 31.07.2012 15:27:59
autor: pietryna
Syczy i siorbie. Jeśli spuściłeś powietrze i go używałeś to się zapowietrzył w 99% bo ifp był ciągnięty przez podciśnienie wytwarzane w oleju a nie ciśnienie powietrza w komorze. Powietrze przechodzi wtedy pod uszczelką.

: 31.07.2012 15:42:26
autor: dh_fr
a czy mogę go w jakiś sposób uszkodzić jak jeżdżę z takim zapowietrzonym?

: 31.07.2012 15:55:43
autor: tomek15243
Mam pytanie:Jak dodać własny post? :P Jestem nowy na tym forum a mam problem z wyborem roweru do dirtu(MTB)

: 31.07.2012 16:00:10
autor: monster98
tomek, pisz mi pw a Ci doradzę bardzo dobrze ;)

Re: Pytanie na temat dampera.

: 31.07.2012 17:32:13
autor: dh_fr
a propo mojego pytania czy mogę jeździć z zapowietrzonym damperem nie uszkadzając go

: 31.07.2012 18:45:54
autor: Fonika
teoretycznie możesz, ale nie będzie on pracował prawidłowo

: 31.07.2012 20:41:16
autor: pietryna
Kawitacja może go dobić.

: 01.08.2012 02:01:03
autor: =Pietr3k=
W jaki sposób po wypuszczeniu powietrza z komory damper może się zapowietrzyć? W jakiej sytuacji wystąpi podciśnienie? :)

Jeżeli dh_fr nacisnął wentyl na wyprostowanym (nieugiętym) dampetrze, to w komorze przed przeponą ustaliło się ciśnienie atmosferyczne.
Gdy damper jest rozprostowany, komora ma największą objętość i może się ona jedynie zmniejszać w miarę wzrostu ugięcia tłoka (ciśnienie wtedy wzrasta, bo tłok poprzez olej napiera na przeponę, za którą jest powietrze).
W trakcie jazdy ciśnienie będzie zawsze równe lub wyższe od atmosferycznego.

Pietryna, gwizdy i siorbanie słychać praktycznie w każdym prawidłowo funkcjonującym damperze. Efektem dostania się powietrza do przestrzeni z olejem jest "urywany powrót" czyli sytuacja, gdy w trakcie rozprostowania damper w części skoku rozprostowuje się bardzo szybko a pod koniec bardzo wolno i tłumienie powrotu nie pozwala tego wyregulować.

: 01.08.2012 04:17:21
autor: Las3k_91 Ldz
=Pietr3k= pisze:W jaki sposób po wypuszczeniu powietrza z komory damper może się zapowietrzyć?
Praktyczny. Z drugiej strony nie napisał, że spuścił do zera/poniżej minimalnego ciśnienia.


A zapowietrzony damper siobie inaczej niż 100% sprawny.

dh_fr pisze:a propo mojego pytania czy mogę jeździć z zapowietrzonym damperem nie uszkadzając go
A propoS. Możesz.

: 01.08.2012 08:22:16
autor: pietryna
=Pietr3k= pisze:W jakiej sytuacji wystąpi podciśnienie?
Nie w komorze powietrznej.
Potraktuj ugięty damper jako układ początkowy. Sprężyna zaczyna go prostować. Tłoczysko wychodzi z korpusu i potrzeba więcej oleju(w samym korpusie) więc zostaje on pobrany z miejsca gdzie był wciśnięty czyli z rezerwuaru. Podciśnienie jakie wytwarza ruch powracającego tłoka zależy od szybkości tego powrotu czyli od nastawy tłumienia i sprężyny. Podniesione ciśnienie w komorze za pływakiem powoduje, raz że zjawisko kawitacji występuje dużo później, dwa popycha tłok ze sporą siłą(przy skręconym bottom out w dhx przy 170psi podstawowego ciśnienia przy max kompresji tam jest 1600psi) wypychając olej z rezerwuaru.
Jeśli pływak tego oleju nie pcha dostatecznie mocno to ciągnący go olej zassie powietrze pod uszczelką. Ponadto wysokie ciśnienie w tej komorze przy okazji dogniata uszczelkę do ścianek i lustra oleju powodując dużo lepsze uszczelnienie przegrody.
=Pietr3k= pisze:Pietryna, gwizdy i siorbanie słychać praktycznie w każdym prawidłowo funkcjonującym damperze.
W dhx przy normalnym uginaniu nie słychać. Dopiero przy bardzo szybkiej kompresji i jest to naturalne. Powoduje to kawitacja. Im szybszy ruch tym lokalnie większe będą zmiany ciśnień(w tym wypadku spadek) powodujący rozszerzanie się bąbelków gazu zawartych w oleju. Im mniejsze otwory przez które olej się przelewa i większa prędkość tym ciśnienie na skraju tych otworów będzie mniejsze i kawitacja będzie zachodziła tym skuteczniej.
=Pietr3k= pisze:W trakcie jazdy ciśnienie będzie zawsze równe lub wyższe od atmosferycznego.
I będzie za małe po przy kompresji podniesie się niewiele powyżej minimalnego jakie powinno być w stanie spoczynku.